Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?

Vierailija
31.01.2021 |

Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?

Kommentit (451)

Vierailija
181/451 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?

Sekasyöjä voi syödä kaikkea, myös vegaaniruokaa. Karnivoorivierasta en ottaisi sisään.

Niin mutta jos tietty/tietyt vegaaniruuar eivät kelpaa syystä tai toisesta? Eikö olisi kohteliasta kysyä etukäteen millainen ruoka on ok? Ei tarvitse ihmetellä miksei ruoka kelpaa. Ei kyllä vierasta toisaalta voi pakottaa syömään.

Kuten jo aiemmin sanoin, kysyn tietenkin ruokarajoitteet samalla kun kutsun syömään, niin kuin jokainen normaali ihminen toimii. Kukaan ei ole vielä koskaan kertonut pystyvänsä syömään pelkkää lihaa.

Jos tuollainen tapaus sattuisi kohdalle, tilaisin varmaan jonkun lihakimpaleen jostain ravintolasta tarjottavaksi, sillä itse en sitä osaisi valmistaa. Toistaiseksi kuitenkin mun huolella suunnitellut ja rakkaudella kokatut ateriat ovat kelvanneet kaikille paremmin kuin hyvin, eikä moni tuttava varmaan ole edes tajunnut syövänsä vegaanista ruokaa.

En tiedä millaisen tapakasvatuksen sinä olet saanut, mutta minulle ainakin on opetettu ettei kylään mennä kuin ravintolaan. Kohtelias emäntä kysyy ruokarajoitteet ja huolehtii siitä että jokainen vieras viihtyy ja saa syödäkseen, mutta ei siinä kohtaa mitään tilauksia kuulu antaa, vaan sanoa esimerkiksi olevansa allerginen asialle x, tai ettei syö asiaa y.

Idea oli tässä on kohteliasta ettei ketään pakoteta syömään mitään

En ole itse ainakaan törmännyt pakkosyöttämiseen kyläillessä. Ehkä mummolassa

Vierailija
182/451 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä kaikki aina niin ääripäisesti, eikö tosiaan riitä lisää kasviksia ja silti syö lihaa? Lihasta ihminen saa kuitenkin helpoiten kaiken tarvitsemansa vitamiinit esim rauta ja sitten ihmetellään miksi raudanpuute yleisestä, kun sitä niin hyvin saa kasviksista kuten lihasta

Raudanpuutetta on monilla lihansyöjilläkin, ei se ole mikään kasvissyöjän vaiva..

Totta ehkä osittain. Jos ei saa rautaa tarpeeksi, oli sitten lihansyöjä, sekasyöjä tai vegaani (näitä kun nykyään riittää.)

Fakta on kuitenkin se, että vegaani kärsii raudanpuutteesta hyvin paljon todennäköisemmin kuin jos ruokavalioon kuuluisi edes jotain lihaa. Ainakin joutuu sitten suunnittelemaan enemmän - tai ottamaan purkista rautaa (eikä imeydy yhtä hyvin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/451 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ärsyttää, kun joskus olen mennyt hyvään ravintolaan ja tilannut pihvin. Sitten joku vegaaniprinsessa naapuripöydässä rupeaa pyörittelemään silmiään ja julistamaan paremmuuttaan. Kahdesti on käynyt näin.  Fiilikset meni totaalisesti. Kertokaas muut hyviä vinkkejä mitä tekisitte/sanoisitte vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
184/451 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus ei ärsytä, vaan se vegaanituputtaminen. Paras oli kun vegaanifacebookystävä teki päivityksen että "ou nou, koira söi parvekkeelta VEGAANIsuklaakakun!", eli jopa koiran toilailut piti kääntää siihen vegaanihihhulointiin.

Vierailija
185/451 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ärsyttää, kun joskus olen mennyt hyvään ravintolaan ja tilannut pihvin. Sitten joku vegaaniprinsessa naapuripöydässä rupeaa pyörittelemään silmiään ja julistamaan paremmuuttaan. Kahdesti on käynyt näin.  Fiilikset meni totaalisesti. Kertokaas muut hyviä vinkkejä mitä tekisitte/sanoisitte vastaavassa tilanteessa.

Mulla meni ruokahalu viimeksi kun olin siskon (joka on vegaani), kanssa ravintolassa.

Kehtasin tilata pizzan jauhelihalla, eli pizza bolognesen. Se katse mikä siskolta tuli... otin sitten pizzan mukaan, taisi olla viimeinen kerta kun lähden vegen kanssa syömään.

Toi silmien pyörittely. Ei juma. Olo on kun jollain kolmevuotiaalla jonka pitäisi mennä nurkkaan häpeämään. Menin kotiin ja söin pizzan, ois kai pitäny pyytää anteeksi... voin 100% samaistua tohon.

Vierailija
186/451 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus ei ärsytä, vaan se vegaanituputtaminen. Paras oli kun vegaanifacebookystävä teki päivityksen että "ou nou, koira söi parvekkeelta VEGAANIsuklaakakun!", eli jopa koiran toilailut piti kääntää siihen vegaanihihhulointiin.

Voi elämä kun lukee näitä, on tainnu aivot vähän pehmetä sillä sun ystävällä 😂

Sille on varmaan turha sanoa että syö hyvä ihminen kunnolla...

Vierailija
187/451 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää menee kylään kaverille ja hänellä vaan vegaanisia ruokia tarjottavana. Vähän kuin piilotuputtaa eikä ota huomioon, etenkin jos kyläily sovittu jo aiemmin, tietää hyvin olen sekasyöjä. No enpä ala väkisin syömään ruuista mistä en tykkää

Sähän oot vähän ku mun idootti eksä 😂 se söi hyvällä ruokahalulla kaksi isoa palaa mun valmistamaa vegaanista lasagnea. Myöhemmin sain tietooni että hän oli valittanut kaverilleen kun oli "joutunut" syömään sitä. Usomaton urpo, niin olet sinäkin! Et ansaitse kaverisi ruokia, pysy kotonasi mutustamassa omia eväitäsi.

Ai et kestä jos kaikki ei tykkää vegaaniruuasta? Ja en oo muuten eksäs

Ei varmaan exäsi halunnut/kehdannut sanoa suoraan, että ei tykännyt siitä sun vegaanisesta lasagnesta?

Sen ois varmaan pitäny päin naamaa sanoa että anteeksi, haluaisin ihan oikeaa lasagnea. "Uskomaton urpo... "

Voi jessus te veget otatte kaiken itseenne. Vähän niinkuin prinsessat/prinssit, joku päivä kelpaa joku mutta seuraavana päivänä ei kelpaakaan.

-eri

Vierailija
188/451 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä vegaanisuus eikä sateenkarisuus. Mutta kun ruvetaan vouhottamaan ja öyhöttämään asiasta ja yritetään pakkosyöttää muille omassa pikku lumihiutalepäässä pyörivää marginaaliryhmän agendaa, niin sitten ärsyttää. 

Vierailija
189/451 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eikös se normaalisuklaa ole pahaksi koiralla?

Varmaan siksi sanoi.

Vierailija
190/451 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan varmasti on näin käynyt hahahha.

Vierailija
191/451 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?

Sen nimi on SEKAruokavalio. Siihen kuuluu niin liha, kasvisruoka kuin vegaaniruokakin.

En syö tai kokkaa lihaa kotona, en myöskään vieraille, koska kasvisruoka kuuluu sekaruokailijan ruokavalioon.

Vierailija
192/451 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneille hunaja on hyväksikäyttöä mutta trendikäs ruotsalainen lifestyletuote iKaffe on ihan ok, vaikka sen valmistuksessa kuolee valtavasti hyönteisiä ja myös jyrsijöitä. 🤦🏻‍♂️ Puhumattakaan siitä että sen valmistuksessa kauran ravitsemuksellisesti arvokkain osa menee... roskiin tai rehuksi.

Eläinperäisiä tuotteita kuluttamalla kuolee aina enemmän eläimiä. Tuotantoketjujen epäeettisyys yleisesti liittyy voitontavoitteluun ja säätelyn puutteeseen.

Vierailija
193/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin prosentti suomalaisista on vegaaneja.... 🙄

No aika hyvin ovat saaneet itsensä ja ideologiansa yliedustettua. Kaikkialla, tv:ssä, mainoksissa, resepteissä ja juhlissa on vinkkejä ja suoranaista painostusta lihan ja kaiken eläinperäisiä kulutuksen lopettamiseen.

Siltä ei voi välttyä.

Aika hyvin on saaneet lihansyöjät edustaa itseään vuosikymmenet. Nyt kun ilmastonmuutos ja lajikato on jo kaikkien tiedossa, on aivan loogista että kasvisruokavalioon suhtaudutaan normaalisti. Ennen se oli jotenkin outoa. Sua varmaan harmittaa että vegaaneillekin on nykyään tarjolla kaupassa muutakin kuin jalostamattomia juureksia?

En kestä miten aikuiset ihmiset inisee kun muillakin kuin ruumiinsyöjillä on nykyään vaihtoehtoja. Kasva henkisesti.

+ tärkein asiani on se että kyllä se yleensä menee niin päin että kasvissyöjää tai vegaania painostetaan "maista ny vähän makkaraa" lihansyöjän toimesta. Ja vuosikymmenet lihansyöjät on pilkanneet "porkkananpurijoiksi" yms.

Painostavia ihmisiä löytyy toki niin kasvis kuin lihansyöjistä. Mutta muistakaa tämä asia: on vain hyvä että kasvisruokavalion hyvistä puolista puhutaan nykyään, ei tarvitse uhriutua siitä että lihantuotanto on kärsimystä aiheuttavaa ja globaaleja pandemioita aiheuttavaa(KORONAA EI OLIS TULLU JOS LUONYOA EI OLIS AJETTU AHTAALLE) ja ilmastonmuutoksen suurimpia aiheuttajia.

Pyydän jo etukäteen anteeksi, että olen "ruumiinsyöjä." Ja miten toi korona nyt liittyy tähän mitenkään? 😄

Ei harmita että on teillä vegeilläkin vaihtoehtoja, ja toi porkkananpurija-kortti alkaa olla aika kulunut.

Tiedoksi vaan, että olin 14-vuotiaaksi maitoallergikko eikä silloin ollut minkäänlaista vaihtoehtoa maitotuotteille. Kalkit purkista. Tämä ruumiinsyöjä on pahoillaan että kehtaan sädekehäsi läpi sanoa että nykyään asiat on kääntynyt aikalailla päälaelleen: ennen porkkananpurija-kortti, nykyään ruumiinsyöjä.

Nyt on varmaan teillä

Vierailija
194/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneille hunaja on hyväksikäyttöä mutta trendikäs ruotsalainen lifestyletuote iKaffe on ihan ok, vaikka sen valmistuksessa kuolee valtavasti hyönteisiä ja myös jyrsijöitä. 🤦🏻‍♂️ Puhumattakaan siitä että sen valmistuksessa kauran ravitsemuksellisesti arvokkain osa menee... roskiin tai rehuksi.

Eläinperäisiä tuotteita kuluttamalla kuolee aina enemmän eläimiä. Tuotantoketjujen epäeettisyys yleisesti liittyy voitontavoitteluun ja säätelyn puutteeseen.

On myös tilojakin Suomessa missä eläimiä kohdellaan hyvin

Vierailija
195/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^jatkan vielä tuohon edelliseen viestiini kun ei mennyt koko teksti läpi: nyt on varmaan teillä vegeillä mukavaa katsoa meitä ruumiinsyöjä-ihmishirviöitä nenänvartta pitkin.

Vierailija
196/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eikös se normaalisuklaa ole pahaksi koiralla?

Varmaan siksi sanoi.

Paitsi että vegaanisessa suklaassa on myös kaakaota, joka on se koirille vaarallinen juttu.

Vierailija
197/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin lapsen kaverilla kylässä ja perheen äiti kysyi että syödäänhän mekin että heillä on kanapastaa, vastattiin että OK, kiitos. Se oli sitten jotain seitan muka kanapastaa, voi vi.... lapsella oli vaikeuksia saada se alas

Vierailija
198/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä kaikki aina niin ääripäisesti, eikö tosiaan riitä lisää kasviksia ja silti syö lihaa? Lihasta ihminen saa kuitenkin helpoiten kaiken tarvitsemansa vitamiinit esim rauta ja sitten ihmetellään miksi raudanpuute yleisestä, kun sitä niin hyvin saa kasviksista kuten lihasta

Raudanpuutetta on monilla lihansyöjilläkin, ei se ole mikään kasvissyöjän vaiva..

Totta ehkä osittain. Jos ei saa rautaa tarpeeksi, oli sitten lihansyöjä, sekasyöjä tai vegaani (näitä kun nykyään riittää.)

Fakta on kuitenkin se, että vegaani kärsii raudanpuutteesta hyvin paljon todennäköisemmin kuin jos ruokavalioon kuuluisi edes jotain lihaa. Ainakin joutuu sitten suunnittelemaan enemmän - tai ottamaan purkista rautaa (eikä imeydy yhtä hyvin).

Oletko miettinyt että ehkä syön mielummin niitä rautatablettaja purkista, kun syön eläintä joka on ollut elävä jolla on ollut tunteet?

Vierailija
199/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kyllä suositella kirjoitti:

Jatkuu:

Saatan syödä aamiaiseksi kanakeittoa. Lisään aina ruokiin loppuvaiheessa valmistusta ihan kunnolla kookosöljyä tai oliiviöljyä.

Varmaan jokainen tämän tekstin luettuaan ymmärtää, että jos karsisin vielä eläinkunnan tuotteet, jäljelle jäisi salaattivihanneksia oliiviöljyllä. Ai niin, salaattiin laitan viinietikkaa.

Alkoholijuomista en juo:

Olut ( viljaa )

Siideri ( hedelmää, sokeria)

Kermalikööri

Likööri

Juon harvoin:

Kuivat tai puolikuivat viinit ( vaikka muuten en syö viinirypäleitä)

Vodka ( sokeriton blandis )

Gini

Sokeriton lonkero ( greippi siis myös ok pieninä määrinä)

Rommi

Jokainen syö mikä omalle elimistölle on parasta. Vegaania minusta ei ikinä tule, se on täysin mahdoton ajatus.

Tavoite on, että kun ulostan, mukana ei tule verta. Siihen ei tarvitse vegaanien puuttua.

Ennen kuin kuulin karppaamisesta, kokeilin olla vegetaristi ja söin soijavalmisteita, tofua ym. Lopulta sain IBS diagnoosin kun suoli tähystettiin oireiden takia. Kaikille ei vain sovi!

Vaikka syön salaatteja, joskus nekään eivät imeydy ja saan oireita. Parasta mulle on kypsentää kasvikset. Syön paljon keittoja.

Olen kyllästynyt syyllistämiseen ja tuputukseen. En minäkään tuputa mun karppaamista tai ketoruokavaliota kenellekään.

Saisit kuitenkin maitotuotteista, sienistä, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä proteiinia, joten välttämättä et tarvitsisi lihaa tai kalaa. Tottakai saat syödä mitä haluat ja on hienoa, että ruokavaliosi on kuitenkin noin monipuolinen IBS:stä huolimatta. Itselläni on IBS ja atooppinen iho ja PALJON ruoka-aineallergioita (sitrushedelmät, banaani, monet hedelmät raakana, puolukka (ja muut bentsoehappoa sisältävät marjat) pähkinät, mantelit, selleri, fenkoli, kaneli, inkivääri, chili, curry jne.). Olen kasvissyöjä. Proteiinia saan mm. maitotuotteista ja täysjyväviljasta (ruis, ohra ei käy). IBS:n takia en voi syödä mm. sieniä, kaaleja, papuja, herneitä, paprikaa, ruista, ohraa, meloneja, omenaa. Alkoholia en juo ollenkaan. D-vitamiinilisää käytän päivittäin (50 mikrog). Minulle nimenomaan esim. lihat ja kananmuna aiheuttavat IBS-oireita. Kaikilla on kuitenkin yksilölliset oireet, vaikka olisi sama sairaus.

Vierailija
200/451 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt että ehkä syön mielummin niitä rautatablettaja purkista, kun syön eläintä joka on ollut elävä jolla on ollut tunteet?

Tottakai! Kärsi sinä sitten anemiasta niiden eläinparkojen puolesta, joilla on tunteet. Eikös ihminenkin ole eläin? Itse en halua sitä, mutta toki voit ottaa ne pillerit jos siltä tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä