Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko sinulla on säästöjä ja paljonko säästät kuukaudessa?

30.01.2021 |

Paljonko säästöjä, paljonko säästät? Minkälaiset nettotulot?
Mikä määrä säästöjä olisi mielestäsi sopiva määrä?

Aihe kiinnostaa minua nykyään suuresti. Itsellä nettotulot 2000 e ja pyrin säästämään200 e kk. Tuntuu että säästöt ei kartu millään ja käyttörahaa jää kamalan vähän. Minusta myös tuntuu että mikään määrä rahaa ei tule tuntumaan riittävältä puskurilta.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan säästänyt. Olen suurimman osan elämääni ollut työttömänä, kotihoidontuella tai yrittäjänä, ja kun olen ollut töissä on palkka ollut aina niin pieni ja työ määräaikainen että ei ole ollut mahdollisuutta säästää. Kaikki menee aina eikä riitäkään.

Jos nettotulot olisi 2000€ eikä olisi mitään velkoja niin kyllä siitä sitten jäisi helposti pari sataa säästöön vaikka on lapsetkin elätettävänä. Jos olisin noilla tuloilla perheetön jäisi velan lyhennyksen jälkeenkin useampi satanen säästöön. Vuokraan menisi jotain 500-600€, ruoka ehkä 300€, muut laskut ja laina 400€, eli varmaan keskimäärin 500€ menisi säästöön ja pari sataa jäisi vielä muuhun huvitteluun, matkusteluun ja ostoksiin.

Vierailija
42/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä säästöjä noin 140000€ ja säästän 500€/kk eläkepäiviä varten. Nettotulot on 2000€/kk tai välillä allekin. En tule omillani toimeen, miehen tulot mahdollistavat säästämisen.

Missä pidät säästöjäsi, kun korko on 0%?

Kaikki on kiinni osakkeissa. Mistä luit, että korko on 0%? Tuleehan noista osinkoja, mutta luulin että tässä kysyttiin palkkatuloja ja ne ilmoitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot n. 2400e. Tällä hetkellä äitiyslomalla, tuki 1500e. Säästössä 20000e, tällä hetkellä ei todellakaan kartu lisää ja alkavat vähetä heti kun tipun kotihoidon tuelle muutaman kuukauden päästä. Vielä en tiedä, koska palaan töihin. Toisaalta ei huvittaisi säästöjä nolliinkaan vetää, mutta toisaalta eipä tuo ipana monta kertaa pieni ole.

Joskus kannattaa elääkin. Itse aikoinaan otin vuorottelu- ja lyhennysvapaata, sekä muutin ulkomaille. 15.000€ hupeni puolessa vuodessa. Opin kuitenkin puhumaan englantia, sain elämänkokemusta, uusia kavereita ja löysin vaimon. Kaikkea ei voi rahassa mitata ja myöhemminkin on ehtinyt säästää ja sijoittaa.

Vierailija
44/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästössä noin 100 000. Nettotulot 7500 ja säästöön menee 2500-3000 kuukaudessa.

Hurjaa että sinä tienaat saman kuukaudessa kuin minä työtön (kaksi elätettävää) 10 kk. Jos minä saisin edes yhden kuukauden sun palkkaa olisin ihan seitsemännessä taivaassa. 10kk sun hommissa, olisin maksanut entisen firman pankkilainan pois (25000) eli 12 vuoden edestä lainanmaksua. Ja elättäisin meidän perheen todella hyvin, asuntolainan maksuineen kaikkineen ainakin puolitoista vuotta. Saisi mies pitää vihdoin vapaata raskaasta työstään ja keskittyä terveytensä hoitamiseen.

Olet todella onnekas ihminen.

Vierailija
45/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36v yhden 5v lapsen totaaliyksinhuoltaja. Töiden nettotulot n. 2200e, kelan elatustuki ja lapsilisä yh-korotuksella n. 300e, eli kokonaistulot n. 2500e/kk. Normimenot: Asuntolaina (jäljellä 52 000€), pk maksut, lapsen harrastukset, ruoka, vakuutukset, sähkö yms.

Säästän joka kuukausi lapsen rahastoihin 130e, omiin rahastoihin 170e ja Bank Norwegianiin 300e joka kuukausi, eli yhteensä 500e. Kaiken sijoittamisen ja säästämisen aloitin lapsen synnyttyä 2015, summat on vuosien varrella vaihdellut (paitsi lapselle aina se 130e, jonka lahjavero sallii. Hänen tililleen myös syntyessä isovanhemmat lahjoitti 3000e).

Mun rahastoissa on nyt n. 10 000e, lapsella tuli just 20 000e täyteen (n. 5000e tosta kurssinousua, eli saldohan nousee ja laskee miten sattuu markkinoiden mukaan. Ei oo väliä, kun ei noita myydä vielä vähintään yli 10 vuoteen pois) ja Norwegianissa 9000e. Rahastoja säästän itselleni eläikää varten ja tyttärelle ylipäätään elämää varten (mahd. lukukausimaksuja kouluihin, oma asunto jne.).

Norwegianista maksan hajonneet kodinkoneet, yllätysrempat yms. Säästän sinne nyt 10 000e täyteen ja sit ehkä kasvatan omaa kuukausisijoitusta tuolla 300e:lla. 🤔

Vierailija
46/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä palsta pelkästään Suomen varakkaimman 1% kesksutelupalsta? Niin on kovat tulot ja isot säästöt about jokaisella? En ihan usko. Suomalaistem mediaanitulo oli vajaa 3k brutto ja suurin tyyppiarvo oli reippaasti alempi, ehkä 2k tai vajaa.

Suurin osa Suomalaisista elää käytännössä kädestä suuhun, paitsi av kesksutelumaailmassa. Onnea tietty jokaiselle kovasta työstä, joka yli 15k kuussa tienaa bruttona tosi elämässä.

Joo, tämä on vuosia ollut Suomen kerman hengailupaikka, koko ylin desiili on aina täällä päivystämässä.

Vierailija
47/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 36v yhden 5v lapsen totaaliyksinhuoltaja. Töiden nettotulot n. 2200e, kelan elatustuki ja lapsilisä yh-korotuksella n. 300e, eli kokonaistulot n. 2500e/kk. Normimenot: Asuntolaina (jäljellä 52 000€), pk maksut, lapsen harrastukset, ruoka, vakuutukset, sähkö yms.

Säästän joka kuukausi lapsen rahastoihin 130e, omiin rahastoihin 170e ja Bank Norwegianiin 300e joka kuukausi, eli yhteensä 500e. Kaiken sijoittamisen ja säästämisen aloitin lapsen synnyttyä 2015, summat on vuosien varrella vaihdellut (paitsi lapselle aina se 130e, jonka lahjavero sallii. Hänen tililleen myös syntyessä isovanhemmat lahjoitti 3000e).

Mun rahastoissa on nyt n. 10 000e, lapsella tuli just 20 000e täyteen (n. 5000e tosta kurssinousua, eli saldohan nousee ja laskee miten sattuu markkinoiden mukaan. Ei oo väliä, kun ei noita myydä vielä vähintään yli 10 vuoteen pois) ja Norwegianissa 9000e. Rahastoja säästän itselleni eläikää varten ja tyttärelle ylipäätään elämää varten (mahd. lukukausimaksuja kouluihin, oma asunto jne.).

Norwegianista maksan hajonneet kodinkoneet, yllätysrempat yms. Säästän sinne nyt 10 000e täyteen ja sit ehkä kasvatan omaa kuukausisijoitusta tuolla 300e:lla. 🤔

Olethan muistanut ilmoittaa maistraatille, että lapsella on omaisuutta 20 000 euroa?

Vierailija
48/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan muistanut ilmoittaa maistraatille, että lapsella on omaisuutta 20 000 euroa?

Olen joo. 😂 Siitä tuleekin kivaa, jos kurssit taas heilahtaa ja pääsen selvittämään varallisuuden hupenemista vuoden päästä..

Vierailija
49/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut miettiä säästämistä viime aikoina, pitäisi jäädä enemmän mitä tällä hetkellä jää. Ongelmani on "huoleton shoppailu" esim. ruokakaupassa ostan mitä mieli tekee. Pienistä puroista syntyy iso virta, tarkoitan sitä että jos tekee "lasagnen makaronilaatiko" sijasta, niin samankaltainen ruoka tulee kalliimmaksi kun huomio hintaerot makaronipussi vs. lasagnelevyt, munamaito vs. juustokastike, jne.

Vaikka ero voi olla suht pienikin (esim. pari euroa) eri ruokien välillä, niin tuo kertaa "joka päivä" tekee viikossa jo 14e ja vuodessa 730e, +päälle vielä monet muut "turhat" jutut, "vähän parempi" juusto, erilaiset herkut jne. jne. niin helposti saisi paljon nimpistettyä kauppalaskusta.

Vaateostoista olen päässyt eroon, etätyö on ollut isoin vaikutin siinen, kahdellakin tavalla:

1. olen kotona, vaatteet eivät niin "likaannu" (julkisissa kulkuvälineissä/ei hikoile jne.) joten ei tarvitse pestä niin usein =eivät kulu, ei tarvitse ostaa uusia, olkoon kyse sitten ulkotakista tai sukkahousuista.

2. olen usein kuluttanut aikaa vaatekaupoissa, käynyt ajan kuluksi töiden jälkeen ja usein ostanut jotain vaikka varsinaista tarvetta ei ole ollut.

Toisaalta olen nyt (ne vähät mitä olen ostanut) ostanut hieman kalliimpana, toisaalta näen järkevänä että panostin juuri nyt kunnon talvikenkiin kun ainoa liikunta mitä oikeastaan uskaltaa harrastaa on lenkkeily, ja aikaakin ulkoilla on ollut enemmän mitä ennen kun ei ole ollut työmatkoja vaan etätyö.

Olen ajatellut että alan säästää joka kk tietyn summan (ennen vain jotain silloin tällöin) ja pidän myös vero% korkeana (on ollut aiemminkin) niin saan huomaamatta rahaa talteen (palautukset säästötilille).

Tuo verohomma on ihan typerää, lainaat valtiolle rahaa ihan turhaan kun voisit senkin rahan heti sijoittaa.

Vierailija
50/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidasta on säästäminen, mutta pakkohan tässä on yrittää. Asunnossa on tietysti kiinni paljon, aika näyttää mitä siitä jää käteen täällä muuttotappiokunnassa. Rahasto- ja tilisäästöjä on n. 30 tuhatta. Kuukaudessa mulla jää tällä hetkellä 1500-2000 euroa säästöön, mutta mun nettotulot tulee laskemaan useilla satasilla tulevien vuosien aikana, kun lapsilisät loppuu. Elätän itseni lisäksi myös kaksi lasta, eikä mulla ole kumppania osallistumassa kuluihin.

Kun lapsilisät loppuu se tarkoittaa sitä että sun lapset elää omillaan, luultavasti ensin opiskelijoina, mutta saavat omaan elämäänsä omat tuet jne. Eli sulla jää varmasti aika paljon enemmän säästöön kuin ennen, ruokakulut varmasti suurimmat, mutta kyllä sähkölasku ja vesilaskukin alenee kun on vähemmän porukkaa niitä kuluttamassa.

Vierailija
51/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä reilu 400 tuhatta. En säästä penniäkään vaan tuhlaan. 

Vierailija
52/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on periaate et 10k pitäs olla säästötilillä. Jos jostain syystä huvenneet, 1000e/kk säästötilille kunnes täynnä taas. Laina lyhenee 500e/kk. 300-500e/kk sijoituksiin, jos säästötilillä puskuri täynnä niin sekin säästö menee sijoituksiin. Elämisen kulut on kohtuulliset, palkka hyvä.

Nyt on kertynyt tilille vähän enemmänkin kuin puskuri mut käyttötarkoitus on tiedossa, joten en sijoita niitä kun tarve on pian.

Vierailija
53/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 2000-2500 e/kk. Käytän rahaa sen verran kun menee ja loput siirrän ennen palkkapäivää säästötilille. Rahastoihin menee joka kuukausi 210 e. Välillä ostan rahastoja tai osakkeita säästötilille kertyneillä rahoilla. 2000 e riittää minulla puskuriksi.

Ap kannattaa tehdä laskelma paljon kuukaudessa on pakolliset menot. Jos saat säästöön sen satkun, niin esim. puolet voi laittaa rahastoon. Nordnetin indeksiin esimerkiksi, mininisijoitus 15 e. Tuotto on parempi kuin pankkitilillä. Myös ainakin Seligsonilla on rahastoja, jonne minimisijoitus on 10 e.

Vierailija
54/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joo. 😂 Siitä tuleekin kivaa, jos kurssit taas heilahtaa ja pääsen selvittämään varallisuuden hupenemista vuoden päästä..

Vaikka sinun geeniesi ja kasvatuksesi tulos on varmaan valioyksilö, oletko koskaan tullut miettineeksi, jos jokin meneekin pieleen? Piltti ottaakin aikanaan enemmän vaikutteita huonosta kaveripiiristään kuin äidistään? Ei ostakaan rahoilla asuntoa vaan pistää ne huumeisiin? 

Mikä hyöty siinä on, että rahat ovat lapsen, eikä omalla tilillä, josta voisi aikanaan tukea taloudellisesti?

Vierailija
55/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tileillä on reilu 25 te ja sijoituksissa vajaa 15 te. Kuukausitasolla olen säästänyt 800-1000 e kuukaudessa viimeiset pari vuotta, sitä ennen epäsäännöllisesti. Toisaalta vuosi 2019 oli ensimmäinen sitten vuoden 2014, kun nettovuosituloni olivat yli 20 te.

Nettotuloni vaihtelevat 1600-3000e välillä koostuen osa-aikatyön palkasta sekä sovitellusta ansiosidonnaisesta. Tänä vuonna yritän säästää vähintään nuo päivärahat ja tulla toimeen pelkällä palkalla.

Vierailija
56/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä jää säästöön joku 1600-1700€. En kyllä sen kummemmin säästele.

mies52v

Vierailija
57/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidasta on säästäminen, mutta pakkohan tässä on yrittää. Asunnossa on tietysti kiinni paljon, aika näyttää mitä siitä jää käteen täällä muuttotappiokunnassa. Rahasto- ja tilisäästöjä on n. 30 tuhatta. Kuukaudessa mulla jää tällä hetkellä 1500-2000 euroa säästöön, mutta mun nettotulot tulee laskemaan useilla satasilla tulevien vuosien aikana, kun lapsilisät loppuu. Elätän itseni lisäksi myös kaksi lasta, eikä mulla ole kumppania osallistumassa kuluihin.

Kun lapsilisät loppuu se tarkoittaa sitä että sun lapset elää omillaan, luultavasti ensin opiskelijoina, mutta saavat omaan elämäänsä omat tuet jne. Eli sulla jää varmasti aika paljon enemmän säästöön kuin ennen, ruokakulut varmasti suurimmat, mutta kyllä sähkölasku ja vesilaskukin alenee kun on vähemmän porukkaa niitä kuluttamassa.

Lapsilisä loppuu, kun lapsi täyttää 17 vuotta. Moni lapsi asuu silloin vielä kotona ja on vielä vuosia taloudellisen tuen tarpeessa, eikä suinkaan omillaan. Ainakin omalle äidilleni oli taloudellisesti kaikista raskainta, kun olimme siskon kanssa lukiossa. Elatusmaksut loppuivat 18 täytettyämme ja siitä meni vielä pari vuotta, ennen kuin lukio loppui ja menin armeijaan.

Vierailija
58/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton pariskunta. Omistusasunto, jonka velka on alkutaipaleella ja velaton auto. Nettotulot yhteensä 2700-3200 euroa kuukaudessa. Säästöön jää 500-900 euroa kuukaudessa. Tästä olisi kyllä vielä varaa kiristää. 

Vierailija
59/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona n. 3500 €/kk pariskuntana. Säästöön eli osakkeisiin ja rahastoon menee n. 1000-1500€. Asuntolainaan ja asumiskuluihin päälle tonni ja lisäksi molempien sijoitusasunnot maksavat itseään/lainaansa nettona yhteensä noin tonnin kuussa. Säästöjä kasassa yhteensä nyt vajaa 20000€, suurin osa omaisuudesta on kiinni asunnoissa.

Vierailija
60/72 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 2 300 e kuukaudessa. Asuntolaina ja vastike ovat 690 e kuukaudessa, asuntolainan lisäksi muita velkoja ei ole. Säästöön laitan vähintään 600-700 e kuussa, joskus enemmän. Uuden asunnon hankinta, remontti ja lyhyt työttömyysjakso reilu vuosi sitten söivät säästöjä mutta nyt olen taas onnistunut kasvattamaan säästötilin saldon 13 000 e asti. Pian pitää alkaa miettiä rahojen sijoittamista, koska kovin suurta summaa ei ole järkevää makuuttaa tilillä.