Vuokralainen jätti laskunsa maksamatta - auttakaa!
Vuokralaiseni lähti asunnostani kk sitten ja pari vk sitten sain laskun, joka on vuokrasopimuksessa sovittu vuokralaisen maksettavaksi. Ilmoitin laskusta heti exvuokralaiselleni, joka lupasi maksaa laskun.
Omassa verkkopankissani lasku erääntyy parin päivän päästä maksettavaksi, eikä vuokralainen ole edelleenkään kahdesta yhteydenotostani huolimatta maksanut laskua tai ottanut minuun yhteyttä.
Näyttäisi siltä, että aikoo jättää laskun (satasia) maksamatta. Mitä voin tehdä asialle, paitsi lähetellä mailia/soitella perään? Voinko laittaa laskun vaikka perintään?
Takuumaksun olen exvuokralaisellenipalauttanut, koska unohdin tämän yhden tulossa olevan laskun.
Kommentit (78)
Maksat laskun itse, ettet joudu ongelmiin, kun on nimelläsi. Sitten otat yhteyttä perintätoimistoon ja annat heille perintätoimeksiannon. Toimitat heille kopiot laskusta, kuitista, vuokrasopimuksesta jossa näkyy että vuokralainen sitoutuu maksamaan ko. laskun sekä kopiot/kuvakaappaukset teidän viestittelystä ko. laskun maksuun liittyen. Suurin osa perintätoimistoista veloittaa kulut ainoastaan velalliselta eli perintä on sinulle maksuton. Varmista se heti ennen kuin teet toimeksiannon! Jos jossain vaiheessa kuluja tulisi, niistä kerrotaan etukäteen ja kysytään haluatko siirtyä siihen vaiheeseen.
Suurin osa perintätoimistoista, etenkin pienemmistä, hoitaa kyllä yksityishenkilöiden toimeksiantaja, kunhan ne ovat selkeitä (on perusteet).
T. Perintätoimistossa työskennellyt, LTS
Mikään lasku ei tule vuokranantajan nimellä, joka kuuluu vuokralaisen maksettavaksi. Ei sähkö- vesi- vakuutus- eikä muukaan lasku. Eli maksat sen laskun vaan kiltisti itse.
Ainut mitä voin kuvitella, että tuossa olisi jotain veronkiertoa ja vuokranantaja laittanut vuokralaisensa maksamaan laskujaan ja vuokra vain joku minimaalinen. Näin hän säästyisi maksamaan vuokratuloistaan veroja. Mutta senhän nyt tulisi heti häviämään plus saisi rangaistuksen verovilpistä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesilasku kuuluu vuokraan..
Tietosi ovat vääriä ja vanhentuneita.
Vesilasku EI koskaan kuulu vuokraan. Usein vuokran yhtydessä maksetaan vesimaksua, mutta kyllä se on silloinkin vuokrasta erillinen ja perustuu jko kulutusmittaukseen tai asukasmäärään asunnossa.
Nykyään kun asuntokohtaiset vesimittarit ovat yleistyneet, usein sovitaan vuokrasopimuksessa, että vesimaksu maksetaan/tasataan kulutuksen mukaan jälkikäteen mittarista luettuna. Tällöin lasku voi tosiaan tulla kuukausien päästä, jos isännöitsijä ei ole viitsinyt lukea mittaria tai lähettää laskua heti.
Isännöintitoimiston ja huoltoyhtiön tärkein ja käytännössä AINOA tehtävä on laskutus.
Huoltoyhtiö ei laskuta asukasta. Minusta hedän tärkein tehtävänsä on yllättäen kiinteistönhuolto! Vai meinaatko että odotellaan lumien sulamista?
Vierailija kirjoitti:
Mikään lasku ei tule vuokranantajan nimellä, joka kuuluu vuokralaisen maksettavaksi. Ei sähkö- vesi- vakuutus- eikä muukaan lasku. Eli maksat sen laskun vaan kiltisti itse.
Tollo. Mittarista luettava vesilasku tulee aina asunnon omistajan nimellä, mutta sopimuksessa se on usein nimetty vuokralaisen maksettavaksi
Vierailija kirjoitti:
No vähennät takuuvuokrasta
Sinäkään et siis lukenut muuta kuin otsikon.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jo aikaisemmin kysyttiin tätä, mutta et vastannut. Mistä laskusta on kysymys? Mä en ymmärrä millainen vuokranantajan lasku menisi erikseen vuokralaisen maksettavaksi. Yleisesti: Asunnon kotivakuutus ja sähkö kuuluvat suoraan vuokralaisen hoidettavaksi. Vesilasku kuuluu vuokraan. Yhtiövastike kuuluu vuokranantajalle, eli asunnon omistajalle.
Kyse on vesilaskun tasauslaskusta, josta on sovittu vuokrasopimuksessa. Yleensä vuokralaisiltani ei ole tullut lisälaskua vedestä, mutta nämä kyseiset vuokralaiset ilmeisesti käyttivät paljon vettä. Ainakin miehen ammatti voisi sen selittää. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jo aikaisemmin kysyttiin tätä, mutta et vastannut. Mistä laskusta on kysymys? Mä en ymmärrä millainen vuokranantajan lasku menisi erikseen vuokralaisen maksettavaksi. Yleisesti: Asunnon kotivakuutus ja sähkö kuuluvat suoraan vuokralaisen hoidettavaksi. Vesilasku kuuluu vuokraan. Yhtiövastike kuuluu vuokranantajalle, eli asunnon omistajalle.
Ei kai missään enää kuulu vesilasku vuokraan? Tuollainen käytäntö on ollut joskus useita kymmeniä vuosia sitten, muttei enää tänään. Kyseessä voi olla vesilasku, nuohouslasku, sakokaivon tyhjennyslasku jne. Kaikki vuokrattavat asunnot kun eivät ole osakkeita, vaan osa on myös kiinteistöjä.
Näin usemman vuokra-asunnon omistajana ja aina vuokraturvan palveluita käyttävänä, vesimaksu kuuluu aina vuokraan ja määräytyy taloyhtiön henkilölukumäärään sidottuun vesimaksuun, eli vuokra = vuokra + (henkilömäärä x vesimaksu). Täytyy kuitenkin sanoa, ettei mulla ole tietoa miten asia hoidetaan taloissa, joissa vesimaksu perustuu vesimittareiden lukemiin. Tässäkin tapauksessa MINÄ sisällytän sen arvioituna vuokraan, jos MINÄ olen siitä vastuussa. Jos vesimaksu enemmän niin vähennän verotuksessa, kuten kaikki muutkin esimerkkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollo. Mittarista luettava vesilasku tulee aina asunnon omistajan nimellä, mutta sopimuksessa se on usein nimetty vuokralaisen maksettavaksi
Juuri näin! AP
Voitko AP kertoa mikä lasku kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesilasku EI koskaan kuulu vuokraan. Usein vuokran yhtydessä maksetaan vesimaksua, mutta kyllä se on silloinkin vuokrasta erillinen ja perustuu jko kulutusmittaukseen tai asukasmäärään asunnossa.
Nykyään kun asuntokohtaiset vesimittarit ovat yleistyneet, usein sovitaan vuokrasopimuksessa, että vesimaksu maksetaan/tasataan kulutuksen mukaan jälkikäteen mittarista luettuna. Tällöin lasku voi tosiaan tulla kuukausien päästä, jos isännöitsijä ei ole viitsinyt lukea mittaria tai lähettää laskua heti.
Meillä sisältyy vesimaksu vuokraan, eikä sitä ole millään tavoin eritelty.
Samoin kyseisen firman muissakin asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on vesilaskun tasauslaskusta, josta on sovittu vuokrasopimuksessa. Yleensä vuokralaisiltani ei ole tullut lisälaskua vedestä, mutta nämä kyseiset vuokralaiset ilmeisesti käyttivät paljon vettä. Ainakin miehen ammatti voisi sen selittää. AP
Kuten jo muutaman kerran mainittu, maksat sen laskun vesiyhtiölle koska sopimus sinun nimissä, sitten käynnistät perintätoimet vuokralaiselta sopimukseen vedoten. Ole vaan tarkkana että mittarinluku tapahtunut viimeistään muuttopäivänä eikä vaikka 2 viikon kuluttua muutosta, se voi olla peruste vuokralaiselle kiistää saatava koska joku muu on voinut käyttää vettä muuton ja mittarin luennon välillä.
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isännöintitoimiston ja huoltoyhtiön tärkein ja käytännössä AINOA tehtävä on laskutus.
Huoltoyhtiö ei laskuta asukasta. Minusta hedän tärkein tehtävänsä on yllättäen kiinteistönhuolto! Vai meinaatko että odotellaan lumien sulamista?
Kiva että se ei näy asukkaalle vastikkeessa/vuokrassa. Ilmaista rahaa.. -Jos sosku hoitaa vuokran, niin silloin harmittaisi vähemmän, tuskin miettiikään.
Vierailija kirjoitti:
Aa sori, olit jo ehtinyt vastata. Ovatko vuokralaiset kuitenkin maksaneet ennakkoa vedestä ja kyseessä tasauslasku? Jos näin, voi olla että menee tappioksesi. Toivottavasti olet kerännyt ennakkoa, eikä lasku ole suuren suuri. Itse vuokranantajana olen yksi vuosi palauttanut vuokralaiselle vesimaksuja ja toisena vuokralainen maksoi kympin pari extraa kun oli lorottanut vähän enemmän.
Toki voit lähteä oikeusteitä hakemaan, mutta tulee kalliimmaaksi. Jos ei lisäkysely auta niin anna olla ja ota oppimiskokemuksena. Seuraavalla kerralla yritä saada lasku huoltoyhtiöltä tai mistä tuleekaan ennen kuin vuokrasopimus päättyy ja voit tarvittaessa pidättää summan takuuvuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Voitko lukea ketjua, niin huomaat AP:n kertoneen asian useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa itse pois kiltisti ja vähennät verotuksessa sitten, näin olen toiminut jo vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään enää kuulu vesilasku vuokraan? Tuollainen käytäntö on ollut joskus useita kymmeniä vuosia sitten, muttei enää tänään. Kyseessä voi olla vesilasku, nuohouslasku, sakokaivon tyhjennyslasku jne. Kaikki vuokrattavat asunnot kun eivät ole osakkeita, vaan osa on myös kiinteistöjä.
Näin usemman vuokra-asunnon omistajana ja aina vuokraturvan palveluita käyttävänä, vesimaksu kuuluu aina vuokraan ja määräytyy taloyhtiön henkilölukumäärään sidottuun vesimaksuun, eli vuokra = vuokra + (henkilömäärä x vesimaksu). Täytyy kuitenkin sanoa, ettei mulla ole tietoa miten asia hoidetaan taloissa, joissa vesimaksu perustuu vesimittareiden lukemiin. Tässäkin tapauksessa MINÄ sisällytän sen arvioituna vuokraan, jos MINÄ olen siitä vastuussa. Jos vesimaksu enemmän niin vähennän verotuksessa, kuten kaikki muutkin esimerkkisi.
No jos vähennän tällaisen satasien summan verotuksessa, niin säästyn kyseisen summan osalta maksamasta veroja, eli käytännössä saan 30% laskun summasta takaisin. Ei hyvä diili minusta.
Kuukausittain maksettava vesimaksu on jo per henkilö minulla melko iso, yleensä siitä on saanut palautusta talonyhtiöltä, minkä olen vuokralaisilleni palauttanut. Jos korottaisin vielä tuota kuukausittaista maksua, itkisivät vuokralaisehdokkaan vielä enemmän kuukausittaisia kuluja, ja minun olisi hankalampaa saada hyviä vuokralaisia asuntooni, joten sekään ei kannata. Yleensähän kuukausittainen vesimaksu on noin 20e/hlö, minulla tämä maksu on jonkin verran isompi. AP
Vesilasku on sovittu vuokrasopimuksessa vuokralaisen maksettavaksi, joten jos ei maksua ala kuulua, niin lasku perintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vielä viestiä, että lasku pitää maksaa, mutta et ole saanut suoritusta heiltä vielä ja jos ei johonkin tiettyyn päivään mennessä maksa, niin annat laskun perintätoimistolle.
Itse olen vuokranantajana käyttänyt pieniä perintätoimistoja, joissa kaikki kulut laskutetaan vuokralaiselta. Helppoa kuin heinänteko. Jotkut vuokralaiset yrittävät venkoilla mahdollisimman pitkään ilmeisesti toivoen, että vuokranantaja luovuttaa. Eipä onnistu minun kanssa, haahaa.
Mikä lasku on kyseessä? Kuuluuko koko summa vuokralaisen maksettavaksi, jos tämä on muuttanut jo kuukausi sitten?