Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi TE-toimiston koulutuksista ja kursseista valitetaan niin paljon?

Vierailija
03.02.2021 |

Miksi näistä valitaminen on niin tavallista? Itse koen ainakin työnhakijana että mikä tahansa lisäkoulutus ja palvelu on minulle suunnattua hyödyllistä toimintaa jossa pääsisin myös olemaan ihmisten kanssa yksin työttömänä olemisen sijasta, eikö parempi ole se, että on aktiivinen toimija ja työnhakija ja valmis uuteen kuin se että kotona etsii vimmastusti töitä yksin?

Monen näkökanta koulutautumiseen tuntuu olevan aivan järkyttävän negatiivinen, vaikka oma osaaminen oikeasti tarvitsisi päivitystä jotta voi työllistyä. Näkemys on aina miksi minä tekisin ''ilmaiseksi'' mitään. Itse ajattelen että ansiosidonnaista saadessani teen mielelläni jotain enkä vain odottele puhelimen soivan kotona.

Asenneimapiiri ihmetyttää.

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pääosin ovat ilmaista työvoimaa yrityksille ja yhteisöille. Juuri olin 2kk harjoittelussa ilmaiseksi. Akateeminen ja pätevyys kyseiseen työhön. Ei poikinut jatkoa.

En halua olla negatiivinen, mutta eikö tuosta harjoittelustakin jotain jäänyt käteen? Ainakin toivon että jäi, parempi se kai kuitenkin kuin olla kotona?

Tiesitkö, että ihminen voi sairastua työuupumukseen ihan vaan siksi, että ei ole riittävästi sananvaltaa omaan työhönsä? Tai joutuu tekemään jotain täysin turhanaikaista p*skaa, jolla ei ole mitään merkitystä kenellekään? Tai jos töitä ei ole tarpeeksi? Nämä siis ihan tutkitusti. Töissä, joista saa ihan kelpo palkkaa.

Jos ihminen joutuu kursseille ja harjoitteluihin, jotka eivät millään tavalla vastaa omaa kompetenssia, hän alkaa voida pahoin. On yksi asia tehdä "p*askaduunia", josta saa palkkaa, vaikka se nyt ei ihan unelmahommaa olisikaan. Kokonaan toinen tehdä jotain täysin turhanaikaista shittiä ilmaiseksi.

Itselläni on tuosta ilmiöstä aika tavalla kokemusta. Olen palanut loppuun työssä, jossa minulle ei ollut mitään järjellistä tekemistä. Vaihdoin työpaikkaa, seuraavassakaan duunissa ei ollut riittävästi töitä ja flippasin sitten oikein big time. Oikeasti mikään ei ole hirveämpää kuin joutua notkumaan 5 h päivässä netissä työpaikalla, kun työsi on tehty kolmessa tunnissa ja lisää työtä et saa edes rukoilemalla.

No, työttömänä olen sitten saanut ilon istua cv-kurssilla jota veti sosionomi. Ei ollut esimerkiksi koskaan kuullutkaan asiakirjastandardista. Sillä olikin tooosi paljon opetettavaa minulle. No, hän ottikin sen linjan että "sä pärjäät Irma varmaan itseksesi" ja taas sain istua tyhjän panttina kun sosionomi ja muut työttömät yritti saada aikaan cv:tä.  (Omani on luonnollisesti aina ajan tasalla.)

Sitten oli kuntouttavan työtoiminnan vuoro. Pääsin palvelutalon jakelukeittiöön. Minun piti olla siellä neljä tuntia. Hommiin sai hidastellen käytettyä kolme. Siivosin kaikki sen keittiön kaapit ja kaappien aluset -ilmeisesti esim. asinsirujen siivoaminen kaappien alta ei kuulunut kenellekään. Kiertelin milloin kenenkin siivojan tai huoltomiehen perässä yrittäen keksiä itselleni tekemistä. Olin jo taas uupumussa silkkaan pitkästymiseen, kun tuli korona ja pääsin pois tuolta. 

Summa summarum: ei ainakaan minun nuppini kestä sitä, että joudun ilmaiseksi olemaan tehottomien ja kyvyttömien kanssa tekemässä ei-mitään.

Eikä meitä kaikkia muuten motivoi mitenkään viettää aikaamme satunnaisten ventovieraiden kanssa. Saman ajan voisi vaikka patikoida metsässä, olisi paljon hyödyllisempää. Tai kerätä roskia teiden varsilta. En käsitä, miksei sitä voisi tehdä kuntouttavana työtoimintana. Saisi tehdä jotain järkevää mistä tulisi valmista.

Minkä ihmeen takia sinä menit kuntouttavaan? Sinne menee ne jotka eivät kykene mihinkään muuhun, eli työnhakuun, työhön, koulutuksen hakemiseen, työkkärin kursseille, työhönvalmentajan käynteihin jne. Kuntouttava on aikuissosiaalityötä, siellä ei kuulu olla ihmisen joka kykenisi tekemään normaalia palkkatyötä.

Se cv-kurssikaan ei ole pakollinen. Mikään muu kuin työn ja koulutuksenhaku ei ole pakollista. Pitää vaan itse sinne suunnitelmaan laittaa jotain mitä tekee, siellä on pitkä lista vaihtoehtoja joista valita. Ei tarvi mennä kuntouttavaan, työkokeiluun jne. mihin ei halua.

Et ole tainnut kuulla karenssista?

Vierailija
102/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "pupu-kurssi"? Tiedän kikyn ja tykyn mutta mistä on lyhenne pupu? Vai onko se lyhenne?

Ei ole lyhenne, vaan tarkoittaa ihan kirjaimellisesti sitä, että siellä leikitään ja esitetään esim. pupuja. Jollet usko, niin YouTubessa on salaa kuvattuja videoita tuollaisesta toiminnasta. Sosionomit oikeasti leikittävät aikuisia. Ihan sairasta toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ovat turhia ja eivät edistä työllistymistä. Ainoa taho, joka näistä kursseista hyötyy on paikallinen työllisyyspalvelu ja sen suojatyöpaikkatyöntekijät.

Vierailija
104/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät, luovat ja syvälliset ihmiset eivät koe yhtään tylsää hetkeä, vaikka jonottaisivat jossain virastossa tai istuisivat pe*seellään toimistossa. Heillä on katsos koko ajan päänsä sisällä ajatuksia ja pohdintoja.

Tylsämieliset ja yksinkertaiset sekoavat, kun ei ole tekemistä. Pään sisällä kaikuu vain pelottava tyhjyys. Totta kai se on kauheaa.

Ei minulla tylsää ole, työttömänäkään, mutta sillä ajattelulla ei saa rahaa, ja tässä yhteiskunnassa ei ilman rahaa saa paljoakaan, varsinkin nyt kun koronan vuoksi suljetaan kirjastoja, luistinratoja ja muita ilmaisia palveluita. Olisi myös mukavampi olla hyödyksi muillekin, kuin vain istua kotona sisäisien sfäärieni huvittamana.

Vierailija
105/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sellaisella työnhakukurssilla. Oli aika huvittavaa, kun kouluttaja oli jotain kolmikymppinen kloppi, ja valtaosa meistä koulutettavista oli päälle viiskymppisiä ex-nokialaisia. Aika lapsellista settiä sieltä tuli evästykseksi.

No jos olisit niin fiksu mitä luulet, olisit voinut antaa jonkun esimerkin niistä "lapsellisuuksista".

Se että on ex-nokialainen, ei tee ihmisestä mitään muita parempaa ja viisaampaa, tai että on päälle viisikymppinen.

Vaikuttaa että teillä päälle viisikymppisillä EX-nokialaisilla on vain noussut k*si päähän ja ennakko asenteenne nuorempaa työsuhteessa olevaan ihmistä kohtaan on ollut tuollainen halveksuva ja pilkallinen.

Kerro toki niitä lapsellisuuksia, niin katsotaan onko ne lapsellisuuksia ensinkään, vai oletteko itse vähän jämähtäneitä sinne menneelle vuosituhannelle.

No se, että selitetään jotain henkilökohtaisen hygienian hoidosta ja asiallisesta pukeutumisesta haastatteluun tämänikäisille ja kokeneille ihmisille, on minusta lapsellista. Olihan siinä se hyöty, että kaikkia vitutti niin se kurssi, ehkä se lisäsi työllistymisintoa. Ehkä se oli tarkoituskin. Kaikki, jotka tiedän, kuitenkin työllistyivät omien verkostojen kautta. Muuhun trollailuusi en viitsi vastata.

Vierailija
106/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "pupu-kurssi"? Tiedän kikyn ja tykyn mutta mistä on lyhenne pupu? Vai onko se lyhenne?

Ei ole lyhenne, vaan tarkoittaa ihan kirjaimellisesti sitä, että siellä leikitään ja esitetään esim. pupuja. Jollet usko, niin YouTubessa on salaa kuvattuja videoita tuollaisesta toiminnasta. Sosionomit oikeasti leikittävät aikuisia. Ihan sairasta toimintaa.

Olen ollut useammalla "elämänhallintaa sinulle" kurssilla (ihan kuin en osaisi laittaa herätystä aamulla tai laittaa ruokaa tai ilmaantua sovittuun paikkaan sovittuna aikana ilman näitä kursseja) ja "kuntouttavassa työtoiminnassa" liimaamassa tarroja milloin mihinkin tuotteeseen (koska yrityksille se tulee halvemmaksi kuin ostaa tarrat liimaava laite), joten ei tuota vaikeuksia uskoa tuota. En vain tiennyt ko. termiä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Vierailija
107/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäpä sinulla, uudella työttömällä, on ansiosidonnaisella elellessä ja positiivisesti ystäviä tapaillessa ja salilla käydessä päiväsaikaan työnhaun lomassa.

Minä olen ollut kuusi vuotta työttömänä. Olen vain liian vanha saadakseni töitä. Viimeisin tutkintoni ja yksi ammatinharjoittamisen salliva lupa ovat viime syksyltä, mutta kumpikaan ei ollut TE-toimiston tarjoamaa koulutusta. TE-toimistolla on minulle ehdoteltavana vain kursseja, joilla en käytännössä tekisi mitään enkä varmasti työllistyisi. Eipä silti, eivät nämä muutkaan ole työllistymistä parantaneet.

Olen osallistunut joillekin TE-toimiston järjestämille työnhaun verkkokursseille. Akateemisten viisikymppisten työllistymiskurssi oli kiva, koska kenelläkään ei ollut harhakuvitelmia tilanteesta. Yleisluontoisemmilla kursseilla on varmasti tarjottavaa ihan uusille työttömille, mutta paljon nähneen ja kokeneen työnhakijan ei ole tarpeen tarkastella kovin monta kertaa sitä, mitä fonttia ja riviväliä ansioluettelossa kannattaa käyttää ja mitä ne työnhakukanavat oikein ovat ja mikä ihmeen hissipuhe. Perustelematon tsemppaus ja yltiöpositiivisuus alkaa tulla korvista ulos, kun kaikki temput on tehty moneen kertaan, eikä vanhaa silti palkata. "Jaksa jaksa vain, kyllä se työpaikka sieltä vielä napsahtaa" on viidennensadannen kerran kuultuna sekä puuduttavaa että raivostuttavaa.

Työkokeiluihin ja vastaaviin en lähde, koska minulla on kolme ammattia, joihin kaksikymmentä vuotta nuorempana työllistyisin nopeasti. Työntekoa minun ei tarvitse harjoitella, enkä ilmaiseksi työvoimaksi suostu. Sinäkin, ap, päädyt tähän päätelmään, kunhan olet ollut riittävän pitkään pelkällä työmarkkinatuella ja saanut muutaman sata kertaa ei-vastauksen hakemuksiisi.

Olen pahoillani tilanteestasi. Yritän vain löytää jotain positiivia ajatuksia omassa tilanteessani, eikä järkyttävä negatiivisuuden ilmapiiri ainakaan auta mihinkään.

Olet pelle.

Olet juuri näitä pahimpia pellejä mitä maa päällään kantaa.

Mouhotat muille miten he ovat negatiivisia, negatiivisia, negatiivisia ja negativiisia.

Vain sinä olen niiiiiiiiin positiivinen että!

SINÄ OLET ITSE NEGATIIVINEN JA PROJISOIT SITÄ MUIHIN!

Olet kuin se talonmies joka haistoi kellarissa kakan, rappukäytävässäkin haisi kakka, ullakolla haisi kakka ja joka kadulla ja kaupassakin haisi kakka.

Hänellä oli omassa housussa se kakka.

Kommentoimasi teksti oli realistinen näkemys ilman mitään typerää lässyttämistä. Teksi oli ihan asiallinen eikä siinä ollut mitään "järkyttävää negatiivisuutta".

Tuo "järkyttävä negatiivisuus" on ihan sinun omassa päässäsi.

Positiivisuus ei tarkoita sitä, että pitäisi lässyttää p*skaa ja kieltää tosi asiat.

Se on vain epärehellistä lässytystä.

Vierailija
108/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse käynyt näillä kursseilla ja koulutuksissa? Ehkä sitten tiedät.

Nyt vain sanot, että työnhakijana arvostat tällaisia, mutta oletko tosiaan käynyt niillä?

Aivan.. Itse ollut kerran työttömänä noin 10v sitten. Kun menin noihin te-toimiston juttuihin ja oli 12 ihmistä. Siellä sitten meidät jaettiin 4 ryhmiin. Ja omissa ryhmissä keskusteltiin kanssaihmisten kanssa näin. Hei, kuka olet, mistä olet ja mitä olet tehnyt työksesi ja miksi olet työtön. Kritisoin sitten tätä touhua kysymällä, että kerros ohjaaja nyt ihan aidosti mitä hyötyä tästä on minulle, että saan työtä. Minun pitäisi udella tuntemattomilta ihmisiltä mitä ovat tehneet jne. En ole hakemassa uusia kavereita täältä vaan luulin tulleeni aidosti kuuntelemaan sinulta asiaa mikä edistää minun työllisyyttä. Kun nyt sitten päätän kysellä näiltä ryhmäni jäseniltä tämän litanian ja palaan kotiin, niin ainoa asia mitä tiedän tästä päivästä on se, että mitä tämä vastapäinen ihminen on tehnyt ja hänen nimensä. Eikä hänkään viisastu yhtään minun tiedoistani. Ja kukaan tämän huoneen ulkopuolella ei edes tiedä että olemme täällä. Ei naapurin firma tiedä meistä mitään.

Ylläri, tämä työkkärin ihminen hermostui minuun.

Silti en saanut vastausta mihinkään. Mutta tiesin silloin, että oli hitsari ja oli yyteet. Timon takia en työllistynyt.

Vierailija
109/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin ihan oikeaan ammattiin johon sopivia työpaikkoja tällä paikkakunnalla on monia (ei kahden käden sormet riitä laskemaan), ilmaiseksi (no, sillä työkkärin 9 euron päiväpalkalla) olisin päässyt "harjoittelemaan", mutta halusin oikeaa palkkaa jos kerran teen oikeaa työtä, työkkärin tädin mielestä tämä oli ihan oikea asenne. (Jälkikäteen kuulin niiltä opiskelukavereilta jotka siihen "harjoitteluun" lähtivät että ihan oikean valinnan tein, koska ei heistäkään kukaan sitä kautta työllistynyt, vaikka ihan fiksuja aikuisia ja ahkeria ihmisiä olivat.) Työpaikkoja ei sitten omalta alalta ollutkaan, koska nimenomaan näitä "harjoittelijoita" käyttivät. Aina kun 6 kk loppui, ottivat uuden.

Välillä olen miettinyt että jos yhteiskunta vain kerta kaikkiaan sanoisi "ei" näille "työkokeiluille" ja "harjoitteluille", mutta koe-aikaa pidennettäisiin siihen 6 kk:een (nyt se kai on 1 tai 2 kk?), niin saataisiinko ihmisiä oikeisiin töihin oikealla palkalla edes puoleksi vuodeksi kerrallaan? Vai olisiko yrityksille sittenkin halvempaa vakinaistaa se jo kertaalleen koulutettu ihminen? Nythän heille on halvempaa kouluttaa omiin käytäntöihinsä uusi ilmainen "harjoittelija". (No okei, kyllä ne joutuu vakuutukset yms. varmaan maksamaan, mutta ei palkkakuluja.)

Mistä löytyisi poliittinen puolue joka ottaisi tämän epäkohdan pääasiakseen? Löytyisi varmaan puoli miljoonaa äänestäjää aika helpolla.

Vierailija
110/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän mielestänne kaikki työkkärin koulukset ovat huuhaata, niin miksi ette sitten mene kouluttautumaan jotain muuta opiskelureittiä? Uskaltaakohan kukaan vastata.

Juu, erehdyin yrittämään. Lapsellisesti ajattelin, että määräaikaisen ja osa-aikaisen palkkatukityön (suojatyö, ei jatkomahdollisuutta, eikä myöskään työllisyyttä edistävä) loppupuolella otan yhteyttä TE-toimistoon, jotta voitaisiin kirjata suunnitelmaan omaehtoiseen opiskeluun hakeutuminen, joka ennen palkkatukityötä oli sinne suunnitelmaan kirjattu. Opiskelupaikka olisi pitänyt ottaa vastaan heti seuraavalla viikolla työsuhteen päättymisen jälkeen.

Ala olisi ollut työllistävä. Rahaa maksaa opintoja itse ei ole.

Ei käynyt TE toimiston virkailijalle. Suunnitelma tehtiin vasta kuun loppu puolella, koska haluttiin odottaa, että olen kokonaan työtön. Hänen mielestään on parempi, että istun tyhjän panttina vuoden, jolloin seuraava haku on. Minulla ei siis ole mitään tutkintoa ja työkokemuskin on niin apina tasoa, ettei ole perustason töihin päässyt edes haastatteluun. Tausta on mallia pitkäaikaistyötön. Cv.ssä norsun mentävä aukko.

Koetin olla tosi aktiivinen ja kävin lukemassa parin hassun opintopisteen verran tulevaan opiskeluun liittyvää sisältöä. (tähän sentään sain luvan) mutta tuki katkaistiin kaksi kertaa selvittelyn ajaksi.

No, hengissä selvisin, onhan tt -tuki olemassa.

Mutta se tunne, mikä siitä jäi, on pahinta:

Älä yritä, siitä rangaistaan. Joku virkaintoinen tantta todellakin voi lyödä isosti kapuloita rattaisiin vaikka kuinka haluaisi pyristellä pois pitkäaikaistyöttömyydestä.

Yritän nyt ponnistaa työelämään työvoimakoulutuksen kautta, jos vaikka sitten saisi töitä = palkkaa ja voisi opiskella monimuoto opiskeluna työn ohessa.

Voimia kaikille, jotka ovat kokeneet surua, ahdistusta, raivoa ja vitusta Te- toimiston virkailijoiden toiminnan vuoksi.

Vierailija
111/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin ihan oikeaan ammattiin johon sopivia työpaikkoja tällä paikkakunnalla on monia (ei kahden käden sormet riitä laskemaan), ilmaiseksi (no, sillä työkkärin 9 euron päiväpalkalla) olisin päässyt "harjoittelemaan", mutta halusin oikeaa palkkaa jos kerran teen oikeaa työtä, työkkärin tädin mielestä tämä oli ihan oikea asenne. (Jälkikäteen kuulin niiltä opiskelukavereilta jotka siihen "harjoitteluun" lähtivät että ihan oikean valinnan tein, koska ei heistäkään kukaan sitä kautta työllistynyt, vaikka ihan fiksuja aikuisia ja ahkeria ihmisiä olivat.) Työpaikkoja ei sitten omalta alalta ollutkaan, koska nimenomaan näitä "harjoittelijoita" käyttivät. Aina kun 6 kk loppui, ottivat uuden.

Välillä olen miettinyt että jos yhteiskunta vain kerta kaikkiaan sanoisi "ei" näille "työkokeiluille" ja "harjoitteluille", mutta koe-aikaa pidennettäisiin siihen 6 kk:een (nyt se kai on 1 tai 2 kk?), niin saataisiinko ihmisiä oikeisiin töihin oikealla palkalla edes puoleksi vuodeksi kerrallaan? Vai olisiko yrityksille sittenkin halvempaa vakinaistaa se jo kertaalleen koulutettu ihminen? Nythän heille on halvempaa kouluttaa omiin käytäntöihinsä uusi ilmainen "harjoittelija". (No okei, kyllä ne joutuu vakuutukset yms. varmaan maksamaan, mutta ei palkkakuluja.)

Mistä löytyisi poliittinen puolue joka ottaisi tämän epäkohdan pääasiakseen? Löytyisi varmaan puoli miljoonaa äänestäjää aika helpolla.

Ei yhteiskunta halua poistaa tätä epäkohtaa, sillä työttömyystilastoja saadaan huomattavasti pienemmäksi, kun siihen lisätään kaikki mahdolliset harjoittelijat yms. Ja sitten voikin taas valittaa työvoimapulaa😂 On tämä elämä hienoo..

Vierailija
112/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut useammalla "elämänhallintaa sinulle" kurssilla (ihan kuin en osaisi laittaa herätystä aamulla tai laittaa ruokaa tai ilmaantua sovittuun paikkaan sovittuna aikana ilman näitä kursseja) ja "kuntouttavassa työtoiminnassa" liimaamassa tarroja milloin mihinkin tuotteeseen (koska yrityksille se tulee halvemmaksi kuin ostaa tarrat liimaava laite), joten ei tuota vaikeuksia uskoa tuota. En vain tiennyt ko. termiä.

Millä perusteella ne oikein laittavat ihmisiä tuollaisille kursseille? 

Vierailija
113/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te ette työllisty niillä korkeakoulututkinnoillanne, niin hommatkaa joku toisen asteen ammatillinen tutkinto. Vai oletteko kenties liian erinomaisia ihmisiä sellaiseen ja ennemmin ulisette kohtaloanne työttömänä?

Tottakai ollaan. Katselen mieluummin vaikka Netflixiä koko päivän kuin menen hankkimaan amistutkinnon.

Vierailija
114/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä perusteella että on ollut yli 6 kk työtön.

Vierailija
115/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ainakaan tuttavat ole joutuneet millekään "näin laitat herätyksen soimaan" -elämänhallintakurssille, edes pitemmänkään työttömyyden jälkeen.

Vierailija
116/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ainakaan tuttavat ole joutuneet millekään "näin laitat herätyksen soimaan" -elämänhallintakurssille, edes pitemmänkään työttömyyden jälkeen.

No ei siellä herätyskelloa opetettu käyttämään sentään mutta saatiin luento oikea-oppisesta nukkumisesta ja unirytmistä. Siis oikeasti päiväkotikamaa.

Vierailija
117/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pääosin ovat ilmaista työvoimaa yrityksille ja yhteisöille. Juuri olin 2kk harjoittelussa ilmaiseksi. Akateeminen ja pätevyys kyseiseen työhön. Ei poikinut jatkoa.

En halua olla negatiivinen, mutta eikö tuosta harjoittelustakin jotain jäänyt käteen? Ainakin toivon että jäi, parempi se kai kuitenkin kuin olla kotona?

Aika naivi käsitys harjoitteluista. Yleensähän nuo harjoittelut ovat sitä, että menet jatkopaikan toivossa tekemään ilmaiseksi työtä, jonka jo osaat. Sitä jatkopaikkaa vaan ei tule, kun ilmaista työvoimaa voi ketjuttaa tai homma tuli tehtyä harjoittelun aikana, eikä tarvetta jatkolle ole enää yrityksen tai yhteisön puolelta.

Harvoin noissa harjoitteluissa on mitään kunnon ohjausta tai opetusta täysin uuteen taitoon. Ymmärrän, että harjoittelusta voi olla hyötyä, jos on vasta valmistunut eikä ole työkokemusta. Mutta jos sinulla on usean vuoden työkokemus alalta tai vastaavista töistä, niin eipä se pari kuukautta ilmaista työtä hirveästi cv:tä paranna.

Vierailija
118/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika naivi käsitys harjoitteluista. Yleensähän nuo harjoittelut ovat sitä, että menet jatkopaikan toivossa tekemään ilmaiseksi työtä, jonka jo osaat. Sitä jatkopaikkaa vaan ei tule, kun ilmaista työvoimaa voi ketjuttaa tai homma tuli tehtyä harjoittelun aikana, eikä tarvetta jatkolle ole enää yrityksen tai yhteisön puolelta.

Harvoin noissa harjoitteluissa on mitään kunnon ohjausta tai opetusta täysin uuteen taitoon. Ymmärrän, että harjoittelusta voi olla hyötyä, jos on vasta valmistunut eikä ole työkokemusta. Mutta jos sinulla on usean vuoden työkokemus alalta tai vastaavista töistä, niin eipä se pari kuukautta ilmaista työtä hirveästi cv:tä paranna.

Minua tuntematon TE-virkailija ehdotti minulle jonkinlaista työpajajaksoa. Hänen perustelunsa oli se, että paja voisi poikia ihan oikeankin työpaikan. Minun vastaperusteluni oli se, että tuoreen tutkintoni ja 30 vuotta kattavan ansioluetteloni koulutustani vastaavista töistä ja monivuotisesta yrittäjyydestä pitäisi riittää työpaikan poikimiseen. Hänen vasta-argumenttinsa oli se, että työpajalla tapaisi uusia ihmisiä ja tottuisi vähitellen töihin palaamiseen ja aamuherätyksiin. Melkein lähtisin pupukursseille mieluummin kuin antautuisin tällaisiin väittelyihin.

Vierailija
119/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin tollaselle kurssille, mikä vaikutti paperilla todella hyvälle ja oli sopiva useallekin sosiaalialan koulutukselle. Olin oikein iloinen, että tulin sinne valituksi ja lukemani mukaan ajattelin, että tämä kurssi voisi oikeasti kehittää osaamistani ja saisin verkostoiduttua moniammatillisesti. Mulla oli töitä kuitenkin siinä koulutuksen ohella, että en ollut työtön, vasta urani alussa. Mutta voi hyvä hel vet ti se kurssi, tai lisäkoulutus, oli toteutettu ihan päin persettä, ja moni luvattu koulutuksen kurssi oli tehty rimat hipoen vähän aihetta viistäen ja luvatut asiantuntijat ja lääkärit muuttuikin jonkun lähialan yhdistyksen kokemusasiantuntijoiksi. Luvatut kurssit jäikin "ajanpuutteen takia" toteuttamatta tai siihen löytyi jokin byrokraattinen syy miksi tätä kurssia ei voida toteuttaa tutkintoon johtamattomassa koulutuksessa. Osallistujia tippu rankalla kädellä pois kun ymmärsivät miten päin prsettä oli koulutus toteutettu käytännön osalta ja vastuuhenkilöitä ei kiinnostanut laatu, koska joukossa oli myös muutama pitkäaikaistyötön. Vastuuhenkilöiden asenteessa oli erittäin paljon vikaa. Kun heille annettiin palautetta niin sähistiin kuin kyy "jos olisit osaava, et olisi täällä"

0/5 olisimpa jättänyt välistä. Jäi muuten koulutuksen aikainen palkkakin laihaksi.

Vierailija
120/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siellä herätyskelloa opetettu käyttämään sentään mutta saatiin luento oikea-oppisesta nukkumisesta ja unirytmistä. Siis oikeasti päiväkotikamaa.

Huomaako kukaan, jos ottaa mukaan läppärin ja tekee muka muistiinpanoja, mutta oikeasti surffaa netissä tai kirjoittaa vaikka kauhutarinoita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä