Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen jätti laskunsa maksamatta - auttakaa!

Vierailija
03.02.2021 |

Vuokralaiseni lähti asunnostani kk sitten ja pari vk sitten sain laskun, joka on vuokrasopimuksessa sovittu vuokralaisen maksettavaksi. Ilmoitin laskusta heti exvuokralaiselleni, joka lupasi maksaa laskun.

Omassa verkkopankissani lasku erääntyy parin päivän päästä maksettavaksi, eikä vuokralainen ole edelleenkään kahdesta yhteydenotostani huolimatta maksanut laskua tai ottanut minuun yhteyttä.

Näyttäisi siltä, että aikoo jättää laskun (satasia) maksamatta. Mitä voin tehdä asialle, paitsi lähetellä mailia/soitella perään? Voinko laittaa laskun vaikka perintään?

Takuumaksun olen exvuokralaisellenipalauttanut, koska unohdin tämän yhden tulossa olevan laskun.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat viestiä ex-vuokralaiselle, että jos ei maksa, laitat saatavasta haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Kulut vuokralaiselle. Luulisi heräävän.

https://oikeus.fi/fi/index/oikeuslaitos/sahkoinenasiointi.html

Vierailija
22/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat viestiä ex-vuokralaiselle, että jos ei maksa, laitat saatavasta haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Kulut vuokralaiselle. Luulisi heräävän.

https://oikeus.fi/fi/index/oikeuslaitos/sahkoinenasiointi.html

Tämä. Mutta jos lasku on vuokranantajan nimellä kannattaa se ehdottomasti maksaa pois eräpäivänä ettei itselle tule siitä kuluja/merkintöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ulosottomieheltä apua, osaavat neuvoa ja auttaa. Pitää olla käräjäoikeudelta päätös, ja päätöksen jälkeen pitää  se vielä itse muistaa toimittaa ulosottoon. Näin muistaakseni, kun joskus olen palvelua käyttänyt. Maksu valtiolle n. 80 e.

Minusta on tärkeää laittaa pienetkin summat perintään. Antaa nimittäin vinkkiä seuraavalle vuokranantajalle. Riskiä ottaa vuokralaista, jolla häikkää nimenomaan tämän tyyppisten laskujen kanssa.

Vierailija
24/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan hammaslääkärilasku on ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä, muttei vuokranantajan nimellä oleva lasku vuokralaiselta, joten ulosottoon on pitkä matka.

Vierailija
25/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa laskun perintään vain oikeuden päätöksellä. Eli uhkaa vuokralaista käräjillä. 

Vierailija
26/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota heti yhteys laskuttajaan (tämä sun olisi pitånyt tehdä ensimmäisenä) ja sano, ettei sulla ole heidän kanssaan sopimusta. (Toki jos se on vesilaitos, niin olet aika huonossa asemassa, koska seuraavan sopimuksen kanssa voi olla viaikeampi tilanne. Sähköyhtiöiden kanssa oli ennen sama, mutta nythän niitä on helppo kilpailuttaa) ja pyydä laskuttajaa laskuttamaan siltä, kenen kanssa heillä sopimuskin oli.

Oletko palauttanut takuuvuokran? Sitä ei pitäisi palauttaa, ennen kuin tämmöiset laskut on hoidettu. Jollet olet palauttanut, voit vähentää summan siitä.

Voit myös hakea saatavastasi perintään, mutta tarvit siihen ensin käräjäoikeuden päätöksen ja sen jälken voit laittaa sen perintään (ulosottoon). Sen kulut menevät vuokralaiselle (olettaen että vuokrasopimuskessa oikeasti lukee että kulu on vuokralaisen maksettava) mutta siihen menee aikaa helposti kuukausia.

Etkö lukenut muuta kuin otsikon?

Vierailija
27/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasku on kyseessä? Ei nyt ihan heti tule mieleen että mitä maksua voit olla vuokralaiselta vailla josta itse olet vastuussa. Satasia. Etkä ole muistanut siinä vaiheessa kun palauttanut takuurahan. 

Vierailija
28/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuokralainen tehnyt luvallasi pientä pintaremppaa, jonka luvannut maksaa?

Vierailija
29/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasku on sinun nimelläsi eikä sinulla ole sopimusta, jossa vuokralaisen se pitäisi maksaa, olet aika heikoilla. Eli joudut maksamaan itse.

On se kirjattu vuokrasopimukseen. AP

Kyse on nyt siitä kuka sopinut mitä ja kenen kanssa. Jos sinä olet tehnyt sopimuksen laskuttajan kanssa, on sinun velvollisuus maksaa lasku.

Kun olet tehnyt sopimuksen vuokralaisen kanssa että hän maksaa laskusta aiheutuvat kulut, voit periä summan häneltä, mutta alkuperäinen lasku on sinun vastuulla.

Juu tottakai maksan laskun itse, maksoi exvuokralainen sitä minulle tai ei. Mutta sopimuksen mukaan exvuokralaisen kuuluu maksaa ko. lasku minulle, kyse on nyt siitä, että mitä teen kun vuokralainen ei tunnu maksavan laskua.

AP

Vierailija
30/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla jo aikaisemmin kysyttiin tätä, mutta et vastannut. Mistä laskusta on kysymys? Mä en ymmärrä millainen vuokranantajan lasku menisi erikseen vuokralaisen maksettavaksi. Yleisesti: Asunnon kotivakuutus ja sähkö kuuluvat suoraan vuokralaisen hoidettavaksi. Vesilasku kuuluu vuokraan. Yhtiövastike kuuluu vuokranantajalle, eli asunnon omistajalle.

Vierailija
31/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat laskun ja perit summan vuokralaiselta. Liitä kopio laskusta ja vuokrasopimuksesta, jossa kyseisen maksun maksamisesta on sovittu, haastehakemukseen. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa laskua perintään tai tehdä haastehakemusta sen perusteella. Omalla nimelläsi oleva lasku sinun pitää tietysti kuitenkin maksaa ensin.

Vastaisuuden varalle älä anna omalla nimellä olevia laskuja vuokralaisen maksettavaksi vaan maksat itse alkuperäisen laskun ja kirjoitat uuden laskun vuokralaiselle. Vuokralainen on sopinut tietyn kulun maksamisesta sinun kanssa ei palvelun tarjoajan kanssa, joten sinä olet se vuokralaista laskuttava taho. Laskussa tulee näkyä selkeästi laskutus peruste. Esim. Jos kyse on ollut vaikka nuohouslaskusta, joka on sovittu vuokralaisen maksettavaksi, niin voit liittää vuokralaisen laskuun alkuperäisestä nuohouslaskusta tiedot, mutta jätät siitä maksutiedot pois, ettei vuokralainen vahingossa maksa sinun maksamaa laskua pois.

Vierailija
32/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla jo aikaisemmin kysyttiin tätä, mutta et vastannut. Mistä laskusta on kysymys? Mä en ymmärrä millainen vuokranantajan lasku menisi erikseen vuokralaisen maksettavaksi. Yleisesti: Asunnon kotivakuutus ja sähkö kuuluvat suoraan vuokralaisen hoidettavaksi. Vesilasku kuuluu vuokraan. Yhtiövastike kuuluu vuokranantajalle, eli asunnon omistajalle.

Just näin. Mikä sellainen maksu voi olla joka erääntyy kaksi kuukautta sen jälkeen kun vuokralainen on jo lähtenyt asunnosta ja josta vuokranantaja itse vastuussa?

Vierailija
33/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai missään enää kuulu vesilasku vuokraan? Tuollainen käytäntö on ollut joskus useita kymmeniä vuosia sitten, muttei enää tänään. Kyseessä voi olla vesilasku, nuohouslasku, sakokaivon tyhjennyslasku jne. Kaikki vuokrattavat asunnot kun eivät ole osakkeita, vaan osa on myös kiinteistöjä.

Vierailija
34/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vesilasku kuuluu vuokraan? Ihan hyvin voi olla sovittuna, että vuokralainen maksaa vesimaksun kulutuksen mukaan.

Vierailija
35/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoon salaseuran jäsenmaksu.

Vierailija
36/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain saatavasta on riitaa, niin oikea osoite sille riidalle on paikkakunnan käräjäoikeus, ja sen jälkeen tarvittaessa ulosotto.

Sitä toki voi jokainen arvioida itse, kannattaako muutaman satasen takia lähteä käräjöimään.

Vierailija
37/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesilasku kuuluu vuokraan..

Tietosi ovat vääriä ja vanhentuneita.

Vesilasku EI koskaan kuulu vuokraan. Usein vuokran yhtydessä maksetaan vesimaksua, mutta kyllä se on silloinkin vuokrasta erillinen ja perustuu jko kulutusmittaukseen tai asukasmäärään asunnossa.

Nykyään kun asuntokohtaiset vesimittarit ovat yleistyneet, usein sovitaan vuokrasopimuksessa, että vesimaksu maksetaan/tasataan kulutuksen mukaan jälkikäteen mittarista luettuna. Tällöin lasku voi tosiaan tulla kuukausien päästä, jos isännöitsijä ei ole viitsinyt lukea mittaria tai lähettää laskua heti.

Vierailija
38/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jostain saatavasta on riitaa, niin oikea osoite sille riidalle on paikkakunnan käräjäoikeus, ja sen jälkeen tarvittaessa ulosotto.

Sitä toki voi jokainen arvioida itse, kannattaako muutaman satasen takia lähteä käräjöimään.

Vuokranantqjan kannattaa, koska käräjöinnin kulut menevät yksiselitteisesti sopimuksen rikkoneelle vuokralaiselle.

Vierailija
39/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähennät takuuvuokrasta

Vierailija
40/78 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako lähteä käräjöimään laskusta joka tullut omalla nimellään ja jätetty maksamatta?

Nielee nyt vaan sen uhonsa ja kiltisti maksaa sen laskun, pääsee halvimmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi