Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?

Vierailija
31.01.2021 |

Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?

Kommentit (451)

Vierailija
141/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää menee kylään kaverille ja hänellä vaan vegaanisia ruokia tarjottavana. Vähän kuin piilotuputtaa eikä ota huomioon, etenkin jos kyläily sovittu jo aiemmin, tietää hyvin olen sekasyöjä. No enpä ala väkisin syömään ruuista mistä en tykkää

Vierailija
142/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikea kun sitä tuputetaan joka tuutista ja aivopestään ihmisiä!

Vegaanit ovat pieni kovaääninen vähemmistö, joka on tyrkyttämässä omaa erikoisruokavaliotaan muilla. Heille ei riitä toteumus että kasvisten syöminen on terveellistä ja osa monipuolista ruokavaliota. Heitä häiritsee myös jos makeisten valmistamisessa on käytetty eläinliivatetta tai eläinten nahkoja käytetään kenkiin, takkeihin ja hansikkaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää niin s$*#anasti täällä internetissä. Irl leivon ja laitan vegaaniystävilleni kaiken maailman mutakakkuja ja marinoitua tempeä ihan onnessani.

Inhottavinta bittimaailmassa on se jatkuva muiden ruokavalioiden lyttäys, jota vegaanit tuuttaavat ruokakeskusteluihin.

Vierailija
144/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä on. Ei vaikuta minun elämään. Vegaanit syö mitä syö ja minä syön mitä syön.

Vierailija
145/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syvältähän nuo vegaanit on.

Järjestäpä juhlat (ei tällä hetkellä vaan joskus ennen koronaa) niin aina joku  on

• gluteeniton

• laktoositon

• vegaani

• jollekin allerginen

• keliaakikko

• ym. muuta keksittyä shittiä ollakseen erikoinen

Siispä ei tulevaisuudessakaan juhlia. Menemme joskus kodalle paistamaan makkaraa ja runsaasti sinappia/ketsuppia. Tai sitten rillataan.

https://images.ctfassets.net/kt8yvydomzor/3FP5UU7bNCOUCasaCo28qS/842b03…

https://im.mtv.fi/image/5878880/landscape16_9/1024/576/f28ef2c4dc067b8f…

Onneksi omassa tuttavapiirissäni ei ole ketään niin tietämätöntä ja pöljää, että luulisi keliakian tai laktoosi-intoleranssin olevan keksittyä soopaa. Jos ihmisen suolisto ei kestä gluteenia, ei hän sitä voi syödä. Vegaaniuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä. Jään ilomielin pois juhlista, joissa isäntäväki loukkaantuu, kun vieraat eivät syö sellaista, mistä he tulevat sairaaksi.

Toiset syövät gluteenitonta ruokaa ainoastaan sen takia kun kuvittelevat sen olevan terveellisempää. Yhdessä vaiheessa oli varsinainen terveysvillitys. Nuo kyseiset henkilöt ovat pilanneet keliaakikoiden maineen.

Vierailija
146/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää menee kylään kaverille ja hänellä vaan vegaanisia ruokia tarjottavana. Vähän kuin piilotuputtaa eikä ota huomioon, etenkin jos kyläily sovittu jo aiemmin, tietää hyvin olen sekasyöjä. No enpä ala väkisin syömään ruuista mistä en tykkää

Suuri osa mun tutuista ei edes tiedä mun olevan vegaani, kutsun usein ruokavieraita, ruuat katoavat parempiin suihin ja reseptejä kysellään ja syömään tullaan mielellään toistenkin.

Toki kysyn aina ruokarajoitteet samalla kun kutsun, kukaan ei ole vielä koskaan sanonut rajoitteeksi että pystyy syömään pelkkää lihaa.

Olen kysynyt täällä monta kertaa aiemminkin että miksi haluaisitte että ihminen joka ei syö lihaa eikä siten voi tarkastaa ruuan makua kokatessaan, valmistaisi teille liharuokaa?

Vierailija
147/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Eikä ärsytä oikein mikään muukaan ideologia ELLEI sitä tuputeta, työnnetä, tungeta, vängätä, syytellä, päsmäröidä, jne.

Vierailija
148/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syvältähän nuo vegaanit on.

Järjestäpä juhlat (ei tällä hetkellä vaan joskus ennen koronaa) niin aina joku  on

• gluteeniton

• laktoositon

• vegaani

• jollekin allerginen

• keliaakikko

• ym. muuta keksittyä shittiä ollakseen erikoinen

Siispä ei tulevaisuudessakaan juhlia. Menemme joskus kodalle paistamaan makkaraa ja runsaasti sinappia/ketsuppia. Tai sitten rillataan.

https://images.ctfassets.net/kt8yvydomzor/3FP5UU7bNCOUCasaCo28qS/842b03…

https://im.mtv.fi/image/5878880/landscape16_9/1024/576/f28ef2c4dc067b8f…

Onneksi omassa tuttavapiirissäni ei ole ketään niin tietämätöntä ja pöljää, että luulisi keliakian tai laktoosi-intoleranssin olevan keksittyä soopaa. Jos ihmisen suolisto ei kestä gluteenia, ei hän sitä voi syödä. Vegaaniuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä. Jään ilomielin pois juhlista, joissa isäntäväki loukkaantuu, kun vieraat eivät syö sellaista, mistä he tulevat sairaaksi.

Toiset syövät gluteenitonta ruokaa ainoastaan sen takia kun kuvittelevat sen olevan terveellisempää. Yhdessä vaiheessa oli varsinainen terveysvillitys. Nuo kyseiset henkilöt ovat pilanneet keliaakikoiden maineen.

Minulle autoimmuunisairauttani hoitanut lääkäri sanoi että kokeile jättää sokeri ja vehnä pois. Siis ei mitään puhetta gluteenista, vaan vehnä kokonaan pois. Kappas, oireeni lievenivät. Minulla ei ole keliakiaa, mutta en ala sen takia syömään nyt vehnää että sinulla olisi parempi mieli, vaan jatkan samalla linjalla kuin viimeiset 3 vuotta, eli ilman vehnää ja sokeria, vaikka en ole diabeetikko enkä keliaakikko ;)

Moni, ihan lääkärikin, tietää näistä inflammaatiojutuista paljon enemmän kuin sinä, joten olisin ihan hiljaa vain, enkä syyttäisi niitä jotka saavat helpotuksen oireisiinsa ruokavaliolla.

Vierailija
149/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin prosentti suomalaisista on vegaaneja.... 🙄

No aika hyvin ovat saaneet itsensä ja ideologiansa yliedustettua. Kaikkialla, tv:ssä, mainoksissa, resepteissä ja juhlissa on vinkkejä ja suoranaista painostusta lihan ja kaiken eläinperäisiä kulutuksen lopettamiseen.

Siltä ei voi välttyä.

Aika hyvin on saaneet lihansyöjät edustaa itseään vuosikymmenet. Nyt kun ilmastonmuutos ja lajikato on jo kaikkien tiedossa, on aivan loogista että kasvisruokavalioon suhtaudutaan normaalisti. Ennen se oli jotenkin outoa. Sua varmaan harmittaa että vegaaneillekin on nykyään tarjolla kaupassa muutakin kuin jalostamattomia juureksia?

En kestä miten aikuiset ihmiset inisee kun muillakin kuin ruumiinsyöjillä on nykyään vaihtoehtoja. Kasva henkisesti.

+ tärkein asiani on se että kyllä se yleensä menee niin päin että kasvissyöjää tai vegaania painostetaan "maista ny vähän makkaraa" lihansyöjän toimesta. Ja vuosikymmenet lihansyöjät on pilkanneet "porkkananpurijoiksi" yms.

Painostavia ihmisiä löytyy toki niin kasvis kuin lihansyöjistä. Mutta muistakaa tämä asia: on vain hyvä että kasvisruokavalion hyvistä puolista puhutaan nykyään, ei tarvitse uhriutua siitä että lihantuotanto on kärsimystä aiheuttavaa ja globaaleja pandemioita aiheuttavaa(KORONAA EI OLIS TULLU JOS LUONYOA EI OLIS AJETTU AHTAALLE) ja ilmastonmuutoksen suurimpia aiheuttajia.

Vierailija
150/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähän oot vähän ku mun idootti eksä 😂 se söi hyvällä ruokahalulla kaksi isoa palaa mun valmistamaa vegaanista lasagnea. Myöhemmin sain tietooni että hän oli valittanut kaverilleen kun oli "joutunut" syömään sitä. Usomaton urpo, niin olet sinäkin! Et ansaitse kaverisi ruokia, pysy kotonasi mutustamassa omia eväitäsi.

Vierailija
151/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, arvostan kovasti!

Paljon hyviä syitä olla vegaani.

Lihan syöntiin taas ei ole hyviä syitä, muita kuin itsekkäitä "koska minä haluan" "koska se on hyvää" jne...

Itse syön siis lihaa, koska olen laiska, selkärangaton ja rakastan mm. Juustoa.

Ehkä vielä joskus minäkin pystyn siihen.

Vierailija
152/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin säälittävää että niin moni pitää vegaanista ruokaa outona tai pahana.

Onko todella niin että olette aina syöneet niin mielikuvituksettomasti, että syötte suunnilleen pelkkää jauhelihaa tai kananrintaa? Koska ei kukaan vetele sisäfilepihvejä päivät pääksytysten. Itse olen sekasyöjä mutta noin keskimäärin pidän enemmän kasvis kuin liharuoista ja kulinaristina haluan nauttia mahdollisimman paljon erilaisista makumaailmoista.

Vierailija
153/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvien, hyönteisten ja pienjyrsijöiden kärsimyksestä huolta kantavat, teidän kannattaa ruveta vegaaneiksi. Sekaani välillisesti syö paljon enemmän kasveja ja kuluttaa paljon enemmän peltopinta-alaa kuin vegaani, joka ei kuluta kymmentä kiloa viljaa yhtä lihakiloa kohden vaan syö kauransa suoraan itse.

Vierailija
154/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on jotenkin säälittävää että niin moni pitää vegaanista ruokaa outona tai pahana.

Onko todella niin että olette aina syöneet niin mielikuvituksettomasti, että syötte suunnilleen pelkkää jauhelihaa tai kananrintaa? Koska ei kukaan vetele sisäfilepihvejä päivät pääksytysten. Itse olen sekasyöjä mutta noin keskimäärin pidän enemmän kasvis kuin liharuoista ja kulinaristina haluan nauttia mahdollisimman paljon erilaisista makumaailmoista.

Sahramisimpukat, beurre blanc, liekitetyt karitsan munuaiset, prosciutto san Daniele, trippa alla romana, osterit, gorgonzola, savustetut nahkiaiset...

Nuo ovat kulinaarisia nautintoja ja seikkailuja, joita en haluaisi jättää väliin. Olen kyllä maistanut hyvää cashew-brietä ja yksi ihanimpia makuja, jonka tiedän, on vastapuristettu oliiviöljy.

Mutta vegaanikulinaristi menettää paljon, turha väittää muuta. Ette viitsisi aina tuota lihapulla-argumenttia, jooko?

Vierailija
155/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sahramisimpukat, beurre blanc, liekitetyt karitsan munuaiset, prosciutto san Daniele, trippa alla romana, osterit, gorgonzola, savustetut nahkiaiset...

Nuo ovat kulinaarisia nautintoja ja seikkailuja, joita en haluaisi jättää väliin. Olen kyllä maistanut hyvää cashew-brietä ja yksi ihanimpia makuja, jonka tiedän, on vastapuristettu oliiviöljy.

Mutta vegaanikulinaristi menettää paljon, turha väittää muuta. Ette viitsisi aina tuota lihapulla-argumenttia, jooko?

Mä en siis ole vegaani kuten jo kerroinkin, mutta nimenomaan arjen kulinarismia tässä peräänkuulutan, sitä että uskalletaan kokeilla muutakin kuin jauhelihaa.

Vierailija
156/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuli vegaani siksi, että kasvisruokavaliolla pystyn elämään terveenä ja ilman lääkkeitä toisin kuin sekaruokavaliolla. Jos olisin tiennyt miten radikaalisti olo voi muuttua, olisin alkanut tähän hommaan jo aiemmin. Mutta...

Tunnustan: ennen olin pieni ihminen ja suorastaan vihasin vegaaneja. Lähipiirissäni on sellaisia ihmisiä, jotka muistavat joka lounastreffeillä puhua vegaanisuudestaan ja ekologisuudestaan. "Niin... Sinä syöt tuollaista mutta minä valitsen vegaaniruokaa, koska mä olen tosi huolissani ympäristön tilasta enkä halua tuottaa eläimille tuskaa, jne." Juu, että bon appetit ja syyllistystä päälle. Otti päähän kuunnella niitä luentoja, varsinkin kun en itse pitänyt lihapuheenvuoroja.

Nyt kun olen itsekin vegaani, olen tajunnut että kyseiset ihmiset vaan sattuvat olemaan itseään täynnä ja käyttävät ruokavaliotaan itsekorostuksen välineenä.

Koska olen vegaani sairauteni enkä eläinoikeuksien vuoksi, en ole yhdelle tyypille riittävän vegaani. Kertoessani toiselle, että olen nyt syönyt vuoden vegaanisesti kuten hän aina ohjeisti, yllätyin kun hän ei ilahtunutkaan kuulemastaan vaan korotti itseään heti pykälällä ylöspäin: "Joo, on tosi kiva että oot löytänyt tän jutun mut mä kyllä pyrin nykyään syömään vegaaniruuankin ayurvedisesti oman doshani mukaan..."

On vegaaneja ja sit on niitä egovegaaneja, jotka pilaa homman maineen normaalien ihmisten silmissä.

Erittäin totta. Olen vakuuttunut, että vegaanien huono maine johtuu juuri siitä, että jotkut itsensä korostamiseen keskittyvät ihmiset valitsevat vegaanisuuden trendisyistä tai juuri nostaakseen itseään jalustalle. Sitten he pitävät kovaa meteliä aiheesta ja ovat näitä ärsyttäviä paasaajia. Ylempänä joku mainitsi työkaverista, jonka vegaanisuus paljastui vasta vuoden tuntemisen jälkeen - näitä on paljon enemmän kuin noita itsensä korostajia, mutta vain jälkimmäinen ryhmä pitää meteliä itsestään. Näin ihmisille syntyy kuva, että egovegaanit=kaikki vegaanit, vaikka ihmisen tuttavapiirissä saattaisi olla montakin vegaania joista hän ei tiedä, koska he eivät tee asiasta numeroa.

Itse esimerkiksi en koskaan ota ruokavalioasioita puheeksi ruokapöydässä - usein keskustelun aloittavat sekaanit, jotka ruokani huomattuaan alkavat selostaa miten hekin ovat vähentäneet punaisen lihan syöntiä tms tai päivittelevät vegaanisuutta. Koen nämä tilanteet itse todella kiusallisiksi, jotkut sekaanit tuntuvat kaipaavan minulta jotain hyväksyntää omille valinnoilleen jotka eivät minua oikeasti kiinnosta. Sama kun kysellään että no miksi sinä nyt olet tuollaiseen ruvennut - mitä hyvänsä vastaankin, se tulkitaan syyllistämiseksi ja sitten minä olenkin se ärsyttävä paasaava vegaani kun vastasin vain kysymykseen keskustelussa, jota minä en todellakaan aloittanut... En usko olevani ainoa vegaani, joka on kokenut kiusallisia ruokapöytäkeskusteluja näinkin päin.

Vierailija
157/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en siis ole vegaani kuten jo kerroinkin, mutta nimenomaan arjen kulinarismia tässä peräänkuulutan, sitä että uskalletaan kokeilla muutakin kuin jauhelihaa.

Veganismin kanssa kommentillasi ei siis ole mitään tekemistä.

Vierailija
158/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei arsyta muuten,  esim.  mun yksi laheisin ystava on pitkan ajan vegaani (yli 15 vuoden ajan)  eika koskaan saarnaa tai mainosta ruokavaliotaan.  

Taalla Lontoossa on paljon hipstereita jotka ratsastaa 'cooliudellaan'  ja valinnoillaan,  esim.  just vegaaniudella.  Asuin yhdessa warehouse-kimppakampassa taynna 'taitelijoita'  tai muuten vaan (muka)boheemeja ja yhdella tytolla oli oma jaakaappi jonka ovessa luki etta vegan fridge!!!

Joudun edelleen asumaan kimppakampassa ja talla hetkella taalla on pari vegetaristia/vegaania jolla nayttaa olevan aika epaterve ruokavalio. Paljon tyhjaa hiilaria ja valmisruokia,  esim.  kaikenmaailman soijasuikaleita jne.    Itse en ole vegaani,  mutta naytan syovan paljon enemman kasviproteiinivaihtoehtoja esim linsseja ja papuja kuin nama terveellisyydellaan jeesustelevat tyypit.  

Vierailija
159/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle mikään, missä on kuollutta eläintä, ei ole ruokaa. En näe mainitsemiasi ruokalajeja kulinaristisina nautintoina. Etsin uusia makunautintoja ihan muualta, esimerkiksi rakastan intialasia ja afrikkalaisia makuja ja noilla alueilla kasvisruoilla onkin pitkät ja hienot perinteet.

Vierailija
160/451 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle mikään, missä on kuollutta eläintä, ei ole ruokaa. En näe mainitsemiasi ruokalajeja kulinaristisina nautintoina. Etsin uusia makunautintoja ihan muualta, esimerkiksi rakastan intialasia ja afrikkalaisia makuja ja noilla alueilla kasvisruoilla onkin pitkät ja hienot perinteet.

No, aika monelle muulle maailmassa nuo mainitsemani ovat ruokaa ja nautintoa :)

Se ei uhkaa kasvisruokien olemassaoloa millään tavoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi