Paljonko sinulla on säästöjä ja paljonko säästät kuukaudessa?
Paljonko säästöjä, paljonko säästät? Minkälaiset nettotulot?
Mikä määrä säästöjä olisi mielestäsi sopiva määrä?
Aihe kiinnostaa minua nykyään suuresti. Itsellä nettotulot 2000 e ja pyrin säästämään200 e kk. Tuntuu että säästöt ei kartu millään ja käyttörahaa jää kamalan vähän. Minusta myös tuntuu että mikään määrä rahaa ei tule tuntumaan riittävältä puskurilta.
Kommentit (72)
Säästöjä on n.15 000e. Varsinaiselle säästötilille menee 100e kuukaudessa mutta käyttötilin saldo kasvaa koko ajan eli joitakin satasia jää vielä tuon säästötilille menevän summan lisäksi palkasta käyttämättä. Nyt korona-aikana jäänyt paljon säästöön kun kaikki matkat ja muut huvit on jääneet pois. Ravintolasta tilaan ruokaa kotiin mutta harvemmin kuin mitä kävin aikaisemmin ulkona syömässä. Lisäksi shoppailu ja kahvilla käynti on loppunut loppunut lähes kokonaan. Jotain välttämättömiä juttuja olen tilannut nettikaupoista mutta ajattelin, että nyt on tässä hyvä hetki miettiä myös omia kulutustottumuksia ja vähentää turhaa shoppailua. Minulla on ennestään paljon vaatteita eikä oikeaa tarvetta ostaa uusia.
Nettotulot 1650 e/kk (ansiosidonnainen päiväraha). Säästötilillä on nyt lähes eurolleen 6000 euroa, ja talletan sinne 100-150 e/kk lisää.
"Sopiva määrä" riippuu täysin siitä, kuinka pian onnistun löytämään uuden työn. Oikeastaan säästän vielä pahemman päivän varalle: työmarkkinatuelle putoaminen, mahdollinen avioero ja muutto (ei onneksi toistaiseksi näköpiirissä) jne. Töissä käydessäni minulle riittäisi säästöiksi sellainen yhden tai kahden kuun palkka.
Käyttäjä29915 kirjoitti:
Off topic mutta..Miksi ihmeessä lapsilisät loppuu 17 eikä 18 vuotiaana? Tässä ei ole mielestäni mitään järkeä. Siinä kohtaa usein lapsista eniten rahanmenoa kun tarvitsee bussiliput, vaatteet, käyttörahat, koulukirjat, käyttörahat ja puhelinkulut. Omituinen systeemi.
Jostain syystä yksikään puolue ei halua puuttua tähän epäkohtaan. On jääty kauas historiaan, jossa mentiin kansakoulusta töihin.
Nettetulo jonku noin 1800e. Säästöön menee 900-1300e, riippuen meneekö pakollisten menojen (n. 400e) lisäksi kuinka paljon johonkin muuhun rahaa. Osan säästöistä laitan suoraan rahastoihin, mutta osakemarkkinoille pitäisi uskaltaa jossain kohtaa.
Säästöistä tällä hetkellä noin 54te ja lisäksi omistan kerrostaloasunnosta pienen osan.
Jeesuksen käsilaukku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400k
talo 300k Tuottaa nettona vuokratuloja 8000E/vuosi. Kaksi asuntoa
laina 140kKäytännössä minun säästöjä vaimo tienaa netto 1300€/kk
ikä 45
nykyään laitan säästöön noin 30000€/vuosi
Raha tietenkin tulee rahan luo ja tuo potti on itsessään tuottanut 9%, 5% 20% ja 13% viimeisen vuoden aikana.Tosin olen yrittäjä ja maksan minimi eläkemaksua kun en usko järjästelmään ja haluan oman eläkkeen
Voisit seuraavaksi opetella kirjoittamaan niin että siitä saa jotain selkoa. Tämähän on kuin hullun horinaa.
Herjaavalla tekstillä harvoin saa älyllisiä vajaavaisuuksia poistettua.
Toisaalta ei vasemmisto muuhun pysty, vai mitä Li.
Sitten haluaisin kirjoittaa jotain asiallisempaa, mutten viittikkään kun äidinkielenopettjat ovat Suomen älykkäin aste ja heille en voi esittää yhtään ajatusta vajaavaisen ilmaisuni takia.
Minun työ- ja leskeneläke on 1250€/kk. Asumiskulut, oma rivarikolmio, on 300€ kuukaudessa, muihin pakollisiin kuluihin, ruoka, vakuutukset, lääkkeet, puh. +netti, vähäiset vaate- ja kosmetiikkaostokset, kuluu toiset 300 €. Autoa minulla ei ole eikä maksullisia harrastuksia. Minulla jää säästöön se 500 € melkein joka kuukausi, ilman että väkisin pihistäisin. Poikkeuksena oli tuonnottainen leikkaus sairaalajaksoineen, johon kului se 'säästö'. En polta enkä juuri muutenkaan juhli. Pienet ovat tuloni vaan pienet ovat menonikin, jotenkin en osaa tuhlata.
Nettotulot n 7800/kk (määräaikainen työkomennus, eli tässä mukana ulkomaan päivärahat ym)
Nettovarallisuus n 450 000 (50/50 asunnot ja osakkeet)
Nuorena säästin todella periaatteellisesti. Esimerkiksi opiskeluaikoina minulla oli tietty päiväbudjetti jonka yli en helposti antanut lipsua jotta rahaa jäisi säästöön, yöelämään lähtiessäni otin mukaani vain 20e setelin jne. Nykyisillä tuloilla aktiivinen säästäminen ei ole ollut tarpeen koska rahaa on jäänyt säästöön vaikka elätänkin meidän koko 4 henkisen perheen. Kuukaudessa säästöön jää n 2500e
Miehelläni ei ole tuloja eikä säästöjä.
2500 € puskuria säästötilillä äkillisiä menoja varten. Rahastoihin menee yhteensä 200€ per kuukausi. Olen sen verran vasta-alkaja vielä, että puhutaan ihan muutamasta tonnista vasta, että paljon siellä on rahaa. Lisäksi ASP-tilille menee 50€ joka kuukausi. Tuolle tilille laitan lisäksi rahaa omina siirtoinaan aina, kun vain jää ylimääräistä tilistä.
Nettotulot 2300-2400€ kuukaudessa. Myös suorille osakemarkkinoille siirtymistä olen miettinyt sitten kun olen säästänyt asuntoa varten tarpeeksi.
2163 euroa, tavoite 5500 euroa. Ehkä muutamassa vuodessa onnistuu.
Säästän kaupassa heviosastolla. Solmin pussin vasta punnitsemisen jälkeen. Kuka hullu nyt haluaa maksaa solmusta? Siitä säästyy pitkä penni ja siitä voi sitten pätkiä tarpeen mukaan.
Netto on noin 4200 euroa eli olen hyvässä asemassa. Puolison netto on noin 2800 euroa. Ei lapsia, velaton asunto pk-seudulla. Ollaan kyllä jo lähemmäs 40v-pariskunta, niin lapsia ei varmaan enää tulekaan.
Yhtiövastikkeet 230eur (taloyhtiössä maalämpö ja paneelit). Ruokaostokset 400 eur. Bensa 100 eur. Toistuvat, mutta epäsäännölliset kulut (sähkö, vakuutukset kodista ja autosta, suoratoistopalvelut, liittomaksut) 340eur. Sitten puhelinmaksut, salit yhteensä ehkä 160eur.
Matkailuun laitetaan yhteensä 1000eur kuukaudessa, se realisoituu vuoden aikana muutamaan kertaan. Tämä ei ole säästöä vaan elämänlaatua.
Itse laitan säästöön noin 2200eur/kk, puoliso laittaa vain 500eur/kk.
Sitten jos lasketaan viiteen sijoitusasuntoon menevät lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet ja pääomaverotus (ja muut epäsäännölliset kustannukset joita tulee jatkuvasti), niin tästä tulee noin 100-200 euroa miinusta joka kuukausi. Mutta ollaan lukittu pankkilainat vanhalla korolla ja sitten kun lainanlyhennys loppuu 15 vuoden päästä, niin tämä on vahvasti voiton puolella.
Loput rahat menee elämiseen. Olen humanisti, mutta eletään turhankin leveästi.
Off topic mutta..Miksi ihmeessä lapsilisät loppuu 17 eikä 18 vuotiaana? Tässä ei ole mielestäni mitään järkeä. Siinä kohtaa usein lapsista eniten rahanmenoa kun tarvitsee bussiliput, vaatteet, käyttörahat, koulukirjat, käyttörahat ja puhelinkulut. Omituinen systeemi.