Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Ei ärsytä niin kauan kun en joudu miettimään mitä vegaanille tarjoaisi tai ostamaan niitä kalliita korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen paljastaa, että sinulla on huono itsetunto ja että podet lihan syönnistä huonoa omaa tuntoa.
Helpota oloasi ja ala suosiolla vegaaniksi.
Ärsyttää tämä kun kaikkien pitäisi alkaa vegaaneiksi. Jos ei ole kiinnostusta niin miksi pitäisi? Minua ei millään tasolla hetkauta lihansyönti ja pidän sekaruokavaliota ihmiselle luonnollisena. Ei se silti tarkoita sitä, että vetäisin lihaa joka aterialla.
Syön ihan mielelläni kasvisruokia, esim. kohta eiliseltä jääneitä kasvispihvejä riisin kanssa, papuja, soijaa jne. Silti olen saanut kuulla päänaukomista kun olen kertonut syöväni lihaa. Lihansyöjä kun ilmeisesti muuta ei teekään kuin vetää pihvejä päivästä toiseen. Minusta se on kohokohta kun usean päivän kasvisruokavalion jälkeen saa jotain hyvää liharuokaa eli vaikka sen kunnon pihviaterian.
Ketkä sinulle aukovat päätään? Kysyn ihan vilpittömästi, koska itse elän ilmeisesti kuplassa koskapa en ole enää vuosiin kuullut kenenkään "aukovan päätään" toisten ruokavaliosta, kun yhdessä syödään. Aiemmin tuli vielä niitä tapauksia, että esimerkiksi työmatkalla tms. seurueessa ravintolassa syödessä joku saattoi kysyä nähtyään minun ateriani, että syönkö lainkaan lihaa (en) ja miksi en (eettisistä syistä, sen pitemmälle en asiasta lähtenyt keskustelemaan, koska ruokarauha kuuluu minulle yhtä lailla kuin muillekin). Mutta ei enää vuosiin.
Eräs ex-työkaveri joka itsekin syö lihaa halusi tehdä toiseen työkaveriin vaikutuksen. Kysyi sitten tältä toiselta työkaverilta joka on kasvissyöjä, että mitä hän sanoisi lihansyönnistäni, että millä argumentilla käännyttäisi minut...itse tämä työkaveri on läski ja minä hoikka. Unohti läski näemmä oman lihansyöntinsä. Huvittava. Oli kotonaan kuin kotiorja kun parempaa ei lihavana saa :) Sanoin silloin, että syön kyllä itsekin kasvisruokia. Tämä läski tyllerö tuskin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Saako lihaa syödä vegaanin tai kasvissyöjän seurassa?
Mun seurassa saa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen paljastaa, että sinulla on huono itsetunto ja että podet lihan syönnistä huonoa omaa tuntoa.
Ärsyttää tämä kun kaikkien pitäisi alkaa vegaaneiksi. Jos ei ole kiinnostusta niin miksi pitäisi? Minua ei millään tasolla hetkauta lihansyönti ja pidän sekaruokavaliota ihmiselle luonnollisena. Ei se silti tarkoita sitä, että vetäisin lihaa joka aterialla.
Syön ihan mielelläni kasvisruokia, esim. kohta eiliseltä jääneitä kasvispihvejä riisin kanssa, papuja, soijaa jne. Silti olen saanut kuulla päänaukomista kun olen kertonut syöväni lihaa. Lihansyöjä kun ilmeisesti muuta ei teekään kuin vetää pihvejä päivästä toiseen. Minusta se on kohokohta kun usean päivän kasvisruokavalion jälkeen saa jotain hyvää liharuokaa eli vaikka sen kunnon pihviaterian.
Ketkä sinulle aukovat päätään? Kysyn ihan vilpittömästi, koska itse elän ilmeisesti kuplassa koskapa en ole enää vuosiin kuullut kenenkään "aukovan päätään" toisten ruokavaliosta, kun yhdessä syödään. Aiemmin tuli vielä niitä tapauksia, että esimerkiksi työmatkalla tms. seurueessa ravintolassa syödessä joku saattoi kysyä nähtyään minun ateriani, että syönkö lainkaan lihaa (en) ja miksi en (eettisistä syistä, sen pitemmälle en asiasta lähtenyt keskustelemaan, koska ruokarauha kuuluu minulle yhtä lailla kuin muillekin). Mutta ei enää vuosiin.
Eräs ex-työkaveri joka itsekin syö lihaa halusi tehdä toiseen työkaveriin vaikutuksen. Kysyi sitten tältä toiselta työkaverilta joka on kasvissyöjä, että mitä hän sanoisi lihansyönnistäni, että millä argumentilla käännyttäisi minut...itse tämä työkaveri on läski ja minä hoikka. Unohti läski näemmä oman lihansyöntinsä. Huvittava. Oli kotonaan kuin kotiorja kun parempaa ei lihavana saa :) Sanoin silloin, että syön kyllä itsekin kasvisruokia. Tämä läski tyllerö tuskin koskaan.
Sama tyyppi ihmetteli töissä myös miksi meikkaan. Itse värjäsi tukkaansa huomioväreillä ja näytti jotain tekemäänsä Halloween-meikkiä jonka tekeminen vei 12 tuntia. Itse en todellakaan vaivautuisi jonkun typerän kakaroiden juhlan takia, mutta aknen ja aknearpien takia on pakko tehdä joka päivä sotamaalaukset. Hauskinta on kun tämä tyyppi ystävystyi sen toisen työkaverin kanssa ja tämä toinen pitää tätä työkaveria vain jonain hyvänpäiväntuttuna. Ei vastannut edes puheluihinsa. Huvittava ämmä 😅🤪👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä muuten kenenkään syömiset, mutta työkaverin pitää useita kertoja päivässä tiedottaa olevansa vegaani. Mielestäni asia ei kuulu minulle, enhän laita hänelle ruokaa.
Miten työkaveri ilmaisee, joka päivä olevansa vegaani? Tuleeko hän siis viereesi sanomaan, että "Hei, muistathan, että minä olen vegaani"?
En oletko, jolle vastasit, mutta tunnistan ilmiön. Jos joku vaikka kertoo ostaneensa kengät, vegaani on kovin innokas lyttäämään ostoksen, kun hän on vegaani eikä ikinä ostaisi nahkakenkiä. Tai kutomista harrastava kertoo saaneensa työläät sukat valmiiksi, niin pitää mainita, että nätit on mutta MÄ en vois käyttää kun mä oon vegaani, ja villa on paha. Ihan joka ikinen asia saadaan väännettyä siihen, kuinka hän on vegaani. Joo, tiedetään. On muuten pidemmän päälle ihan hiton rasittavaa.
Minua ei liikuta muiden ruokavaliot. Ravintouskovaisten paasauksen annan mennä korvasta sisään ja toisesta ulos, ihan niin kuin muidenkin fanaatikkojen.
Toki toivon, että ihmiset muistaisivat ja jaksaisivat syödä suht terveellisesti, kohtuullisia määriä ja mielellään ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittaen. Mutta onko minun asiani siitä meuhkata tai meuhkauksesta ärsyyntyä? Ei. Minun aikani maapallola on rajallinen ja keskityn minulle ja lähipiirilleni tärkeämpiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
"– Aivot muodostuvat pääasiassa rasvasta, joten ruokavaliossa rasvalla on iso merkitys aivojen toiminnalle".
Sanoo Kuluttajaliiton ravitsemusasiantuntija Annikka Koivu.Joten se siitä porkkananpurijat ja hyvää loppuelämää.
🥕🥕🥕Aivoilla ajatellaan - jos niitä on.🥕🥕🥕
Rakennan aivoni mielummin kasvirasvoista kuin tyydyttyneestä eläinrasvasta.
T. Plakiton
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla on pari vegaania, toinen ei aatetta huutele mutta toinen, julistaa jatkuvasti ja kovaan ääneen. Kommentoi eväitä ja muiden elämäntapoja. Ärsyttää joten ärsytän takaisin ja menen töihin minkkiturkki päällä jos pakkasta yli 10 astetta. Työkaveria kuulemma oksettaa. No niinpä ostan taas uudet nahkakengät ja kehun kuinka on hyvät, hän kulkee hyvissä muovikengissään.
Ihan ok tyyppi mutta menee liian pitkälle. Tekisi mieli ottaa yhteyttä esimieheen ja vaatia toimenpiteitä, rajat siihen miten voi käyttäytyä työpaikalla ja miten ei. Esimies vaan työskentelee toisessa kerroksessa ja harvoin on kuulemassa tämän fanaatikon kommentteja.
Voit ainakin itse irtisanoutua. "Kouluttajat" ovat rasittavia työkavereita
Musta tuli vegaani siksi, että kasvisruokavaliolla pystyn elämään terveenä ja ilman lääkkeitä toisin kuin sekaruokavaliolla. Jos olisin tiennyt miten radikaalisti olo voi muuttua, olisin alkanut tähän hommaan jo aiemmin. Mutta...
Tunnustan: ennen olin pieni ihminen ja suorastaan vihasin vegaaneja. Lähipiirissäni on sellaisia ihmisiä, jotka muistavat joka lounastreffeillä puhua vegaanisuudestaan ja ekologisuudestaan. "Niin... Sinä syöt tuollaista mutta minä valitsen vegaaniruokaa, koska mä olen tosi huolissani ympäristön tilasta enkä halua tuottaa eläimille tuskaa, jne." Juu, että bon appetit ja syyllistystä päälle. Otti päähän kuunnella niitä luentoja, varsinkin kun en itse pitänyt lihapuheenvuoroja.
Nyt kun olen itsekin vegaani, olen tajunnut että kyseiset ihmiset vaan sattuvat olemaan itseään täynnä ja käyttävät ruokavaliotaan itsekorostuksen välineenä.
Koska olen vegaani sairauteni enkä eläinoikeuksien vuoksi, en ole yhdelle tyypille riittävän vegaani. Kertoessani toiselle, että olen nyt syönyt vuoden vegaanisesti kuten hän aina ohjeisti, yllätyin kun hän ei ilahtunutkaan kuulemastaan vaan korotti itseään heti pykälällä ylöspäin: "Joo, on tosi kiva että oot löytänyt tän jutun mut mä kyllä pyrin nykyään syömään vegaaniruuankin ayurvedisesti oman doshani mukaan..."
On vegaaneja ja sit on niitä egovegaaneja, jotka pilaa homman maineen normaalien ihmisten silmissä.
Vegaanien kanssa melkein tasoissa on koiraihmiset, jotka jaksaa siitä piskistään paasata.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit Syövät hyvällä omalla tunnolla tehotuotettuja kasveja, joiden tuotannossa tekevät työtä pienellä palkalla, kurjissa oloissa, hyväksikäytetyt ihmiset. Jo esim. Suomeen tuodaan halpamaista työntekijöitä viljelytiloille, koska palkka ei riitä suomalaisille. Suomessakin työntekijöiden työolot, majoitus ja työehdot ovat kurjat joten mitä voi olettaa kaukomaiden työntekijöiden oloista. Suuri osa noista työntekijöistä on lisäksi sekasyöjiä. Eli vegaanit nojaavat sekasyöjien energiaan ja voimaan ja ovat heidän työpanoksestaan riippuvaisia.
Vegaanit ovat kaikkein tekopyhin porukka, jonka tiedän.
Ilmeisesti olet siis ryhtynyt metsästäjä-keräilijäksi vai oletko itsekin tekopyhä?
Mulle on ihan sama mitä muut syövät, ei ole mun asia. Lihansyöjät kyllä vaikuttavat triggeröityvän, jos joku ei syö lihaa. Ja monet lihansyöjät olisivat puuttumassa myös muiden maiden ruokakulttuureihin. Mitenkähän monesti olen kuullut jonkun lihansyöjän paasaavan siitä, miten kamalaa on, että Kiinassa syödään koiria.
- pesco-ovo-vegetaristi
Minua ärsyttää ainoastaan se, että pakotetaan lapset näille ruokavalioille. Vaikea selittää 5- vuotiaalle miksi ei saa ottaa kanaa. Katsos kun sun äiti ei tykkää lihasta...tekis mieli sanoa. Ladon sitten kasvisruokaa lautaselle, ruoka jää syömättä ja lapsi katselee kavereitten kana-annosta.
Nälkä on yhä, joten kehotan hakemaan näkkileipää.
Mulla on muutama vegaanikaveri. Voin syödä heidän seurassaan mitä haluan, eivät ala moralisoimaan. Sen sijaan vannoutuneilta lihansyöjiltä kuulee kuittailua. Olen kasvissyöjä, mutta käytän maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tyyppi ihmetteli töissä myös miksi meikkaan. Itse värjäsi tukkaansa huomioväreillä ja näytti jotain tekemäänsä Halloween-meikkiä jonka tekeminen vei 12 tuntia. Itse en todellakaan vaivautuisi jonkun typerän kakaroiden juhlan takia, mutta aknen ja aknearpien takia on pakko tehdä joka päivä sotamaalaukset. Hauskinta on kun tämä tyyppi ystävystyi sen toisen työkaverin kanssa ja tämä toinen pitää tätä työkaveria vain jonain hyvänpäiväntuttuna. Ei vastannut edes puheluihinsa. Huvittava ämmä 😅🤪👌
Olet sisimmässäsi ilkeä ja vaikka miten teeskentelisit muuta se näkyy päälle päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus miettii kuihtuuko vegaani kokonaan pois ja lähtee lentoon, tai saako kaikkia rakenneaineita kroppaan. Ei sillä etteikö muillakin voi olla puutoksia ym. Ihmetyttää ettei niistä puutoksista puhuta, vaan vedetään kuin uskontona kasviksia tai jos joku ei huomaa että pelkkä kasvis ei sovi Kaikkien keholle ruokavaliona, kuten ei liika lihaakaan toimi. Luomussa olisi jo tavoite, jos on tutkittua laatua.
Suurin osa vegaaneista on vähän ylipainoisia eli ei huolta ;)
vegaani
... ja ylipainohan kertoo kaiken hyvästä ja monipuolisesta ravinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sisimmässäsi ilkeä ja vaikka miten teeskentelisit muuta se näkyy päälle päin.
Ei vaan paska kohtelu teki ilkeäksi.
Mä olen vegaani siksi etten pidä lihasta, en ole ikinä pitänyt.
Ihan sama mulle mitä te muut syötte.
Vierailija kirjoitti:
Syvältähän nuo vegaanit on.
Järjestäpä juhlat (ei tällä hetkellä vaan joskus ennen koronaa) niin aina joku on
• gluteeniton
• laktoositon
• vegaani
• jollekin allerginen
• keliaakikko
• ym. muuta keksittyä shittiä ollakseen erikoinenSiispä ei tulevaisuudessakaan juhlia. Menemme joskus kodalle paistamaan makkaraa ja runsaasti sinappia/ketsuppia. Tai sitten rillataan.
https://images.ctfassets.net/kt8yvydomzor/3FP5UU7bNCOUCasaCo28qS/842b03…
https://im.mtv.fi/image/5878880/landscape16_9/1024/576/f28ef2c4dc067b8f…
Onneksi omassa tuttavapiirissäni ei ole ketään niin tietämätöntä ja pöljää, että luulisi keliakian tai laktoosi-intoleranssin olevan keksittyä soopaa. Jos ihmisen suolisto ei kestä gluteenia, ei hän sitä voi syödä. Vegaaniuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä. Jään ilomielin pois juhlista, joissa isäntäväki loukkaantuu, kun vieraat eivät syö sellaista, mistä he tulevat sairaaksi.
Ei, minä en koskaan kommentoi hänen valintojaan negatiivisesti, en oksenna hänen muovitakistaan. Minkkiturkkia käyttäisin muutenkin ja ostaisin uusia kenkiä. Vain hän kommentoi niitä, ei kukaan muu. Minä ja muut osaamme käyttäytyä asiallisesti, myös toinen vegaani.