IS: Kelan vartija pahoinpiteli asiakkaan joka oli toimittamassa Kelaan kiirellisiä papereita.
Vartija tuomittiin maksamaan ulkomaalaistaustaiselle henkilölle kivusta ja särystä 500e. Järkyttävää, että Kelassa pahoinpidellään nykyään apua tarvitsevat ihmiset.
Kommentit (144)
KELA:n työntekijöillä pitäisi olla aina nimikyltti missä olisi myös asuinosoite että voisi käydä vapaa-ajalla keskustelemassa kaavake 208a täyttöohjeesta ja/tai mahdollisesti jostain muusta akuutista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut Kelassa töissä 18vuotta. Tämä työntekijöiden kimppuun käyminen on tullut vasta viime vuosina näiden "eloisten, tempperamenttisten" kansojen rantauduttua tänne. Meillä on nykyään töissä lähes yhtä paljon vartijoita kuin meitä normi-sossu-tanttoja.
No ei kyllä ole vaan vahtimestareita oli jo ennen kuin aloitit kelassa, samoin hankalia asiakkaita. Eli mee persu muualle valehtelemaan.
Joo. Meillä oli yksi vahtimestari silloin kun aloitin kelassa joka ilmoitti samalla työntekijöille asiakkaiden saapumisesta/autteli asiakkaita pikku jutuissa ja jakoi lomakkeita. Nyt meillä on kaksi vaksia ja neljä vartijaa. Ja ovat todella tarpeellisia. Ennen myös asiakastapaamisissa oli yksi sosiaalityöntekijä, nykyään ne hoidetaan kimpassa mahdollisesti myös vartijan kera. Meille on myös asennettu "aidat" odotustilojen ja tapaamishuoneiden väliin joista pääsee läpi vain lakulla.
Kävin Malmin Kelassa viemässä äitini papereita siihen Kelan postilaatikkoon, ja huomasin, että heillä on nyt sellainen ohjeistus että vain yksi ihminen kerrallaan sisälle Koronan takia. Jonossa oleva ulkomaalainen mies ei ymmärtänyt tätä vaan yritti väkisin sisälle, huusi vartijalle ja haistatteli.
Ihan hirveä tilanne, siinä oli lapsiakin näkemässä.
Kaikki sympatia vartijoille! Ihan hirveä työ!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä edes huutanut. Espanjalaisten puhe ääni on kovempaa kuin suomalaisten. Heidän normaalipuhe on huuamista. Etelä eurooppalaiset yli päätänsä puhuvat kovemmalla äänellä.
Kelassa on aika hysteerisiä naisia töissä. Itsekin vuosia sitten selvittelin rehellisesti jotain asiaa ja virkailija joutui soittamaan jollekin asiantuntijalle kun ei osannut asiassa neuvoa ja keskustelua kuulematta minua siellä syytettiin ilmeisesti jostain huijauksesta kun virkailija mulkoili vihaisesti ja halveksivasti minua samalla kun puhui puhelimessa. Sitten alkoi syyttely kun puhelu loppui ja kun puolustauduin astetta kovemmalla äänellä sanoen "no en todellakaan ole salannut mitään, oma-aloitteisesti tulin itse kertomaan asiasta!", sermin takaa loikkasi toinen nainen salamana kuuntelemaan. Minusta siis tehtiin jo tervehtiessä epärehellinen. En ole koskaan ymmärtänyt ihmistä joka viranomaisille valehtelee, sillähän tekee vain kiusaa itselleen ja hankaloittaa tukien saamista. Ja olen keski-ikäinen mamma jonka äärimmäisen harvoin tarvitsee Kelalla asioida, ei edes kerran 10 vuodessa. Jotkut on vaan liian kauan olleet työssään ja kun jossain päin Suomea joku virkailija kokee huonoa käytöstä niin joka toimistossa ollaan tuntosarvet pystyssä vaikkei 50 vuoteen olis ollut yhtään asiatonta asiakasta :D
Kummallista tosiaan että jos huudat agressiivisesti niin sinua ruvetaan kohtelemaan agressiivisena huutajana.
Kelassa muuten asioi niin pahanlaatuisia ja arvaamattomia hörhöjä että siellä ollaan varuillaan ihan syystäkin. Ei ne vartijat siellä suojatyössä ole. Niitä hörhöjäkin on koitettava palvella jos ne taloon tulee asioineen, kunnes sitten käy ilmi että ne on poistettava talosta.
Sinullakaan ei tuo lukemisen ymmärtäminen ole oikein vahvin laji kun "astetta kovemmalla äänellä SANOIN" on sinusta sama kuin "huudat agressiivisesti!" :D Taidat olla Kelalla töissä, hysteerinen. Minä en huutanut kellekään mitään vaan sanoin astetta painokkaammin ja tiukemmin normaalilla äänellä. Jännä että itse olen ollut yli 20v asiakaspalvelussa ja jokaisen isoon ääneen puhuneen olen palvellut ihan yhtä asiallisesti kuin kenet tahansa, myös ne narkkarit,humalaiset ja muutoin agressiivisen maineen (ihan turhaan) saaneen ihmisen. Jokaikisen kanssa olen työskennellyt ja jokaisen olen saanut rauhoittumaan kun olen kuunnellut SYYTTELEMÄTTÄ ketään yhtään miksikään. Jo lähtökohta että asiakas on syyllinen, saa aikaan sen että moni suuttuu ja huutaa, itsekin suutun mutta en koskaan huuda. Minulle ei ole kukaan huutanut kun olen kuunnellut ja jättänyt syyttelemiset pois. Provosoimalla saa kyllä riitaan lisää aihetta. Lisää aspa-koulutusta kaikille!
Se että sinä siedät asiatonta käytöstä ei tarkoita sitä että muiden tarvitsisi sitä sietää. Kyllä meilläkin ohjataan ulos jos ei osaa käyttäytyä.
Koeta nyt- pinnistä kovasti- ymmärtää lukemaasi : minä en kertaakaan ole sanonut että siedän asiatonta käytöstä. Minulla on taito ja halu rauhoittaa ihminen ja saada siten asiakkaan asia hoidettua. Kenen etu se on että vihainen asiakas lähtee tai viedään vielä vihaisempana ulos ilman että asia hoituu? Miksi sinä provosoidut ja provosoit lisää? Haluatko että kyseinen vihainen ihminen tulee puukon kanssa seuraavaksi käymään? Pitäisikö teidät virkailijatkin kantaa ulos siinä vaiheessa kun alatte syyttelemään asiakasta epärehelliseksi ilman mitään perusteluja, kuten minulle tehtiin? Asiatonta käytöstä tuokin on että asiakasta heti epäillään ja syytetään, tiuskitaan ja pilkkanauretaan. Vartijaa siis voi pyytää viemään sinut pihalle jäähylle jos alat lisää provosoimaan asiakasta? Asiakaspalvelutaidot mitataan just siinä miten osaa hoitaa haastavat asiakkaat. Lapsellista käytöstä ammatti-ihmiseltä, tuo provosointi. Kyllä on monesti saanut hävetä silmät päästään kun kaltaisesi pilaa koko työpaikan maineen. Olet siis Kelalla töissä.
No kyllähän sinä siedät asiatonta käytöstä, jos alat lepertelemään riehuvalle asiakkaalle sen sijaan että teet rauhallisen jämäkästi selväksi että sinulle ei huudeta ja jos ei räyhääminen heti lopu niin henkilö poistuu paikalta.
Loppuun en viitsi edes kommentoida, taisi jäädä aamulääkkeet syömättä? En minä sanonut työstäni mitään muuta kuin sen, että meillä ei siedetä asiatonta käytöstä. Vähän lähti laukalle tuo satuilusi.
En siedä asiatonta käytöstä vaan rauhoitan asiakkaan, puhumalla rauhallisen asiallisesti en lepertelemällä! Haluat tahallaan vääristellä sanojani koko ajan, ettet joudu itse myöntämään että et vain osaa asiakaspalvelua ja palvella haasteellisia asiakkaita. Minä en tiuski enkä osoita lapsellisesti mieltäni asiakkaalle joka ei käyttäydy kuten minä haluan. En ole kaltaisesi tyhmänylpeä, joita jatkuvasti näkee aspoissa vaan inhimillinen. Aina löytyy syy sille miksi asiakas on suuttunut, yleensä se on asia eikä ihminen vaikka Kelan toimintaa seuranneena alan uskoa vähitellen että syy on aina asiakaspalvelijassa joka provosoi asiakkaan suuuttumaan jotta saa sitten näyttää valtansa ja käskeä vartijan apuun. Tapahan se on tuokin tuntea ylemmyyttä :D Joskin aika lapsellinen ja säälittävä. Jokaisella (Kelan) työntekijällä on tilaisuus palvella asiakkaat hyvin, moniko sitä oikeasti käyttää ?
Kaffepulla kirjoitti:
Kävin Malmin Kelassa viemässä äitini papereita siihen Kelan postilaatikkoon, ja huomasin, että heillä on nyt sellainen ohjeistus että vain yksi ihminen kerrallaan sisälle Koronan takia. Jonossa oleva ulkomaalainen mies ei ymmärtänyt tätä vaan yritti väkisin sisälle, huusi vartijalle ja haistatteli.
Kaikki sympatia vartijoille! Ihan hirveä työ!
No eikö kenelläkään ollut yhteistä kieltä tämän ulkomaalaisen kanssa että olisi voinut sen hänelle selittää? Todennäköisesti hän nyt sitten kuvittelee että ei päässyt sisälle vain koska on ulkomaalainen.
Ukko38 kirjoitti:
Kiireellisiä papereita?
Onko näillä siis käsittelyjonoonkin ohituskaista?Meille tavallisille kuolevaisille kaikki paperit käsitellään kelassa yhtä kiireellisinä...
Kyllä on olemassa sellainen asia kuin kiireellinen toimeentulotuki, ja se tulee lain mukaan käsitellä 0-1 arkipäivässä. Mutta kiireelliselle käsittelylle pitää olla joku peruste, ei esim. että ei muista tai jaksa hakea toimeentulotukea ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut Kelassa töissä 18vuotta. Tämä työntekijöiden kimppuun käyminen on tullut vasta viime vuosina näiden "eloisten, tempperamenttisten" kansojen rantauduttua tänne. Meillä on nykyään töissä lähes yhtä paljon vartijoita kuin meitä normi-sossu-tanttoja.
No ei kyllä ole vaan vahtimestareita oli jo ennen kuin aloitit kelassa, samoin hankalia asiakkaita. Eli mee persu muualle valehtelemaan.
Joo. Meillä oli yksi vahtimestari silloin kun aloitin kelassa joka ilmoitti samalla työntekijöille asiakkaiden saapumisesta/autteli asiakkaita pikku jutuissa ja jakoi lomakkeita. Nyt meillä on kaksi vaksia ja neljä vartijaa. Ja ovat todella tarpeellisia. Ennen myös asiakastapaamisissa oli yksi sosiaalityöntekijä, nykyään ne hoidetaan kimpassa mahdollisesti myös vartijan kera. Meille on myös asennettu "aidat" odotustilojen ja tapaamishuoneiden väliin joista pääsee läpi vain lakulla.
Lakulla? Mitä merkkiä pitää olla? Täytelakua vain perinteistä mustaa, pussissa vai pötkönä? Tiedän varautua jos joudun joskus käymään. Saako pussista napostella odottaessa vai pitääkö olla avaamaton? Ja saako isommalla lakupussilla nopeammin palvelua?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuuluu olla nöyrä, lakki kourassa pyytää anteeksi olemassa oloaan. Sairasta. Siksi suomalaiset ei hyväksy yhtään eloisampia ihmisiä vaan kyräillään nurkissa.
Ei todellakaan tarvitse. Asiallinen käytös riittää. Puhua saa, mutta ei tarvitse huutaa. Se ei edistä asioiden käsittelyä.
Miksi jutun nainen änkesi tuomaan papereita sisälle, jos kerran oli jo ohjattu palauttamaan ne ulkona olevaan luukkuun/laatikkoon? Luuliko ehkä, että voi mennä kesken toisen asiakkaan palvelun tunkemaan niitä virkailijalle?
Raudoittaminen oli varmasti liikaa, mutta ymmärrän vartijan ajatuksen saattaa nainen ulos, jos ei osaa käyttäytyä. Kuten tässä on jo sanottu, ei kenenkään paperit ole sen kiireellisempiä kuin toistenkaan. Ei se palvelutiskillä oleva virkailija ala käsitellä asiaa heti siltä istumalta, vaikka asiakas veisi paperinsa suoraan hänelle.
Kaikille osapuolille helpointa olisi toimittaa liitteet sähköisesti. Kelalla oli joskus neuvontaakin siihen liittyen, en tiedä onko enää.
Vierailija kirjoitti:
No eikö kenelläkään ollut yhteistä kieltä tämän ulkomaalaisen kanssa että olisi voinut sen hänelle selittää? Todennäköisesti hän nyt sitten kuvittelee että ei päässyt sisälle vain koska on ulkomaalainen.
Ei ollut. Jotain arabikieltä se mies puhui ja huusi kovalla äänellä. Jotkut vaan eivät ymmärrä, että jonon ohi ei mennä, ja koronarajoituksia kuuluu noudattaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä edes huutanut. Espanjalaisten puhe ääni on kovempaa kuin suomalaisten. Heidän normaalipuhe on huuamista. Etelä eurooppalaiset yli päätänsä puhuvat kovemmalla äänellä.
Kelassa on aika hysteerisiä naisia töissä. Itsekin vuosia sitten selvittelin rehellisesti jotain asiaa ja virkailija joutui soittamaan jollekin asiantuntijalle kun ei osannut asiassa neuvoa ja keskustelua kuulematta minua siellä syytettiin ilmeisesti jostain huijauksesta kun virkailija mulkoili vihaisesti ja halveksivasti minua samalla kun puhui puhelimessa. Sitten alkoi syyttely kun puhelu loppui ja kun puolustauduin astetta kovemmalla äänellä sanoen "no en todellakaan ole salannut mitään, oma-aloitteisesti tulin itse kertomaan asiasta!", sermin takaa loikkasi toinen nainen salamana kuuntelemaan. Minusta siis tehtiin jo tervehtiessä epärehellinen. En ole koskaan ymmärtänyt ihmistä joka viranomaisille valehtelee, sillähän tekee vain kiusaa itselleen ja hankaloittaa tukien saamista. Ja olen keski-ikäinen mamma jonka äärimmäisen harvoin tarvitsee Kelalla asioida, ei edes kerran 10 vuodessa. Jotkut on vaan liian kauan olleet työssään ja kun jossain päin Suomea joku virkailija kokee huonoa käytöstä niin joka toimistossa ollaan tuntosarvet pystyssä vaikkei 50 vuoteen olis ollut yhtään asiatonta asiakasta :D
Kummallista tosiaan että jos huudat agressiivisesti niin sinua ruvetaan kohtelemaan agressiivisena huutajana.
Kelassa muuten asioi niin pahanlaatuisia ja arvaamattomia hörhöjä että siellä ollaan varuillaan ihan syystäkin. Ei ne vartijat siellä suojatyössä ole. Niitä hörhöjäkin on koitettava palvella jos ne taloon tulee asioineen, kunnes sitten käy ilmi että ne on poistettava talosta.
Sinullakaan ei tuo lukemisen ymmärtäminen ole oikein vahvin laji kun "astetta kovemmalla äänellä SANOIN" on sinusta sama kuin "huudat agressiivisesti!" :D Taidat olla Kelalla töissä, hysteerinen. Minä en huutanut kellekään mitään vaan sanoin astetta painokkaammin ja tiukemmin normaalilla äänellä. Jännä että itse olen ollut yli 20v asiakaspalvelussa ja jokaisen isoon ääneen puhuneen olen palvellut ihan yhtä asiallisesti kuin kenet tahansa, myös ne narkkarit,humalaiset ja muutoin agressiivisen maineen (ihan turhaan) saaneen ihmisen. Jokaikisen kanssa olen työskennellyt ja jokaisen olen saanut rauhoittumaan kun olen kuunnellut SYYTTELEMÄTTÄ ketään yhtään miksikään. Jo lähtökohta että asiakas on syyllinen, saa aikaan sen että moni suuttuu ja huutaa, itsekin suutun mutta en koskaan huuda. Minulle ei ole kukaan huutanut kun olen kuunnellut ja jättänyt syyttelemiset pois. Provosoimalla saa kyllä riitaan lisää aihetta. Lisää aspa-koulutusta kaikille!
Seli seli. Voit kuule ihan vapaasti mennä kelaan asiakaspalvelijaksi niin ehkä tuo idealistinen harhainen kuva siitä mitä siellä voi tapahtua karisee aika äkkiä. Veikkaan kuitenkin että kaltaisesi kermaper** jättää sen homman ekan vuoron jälkeen koska se ei ole herkimmille.
20v asiakaspalvelussa ja palvellut narkkarit, humalaiset ja muutoin agressiiviset ihmiset!! Lukisit edes kommentit ennen kuin kommentoit niihin. Teet vain itsestäsi hölmön.
Huoh, trollipellen seuraava vale liittyy aina siihen mitä just aiemmin kehoitetaan tekemään. Eli siis jos olisin kehoittanut sinua hankkiutumaan sirkukseen leijonankesyttäjäksi niin olisit seuraavaksi väittänyt tehneesi sitä työtä 20 vuotta.
Ja lisää vaan vettä myllyyn että varmasti kaikki näkee miten lukutaidoton olet :D Vain otettu lääke auttaa, nielaise se pilleri.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Jotain arabikieltä se mies puhui ja huusi kovalla äänellä. Jotkut vaan eivät ymmärrä, että jonon ohi ei mennä, ja koronarajoituksia kuuluu noudattaa.
Netissä on sanakirjoja joilla voi ihan yksittäisiä sanoja kääntää melkein mille kielelle vain.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Espanjassa 15 vuotta ja kun palasin Suomeen käytin elekieltä vielä vuosia täällä asuessani vaikka olen suomalainen. Kun puhun espanjaa yhä edelleen silloin puheeni on nopeampaa ja äänekkäämpää elekielineen. Joku kielitieteilijä voisi varmaan selittää mistä tämä johtuu. Sitä ei voi kytkeä pois napista painamalla. Kyllä asiakaspalvelussa olisi syytä tutustua muiden kulttuurien tapaan kommunikoida. Vai mitä te tykkäisitte jo Espanjassa teitä kohdeltaisiin älyllisesti vajaina vain eleettömyyden ja ilmeettöömyyden takia?
On se sa****na kumma, että meidän täällä Suomessa pitäisi opiskella kaikkien tänne muuttavien kulttuurit, jotta osattaisiin palvella arvon asiakkaita oikealla tavalla! Milloin aletaan edellyttää, että tänne muuttavat opiskelevat SUOMALAISEN kulttuurin ja toimivat sen mukaan??
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kaikki sympatia vartijoille! Ihan hirveä työ!No eikö kenelläkään ollut yhteistä kieltä tämän ulkomaalaisen kanssa että olisi voinut sen hänelle selittää? Todennäköisesti hän nyt sitten kuvittelee että ei päässyt sisälle vain koska on ulkomaalainen.
Miksei tuo ulkomaalainen ole opetellut suomea, jos aikoo täällä olla ja hoitaa asioitaan?
Jos käännetään vastaava tilanne niin, että suomalainen yrittää asioida suomeksi esim. jossain arabian kielisen maan virastossa, niin eipä taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Espanjassa 15 vuotta ja kun palasin Suomeen käytin elekieltä vielä vuosia täällä asuessani vaikka olen suomalainen. Kun puhun espanjaa yhä edelleen silloin puheeni on nopeampaa ja äänekkäämpää elekielineen. Joku kielitieteilijä voisi varmaan selittää mistä tämä johtuu. Sitä ei voi kytkeä pois napista painamalla. Kyllä asiakaspalvelussa olisi syytä tutustua muiden kulttuurien tapaan kommunikoida. Vai mitä te tykkäisitte jo Espanjassa teitä kohdeltaisiin älyllisesti vajaina vain eleettömyyden ja ilmeettöömyyden takia?
On se sa****na kumma, että meidän täällä Suomessa pitäisi opiskella kaikkien tänne muuttavien kulttuurit, jotta osattaisiin palvella arvon asiakkaita oikealla tavalla! Milloin aletaan edellyttää, että tänne muuttavat opiskelevat SUOMALAISEN kulttuurin ja toimivat sen mukaan??
Hyi ei noin saa sanoa t. hyvemmistö
Kelassa työskennelleenä voin myös yhtyä siihen, että ongelmalliset asiakkaat on lisääntyneet sen myötä, kun toimeentulotuki siirrettiin sossusta Kelaan. Sossussa työskentelee sosiaalialan ammattilaisia ja heillä on jo koulutuksensa vuoksi resursseja ja kykyä kohdata asiakkaita vaikeissa tilanteissa. Kelassa sensijaan työskentelee merkonomeja, tradenomeja ja toki myös sosiaalialan ihmisiä, mutta ei heillä ole samanlaisia taitoja kohdata asiakkaita.
Toimeentulotuen hoitaminen kuuluisi sellaisille ihmisille, jotka pystyvät ymmärtämään sen asiakkaan tilannetta ja ohjaamaan sen asiakkaan eteenpäin. Ei sellaiselle, joka ei ymmärrä asiakkaan tilannetta, eikä mm. sitä miksi se asiakas huutaa ja ehkä käyttäytyy uhkaavasti. Itse näiden merkonomien kanssa työskennellessä en voinut kuin ihmetellä sitä empatian puutetta ja sitä miten rumasti niistä asiakkaista puhuttiin, saati toisinaan kohdeltiin.
Jos asiakas yhtään korotti ääntä tuli vartija heti viereen kyttääämään ja palvelu saattoi päättyä siihen. Ihminen, jolla on hätä toimeentulostaan ja mahdollisesti sairas ja kivuissa heitetään vain kylmästi ulos!
Olen niin onnellinen, etten enää työskentele tuolla!
Vierailija kirjoitti:
perskutarallaa
Siis anteeksi mitä?
Mun sympatia on täysin sekä Kelan asiakkaiden että myös työntekijöiden puolella.
Asiakkaiden täytyy silti ymmärtää, että hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Totta kai jokainen ajattelee, että se oma asia on kiireellinen ja tärkeä. Mutta niinhän ne muidenkin asiat ovat. Jokainen on ihan samalla viivalla.
Jos asia ei ole oikeasti kiireellinen, tai asianomainen ei edes ole oikeutettu tukeen, ei se asia muutu miksikään sillä, että vie sen Kelan tiskille.
Netissä asia olisi hoidettu nopeasti. Ei se Kelan tiski ole mikään ohituskaista.
Jos kielitaitoa ei ole, väärinymmärryksiä syntyy varmasti. Koronarajoituksia pitää kuitenkin noudattaa. Tämä pitäisi kaikkien kielitaidosta riippumatta ymmärtää. On äärimmäisen huonoa käytöstä ängetä väkisin jonon ohi sisälle, vaikka vartija ohjeistaa, että yksi kerrallaan sisälle.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perskutarallaa
Siis anteeksi mitä?
Mun sympatia on täysin sekä Kelan asiakkaiden että myös työntekijöiden puolella.
Asiakkaiden täytyy silti ymmärtää, että hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Totta kai jokainen ajattelee, että se oma asia on kiireellinen ja tärkeä. Mutta niinhän ne muidenkin asiat ovat. Jokainen on ihan samalla viivalla.
Jos asia ei ole oikeasti kiireellinen, tai asianomainen ei edes ole oikeutettu tukeen, ei se asia muutu miksikään sillä, että vie sen Kelan tiskille.
Netissä asia olisi hoidettu nopeasti. Ei se Kelan tiski ole mikään ohituskaista.
Jos kielitaitoa ei ole, väärinymmärryksiä syntyy varmasti. Koronarajoituksia pitää kuitenkin noudattaa. Tämä pitäisi kaikkien kielitaidosta riippumatta ymmärtää. On äärimmäisen huonoa käytöstä ängetä väkisin jonon ohi sisälle, vaikka vartija ohjeistaa, että yksi kerrallaan sisälle.
Jos asiakkaalla on kiireinen toimeentulotuki käsittelyssä, niin silloin kyllä voidaan pyytää ne tiskille toimittamaan mahd. pian, jotta se päätös saadaan pian tehtyä.
Monimutkainen juttu varmaan, mutta rangaistusvaatimus taitaa koskea lähinnä tuota raudoittamista. Raudoittaminen ei siis ollut tarpeellista tai sitä edeltänyt lattialle pakottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kelassa työskennelleenä voin myös yhtyä siihen, että ongelmalliset asiakkaat on lisääntyneet sen myötä, kun toimeentulotuki siirrettiin sossusta Kelaan. Sossussa työskentelee sosiaalialan ammattilaisia ja heillä on jo koulutuksensa vuoksi resursseja ja kykyä kohdata asiakkaita vaikeissa tilanteissa. Kelassa sensijaan työskentelee merkonomeja, tradenomeja ja toki myös sosiaalialan ihmisiä, mutta ei heillä ole samanlaisia taitoja kohdata asiakkaita.
Toimeentulotuen hoitaminen kuuluisi sellaisille ihmisille, jotka pystyvät ymmärtämään sen asiakkaan tilannetta ja ohjaamaan sen asiakkaan eteenpäin. Ei sellaiselle, joka ei ymmärrä asiakkaan tilannetta, eikä mm. sitä miksi se asiakas huutaa ja ehkä käyttäytyy uhkaavasti. Itse näiden merkonomien kanssa työskennellessä en voinut kuin ihmetellä sitä empatian puutetta ja sitä miten rumasti niistä asiakkaista puhuttiin, saati toisinaan kohdeltiin.
Jos asiakas yhtään korotti ääntä tuli vartija heti viereen kyttääämään ja palvelu saattoi päättyä siihen. Ihminen, jolla on hätä toimeentulostaan ja mahdollisesti sairas ja kivuissa heitetään vain kylmästi ulos!
Olen niin onnellinen, etten enää työskentele tuolla!
Kelalle ei kuulu kuin perustoimeentulotuki. Harkinnanvaraiset ja muu selittely tehdään edelleen kunnissa. Eli sinne vaan tarinoimaan.
Huoh, trollipellen seuraava vale liittyy aina siihen mitä just aiemmin kehoitetaan tekemään. Eli siis jos olisin kehoittanut sinua hankkiutumaan sirkukseen leijonankesyttäjäksi niin olisit seuraavaksi väittänyt tehneesi sitä työtä 20 vuotta.