Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi TE-toimiston koulutuksista ja kursseista valitetaan niin paljon?

Vierailija
03.02.2021 |

Miksi näistä valitaminen on niin tavallista? Itse koen ainakin työnhakijana että mikä tahansa lisäkoulutus ja palvelu on minulle suunnattua hyödyllistä toimintaa jossa pääsisin myös olemaan ihmisten kanssa yksin työttömänä olemisen sijasta, eikö parempi ole se, että on aktiivinen toimija ja työnhakija ja valmis uuteen kuin se että kotona etsii vimmastusti töitä yksin?

Monen näkökanta koulutautumiseen tuntuu olevan aivan järkyttävän negatiivinen, vaikka oma osaaminen oikeasti tarvitsisi päivitystä jotta voi työllistyä. Näkemys on aina miksi minä tekisin ''ilmaiseksi'' mitään. Itse ajattelen että ansiosidonnaista saadessani teen mielelläni jotain enkä vain odottele puhelimen soivan kotona.

Asenneimapiiri ihmetyttää.

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te ette työllisty niillä korkeakoulututkinnoillanne, niin hommatkaa joku toisen asteen ammatillinen tutkinto. Vai oletteko kenties liian erinomaisia ihmisiä sellaiseen ja ennemmin ulisette kohtaloanne työttömänä?

En ole löytänyt toisen asteen ammatillista tutkintoa, joka sopisi minulle. Siksi varmaan alun perinkin suuntasin sinne korkeakouluun. 

Niin joo, siellä ei tosiaan liiemmin niitä tutkintoja ole, josta rahan saa istumalla ja kahvia hörppimällä.

Jonkinlainen käytännönläheisyys ja muuhunkin kuin ns. siistiin toimistoistumatyöhön soveltuva terveydentila varmasti auttaisivat, mutta kumpaakaan ei minulla ole. 

Vierailija
82/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pääosin ovat ilmaista työvoimaa yrityksille ja yhteisöille. Juuri olin 2kk harjoittelussa ilmaiseksi. Akateeminen ja pätevyys kyseiseen työhön. Ei poikinut jatkoa.

En halua olla negatiivinen, mutta eikö tuosta harjoittelustakin jotain jäänyt käteen? Ainakin toivon että jäi, parempi se kai kuitenkin kuin olla kotona?

Tiesitkö, että ihminen voi sairastua työuupumukseen ihan vaan siksi, että ei ole riittävästi sananvaltaa omaan työhönsä? Tai joutuu tekemään jotain täysin turhanaikaista p*skaa, jolla ei ole mitään merkitystä kenellekään? Tai jos töitä ei ole tarpeeksi? Nämä siis ihan tutkitusti. Töissä, joista saa ihan kelpo palkkaa.

Jos ihminen joutuu kursseille ja harjoitteluihin, jotka eivät millään tavalla vastaa omaa kompetenssia, hän alkaa voida pahoin. On yksi asia tehdä "p*askaduunia", josta saa palkkaa, vaikka se nyt ei ihan unelmahommaa olisikaan. Kokonaan toinen tehdä jotain täysin turhanaikaista shittiä ilmaiseksi.

Itselläni on tuosta ilmiöstä aika tavalla kokemusta. Olen palanut loppuun työssä, jossa minulle ei ollut mitään järjellistä tekemistä. Vaihdoin työpaikkaa, seuraavassakaan duunissa ei ollut riittävästi töitä ja flippasin sitten oikein big time. Oikeasti mikään ei ole hirveämpää kuin joutua notkumaan 5 h päivässä netissä työpaikalla, kun työsi on tehty kolmessa tunnissa ja lisää työtä et saa edes rukoilemalla.

No, työttömänä olen sitten saanut ilon istua cv-kurssilla jota veti sosionomi. Ei ollut esimerkiksi koskaan kuullutkaan asiakirjastandardista. Sillä olikin tooosi paljon opetettavaa minulle. No, hän ottikin sen linjan että "sä pärjäät Irma varmaan itseksesi" ja taas sain istua tyhjän panttina kun sosionomi ja muut työttömät yritti saada aikaan cv:tä.  (Omani on luonnollisesti aina ajan tasalla.)

Sitten oli kuntouttavan työtoiminnan vuoro. Pääsin palvelutalon jakelukeittiöön. Minun piti olla siellä neljä tuntia. Hommiin sai hidastellen käytettyä kolme. Siivosin kaikki sen keittiön kaapit ja kaappien aluset -ilmeisesti esim. asinsirujen siivoaminen kaappien alta ei kuulunut kenellekään. Kiertelin milloin kenenkin siivojan tai huoltomiehen perässä yrittäen keksiä itselleni tekemistä. Olin jo taas uupumussa silkkaan pitkästymiseen, kun tuli korona ja pääsin pois tuolta. 

Summa summarum: ei ainakaan minun nuppini kestä sitä, että joudun ilmaiseksi olemaan tehottomien ja kyvyttömien kanssa tekemässä ei-mitään.

Eikä meitä kaikkia muuten motivoi mitenkään viettää aikaamme satunnaisten ventovieraiden kanssa. Saman ajan voisi vaikka patikoida metsässä, olisi paljon hyödyllisempää. Tai kerätä roskia teiden varsilta. En käsitä, miksei sitä voisi tehdä kuntouttavana työtoimintana. Saisi tehdä jotain järkevää mistä tulisi valmista.

Minkä ihmeen takia sinä menit kuntouttavaan? Sinne menee ne jotka eivät kykene mihinkään muuhun, eli työnhakuun, työhön, koulutuksen hakemiseen, työkkärin kursseille, työhönvalmentajan käynteihin jne. Kuntouttava on aikuissosiaalityötä, siellä ei kuulu olla ihmisen joka kykenisi tekemään normaalia palkkatyötä.

Se cv-kurssikaan ei ole pakollinen. Mikään muu kuin työn ja koulutuksenhaku ei ole pakollista. Pitää vaan itse sinne suunnitelmaan laittaa jotain mitä tekee, siellä on pitkä lista vaihtoehtoja joista valita. Ei tarvi mennä kuntouttavaan, työkokeiluun jne. mihin ei halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI. Meille on "täydennyskoulutusta" esim energiaosaajaksi.

Koulutusta on jotain 3 kk ja sitten puoli vuotta ilmaiseksi töissä jossain fiemassa muka harjoittelemassa. Siis missä tahansa firmassa, ei läheskään kaikille riitä paikkaa juuri tuon alan kehityksen kärjessä olevasta firmasta.

Eli firmat saa puoleksi vuodeksi ilmaiseksi DI:n töihin!

Vierailija
84/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, että miksi tilastot notkuvat työttömistä. Ulkomaalaisvahvistusten lisäksi piisaa liuta kotimaisia tekosyiden keksijöitä.

Mikään kurssi ei kelpaa, tai sitte halutaan täydennyskoulutusta juuri sille alalle johon ei ole työllistynyt muutenkaan.

Vierailija
85/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan täytyy olla trolli tai joku vailla järjen hiventä. Jankkaa omaa asiaansa, josta ei mitään hajua, eikä ymmärrä kokemuksista puhuvien mielipiteitä/tietoja asiasta.

Ai, minusta täällä osa kommentoijista jankkaa ettei aktiivisuudesta ole hyötyä todella negatiiviseen ja agressiiviseen sävyyn sen lisäksi minulle jankataan että asenteeni on nyt tämä ja että kyllä minustakin vielä kyyninen ja agressiivinen pessimisti leivotaan vaikka väkisin. Minusta se on trollaamista enemmän kuin se, että aidosti keskusteltaisiin kurssien hyvistä ja huonoista puolista, nyt osassa kommentteja korostuvat vain ne huonot puolet ja negatiivinen asenne.

Vierailija
86/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hyödyin ihan suunnattomasti kun olin ensin pupukurssilla ja sitten kuntouttavassa työtoiminnassa tehostetun palveluasumisen yksikössä.

Taustani on se, että olen mielenterveysongelmien takia ollut tosi pitkään pois työelämästä, ja kun kuntoutustukeni lopulta evättiin, ajattelin että on parempi olla kerran viikossa jossain tuollaisessa kuin muuten vaan työttömän kirjoissa. Siis ihan taktisesti ajattelin, että pääsen vähemmällä. Työkykyinen en siis ole.

Hyvin nopeasti tajusin, että mikä hyvänsä kuntouttaa minua enemmän kun kuntouttava työtominta. Ymmärsin, että minun on PAKKO ottaa ohjat omiin käsiini tai hypätä koskeen, koska tosiaan hyvin nopeasti kävi ilmi ettei tuo tie johda mihinkään.

Tällä hetkellä opiskelen omaehtoisen opiskelun tuella. Ei tämäkään kovin hyvin mene, koska en tosiaan ole kovin hyvässä kunnossa, mutta onpa silti miljardi kertaa parempi kun kuntouttava. Ainakin OPIN jotain, toisin kuin kuntouttavassa.

Mikä on omaehtoisen opiskelun tuki? Vai tarkoitatko että saat työttömyyspäivärahaa ja opiskelet samalla omaehtoisesti?

Vierailija
87/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te ette työllisty niillä korkeakoulututkinnoillanne, niin hommatkaa joku toisen asteen ammatillinen tutkinto. Vai oletteko kenties liian erinomaisia ihmisiä sellaiseen ja ennemmin ulisette kohtaloanne työttömänä?

Minulla on maisterintutkinto, opettajan pätevyys ja yksi kuljetusalan perustason ammattipätevyys, mutta olen silti ollut työtön jo vuosia. Olisiko sinulla työllistymisneuvoja?

Yksi perustason pätevyys? Hanki viisi. Ja toinen maisterintutkinto.

Kerropa tarkemmin, mitkä viisi pätevyyttä minun pitäisi hankkia, jotta työllistyisin varmasti. Kovin pitkiä koulutuksia ei yli viisikymppisenä olisi syytä haalia.

Vierailija
88/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan täytyy olla trolli tai joku vailla järjen hiventä. Jankkaa omaa asiaansa, josta ei mitään hajua, eikä ymmärrä kokemuksista puhuvien mielipiteitä/tietoja asiasta.

Joku tarhatäti levittämässä toksista positiivisuutta ymmärtämättä mitään inhorealistisesta todellisuudesta.

Vierailija
89/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tarhatäti levittämässä toksista positiivisuutta ymmärtämättä mitään inhorealistisesta todellisuudesta.

Toksinen negatiivisuus on kyllä useimmiten suomalaisten ongelma.

Vierailija
90/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minusta täällä osa kommentoijista jankkaa ettei aktiivisuudesta ole hyötyä todella negatiiviseen ja agressiiviseen sävyyn sen lisäksi minulle jankataan että asenteeni on nyt tämä ja että kyllä minustakin vielä kyyninen ja agressiivinen pessimisti leivotaan vaikka väkisin. Minusta se on trollaamista enemmän kuin se, että aidosti keskusteltaisiin kurssien hyvistä ja huonoista puolista, nyt osassa kommentteja korostuvat vain ne huonot puolet ja negatiivinen asenne.

Otit siis nokkiisi minun kommentistani. Väkisin sinusta ei leivota mitään, mutta ennen pitkää sinullekin alkaa valjeta se, millaisessa suossa pitkäaikaistyöttömät joutuvat rämpimään. Jos haluat keskustella toisella tyylillä, aloita uusi ketju ja mieti tarkkaan, millä väitteillä kannattaa lähteä liikkeelle. Tämänkertaisesta aloituksestasi paistaa lapsellisen höhlä, vaikkakin ihan ymmärrettävä, tietämättömyys. Kun sitä maustaa parilla olkinukenpoikasella, ei voi saada kommenteiksi muuta kuin negatiivisia totuuksia.

Vierailija
91/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, että miksi tilastot notkuvat työttömistä. Ulkomaalaisvahvistusten lisäksi piisaa liuta kotimaisia tekosyiden keksijöitä.

Mikään kurssi ei kelpaa, tai sitte halutaan täydennyskoulutusta juuri sille alalle johon ei ole työllistynyt muutenkaan.

Meillä on itse asiassa etsitty nyt lumisateiden alettua jotakuta tekemään lumitöitä, kun tavarantoimittajat eivät muuten pääse pihaan. Tämä siis Helsingissä.

Tehdäänkö sopimus, että tulet ilmaiseksi auraamaan pihan joka päivä vaikka parin kuukauden ajan? Jos ei ole lunta, niin voidaan keksiä jotain muuta. Jotain yleistä siistimistä tai vessojen pesua.

Ai ei tehdä? Miksi olet tuollainen negatiivinen valittaja jolle ei mikään kelpaa? Ei ihme ettei Suomi nouse.

Vierailija
92/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sitten niiden kurssien hyvistä puolista. Siis omakohtaisista kokemuksistasi. Olet pelkästään jossitellut koko ajan, joten eipä taida olla kokemusta. Toisin kuin muilla vastaajilla, joita on työkkäri pompotellut.

Vierailija
93/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
94/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvoimakoulutukset, joihin haetaan omatoimisesti, ovat enimmäkseen ok. tarjonta vaan on usein harmittavan niukkaa.

Vierailija
95/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen DI. Meille on "täydennyskoulutusta" esim energiaosaajaksi.

Koulutusta on jotain 3 kk ja sitten puoli vuotta ilmaiseksi töissä jossain fiemassa muka harjoittelemassa. Siis missä tahansa firmassa, ei läheskään kaikille riitä paikkaa juuri tuon alan kehityksen kärjessä olevasta firmasta.

Eli firmat saa puoleksi vuodeksi ilmaiseksi DI:n töihin!

Tuohan puhdasta sviduilua laittaa älyllisesti kompetenttia sakkia "harjoitteluun".

Vierailija
96/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset työvoimakoultusta kritisoi, vaan ns pupukursseja.

Vierailija
97/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sellaisella työnhakukurssilla. Oli aika huvittavaa, kun kouluttaja oli jotain kolmikymppinen kloppi, ja valtaosa meistä koulutettavista oli päälle viiskymppisiä ex-nokialaisia. Aika lapsellista settiä sieltä tuli evästykseksi.

Vierailija
98/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on "pupu-kurssi"? Tiedän kikyn ja tykyn mutta mistä on lyhenne pupu? Vai onko se lyhenne?

Vierailija
99/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pääosin ovat ilmaista työvoimaa yrityksille ja yhteisöille. Juuri olin 2kk harjoittelussa ilmaiseksi. Akateeminen ja pätevyys kyseiseen työhön. Ei poikinut jatkoa.

En halua olla negatiivinen, mutta eikö tuosta harjoittelustakin jotain jäänyt käteen? Ainakin toivon että jäi, parempi se kai kuitenkin kuin olla kotona?

Tiesitkö, että ihminen voi sairastua työuupumukseen ihan vaan siksi, että ei ole riittävästi sananvaltaa omaan työhönsä? Tai joutuu tekemään jotain täysin turhanaikaista p*skaa, jolla ei ole mitään merkitystä kenellekään? Tai jos töitä ei ole tarpeeksi? Nämä siis ihan tutkitusti. Töissä, joista saa ihan kelpo palkkaa.

Jos ihminen joutuu kursseille ja harjoitteluihin, jotka eivät millään tavalla vastaa omaa kompetenssia, hän alkaa voida pahoin. On yksi asia tehdä "p*askaduunia", josta saa palkkaa, vaikka se nyt ei ihan unelmahommaa olisikaan. Kokonaan toinen tehdä jotain täysin turhanaikaista shittiä ilmaiseksi.

Itselläni on tuosta ilmiöstä aika tavalla kokemusta. Olen palanut loppuun työssä, jossa minulle ei ollut mitään järjellistä tekemistä. Vaihdoin työpaikkaa, seuraavassakaan duunissa ei ollut riittävästi töitä ja flippasin sitten oikein big time. Oikeasti mikään ei ole hirveämpää kuin joutua notkumaan 5 h päivässä netissä työpaikalla, kun työsi on tehty kolmessa tunnissa ja lisää työtä et saa edes rukoilemalla.

No, työttömänä olen sitten saanut ilon istua cv-kurssilla jota veti sosionomi. Ei ollut esimerkiksi koskaan kuullutkaan asiakirjastandardista. Sillä olikin tooosi paljon opetettavaa minulle. No, hän ottikin sen linjan että "sä pärjäät Irma varmaan itseksesi" ja taas sain istua tyhjän panttina kun sosionomi ja muut työttömät yritti saada aikaan cv:tä.  (Omani on luonnollisesti aina ajan tasalla.)

Sitten oli kuntouttavan työtoiminnan vuoro. Pääsin palvelutalon jakelukeittiöön. Minun piti olla siellä neljä tuntia. Hommiin sai hidastellen käytettyä kolme. Siivosin kaikki sen keittiön kaapit ja kaappien aluset -ilmeisesti esim. asinsirujen siivoaminen kaappien alta ei kuulunut kenellekään. Kiertelin milloin kenenkin siivojan tai huoltomiehen perässä yrittäen keksiä itselleni tekemistä. Olin jo taas uupumussa silkkaan pitkästymiseen, kun tuli korona ja pääsin pois tuolta. 

Summa summarum: ei ainakaan minun nuppini kestä sitä, että joudun ilmaiseksi olemaan tehottomien ja kyvyttömien kanssa tekemässä ei-mitään.

Eikä meitä kaikkia muuten motivoi mitenkään viettää aikaamme satunnaisten ventovieraiden kanssa. Saman ajan voisi vaikka patikoida metsässä, olisi paljon hyödyllisempää. Tai kerätä roskia teiden varsilta. En käsitä, miksei sitä voisi tehdä kuntouttavana työtoimintana. Saisi tehdä jotain järkevää mistä tulisi valmista.

Olet varmasti sen takia työtön, kun olet niin rasittava ihminen.

En yhtään ihmettele mikäli kurssin vetäjä on jättänyt sinut pärjäämään itseksesi, kun olet ensin sormi pystyssä viisastellen ja kokemuksen syvällä ylimielisellä äänelläsi alkanut pätemään sillä "asiakirjastandardillasi". Olitte haloo! siellä tekemässä vttu CV:tä!!!!

Et ole niin fiksu mitä luulet, jos et pysty olemaan muka tekemättä mitään, ja tylsistyt muka kuoliaaksi ilman tekemistä.

Älykkäät, luovat ja syvälliset ihmiset eivät koe yhtään tylsää hetkeä, vaikka jonottaisivat jossain virastossa tai istuisivat pe*seellään toimistossa. Heillä on katsos koko ajan päänsä sisällä ajatuksia ja pohdintoja.

Tylsämieliset ja yksinkertaiset sekoavat, kun ei ole tekemistä. Pään sisällä kaikuu vain pelottava tyhjyys. Totta kai se on kauheaa.

Vierailija
100/134 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sellaisella työnhakukurssilla. Oli aika huvittavaa, kun kouluttaja oli jotain kolmikymppinen kloppi, ja valtaosa meistä koulutettavista oli päälle viiskymppisiä ex-nokialaisia. Aika lapsellista settiä sieltä tuli evästykseksi.

No jos olisit niin fiksu mitä luulet, olisit voinut antaa jonkun esimerkin niistä "lapsellisuuksista".

Se että on ex-nokialainen, ei tee ihmisestä mitään muita parempaa ja viisaampaa, tai että on päälle viisikymppinen.

Vaikuttaa että teillä päälle viisikymppisillä EX-nokialaisilla on vain noussut k*si päähän ja ennakko asenteenne nuorempaa työsuhteessa olevaan ihmistä kohtaan on ollut tuollainen halveksuva ja pilkallinen.

Kerro toki niitä lapsellisuuksia, niin katsotaan onko ne lapsellisuuksia ensinkään, vai oletteko itse vähän jämähtäneitä sinne menneelle vuosituhannelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän