Vuokralainen jätti laskunsa maksamatta - auttakaa!
Vuokralaiseni lähti asunnostani kk sitten ja pari vk sitten sain laskun, joka on vuokrasopimuksessa sovittu vuokralaisen maksettavaksi. Ilmoitin laskusta heti exvuokralaiselleni, joka lupasi maksaa laskun.
Omassa verkkopankissani lasku erääntyy parin päivän päästä maksettavaksi, eikä vuokralainen ole edelleenkään kahdesta yhteydenotostani huolimatta maksanut laskua tai ottanut minuun yhteyttä.
Näyttäisi siltä, että aikoo jättää laskun (satasia) maksamatta. Mitä voin tehdä asialle, paitsi lähetellä mailia/soitella perään? Voinko laittaa laskun vaikka perintään?
Takuumaksun olen exvuokralaisellenipalauttanut, koska unohdin tämän yhden tulossa olevan laskun.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesilasku kuuluu vuokraan..
Tietosi ovat vääriä ja vanhentuneita.
Vesilasku EI koskaan kuulu vuokraan. Usein vuokran yhtydessä maksetaan vesimaksua, mutta kyllä se on silloinkin vuokrasta erillinen ja perustuu jko kulutusmittaukseen tai asukasmäärään asunnossa.
Nykyään kun asuntokohtaiset vesimittarit ovat yleistyneet, usein sovitaan vuokrasopimuksessa, että vesimaksu maksetaan/tasataan kulutuksen mukaan jälkikäteen mittarista luettuna. Tällöin lasku voi tosiaan tulla kuukausien päästä, jos isännöitsijä ei ole viitsinyt lukea mittaria tai lähettää laskua heti.
Isännöintitoimiston ja huoltoyhtiön tärkein ja käytännössä AINOA tehtävä on laskutus.
Huoltoyhtiö ei laskuta asukasta. Minusta hedän tärkein tehtävänsä on yllättäen kiinteistönhuolto! Vai meinaatko että odotellaan lumien sulamista?
Kiva että se ei näy asukkaalle vastikkeessa/vuokrassa. Ilmaista rahaa.. -Jos sosku hoitaa vuokran, niin silloin harmittaisi vähemmän, tuskin miettiikään.
Pöljä. Huoltoyhtiö laskuttaa taloyhtiötä, ei asukasta. Se ei ole mitenkään sama asia vaikka kuinka olisit sossun asiakas.
Valtaosan soskun asiakkaista ei tarvitse tietää, mitä käsite "vastike" tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jo aikaisemmin kysyttiin tätä, mutta et vastannut. Mistä laskusta on kysymys? Mä en ymmärrä millainen vuokranantajan lasku menisi erikseen vuokralaisen maksettavaksi. Yleisesti: Asunnon kotivakuutus ja sähkö kuuluvat suoraan vuokralaisen hoidettavaksi. Vesilasku kuuluu vuokraan. Yhtiövastike kuuluu vuokranantajalle, eli asunnon omistajalle.
Ei kai missään enää kuulu vesilasku vuokraan? Tuollainen käytäntö on ollut joskus useita kymmeniä vuosia sitten, muttei enää tänään. Kyseessä voi olla vesilasku, nuohouslasku, sakokaivon tyhjennyslasku jne. Kaikki vuokrattavat asunnot kun eivät ole osakkeita, vaan osa on myös kiinteistöjä.
Näin usemman vuokra-asunnon omistajana ja aina vuokraturvan palveluita käyttävänä, vesimaksu kuuluu aina vuokraan ja määräytyy taloyhtiön henkilölukumäärään sidottuun vesimaksuun, eli vuokra = vuokra + (henkilömäärä x vesimaksu). Täytyy kuitenkin sanoa, ettei mulla ole tietoa miten asia hoidetaan taloissa, joissa vesimaksu perustuu vesimittareiden lukemiin. Tässäkin tapauksessa MINÄ sisällytän sen arvioituna vuokraan, jos MINÄ olen siitä vastuussa. Jos vesimaksu enemmän niin vähennän verotuksessa, kuten kaikki muutkin esimerkkisi.
Vesimaksuissa on monessa mittarillisessa talossa käytössä tasausmenettely, jossa maksetaan normaali kuukausimaksu joka kattaa tieryn kulutuksen, mutta kulutus tasataan esim. vuosittain siten, että laskennallusesti liikaa käyttävä maksaa ylimäärän ja vähän käyttänyt saa palautusta. Tämä lasku kulkee vuokranantajan kautta.
Kun tiedän että vuokralaiseni on lähdössä muuistutan häntä tekemään lähtöilmoituksen jolloin kiinteistösihteeri tai isänöitsijä tietää tehdä vesilaskun. Varmistan vielä henk. koht. isännöitsijätoimistolta että näin on tehty.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesilasku kuuluu vuokraan..
Tietosi ovat vääriä ja vanhentuneita.
Vesilasku EI koskaan kuulu vuokraan. Usein vuokran yhtydessä maksetaan vesimaksua, mutta kyllä se on silloinkin vuokrasta erillinen ja perustuu jko kulutusmittaukseen tai asukasmäärään asunnossa.
Nykyään kun asuntokohtaiset vesimittarit ovat yleistyneet, usein sovitaan vuokrasopimuksessa, että vesimaksu maksetaan/tasataan kulutuksen mukaan jälkikäteen mittarista luettuna. Tällöin lasku voi tosiaan tulla kuukausien päästä, jos isännöitsijä ei ole viitsinyt lukea mittaria tai lähettää laskua heti.
Kissa ei ole silti koira vaikka se ei tajua mitä se tarkoittaa.
Isännöintitoimiston ja huoltoyhtiön tärkein ja käytännössä AINOA tehtävä on laskutus.
Huoltoyhtiö ei laskuta asukasta. Minusta hedän tärkein tehtävänsä on yllättäen kiinteistönhuolto! Vai meinaatko että odotellaan lumien sulamista?
Kiva että se ei näy asukkaalle vastikkeessa/vuokrassa. Ilmaista rahaa.. -Jos sosku hoitaa vuokran, niin silloin harmittaisi vähemmän, tuskin miettiikään.
Pöljä. Huoltoyhtiö laskuttaa taloyhtiötä, ei asukasta. Se ei ole mitenkään sama asia vaikka kuinka olisit sossun asiakas.
Valtaosan soskun asiakkaista ei tarvitse tietää, mitä käsite "vastike" tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mitä voin kuvitella, että tuossa olisi jotain veronkiertoa ja vuokranantaja laittanut vuokralaisensa maksamaan laskujaan ja vuokra vain joku minimaalinen. Näin hän säästyisi maksamaan vuokratuloistaan veroja. Mutta senhän nyt tulisi heti häviämään plus saisi rangaistuksen verovilpistä.
Ei, vaan vesitasauslasku tulee aina vuokranantajan kautta. Meneppä kommari muualle paasaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jo aikaisemmin kysyttiin tätä, mutta et vastannut. Mistä laskusta on kysymys? Mä en ymmärrä millainen vuokranantajan lasku menisi erikseen vuokralaisen maksettavaksi. Yleisesti: Asunnon kotivakuutus ja sähkö kuuluvat suoraan vuokralaisen hoidettavaksi. Vesilasku kuuluu vuokraan. Yhtiövastike kuuluu vuokranantajalle, eli asunnon omistajalle.
Ei kai missään enää kuulu vesilasku vuokraan? Tuollainen käytäntö on ollut joskus useita kymmeniä vuosia sitten, muttei enää tänään. Kyseessä voi olla vesilasku, nuohouslasku, sakokaivon tyhjennyslasku jne. Kaikki vuokrattavat asunnot kun eivät ole osakkeita, vaan osa on myös kiinteistöjä.
Näin usemman vuokra-asunnon omistajana ja aina vuokraturvan palveluita käyttävänä, vesimaksu kuuluu aina vuokraan ja määräytyy taloyhtiön henkilölukumäärään sidottuun vesimaksuun, eli vuokra = vuokra + (henkilömäärä x vesimaksu). Täytyy kuitenkin sanoa, ettei mulla ole tietoa miten asia hoidetaan taloissa, joissa vesimaksu perustuu vesimittareiden lukemiin. Tässäkin tapauksessa MINÄ sisällytän sen arvioituna vuokraan, jos MINÄ olen siitä vastuussa. Jos vesimaksu enemmän niin vähennän verotuksessa, kuten kaikki muutkin esimerkkisi.
No jos vähennän tällaisen satasien summan verotuksessa, niin säästyn kyseisen summan osalta maksamasta veroja, eli käytännössä saan 30% laskun summasta takaisin. Ei hyvä diili minusta.
Kuukausittain maksettava vesimaksu on jo per henkilö minulla melko iso, yleensä siitä on saanut palautusta talonyhtiöltä, minkä olen vuokralaisilleni palauttanut. Jos korottaisin vielä tuota kuukausittaista maksua, itkisivät vuokralaisehdokkaan vielä enemmän kuukausittaisia kuluja, ja minun olisi hankalampaa saada hyviä vuokralaisia asuntooni, joten sekään ei kannata. Yleensähän kuukausittainen vesimaksu on noin 20e/hlö, minulla tämä maksu on jonkin verran isompi. AP
Vesimaksu on se minkä taloyhtiö on määrännyt. Tasauslasku sitten sen lisänä.
Minulle tulee mieleen vain ehkä vesi- tai sähkölasku? Meillä ainakin tulee vesilasku parin kuukauden välein, mutta se ei kyllä ole ikinä edes satasta, vaikka meitä asuu tässä kolme ja tämä on omakotitalo. Edes kesällä, kun täytetään lapsen uima-allas, ei tule satasta kahden kuukauden laskusta.
Mutta sähkölasku voisi olla. Minulla oli joskus vuokranantaja, joka väkisin halusi jostain syystä pitää sähkösopimuksen ja samalla myös -laskun omalla nimellään, mutta maksoin sähköstä kulutuksen mukaan. Vuokranantaja lähetti aina minulle laskunsa ja minä sitten maksoin sen. Jos on sähkölämmitys, voi sähkölasku helposti olla 100-400e kahdelta kuukaudelta talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vähennän tällaisen satasien summan verotuksessa, niin säästyn kyseisen summan osalta maksamasta veroja, eli käytännössä saan 30% laskun summasta takaisin. Ei hyvä diili minusta.
Kuukausittain maksettava vesimaksu on jo per henkilö minulla melko iso, yleensä siitä on saanut palautusta talonyhtiöltä, minkä olen vuokralaisilleni palauttanut. Jos korottaisin vielä tuota kuukausittaista maksua, itkisivät vuokralaisehdokkaan vielä enemmän kuukausittaisia kuluja, ja minun olisi hankalampaa saada hyviä vuokralaisia asuntooni, joten sekään ei kannata. Yleensähän kuukausittainen vesimaksu on noin 20e/hlö, minulla tämä maksu on jonkin verran isompi. AP
Kuinka suuri lasku siis on? Jos ex-vuokralaiset ovat maksaneet jo reilu 20€ per pää ennakkoa joka kuukausi niin aikamoista vedenkäyttöä täytynyt olla jos lasku esim. useita kymppejä. Sanoisin kyllä että oma virheesi kun et huolehtinut laskua itsellesi ajoissa ja ennen takuuvuokran palautusta. Ota opiksi, rahanarvoista sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri lasku siis on? Jos ex-vuokralaiset ovat maksaneet jo reilu 20€ per pää ennakkoa joka kuukausi niin aikamoista vedenkäyttöä täytynyt olla jos lasku esim. useita kymppejä. Sanoisin kyllä että oma virheesi kun et huolehtinut laskua itsellesi ajoissa ja ennen takuuvuokran palautusta. Ota opiksi, rahanarvoista sekin on.
Jatkoa vielä, siis useita kymppejä oli sen mitä vuokralaiset ovat ennakkoon maksaneet. Suosittelen muutenkin jotenkin erottelemaan vedestä maksetut ennakot omassa päässä (esim. vuokrasta menee vesiennakon osuus automaattisesti toiselle tilille, jahka se saapuu sinun tilillesi.). Näin pysyt paremmin kärryillä paljonko maksettu ennakkoa ja miten se sitten korreloi todellisen käytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ota heti yhteys laskuttajaan (tämä sun olisi pitånyt tehdä ensimmäisenä) ja sano, ettei sulla ole heidän kanssaan sopimusta. (Toki jos se on vesilaitos, niin olet aika huonossa asemassa, koska seuraavan sopimuksen kanssa voi olla viaikeampi tilanne. Sähköyhtiöiden kanssa oli ennen sama, mutta nythän niitä on helppo kilpailuttaa) ja pyydä laskuttajaa laskuttamaan siltä, kenen kanssa heillä sopimuskin oli.
Oletko palauttanut takuuvuokran? Sitä ei pitäisi palauttaa, ennen kuin tämmöiset laskut on hoidettu. Jollet olet palauttanut, voit vähentää summan siitä.
Voit myös hakea saatavastasi perintään, mutta tarvit siihen ensin käräjäoikeuden päätöksen ja sen jälken voit laittaa sen perintään (ulosottoon). Sen kulut menevät vuokralaiselle (olettaen että vuokrasopimuskessa oikeasti lukee että kulu on vuokralaisen maksettava) mutta siihen menee aikaa helposti kuukausia.
Ei laskuttajaan yhteydenotto ja sanominen, ettei lasku ole omissa nimissä auta, jos lasku on omissa nimissä (kuten aloituksen perusteella oletan ap tilanteessa olevan). Laksuttaja kyllä tietää kenen nimissä sopimus on, eikä lähettele laskuja randomisti kenelle sattuu.
Maksa eka ite,tuskin on sinulle iso summa jos omistat sijoitusasunnonkin.
Sitte voit kokeilla periä,mutta mieti onko sen arvoista, pikkusummahan se vaan.
Pääsääntöisesti, jos vakuus on palautettu, vuokralaisella on oikeus olettaa ja luottaa, että kaikki vuokralaisen velvollisuudet on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti, jos vakuus on palautettu, vuokralaisella on oikeus olettaa ja luottaa, että kaikki vuokralaisen velvollisuudet on hoidettu.
Menee siis vuokranantajan oppirahoina lasku.
Ensin pitää lähettää lasku jossa ilmoitettu laskun peruste, eräpäivä ja kaikki muut pakolliset tiedot, eräpäivästä 14 vrkn kuluttua maksumuistutus ja siitä edelleen 14 vrkn kuluttua maksuvaatimus, sen jälkeen voi hakea käräjäoikeudelta velkomustuomiota ja sitten ulosotto hoitaa lopun.
Laki saatavien perinnästä (muut kuin kuluttajasaatavat)
Moikka, mikä voisi olla syynä että vuokranantaja panttaa sähkölaskua vaikka on kerrottu asia on pieni n 3kk lasku, en edes asu enää samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikään lasku ei tule vuokranantajan nimellä, joka kuuluu vuokralaisen maksettavaksi. Ei sähkö- vesi- vakuutus- eikä muukaan lasku. Eli maksat sen laskun vaan kiltisti itse.
Taloyhtiön osakas eli vuokranantaja on aina viime kädessä vastuussa vesilaskun hoitamisesta taloyhtiölle.
Vuokrasopimuksessa yleensä sovitaan, että vuokralainen maksaa vuokranantajalle myös vedestä. Eli vuokranantaja edelleenlaskuttaa taloyhtiöltä saamansa vesilaskun vuokralaiseltaan vuokrasopimuksen mukaisesti, jolloin alkuperäinen lasku ei kuulu vuokralaisen maksettavaksi, mutta vuokranantahan ja vuokralainen välinen kuuluu kyllä.
Kauko- tai maalämmöllä lämpiävissä taloyhtiöissä vesilaslussa laskutetaan kulutetun veden lisäksi myös veden lämmitys (kylmä- ja lämminvesimaksu erikseen). Jos vuokralaisella on tapana ottaa pitkiä kuumia suihkuja, voi tasauslasku kasvaa paljonkin suuremmaksi kuin ennakkomaksu, joka on vain arvio.
Äsken oli tiktokissa tapaus jossa vuokranantaja oli jättänyt takuusummasta sata euroa itselleen vesilaskun tasausta varten. Oli saanut 250 euron laskun ja yrittää saada vuokralaisella 150 euroa.