Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?
Sekasyöjä voi syödä kaikkea, myös vegaaniruokaa. Karnivoorivierasta en ottaisi sisään.
Ei haittaa, kunhan tekee tai tuo itse omat ruokansa. Jos vaikka isommalla porukalla kokkaillaan, terveydestä johtuvat erikoisruokavaliot toki hienotunteisesti huomioidaan, mutta pelkät aatteen ihmiset saavat pärjätä kuten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä voi syödä kaikkea, myös vegaaniruokaa. Karnivoorivierasta en ottaisi sisään.
Niin mutta jos tietty/tietyt vegaaniruuar eivät kelpaa syystä tai toisesta? Eikö olisi kohteliasta kysyä etukäteen millainen ruoka on ok? Ei tarvitse ihmetellä miksei ruoka kelpaa. Ei kyllä vierasta toisaalta voi pakottaa syömään.
Ylen propagandaa minäkin ihmettelin
Aiemmin kasvissyönti kiinnosti, reilut kymmenen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos tietty/tietyt vegaaniruuar eivät kelpaa syystä tai toisesta? Eikö olisi kohteliasta kysyä etukäteen millainen ruoka on ok? Ei tarvitse ihmetellä miksei ruoka kelpaa. Ei kyllä vierasta toisaalta voi pakottaa syömään.
Kuten jo aiemmin sanoin, kysyn tietenkin ruokarajoitteet samalla kun kutsun syömään, niin kuin jokainen normaali ihminen toimii. Kukaan ei ole vielä koskaan kertonut pystyvänsä syömään pelkkää lihaa.
Jos tuollainen tapaus sattuisi kohdalle, tilaisin varmaan jonkun lihakimpaleen jostain ravintolasta tarjottavaksi, sillä itse en sitä osaisi valmistaa. Toistaiseksi kuitenkin mun huolella suunnitellut ja rakkaudella kokatut ateriat ovat kelvanneet kaikille paremmin kuin hyvin, eikä moni tuttava varmaan ole edes tajunnut syövänsä vegaanista ruokaa.
En tiedä millaisen tapakasvatuksen sinä olet saanut, mutta minulle ainakin on opetettu ettei kylään mennä kuin ravintolaan. Kohtelias emäntä kysyy ruokarajoitteet ja huolehtii siitä että jokainen vieras viihtyy ja saa syödäkseen, mutta ei siinä kohtaa mitään tilauksia kuulu antaa, vaan sanoa esimerkiksi olevansa allerginen asialle x, tai ettei syö asiaa y.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää menee kylään kaverille ja hänellä vaan vegaanisia ruokia tarjottavana. Vähän kuin piilotuputtaa eikä ota huomioon, etenkin jos kyläily sovittu jo aiemmin, tietää hyvin olen sekasyöjä. No enpä ala väkisin syömään ruuista mistä en tykkää
Sähän oot vähän ku mun idootti eksä 😂 se söi hyvällä ruokahalulla kaksi isoa palaa mun valmistamaa vegaanista lasagnea. Myöhemmin sain tietooni että hän oli valittanut kaverilleen kun oli "joutunut" syömään sitä. Usomaton urpo, niin olet sinäkin! Et ansaitse kaverisi ruokia, pysy kotonasi mutustamassa omia eväitäsi.
Ai et kestä jos kaikki ei tykkää vegaaniruuasta? Ja en oo muuten eksäs
Ei vaan se että aikuinen mies vetää puolet isosta lasagnesta ja vinkuu jälkikäteen kavereille että oli pakko.
Sama kuin muissakin fundisten jutuissa. Oma tapa ajatella on se ainoa oikea.
Ravinnon eettisyydestä ja ekologisuudesta voi perustellusti ajatella toisin kuin vegaanit. Se ei verkkovegaaneille sovi, vaan kaikkien tulisi kumartaa veganismia ylivertaisena ratkaisuna.
Tutkituista ja todetuista terveyshaitoistakaan ei voi keskustella ilman massiivista whataboutisimin kuorohuutoa.
Irl en ole törmännyt tällaiseen, vaan vain fiksuihin vegaaneihin, jotka kunnioittavat myös muita eettisiä ratkaisuja.
Olkoot vegaani tai iguaani, what ever. Meille jos tulee, en ala aatteen takia miettimään eri tarjoiluja pöytään. Ottakoot sitten vettä hanasta jos ei senkään tarvitse olla pullotettua.
Jos on varaa leikkiä iguaania, jokaisen oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Olkoot vegaani tai iguaani, what ever. Meille jos tulee, en ala aatteen takia miettimään eri tarjoiluja pöytään. Ottakoot sitten vettä hanasta jos ei senkään tarvitse olla pullotettua.
Jos on varaa leikkiä iguaania, jokaisen oma asia.
Mutta entä jos en pidä jostain, sanotaan vaikka sisäelimistä? Taustalla ei ole mitään periaatetta muuta pelkkä haju saa jo vatsan kääntymään ympäri. Tarjoatko silti mulle illalliseksi munuaispiirasta?
Vai oletko vihamielinen vain vegaaneja kohtaan?
Ei ärsytä yhtään. Omista lapsistani kaksi on vegaaneja, ja itse olen kasvissyöjä. Itse kunnioitan jokaisen vakaumusta syödä tai olla syömättä eläinkunnan tuotteita. Lähinnä ärsyttää muiden ihmisten suhtautuminen vegaaneihin. Heti ensimmäiseksi vedetään esiin se, että miten omatunto antaa myöten syödä avokadoa tai soijatuotteita, kun ne tuodaan jostain kaukaa. No itse en esim. kasvissyöjänä syö kumpaakaan ollenkaan, eivät kaikki vegaanitkaan. Ja jos syövät, niin mitä sitten. Ei niitä kauppoihin vegaaneja varten myyntiin oteta, kyllä suurimman osan avokadoista syövät ihan muita ruokavalioita noudattavat, eikä kukaan heitä yritä siitä syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ärsytä.
Paljon enemmän ärsyttää tämmöset:
- vegaanit on ihuhippejä!!
- olen sekasyöjä (ruokavalioon kuuluu kaikki vegaaniset ja ei vegaaniset ruuat) MUTTA PRKL EN VEGAANIANNOSTA JUHLISSA SYÖ!!! paitsi kotona kaljaa vedän, kaurapuuroa mustikoilla ja sipsiä mut ei lasketa!!
- hullu on jos lihaa ei syö!!! Lihaa tänne!!
- kyllä ihminen tarttee lihaa!!!
- ei eläimet kärsi ja suomalainen nauta on ilmasteko!!
- ei saa sanoa, että syön kuolleiden, tapettujenc kipua tuntevien eläinten ruhoja ja läskejä !! Se on pihvi!!
Älä unohda lihaania joka haukkuu vegaaneja kuinka heidän syömänsä soija tuodaan toiselta puolelta maailmaa ja sen vuoksi tuhotaan sademetsiä kas kun hän ei itse tajua että juuri se kaukaa tuotu sademetsäsoija menee hänen syömiensä eläinten rehuksi ja ihmisten käyttämä soija tulee esim. Itävallasta.
Nauttien kahvia ja suklaata jotka on varmaan tuotettu lähimetsästä? Aikamoista hyvesignalointia ja tekopyhyyttä on moittia toisia ulkomailta tuotujen tuotteiden syönnistä kun kuitenkin suurin osa suomalaistenkin ruoasta tuodaan ulkomailta, hedelmät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä kaikki aina niin ääripäisesti, eikö tosiaan riitä lisää kasviksia ja silti syö lihaa? Lihasta ihminen saa kuitenkin helpoiten kaiken tarvitsemansa vitamiinit esim rauta ja sitten ihmetellään miksi raudanpuute yleisestä, kun sitä niin hyvin saa kasviksista kuten lihasta
Lihasta parhaiten vitamiinit? 😅😅😅😅
Siinä ei ole kuin b-vitamiineja ja rautaa, suurin osa puuttuu. Puhumattakaan kihdistä ja suolistosyövästä.
Ja ne vitamiinit ja kivennäiset eläin on saanut vitamiinilisänä rehun joukossa.
Tekopyhää, tekopyhää
Vierailija kirjoitti:
Koitin mielelläni paistaa sekasyöjä poikakaverille pihviä mutta paistoin ilmeisesti liian pitkään 😅 en kaupasta itse ostaisi lihaa vieraalle, kuuluu niihin periaatteisiin etten rahallani äänestä. En oo kuullut pahaa palautetta
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se, että sitä vegaaniutta pitää julistaa joka puolella ja koko ajan.
Onneksi mulla on yksi ilahduttava poikkeus tähän: Entisessä työpaikassa tein töitä ja ystävystyin työkaverin kanssa. Meni yli vuosi, ennenkuin mulle valkeni että hän on vegaani :D. Syötiin omia eväitä, mutta ei ollut tapana kyttäillä toistemme syömisiä. Sitten kutsuin hänet meille kylään ja kyselin tarjoilutoiveita ja silloin vasta hän kertoi, että on vegaani. Hauska ilta meillä oli ja tarjoilut kelpasivat kun googlettelin ohjeita vegaanille sopivista tarjoiluista.
Itse tiedän vain yhden tälläisen. Rupesin itse syömään vegaanisesti ja asia kävi hänelle ilmi kun kieltäydyin eläinperäisistä tarjoiltavista, en mainostanut. Tämä sitten töräytti että hänen ei tarvi olla vegaani koska hänen ei tarvi sanoa olevansa(??!!😂) menin sanattomaksi vaikka ois voinut sanoa että itsepä sinun piti minulta kysyä asiasta ennen kun tiesit. Myöhemmin kun sitten vegaaniksi rupesi niin olikin melkoinen julistaja. Kuulutti kyllä muutenkin itseään jatkuvasti kovaan ääneen, hyvin narsistinen kun oli
Ap minua ei nykyään ahdista vegaanit ollenkaan. Jos jostain netissä pomppaa jonkun jeesustelevan vegaanierityislapsenbloggaajaäiti (näitä tusinassa kolmetoista), suljen sivun. Simple. Done. Ei tullut luettua. Ei tullut kuulluksi. Ei ollut minulle tärkeä. Muhikoot omassa vegeliemessään.
Sillä aikaa me ei-vegaanit käydään oikeissa paskaduuneissa ja maksetaan veroja.
Toisaalta ymmärrän näitä käännyttäjiä. Kyllähän monen sekasyöjänkin tekisi mieli kiinassa koittaa valistaa koirien syömistä vastaan. Eläin kuin eläin. Vegaanit vaan tahtoisi pelastaa kaikki, ei siinä väärää ole. Mutta se ei kaikille vaan toimi niin. Ihmisen ego on hauras. Olin pasco-ovo vegetaristi kun ekaa kertaa kuulin vegaaneista ja heti rasahti rusinat kun ärsytti enkö muka tee tarpeeksi. Harvemmin vegaanin maailmankuvasta puhun, mutta jos puhun niin puhun yleisellä sävyllä, en osoita ketään sormella tai hauku. Olen itsekkin nuorempana syönyt lihaa, enkä sitä pahuuttani tehnyt. Minut oli siihen kasvatettu
Mulla on ollut sellaisia vegaanituttuja, jotka eivät yritä käännyttää ketään. Ei siis ärsytä yhtään.
Samoin jos joku yrittäisi käännyttää minua uskossani menettäisin hermot heti. Käännytysyritys on itselleni se musta ( oliko tuo nyt rasistista :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aiemmin sanoin, kysyn tietenkin ruokarajoitteet samalla kun kutsun syömään, niin kuin jokainen normaali ihminen toimii. Kukaan ei ole vielä koskaan kertonut pystyvänsä syömään pelkkää lihaa.
Jos tuollainen tapaus sattuisi kohdalle, tilaisin varmaan jonkun lihakimpaleen jostain ravintolasta tarjottavaksi, sillä itse en sitä osaisi valmistaa. Toistaiseksi kuitenkin mun huolella suunnitellut ja rakkaudella kokatut ateriat ovat kelvanneet kaikille paremmin kuin hyvin, eikä moni tuttava varmaan ole edes tajunnut syövänsä vegaanista ruokaa.
En tiedä millaisen tapakasvatuksen sinä olet saanut, mutta minulle ainakin on opetettu ettei kylään mennä kuin ravintolaan. Kohtelias emäntä kysyy ruokarajoitteet ja huolehtii siitä että jokainen vieras viihtyy ja saa syödäkseen, mutta ei siinä kohtaa mitään tilauksia kuulu antaa, vaan sanoa esimerkiksi olevansa allerginen asialle x, tai ettei syö asiaa y.
Idea oli tässä on kohteliasta ettei ketään pakoteta syömään mitään
Ai et kestä jos kaikki ei tykkää vegaaniruuasta? Ja en oo muuten eksäs