Tekisi mieli jättäytyä työttömäksi
Nyt kohta 10v taukoamatonta työntekoa takana (tiedän, ei se ole mikään saavutus, äitini on tehnyt kohta 50v töitä vailla yhtäkään työttömyysjaksoa). Minä en haluaisi kuvitella, että seuraavan kerran minulla olisi aikaa panostaa itseeni vasta eläkkeellä. Haluaisin jossain vaiheessa kuitenkin panostaa itseeni ja vapaa-aikaan. Kokoaikainen työ ei tähän anna todellista mahdollisuutta.
Silloin minulla olisi aikaa miettiä taas mitä oikeasti haluan, oppia ehkä jotain uutta, innostua jostain uudesta. Nyt vain elän seuraavaa työpäivää varten, josta saan melko surkeaa palkkaa vailla kehittymismahdollisuuksia.
Työttömäksi heittäytymistä kuitenkin paheksutaan, eikä katsota hyvällä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt ihan ensin, miksi työ on edes keksitty. Jokin syy siihen on. Aloita vaikka niistä ajoista, jolloin maanviljelyä oltiin keksimässä.
Jos haluat miettiä kunnolla, anna se kurja duunisi minulle ja jää työttömäksi. Minä olen ollut viisi vuotta työttömänä ja olen joka päivä kyynelissä sen vuoksi, että raha ei riitä mihinkään.
Tämä on asia jonka itse yritän aina muistaa kun työ tylsistyttää. Että syödäkseen, perhettä elättääkseen, lainaa maksaakseen. En haluaisi olla työttömänä, sitäkin joskus kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
kurrrja kirjoitti:
pääsisit varmaan mielenkiintoisiin puuhasteluihin ja typpeihin mukaan ns. aktivoitumaan
😬Ei pääse. Työstä voi jättäytyä pois ilman, että "joutuu" mihinkään työkokeiluihin tai muihin palstapirjon kammoamiin aktivointeihin.
Itse osa-aikalisää mutta kun tunteja liian vähän niin pääsin omapajatoimintaan mukaan. Kuulemma inspiroivaa toimintaa tulossa klo 9-15.
Työttömyys on hauskaa "lomaa" ne muutamat ensimmäiset viikot kun stressi purkautuu. Mutta en suosittele pitkäaikaistyöttömyyttä ellet ole todella varakas. Rahattomuus alkaa nopeasti ottamaan päähän. Jotkut ehkä pystyy elämään vähillä varoilla, mutta en minä, koska masennun.
Ystäväpiiri alkaa myös kaikkoamaan suhteellisen nopeasti, jos ei ole varaa tehdä samoja asioita kuin työssäkäyvät kaverit. Teoriassa voit kuvitella tekeväsi heidän kanssaan kaikkea mihin ei tarvi rahaa, mutta kun porukka on menossa leffaan ja sinulla ei ole sitä paria kymppiä, niin jossain vaiheessa se alkaa hiertämään, kun sitä tapahtuu toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kurrrja kirjoitti:
pääsisit varmaan mielenkiintoisiin puuhasteluihin ja typpeihin mukaan ns. aktivoitumaan
😬Ei pääse. Työstä voi jättäytyä pois ilman, että "joutuu" mihinkään työkokeiluihin tai muihin palstapirjon kammoamiin aktivointeihin.
Itse osa-aikalisää mutta kun tunteja liian vähän niin pääsin omapajatoimintaan mukaan. Kuulemma inspiroivaa toimintaa tulossa klo 9-15.
Tampereella ei tällä hetkellä pääse kuntouttavaan työtoimintaan ellei ole tulossa sairaslomalta tai muu vastaava hyvä syy. Jollekin cv-kurssille voi kyllä joutua riippuen tilanteesta.
Mitä tuo omapajatoiminta on, saako siitä edes sitä 9 euroa?
Mikäs siinä, jos on hyvin työllistävä ammatti. Itse olen työvoimapula-alalla, teen töitä syksystä kevääseen ja vähintään kesät olen ansiosidonnaisilla. Aika harvassa hommassa kannattaa ihan kauheasti repiä, kiitos progression.
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki, 19§:
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella
Siis: Jos pystyt heittäytymään työttömaksi omilla rahoillasi, se on ok. Muutoin ei, jos olet kykenevä elättämään itsesi.
Kyllähän tänne muutkin tulee vain makaamaan miksi ei sitten Suomalaiset saisi vain sossutuilla hengailla?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on varallisuutta niin et tulisi varsinaisesti olemaan työtön vaan taloudellisesti itsenäinen, eikä siinä ole mitään halveksuttavaa. Jos varallisuutta taas ei ole ja joutuisit elämään työttömyysetuuksilla, ei siinä voi itseään kehittää eikä oppia tai innostua mistään. Köyhyys on varmaan stressaavinta ja kuluttavinta mitä on olemassa, työnteko ei ole mitään siihen verrattuna.
Miten niin ei voi? Aina kun olen ollut työtön olen kehittänyt itseäni ja siitä on aina ollut valtavasti hyötyä.
Jos tiedät että sun koulutuksella/kokemuksella tulee töitä joka tapauksessa saamaan uudestaan melko vaivatta, niin miksipä et tekisi irtiottoa. Kannattaa tietenkin ekaksi miettiä muita vaihtoehtoja (opintovapaa, työpaikan vaihto jne.), joskus vähempikin vaihtelu voi virkistää ja tuoda mieltä elämään. Varmasti tulisit saamaan nihkeitä kommentteja ja kauhistelua eteenkin vanhemmalta polvelta, mutta viis siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on hauskaa "lomaa" ne muutamat ensimmäiset viikot kun stressi purkautuu. Mutta en suosittele pitkäaikaistyöttömyyttä ellet ole todella varakas. Rahattomuus alkaa nopeasti ottamaan päähän. Jotkut ehkä pystyy elämään vähillä varoilla, mutta en minä, koska masennun.
Ystäväpiiri alkaa myös kaikkoamaan suhteellisen nopeasti, jos ei ole varaa tehdä samoja asioita kuin työssäkäyvät kaverit. Teoriassa voit kuvitella tekeväsi heidän kanssaan kaikkea mihin ei tarvi rahaa, mutta kun porukka on menossa leffaan ja sinulla ei ole sitä paria kymppiä, niin jossain vaiheessa se alkaa hiertämään, kun sitä tapahtuu toistuvasti.Miten ihmeessä ei ole muka varaa, jos saa työmarkkina- ja asumistukea. Taitaa olla melkoinen blingbling-elämäntyyli.
Kaikki työttömät ei saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki, 19§:
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella
Siis: Jos pystyt heittäytymään työttömaksi omilla rahoillasi, se on ok. Muutoin ei, jos olet kykenevä elättämään itsesi.
Kyllähän tänne muutkin tulee vain makaamaan miksi ei sitten Suomalaiset saisi vain sossutuilla hengailla?
Juuri siksi, että jonkunhan tulee maksaa se näiden loisiminen. Ei se raha puusta tipahda.
Eli kaikki suomalaiset nyt vaan kiltisti töihin jotta saadaan näiden maahantuotujen makoilijoiden elämä kustannettua!
Onneksi tämä systeemi on viritetty rikkaita silmälläpitäen ja voin nostaa täyttä asumistukea vaikka onkin pääomatuloja. Voin vuodessa silloin tällöin myydä osakkeita ja voittojen määrällä ei ole mitään väliä koska ne lasketaan satunnaisiksi pääomatuloiksi jotka eivät vaikuta tuen määrään. Ainoastaan osinkotulot lasketaan tuloiksi ja niitäkään nyt ei niin mahdottomasti tule että rajat paukkuisi.
Hitto soikoon.
Itse olen tehnyt tauotta töitä viimeiset 12 vuotta. Poislukien lyhyet isyysvapaat, lapset menivät hoitoon heti 1 v täytettyään.
Sitä ennen opiskelin JA tein töitä edeltävät 6,5 vuotta.
Asuntolaina on kohta maksettu, noin 6000€ enää jäljellä. Lapset alkavat olla kouluiässä. Vuorotteluvapaata pitäisi odottaa vielä varmaan viitisen vuotta (työhistoriaa lähes 15 vuotta omalla alalla).
Saisi tämä elämä olla muutakin kuin yhtä työntekoa, lasten kasvatusta, remontointia, lainojen maksua, työtä, työtä, työtä ja työtä.
Olen tehnyt tuon. Hoidan kotona lapsiani. En pystynyt saamaan lapsia ennen kuin jättäydyin työstä pois. Olin liian stressaantunut..
Jos on edes kohtuullinen työ niin ei kannata jäädä työttömäksi, koska työkkärissä osataan patistaa ihmisiä niin paljon, että se on pahempi paikka kuin olla töissä.
Suosittelen. Elämäntapatyöttömäksi heittäytyminen on parasta mitä itselleni on tapahtunut.
Neuvottele itsellesi lyhyempi työaika? Esimerkiksi 80%. Ja käytä se yksi päivä viikossa itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki, 19§:
Juuri siksi, että jonkunhan tulee maksaa se näiden loisiminen. Ei se raha puusta tipahda.
Eikö?Ainakin semmoinen kuva ulospäin annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisten oikeasti kuitenkaan kannata. Ei se elintaso työttömänä ole sellainen, että se pidemmän päälle olisi nautinnollisempaa kuin työelämä.
Suomessa on maailman parhaat mahdollisuudet itse vaikuttaa omaan työuraansa ja sen kehityskaareen. Ota selvää vaihtoehdoista ja analysoi kunnolla, millainen työviikko olisi juuri sinulle sellainen, että elämäsi olisi tasapainossa. Sitten selvität ne askeleet, joita sinun on otettava päästäksesi siihen.
Lycka till. Kerran tässä vain eletään.
Osan työttömistä elintaso ei kyllä rakennu vain niille tukieuroille vaan ylipäänsä pummaavalle elämäntavalle. Kelasta saadaan tietty raha mutta tarina jatkuu tuttavapiirin kustannuksella.
Ei pääse. Työstä voi jättäytyä pois ilman, että "joutuu" mihinkään työkokeiluihin tai muihin palstapirjon kammoamiin aktivointeihin.