Tekisi mieli jättäytyä työttömäksi
Nyt kohta 10v taukoamatonta työntekoa takana (tiedän, ei se ole mikään saavutus, äitini on tehnyt kohta 50v töitä vailla yhtäkään työttömyysjaksoa). Minä en haluaisi kuvitella, että seuraavan kerran minulla olisi aikaa panostaa itseeni vasta eläkkeellä. Haluaisin jossain vaiheessa kuitenkin panostaa itseeni ja vapaa-aikaan. Kokoaikainen työ ei tähän anna todellista mahdollisuutta.
Silloin minulla olisi aikaa miettiä taas mitä oikeasti haluan, oppia ehkä jotain uutta, innostua jostain uudesta. Nyt vain elän seuraavaa työpäivää varten, josta saan melko surkeaa palkkaa vailla kehittymismahdollisuuksia.
Työttömäksi heittäytymistä kuitenkin paheksutaan, eikä katsota hyvällä.
Kommentit (66)
Itse jouduin onneksi työttömäksi huonopalkkaisésta työstä brutto 3000euroa, eihän sillä edes elättänyt omia lapsia. Elatusmaksuihin meni 1000e ja kun sain 300euron palkankorotuksen, meni 1300euroa .
Nyt työttömänä menee 300euroa ja silti mknulle ja lapsille jää saman verran kuin aiemmin. On enemmän vapaa-aikaa touhuta lasten kanssa, omakin elintaso noussyt kun ei enää työpaikkaruokailua ja työmatkakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein noin vuosi sitten. Säästöihin en ole vielä joutunut turvautumaan, koska ansiosidonnainen ja lopputili.
Kannattaa ennen lopetusta laskea tarkkaan omat menot, katsoa mistä voi karsia ja jo valmiiksi karsia ja kerryttää säästöjä. Itse kypsyttelin lopetuspäätöstä sen verran pitkään, että ehdin
1. Pitää pois aiemman sovitun mukaisia tunteja lomana.
2. Tehdä lisää sovittuja ylitöitä rahasta.
3. Jättää varsinaista lomaa pitämättä.
Näin lopputiliä jäi käteen reippaasti yli kymppitonni.Menot ovat näin korona aikaan olleet tonnin verran kuussa, niin ansiosidonnaisestä jää hyvinkin iso osa säästöön. Olen käynyt kuitenkin ystävien kanssa hotelliviikonlopuilla ja muuta, etten tosiaan ole syrjäytynyt. Mutta fakta on, että ansiosidonnaisen jälkeen rupeaa säästöt hupenemaan. Tällä menolla pärjään säästöillä joku 3 vuotta, työkkärit tähän päälle. Vielä ei ainakaan kiinnostele työt yhtään.
Opiskellessa saa vielä vähemmän rahaa, joten sinne kannattaa mennä vain jos opiskelu oikeasti kiinnostaa.
Minä en ole saanut työkkäristä kuin yhden puhelun. Katsotaan tuleeko enemmän kun ansiosidonnainen loppuu.
Tämä on oikeasti ihanaa aikaa, sama kai se on pitääkö sen eläkepaussin nyt kun sitä tuntuu tarvitsevan vai meneekö rahat perillisille, kun tällä menolla olisin saanut sydärin viimeistään ennen eläkettä. Mieluummin sitä itse nauttii työn hedelmistä. Olisi ihana löytää määräaikainen työ aina talveksi ja olla touko-syyskuu väli vapaalla. Mutta nyt vielä nautin tästä.
Minulla lähes täsmälleen sama tilanne! Lisäksi kun itselläni ei lapsia ole eikä tule, niin ei tarvitse mitään säästellä ketään varten. Harmi että korona tuli ja pilasi ulkomaanmatkailun, mutta jospa ensi vuonna vaikka jo pääsisi ja vielä ehtisi. Yhden karenssinkin olisin valmis vielä kärsimään jos nyt ihan pakko olisi, edellinen työ oli määräaikainen niin ei sitä silloin tullut.
Kyllä voin suositella työttömyyttä, kunhan säästää ensin jonkin verran sitä varten, niin on helpompaa ja huolettomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskella voi ansiosidonnaisellakin, hyvin saa luvan jos on oikein motivoitunut. Joko omaehtoisena tai työvoimapoliittisena koulutuksena jolloin saa +9 euroa päivä ansiosidonnaisen päälle. Hyvä diili ja mukava opiskella pari vuotta kivaa alaa.
Oman ja lähipiirin kokemus on, ettei saa opiskella. Toki aina kannattaa kokeilla, jos joku ala kiinnostaa, mutta minulle ja kaikille tutuille on sanottu työkkäristä, ettei sovi. No "kärsin" nämä loput 100 ansiosidonnaispäivää sitten sohvalla maaten ja menen sitten sinne kouluun. Käyhän se näinkin, halvemmaksi olisi yhtekunnalle tullut, jos olisin saanut samalla tehdä tutkinnon. Minulla on sen verran säästöjä, että pärjään pari vuotta ilman tuloja ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamukortti pitää tietty vetää joka keskusteluun. Mutta aika monelta tuntuu unohtuvan, että itse sitä kuuluu itsensä elättää. Siis ihan oikeasti kuuluu, lain mukaankin.
Miksei näitä lusmuja sitten heitetä linnaan vaan lapioidaan tukirahaa. Eipä vaikuta olevan mitenkään laitonta.
Mamukortti esiin ja loisimaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin onneksi työttömäksi huonopalkkaisésta työstä brutto 3000euroa, eihän sillä edes elättänyt omia lapsia. Elatusmaksuihin meni 1000e ja kun sain 300euron palkankorotuksen, meni 1300euroa .
Nyt työttömänä menee 300euroa ja silti mknulle ja lapsille jää saman verran kuin aiemmin. On enemmän vapaa-aikaa touhuta lasten kanssa, omakin elintaso noussyt kun ei enää työpaikkaruokailua ja työmatkakuluja.
Elatusmaksuihin (=omille lapsille) meni ennen 1300 eur, nyt menee 300 eur, mutta lapsille jää saman verran kuin ennenkin?
Siitä vaan! Työttömäksi ei ole pääsyvaatimuksia