Miksi TE-toimiston koulutuksista ja kursseista valitetaan niin paljon?
Miksi näistä valitaminen on niin tavallista? Itse koen ainakin työnhakijana että mikä tahansa lisäkoulutus ja palvelu on minulle suunnattua hyödyllistä toimintaa jossa pääsisin myös olemaan ihmisten kanssa yksin työttömänä olemisen sijasta, eikö parempi ole se, että on aktiivinen toimija ja työnhakija ja valmis uuteen kuin se että kotona etsii vimmastusti töitä yksin?
Monen näkökanta koulutautumiseen tuntuu olevan aivan järkyttävän negatiivinen, vaikka oma osaaminen oikeasti tarvitsisi päivitystä jotta voi työllistyä. Näkemys on aina miksi minä tekisin ''ilmaiseksi'' mitään. Itse ajattelen että ansiosidonnaista saadessani teen mielelläni jotain enkä vain odottele puhelimen soivan kotona.
Asenneimapiiri ihmetyttää.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne harjoittelut vievät työpaikkoja. Yritys ei palkkaa ketään hommiin, vaan ottaa aina uusia harjoittelijoita. Ei ole mukavaa tehdä samoja töitä kuin palkansaajat, mutta itse saakin vain työttömyyskorvausta.
Kaikkia harjoitteluja ei kannata edes laittaa CV:hen. Ne saattavat antaa huonon kuvan.
Miten harjoittelu antaa huonon kuvan? Esimerkkejä. Antaako harjoittelu huonomman kuvan kuin esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys vailla mitään töitä, jos antaa niin millä perusteella.
Koska jos on useampia harjoitteluja, niin profiloidut helposti työnantajan silmissä, ettei sinusta ole kuin harjoitteluissa käymään ja kukaan ei ole halunnut palkata.
Sama esim minulla siivoushommien suhteen. Tein useamman vuoden siivoustöitä pakonsanelemana, kunnes sitten pääsin oikeisiin hommiin. Jos nämä oikeat työt minulta loppuu, niin en siltikään ottaisi enää koskaan siivoushommia vastaan, vaan olisin enemmin vaikka työttömänä. En nimenomaan haluaisi profiloitua siivoojaksi työnantajien silmissä. Kerta ei haittaa, mutta useampi kerta jo kääntää vaikutuksen negatiiviseksi.
TE-toimiston koulutuksella ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä työmarkkinoilla!
Mies 76 kirjoitti:
TE-toimiston koulutuksella ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä työmarkkinoilla!
Ei edes työvoimakoulutuksella, rekrykoulutuksella tai työllistymistä edistävillä työnhaunkursseilla? Ihmettelen aika paljon jos mistään edellämainituista ei olisi mitään hyötyä ihmisen tulevaisuuden kannalta.
Se 9e/pv kulukorvaus ei välttämättä kata työpäivän kuluja (matkustus, lounas yms). Siinä sitten maksat että saat olla harjoittelussa.
Miksi tulet tänne arvostelemaan asiaa josta sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta? Nämä kurssit hyödyttää lähinnä kurssin järjestäjiä ja opettajatkin usein huonommin koulutettuja kuin oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Ketjustakin huomaa millainen asenne ihmisillä on... harjoittelusta on haittaa kurssit on p*askaa, kaikeen aina pakot"puetaan ja niin edelleen. Luulen että eniten haittaa työnhaussa on huonosta asenteesta, joka leviää kaikkiin elämän eri osa-alueisiin.
Itse ainakin menin ihan hyvällä asenteella ensimmäiselle kurssille.
Ei tule mieleesi, että osa meistä on vaan joutunut tarkistamaan näkemyksiään huomattuaan ihan itse, että "v*ttu mitä paskaa"?
En siis nyt puhu mistään työvoimapoliittista koulutuksista, jotka voivat olla hyviä ja mielenkiintoisia ja hyödyllisiä. Vaan juuri niistä "pupukursseista" ja kuntouttavasta työtoiminnasta.
Voi olla, että cv-ja pupukursseistakin hyötyy, jos on syrjäytynyt ja jotenkin avuton ja tyhmä. Oli meidänkin cv-kurssilla tyyppi, jonka mielestä cv:tä ei tarvita mihinkään. Ammattimies ei tarvitse, ja ainoa syy miksei häntä palkata on ikä. Mutta on sulaa hulluutta, että samalle kursille laitetaan sellainen tyyppi ja sitten minun tapaiseni, joka olen erinäisiä asiakirjoja elämäni aikana tehnyt, ollut rekrytoimassa ihmisiä jne. Kursseille osallistujat pitäisi lajitella paljon tarkemmin osaamisen mukaan.
Ongelma on tietysti siinä, että sitten minun kaltaiselleni ei olisi kursseja. Koska ne vetäjät, joita olen tähän mennessä nähnyt, eivät yksinkertaisesti pysty opettamaan minulle mitään. Koska ne eivät tiedä mitään. Tietenkään eivät, eihän kukaan mene tuollaisiin töihin jos on mitään mahdollisuutta päästä parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Ei edes työvoimakoulutuksella, rekrykoulutuksella tai työllistymistä edistävillä työnhaunkursseilla? Ihmettelen aika paljon jos mistään edellämainituista ei olisi mitään hyötyä ihmisen tulevaisuuden kannalta.
Ja että ainut hyödyllinen asia on kirjoitella kotona työhakemuksia ja odotella kutsuja haastatteluihin, se on ainut hyödyllinen asia, muut on vain haitallisia ainakin tämän ketjun mukaan. Aika erikoista. Eli lähes täydellinen passiivisuus on parempi kuin aktiivisuus omissa asioissa.
Te toimisto on usein este työllistymiselle. Mikään mitä tarjoavat ei ole järkevää.
Mies 76 kirjoitti:
Varmasti on hyötyä, jos saat siitä koulutuksesta tutkinnon tai lisäpätevyyttä. Sehän ei siltikään sitä meinaa, että varmuudella työllistyisit. Uusiotutkinnon suorittaneet joutuvat kilpailemaan niiden kanssa, joilla on jo kyseinen tutkinto ja kenties vielä työkokemusta päälle.
Koska a Höpökurssit
B ilmaistyövoima
C
Jos ilman palkkatyötä katsotaan sun olevan viallinen sekä että sun täytyy ottaa vastaan mitä tahansa paskakursseja ilman mahdollisuitra työllistuä PALKKAA VASTAAN vaan säälistä vapaaehtoishommiin..
Itse olen ammattilaisena tehnyt monta kertaa asiantuntevammin kuin ns palkattu virkamies mutta mitä palkkioksi..
Lämmintä kättä ja kiva kun tulit auttamaan. Virkanainen kuittaa palkkiot. Sairas yhteiskunta hukkaa osaavimman ja elämänkokemuksellisen osaajakuntansa! Pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulet tänne arvostelemaan asiaa josta sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta? Nämä kurssit hyödyttää lähinnä kurssin järjestäjiä ja opettajatkin usein huonommin koulutettuja kuin oppilaat.
Siksi että näin työtä hakevana työttömänä olen aivan äärimmäisen kyllästynyt tähän negatiiviseen keskusteluun ja ajattelumalliin mikä liittyy mihinkään itsensä osallistuttamiseen ja taitojen ylläpitämiseen. Mutta ei täältä netistä kannata mitään positiivisia kokemuksia etsiä, kun aivan selvästi tänne kerääntyvät vain huonoista kokemuksista kärsineet ihmiset kertomaan muille ettei mikään kannata eikä mitään kannata tehdä.
Selbä, ap! Tarjoan sulle just nyt heti tässä ilmasen työharjoittelupaikan kotonani!! Aamusta iltaan huomenna klo 6 olet oveni takana. Päivä alkaa lumen luonnilla, imuroit, luuttuat, wc pesu, pölyt, roskat.
Seur.päivänä peset ikkunat, maalaat seinät, hakkaat matot,
Sitten kolaat autotallin eestä lumet koko rivitalolta,
Jne
Kyl me sulle työtä löyetään. Ilmaistahan se mulle on! Kjeh kjeh!
Vierailija kirjoitti:
Te toimisto on usein este työllistymiselle. Mikään mitä tarjoavat ei ole järkevää.
Perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Selbä, ap! Tarjoan sulle just nyt heti tässä ilmasen työharjoittelupaikan kotonani!! Aamusta iltaan huomenna klo 6 olet oveni takana. Päivä alkaa lumen luonnilla, imuroit, luuttuat, wc pesu, pölyt, roskat.
Seur.päivänä peset ikkunat, maalaat seinät, hakkaat matot,
Sitten kolaat autotallin eestä lumet koko rivitalolta,
Jne
Kyl me sulle työtä löyetään. Ilmaistahan se mulle on! Kjeh kjeh!
Sori mutta en voi ottaa vastaan, tuostahan menisi ansiosidonnainen jos tulisin.
No ei kainiistä välttämättä haittaakaan ole mutta työn löytymistä edistävinä kursseina niitä on hullua mainostaa ja tuputtaa. Lähinnä anti jää lievästi piristäväksi jos siksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että näin työtä hakevana työttömänä olen aivan äärimmäisen kyllästynyt tähän negatiiviseen keskusteluun ja ajattelumalliin mikä liittyy mihinkään itsensä osallistuttamiseen ja taitojen ylläpitämiseen. Mutta ei täältä netistä kannata mitään positiivisia kokemuksia etsiä, kun aivan selvästi tänne kerääntyvät vain huonoista kokemuksista kärsineet ihmiset kertomaan muille ettei mikään kannata eikä mitään kannata tehdä.
No senku soitat työkkäriin, ja pyydä heti päästä ilmaistyökurssille. Kyllä sinne otetaan kuka tahansa. Kurssin jälkeen on ilmanen orjatyö paikassa missä sinua vähemmän koulutetut saa palkan ja teettää sulla heidän työt.
Mikset jo soita sinne? Tule sitten tänne jakamaan kokemuksesi.
Jos ihmiset saisivat itse hoidettua asioitaan, niin työkkärin ei tarvitsisi vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat jotain sellaista, mikä oikeasti hyödyttää sinua tulevaisuudessa, niin paikka EI OLE silloin te-toimisto. Vaan se on jokin ihan uusi ala, jota alat opiskella jossain oppilaitoksessa.
Koska työkkärin kurssit ja koulutukset eivät lisää työpaikkoja eivätkä sinänsä tee työllistymisestä yhtään helpompaa. Jos työpaikkoja on 50 ja työttömiä 100, ei noita työttömiä ole mahdollista saada mahtumaan 50 työpaikkaan riippumatta käytyjen pupu-, cv- ym. kurssien määrästä.
Mitä tuohon koodaamiseen tulee, niin sen alan hallitseminen vaatii elinikäistä oppimista mitä ei täydellisesti opi 3kk kurssilla tai 5 vuoden yliopistotutkinnollakaan, jos ei halua aktiivisesti kehittää itseään ja oppia lisää koko ajan.