Miten teidän perhe voi tämän koronan keskellä!
Meillä tämä aiheuttaa ahdistusta ja riitaa. Lapset on teini-ikäisiä ja enimmäkseen omissa huoneisssaan. Lukiolainen tytär hakeutuu enemmän meidän seuraan kun hän ei tapaa muita ihmisiä. Emme me vanhemmatkaan kuin todella harvoin. Mies purkaa ahdistustaan muihin ja vähemmän tekeekään mieli viettää aikaa hänen kanssaan. Viikot menevät ihan hyvin, mutta viikonloppuina tulee aina erimielisyyttä.
Tilanne on raskas. Tuleva loma mietityttää. Toinen lapsi ei edes halua viettää sitä kanssamme vaan toivoo saavansa olla yksin ja ymmärrän kyllä tuon toiveen. Itseänikin ärsyttää toisten jatkuva läsnäolo. Mietin jo mielessäni, että mikä pakko meidän olisikaan viettää lomaa yhdessä. Voisimme hajaantua ja mennä vaikka eri paikkoihin hotelliin. Itse en oikein muuta edes kaipaa.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Surullista, jos perhe ei viihdy keskenään 😔 Miksi ylipäätään perustaa perhe, jos on Niin introvertti? Tosi surullista. Läheisistä ihmisistä pitäis nimenomaan saada voimaa!
Hyvä, jos teille on normaalia olla 24/7 keskenänne. Useimmille perheille se ei ole normaalia eikä sen mielestäni pidäkään olla normaalia. Ihminen tarvitsee myös omaa tilaa ja rauhaa. Pienessä kodissa eristettynä sitä ei saa ja introverttius ei liity mitenkään siihen, jos sellainen ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Loistavasti. Ei tuota minkäänlaisia ongelmia tämä tilanne. On perheessä huonosti asiat jos tilanne aiheuttaa ahdistusta ja riitoja.
Toivottavasti sinäkin menetät työsi pian. Saatat ehkä ymmärtää jotain.
Me voimme oikein hyvin. Paremmin kuin vuosikausiin. Meillä vanhemmilla on aikaa taas paljon enemmän perheelle ja toisilleen kun teemme etää kummatkin. On ihana olla lähettämässä jo varhaisteinejä kouluun ja ottaa heidät vastaan koulun jälkeen kotiin. Samalla kun osallistun työpäivän n:nteen palaveriin teen lounaan/päivällisen. Ostokset tulevat kotiinkuljetuksella kotiin. Iltaisin on leppoisa fiilis kun vanhemmat eivät ole juosseet tukka putkella koko päivää ja lasten harrastukset ovat tauolla. Ovat ulkona muuten vaan liikkumassa päivisin heti koulun jälkeen.
Meillä löytyy paljon tekemistä yhdessä ja juttelemista myös. Ihan kotona. Vähän harmittaa joo ettei pääse ravintolaan tms mutta järjestetään omat ravintolaherkkuilut kotiin kotiinkuljetetulla ravintolaruoalla ja katsellaan yhdessä leffoja/sarjoja telkkarista.
Olen tässä miettinyt onko niillä joilla esim. parisuhde on heikentynyt koronan takia huomattavasti ollut ongelmaa parisuhteessa jo aiemmin. Sitä ei ole vaan ehtinyt huomata kun puolisoilla ei ole edes ollut aikaa jutella toisilleen. Kun elämä on hidastunut niin sitten huomataankin ettei sen oman kumppanin kanssa ole mitään puhuttavaa ja tekemistä ellei ole jotain ulkoapäin järjestettyä aktiviteettia. Tilanne on tietty erilainen jos koronan myötä on tullut työttömyyttä yms ja sen ymmärtää että se ahdistaa paljonkin mutta todella monet vaikuttavat sanovan että ilman mitään työttömyyttä tms rahahuolia niin yhtäkkiä kun aikaa on olla yhdessä puolison kanssa niin pakka räjähtää silmille. Silloin se pakka ei ole ollut kunnossa aiemminkaan. Siihen ei ole vaan kiinnitetty huomiota.
Perhe voi hyvin. Vapaa-ajalla ulkoillaan ja vietetään aikaa yhdessä. Itse olen ahdistunut, sekä koronasta että muista asioista, mutta en anna sen vaikuttaa perhe-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mä olen valinnut miehen, ja hän minut, jota on kiva katsella vaikka 24/7. 20 vuotta jo.
Sanoo hän, joka ei oikeasti joudu olemaan kotona 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin hyvin. Olen riskiryhmään kuuluva aineenopettaja. Olen jatkuvasti ahdistunut ja peloissani sairastumisesta. Olen käynyt puhumassa asiasta ammattilaisen kanssa, mutta pelkoa se ei saa pois. Riskiryhmien rokotukset näyttävät venyvän toukokuulle, eli kevätlukausi pitäisi vielä kärvistellä. Pelko vie voimia ja passivoittaa. En jaksa keksiä piristäviä asioita ja touhuta kuten ennen. Lapset voivat kohtalaisesti, mutta elämän rajoittuneisuus ja varmasti minunkin mielialani vaikuttavat myös heihin.
Anteeksi, mutta pakko sanoa että itseänikin aikuisena pelotti tämä korona vielä viime keväänä kun tästä ei tiedetty paljoa. Nyt kun tiedetään, että tämä on vain lääketehtaiden keino rahastaa, niin todella vain pelottaa tämä mihin maailman talous/oma talous tästä menee jos tämän hullutuksen annetaan jatkua. Nyt hyvä ihminen järki käteen sen ahdistuksen kanssa ja lue muitakin uutisia kuin vain valtamediaa, ei tarvitse uskoa kaikkea mitä ne yrittää meille syöttää.
Ihan ok voidaan. Teini viettää varsin normaalia elämää, mitä nyt lukiossa on maskipakko ja joka kolmas viikko etänä. Tapaa kavereitaan normaalisti. Itse kaipaan enemmän sosiaalista elämää, olen etätöissä ja omassa tuttavapiirissä koronan suhteen hyvin varovaisia ihmisiä, joten mitään tyttöjen iltaa ei taida uskaltaa ehdottaa. Itse voisin hyvinkin lähteä ulos syömään ja parille viinilasilliselle.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, jos perhe ei viihdy keskenään 😔 Miksi ylipäätään perustaa perhe, jos on Niin introvertti? Tosi surullista. Läheisistä ihmisistä pitäis nimenomaan saada voimaa!
Vastauksista voi havaita, että teini-ikäisiä sisältävissä perheissä on nyt kitkaa. Olen arvellutkin näin: alakoululaiset ovat jatkaneet koulussa normaalisti, alle kouluikäiset lapset käyvät normaalisti päiväkodissa ja ulkoilevat paljon. Toisen asteen opiskelijat sen sijaan etäopiskelevat. Kodeissa alkaa tila loppua, jos vanhemmatkin ovat etätöissä. Harrastukset ovat olleet tauolla. Vaikka perheessä olisi kaikki hyvin, on ihan selvää, että teini-ikäisten tilanne on nuorempia tukalampi ja se heijastuu koko perheeseen. Tuohon ikään kuuluu kokoontumiset isolla porukalla, oleskelu poissa kotoa, bileet ja tapahtumat. Ei ole normaalia joutua kökkimään kotona näin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos teille on normaalia olla 24/7 keskenänne. Useimmille perheille se ei ole normaalia eikä sen mielestäni pidäkään olla normaalia. Ihminen tarvitsee myös omaa tilaa ja rauhaa. Pienessä kodissa eristettynä sitä ei saa ja introverttius ei liity mitenkään siihen, jos sellainen ahdistaa.
Kuka pakottaa olemaan 24/7 kotona keskenään? Kai te nyt herran jestas osaatte lähteä vaikka kävelylenkille yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin hyvin. Olen riskiryhmään kuuluva aineenopettaja. Olen jatkuvasti ahdistunut ja peloissani sairastumisesta. Olen käynyt puhumassa asiasta ammattilaisen kanssa, mutta pelkoa se ei saa pois. Riskiryhmien rokotukset näyttävät venyvän toukokuulle, eli kevätlukausi pitäisi vielä kärvistellä. Pelko vie voimia ja passivoittaa. En jaksa keksiä piristäviä asioita ja touhuta kuten ennen. Lapset voivat kohtalaisesti, mutta elämän rajoittuneisuus ja varmasti minunkin mielialani vaikuttavat myös heihin.
Anteeksi, mutta pakko sanoa että itseänikin aikuisena pelotti tämä korona vielä viime keväänä kun tästä ei tiedetty paljoa. Nyt kun tiedetään, että tämä on vain lääketehtaiden keino rahastaa, niin todella vain pelottaa tämä mihin maailman talous/oma talous tästä menee jos tämän hullutuksen annetaan jatkua. Nyt hyvä ihminen järki käteen sen ahdistuksen kanssa ja lue muitakin uutisia kuin vain valtamediaa, ei tarvitse uskoa kaikkea mitä ne yrittää meille syöttää.
Mitä medioita suosittelet seuraamaan? Missä on oikeaa tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa olemaan 24/7 kotona keskenään? Kai te nyt herran jestas osaatte lähteä vaikka kävelylenkille yksin?
Oletko niin lapsellinen, että luulet kävelylenkin auttavan siihen, että kodista loppuu tila etäkoulujen ja etätöiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kävelylenkit jo kyllästyttää. On tullut käveltyä erittäin paljon. Eilen tuli 18 km lenkki. Onhan tuo parempi kun ei mitään, mutta odotan kovasti pyöräilykelejä, että pääsee vähän kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau! Nytpä tulikin oikein vinkkien vinkki! Kas kun ei olla ennen tajuttu, että rahahuolet, tilanpuuten, perheen ulkopuolisten kontaktien kaipuu jne. poistuvat kävelylenkeillä. Nyt kaikki reippaasti ulos niin kaikki ongelmat poistuvat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kävelylenkit jo kyllästyttää. On tullut käveltyä erittäin paljon. Eilen tuli 18 km lenkki. Onhan tuo parempi kun ei mitään, mutta odotan kovasti pyöräilykelejä, että pääsee vähän kauemmas.
Hommaa nastarenkaat pyörään. Itselläni on jo ja siksi pystyn pyöräilemään näilläkin keleillä. Nytkin pian lähdössä kauppaa, tulee tehtyä semmonen kymmenen kilsan lenkki.
Kiitos kysymästä ihan ok. Alkujärkytys on ohi ja tähän alkaa jo tottua. Ei pääse ravintoloihin syömään, konsertteihin ym. Mutta hengissä ollaan!
Huonosti voidaan, tosin kaikki ei johdu koronasta, mutta se pahentaa tilannetta. Aiemminkin jo melko vähäinen sosiaalinen elämä on kuihtunut kokonaan, kun olen joutunut lopettamaan ryhmäharrastukset ja lasten isovanhempia ei voi tavata. Aiemmin tärkeä vertaisryhmäkään (erityislapseen liittyvä) ei enää kokoonnu. Olisin vuoden sisällä tarvinnut vertaistukea kovasti, kun lapsen vointi on heikentynyt. Isovanhempien tukea olisi myös tarvittu erityisen paljon.
Meillä ei arjessa hirmu suuria muutoksia, alakouluikäiset lapset koulussa, nuorin päiväkodissa.
Vanhemmat töissä, joka työvuoro paikalle mentävä (ns. kriittiset alat).
Lapsilla ei lähivuosina ole ollut ohjattuja harrastuksia, joten sillä sarallakaan ei muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Todella huonosti. Molemmilta vanhemmilta mennyt työt ja nyt joutuu lapsikin etäkouluun eikä pääse näkemään kavereita. Eikä voi edes lohduttautua ajatuksella, että kohta tämä hulluus on ohi, kun tämä tuntuu vain pahenevan entisestään. Koronatartunnat kyllä jaksetaan päivittäin uutisoida isosti, mutta koskaan ei uutisoida siitä, millaiset näiden rajoitusten todelliset vaikutukset ovat.
Ei varmaan lohduta että vanhusten arki rullaa kuten ennenkin, harrastustoiminnoista lähtien. Olen tosi pahoillani perheesi puolesta, yksikin tälläinen kohtalo on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 22/7 yhtään normaalimpaa ole. Eikä edes 20/7. Ihmisellä kuuluu olla muutakin elämää kuin oman perheen kanssa kökkiminen tai yksin kävelyllä käyminen.
No jopas olet empaattiseksi ryhtynyt.