IS: Kelan vartija pahoinpiteli asiakkaan joka oli toimittamassa Kelaan kiirellisiä papereita.
Vartija tuomittiin maksamaan ulkomaalaistaustaiselle henkilölle kivusta ja särystä 500e. Järkyttävää, että Kelassa pahoinpidellään nykyään apua tarvitsevat ihmiset.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia hiljaisia hissukoita pidetään Espanjassa vajiksina. Myös Etelä-Amerikassa kommunikointikulttuuri on samantyyppinen kuin Espanjassa. Itse nautin päälle puhumisesta ja eloisasta viestintätyylistä. Monissa Etelä- Amerikan maissa joutuu myös taistelemaan saadakseen viralliset asiat hoidettua. En epäile ollenkaan etteikö vartijan toimet olisi olleet ylimitoitettuja, sen verran on tultu liikuttua espanjaa puhuvien kanssa Suomessa. Espanjan kielen puhuminen ärsyrtää täällä suunnttomasti, enemmän kuin esim arabian puvuminen. En tiedä miksi.
Voisihan tuota Etelä-Amerikkalaista asiointikulttuuria meilläkin opetella.
Ensin annetaan pieni la hjus ovella seisovalle vartijalle, ostetaan edellä olevalta asiakkaalta pienempi numero että päästään nopeammin virkailijan luokse ja ojennetaan papereiden välissä muutaman satasen lahja, että asia käsitellään nopeutetussa aikataulussa.
Joka välissä mölytään kuin a pinalauma savannilla hyeenalauman ahdistellessa, huidotaan kuin heinämiehet pellolla viikatteen varressa tai räppäri kyyk kypaskalla ja hoidellaan asiat itämaiseen tapaan tinkimällä ja helevetinmoisella metelillä
Olen itse ollut Kelassa töissä 18vuotta. Tämä työntekijöiden kimppuun käyminen on tullut vasta viime vuosina näiden "eloisten, tempperamenttisten" kansojen rantauduttua tänne. Meillä on nykyään töissä lähes yhtä paljon vartijoita kuin meitä normi-sossu-tanttoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä edes huutanut. Espanjalaisten puhe ääni on kovempaa kuin suomalaisten. Heidän normaalipuhe on huuamista. Etelä eurooppalaiset yli päätänsä puhuvat kovemmalla äänellä.
Kelassa on aika hysteerisiä naisia töissä. Itsekin vuosia sitten selvittelin rehellisesti jotain asiaa ja virkailija joutui soittamaan jollekin asiantuntijalle kun ei osannut asiassa neuvoa ja keskustelua kuulematta minua siellä syytettiin ilmeisesti jostain huijauksesta kun virkailija mulkoili vihaisesti ja halveksivasti minua samalla kun puhui puhelimessa. Sitten alkoi syyttely kun puhelu loppui ja kun puolustauduin astetta kovemmalla äänellä sanoen "no en todellakaan ole salannut mitään, oma-aloitteisesti tulin itse kertomaan asiasta!", sermin takaa loikkasi toinen nainen salamana kuuntelemaan. Minusta siis tehtiin jo tervehtiessä epärehellinen. En ole koskaan ymmärtänyt ihmistä joka viranomaisille valehtelee, sillähän tekee vain kiusaa itselleen ja hankaloittaa tukien saamista. Ja olen keski-ikäinen mamma jonka äärimmäisen harvoin tarvitsee Kelalla asioida, ei edes kerran 10 vuodessa. Jotkut on vaan liian kauan olleet työssään ja kun jossain päin Suomea joku virkailija kokee huonoa käytöstä niin joka toimistossa ollaan tuntosarvet pystyssä vaikkei 50 vuoteen olis ollut yhtään asiatonta asiakasta :D
Kummallista tosiaan että jos huudat agressiivisesti niin sinua ruvetaan kohtelemaan agressiivisena huutajana.
Kelassa muuten asioi niin pahanlaatuisia ja arvaamattomia hörhöjä että siellä ollaan varuillaan ihan syystäkin. Ei ne vartijat siellä suojatyössä ole. Niitä hörhöjäkin on koitettava palvella jos ne taloon tulee asioineen, kunnes sitten käy ilmi että ne on poistettava talosta.
Sinullakaan ei tuo lukemisen ymmärtäminen ole oikein vahvin laji kun "astetta kovemmalla äänellä SANOIN" on sinusta sama kuin "huudat agressiivisesti!" :D Taidat olla Kelalla töissä, hysteerinen. Minä en huutanut kellekään mitään vaan sanoin astetta painokkaammin ja tiukemmin normaalilla äänellä. Jännä että itse olen ollut yli 20v asiakaspalvelussa ja jokaisen isoon ääneen puhuneen olen palvellut ihan yhtä asiallisesti kuin kenet tahansa, myös ne narkkarit,humalaiset ja muutoin agressiivisen maineen (ihan turhaan) saaneen ihmisen. Jokaikisen kanssa olen työskennellyt ja jokaisen olen saanut rauhoittumaan kun olen kuunnellut SYYTTELEMÄTTÄ ketään yhtään miksikään. Jo lähtökohta että asiakas on syyllinen, saa aikaan sen että moni suuttuu ja huutaa, itsekin suutun mutta en koskaan huuda. Minulle ei ole kukaan huutanut kun olen kuunnellut ja jättänyt syyttelemiset pois. Provosoimalla saa kyllä riitaan lisää aihetta. Lisää aspa-koulutusta kaikille!
Seli seli. Voit kuule ihan vapaasti mennä kelaan asiakaspalvelijaksi niin ehkä tuo idealistinen harhainen kuva siitä mitä siellä voi tapahtua karisee aika äkkiä. Veikkaan kuitenkin että kaltaisesi kermaper** jättää sen homman ekan vuoron jälkeen koska se ei ole herkimmille.
20v asiakaspalvelussa ja palvellut narkkarit, humalaiset ja muutoin agressiiviset ihmiset!! Lukisit edes kommentit ennen kuin kommentoit niihin. Teet vain itsestäsi hölmön.
Espanjalainen, eli ovat kovaäänisiä huitojia luonnostaan. Kielipuoli vartija ei ollut osannut selittää, ettei lappuja tarvitse tuoda sisälle asti asti ja peittänyt osaamattomuuttaan väkivallalla. Se, että asiakas elehti puhuessaan oli hyvä tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut Kelassa töissä 18vuotta. Tämä työntekijöiden kimppuun käyminen on tullut vasta viime vuosina näiden "eloisten, tempperamenttisten" kansojen rantauduttua tänne. Meillä on nykyään töissä lähes yhtä paljon vartijoita kuin meitä normi-sossu-tanttoja.
18v Kelassa etkä ole vielä oppinut rauhoittamaan asiakkaita? Oletko koskaan kysynyt itseltäsi MIKSI asiakkaat käy käsiksi juuri sinuun?
Suomessa etelä europpalaiset eleet tulkitaan väk ivallaksi. Näillä vartijoilla ei oo hajuakaan miten ihmisiä kohdellaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä edes huutanut. Espanjalaisten puhe ääni on kovempaa kuin suomalaisten. Heidän normaalipuhe on huuamista. Etelä eurooppalaiset yli päätänsä puhuvat kovemmalla äänellä.
Kelassa on aika hysteerisiä naisia töissä. Itsekin vuosia sitten selvittelin rehellisesti jotain asiaa ja virkailija joutui soittamaan jollekin asiantuntijalle kun ei osannut asiassa neuvoa ja keskustelua kuulematta minua siellä syytettiin ilmeisesti jostain huijauksesta kun virkailija mulkoili vihaisesti ja halveksivasti minua samalla kun puhui puhelimessa. Sitten alkoi syyttely kun puhelu loppui ja kun puolustauduin astetta kovemmalla äänellä sanoen "no en todellakaan ole salannut mitään, oma-aloitteisesti tulin itse kertomaan asiasta!", sermin takaa loikkasi toinen nainen salamana kuuntelemaan. Minusta siis tehtiin jo tervehtiessä epärehellinen. En ole koskaan ymmärtänyt ihmistä joka viranomaisille valehtelee, sillähän tekee vain kiusaa itselleen ja hankaloittaa tukien saamista. Ja olen keski-ikäinen mamma jonka äärimmäisen harvoin tarvitsee Kelalla asioida, ei edes kerran 10 vuodessa. Jotkut on vaan liian kauan olleet työssään ja kun jossain päin Suomea joku virkailija kokee huonoa käytöstä niin joka toimistossa ollaan tuntosarvet pystyssä vaikkei 50 vuoteen olis ollut yhtään asiatonta asiakasta :D
Kummallista tosiaan että jos huudat agressiivisesti niin sinua ruvetaan kohtelemaan agressiivisena huutajana.
Kelassa muuten asioi niin pahanlaatuisia ja arvaamattomia hörhöjä että siellä ollaan varuillaan ihan syystäkin. Ei ne vartijat siellä suojatyössä ole. Niitä hörhöjäkin on koitettava palvella jos ne taloon tulee asioineen, kunnes sitten käy ilmi että ne on poistettava talosta.
Sinullakaan ei tuo lukemisen ymmärtäminen ole oikein vahvin laji kun "astetta kovemmalla äänellä SANOIN" on sinusta sama kuin "huudat agressiivisesti!" :D Taidat olla Kelalla töissä, hysteerinen. Minä en huutanut kellekään mitään vaan sanoin astetta painokkaammin ja tiukemmin normaalilla äänellä. Jännä että itse olen ollut yli 20v asiakaspalvelussa ja jokaisen isoon ääneen puhuneen olen palvellut ihan yhtä asiallisesti kuin kenet tahansa, myös ne narkkarit,humalaiset ja muutoin agressiivisen maineen (ihan turhaan) saaneen ihmisen. Jokaikisen kanssa olen työskennellyt ja jokaisen olen saanut rauhoittumaan kun olen kuunnellut SYYTTELEMÄTTÄ ketään yhtään miksikään. Jo lähtökohta että asiakas on syyllinen, saa aikaan sen että moni suuttuu ja huutaa, itsekin suutun mutta en koskaan huuda. Minulle ei ole kukaan huutanut kun olen kuunnellut ja jättänyt syyttelemiset pois. Provosoimalla saa kyllä riitaan lisää aihetta. Lisää aspa-koulutusta kaikille!
Seli seli. Voit kuule ihan vapaasti mennä kelaan asiakaspalvelijaksi niin ehkä tuo idealistinen harhainen kuva siitä mitä siellä voi tapahtua karisee aika äkkiä. Veikkaan kuitenkin että kaltaisesi kermaper** jättää sen homman ekan vuoron jälkeen koska se ei ole herkimmille.
20v asiakaspalvelussa ja palvellut narkkarit, humalaiset ja muutoin agressiiviset ihmiset!! Lukisit edes kommentit ennen kuin kommentoit niihin. Teet vain itsestäsi hölmön.
Menkää vtt uun väittelemästä, vaikka su oli24 palstalle.
Tota vän käämistä jaksa lukea te rveet kirjoittajat.
Vierailija kirjoitti:
Espanjalainen, eli ovat kovaäänisiä huitojia luonnostaan. Kielipuoli vartija ei ollut osannut selittää, ettei lappuja tarvitse tuoda sisälle asti asti ja peittänyt osaamattomuuttaan väkivallalla. Se, että asiakas elehti puhuessaan oli hyvä tekosyy.
Missään ei sanottu, että oli espanjalainen!
Meillä yli kuusikymppinen sosiaalityöntekijä joutui parikymppisen miehen pahoinpitelemäksi koska tämä ei myöntänyt hänelle harkinnanvaraista toimeentulotukea koska miehellä oli lähes 17 000 euroa säästötilillä. Oikeudessa mies vetosi siihen että häntä oli kohdeltu rasistisesti ja hän joutui niin pahaan tunnekuohuun sen seurauksena että oli ihan ymmärrettävää että hän hakkasi tämän lähes eläke-ikäisen naisen työkyvyttömäksi.
Asuin Espanjassa 15 vuotta ja kun palasin Suomeen käytin elekieltä vielä vuosia täällä asuessani vaikka olen suomalainen. Kun puhun espanjaa yhä edelleen silloin puheeni on nopeampaa ja äänekkäämpää elekielineen. Joku kielitieteilijä voisi varmaan selittää mistä tämä johtuu. Sitä ei voi kytkeä pois napista painamalla. Kyllä asiakaspalvelussa olisi syytä tutustua muiden kulttuurien tapaan kommunikoida. Vai mitä te tykkäisitte jo Espanjassa teitä kohdeltaisiin älyllisesti vajaina vain eleettömyyden ja ilmeettöömyyden takia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä yli kuusikymppinen sosiaalityöntekijä joutui parikymppisen miehen pahoinpitelemäksi koska tämä ei myöntänyt hänelle harkinnanvaraista toimeentulotukea koska miehellä oli lähes 17 000 euroa säästötilillä. Oikeudessa mies vetosi siihen että häntä oli kohdeltu rasistisesti ja hän joutui niin pahaan tunnekuohuun sen seurauksena että oli ihan ymmärrettävää että hän hakkasi tämän lähes eläke-ikäisen naisen työkyvyttömäksi.
Miksi ei myöntänyt? Ei kai joku säästötili voi olla este harkinnanvaraiselle.
Olin joskus turvallisuuskoulutuksessa.
Liika voimankäyttö arvioidaan oikeudessa.
Pienemmistäkin otteista voi saada maksettavaa, jos tilanteeseen nähden se on ollut liiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sinä siedät asiatonta käytöstä ei tarkoita sitä että muiden tarvitsisi sitä sietää. Kyllä meilläkin ohjataan ulos jos ei osaa käyttäytyä.
Koeta nyt- pinnistä kovasti- ymmärtää lukemaasi : minä en kertaakaan ole sanonut että siedän asiatonta käytöstä. Minulla on taito ja halu rauhoittaa ihminen ja saada siten asiakkaan asia hoidettua. Kenen etu se on että vihainen asiakas lähtee tai viedään vielä vihaisempana ulos ilman että asia hoituu? Miksi sinä provosoidut ja provosoit lisää? Haluatko että kyseinen vihainen ihminen tulee puukon kanssa seuraavaksi käymään? Pitäisikö teidät virkailijatkin kantaa ulos siinä vaiheessa kun alatte syyttelemään asiakasta epärehelliseksi ilman mitään perusteluja, kuten minulle tehtiin? Asiatonta käytöstä tuokin on että asiakasta heti epäillään ja syytetään, tiuskitaan ja pilkkanauretaan. Vartijaa siis voi pyytää viemään sinut pihalle jäähylle jos alat lisää provosoimaan asiakasta? Asiakaspalvelutaidot mitataan just siinä miten osaa hoitaa haastavat asiakkaat. Lapsellista käytöstä ammatti-ihmiseltä, tuo provosointi. Kyllä on monesti saanut hävetä silmät päästään kun kaltaisesi pilaa koko työpaikan maineen. Olet siis Kelalla töissä.
No kyllähän sinä siedät asiatonta käytöstä, jos alat lepertelemään riehuvalle asiakkaalle sen sijaan että teet rauhallisen jämäkästi selväksi että sinulle ei huudeta ja jos ei räyhääminen heti lopu niin henkilö poistuu paikalta.
Loppuun en viitsi edes kommentoida, taisi jäädä aamulääkkeet syömättä? En minä sanonut työstäni mitään muuta kuin sen, että meillä ei siedetä asiatonta käytöstä. Vähän lähti laukalle tuo satuilusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei myöntänyt? Ei kai joku säästötili voi olla este harkinnanvaraiselle.
No kyllä on. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, mitä ennen pitää olla omat säästöt käytetty. Jos sinulla on varaa itse hankkia tarvitsemasi välttämättömäksi katsottu asia, miksi yhteiskunnan tulisi kustantaa se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18v Kelassa etkä ole vielä oppinut rauhoittamaan asiakkaita? Oletko koskaan kysynyt itseltäsi MIKSI asiakkaat käy käsiksi juuri sinuun?
Eihän asiakkaan rauhoittaminen ole kelan virkailijan vaan vartijan ja/tai poliisin tehtävä. Jos asiakkaat käy käsiksi, virkailija ei ole tarpeeksi isokokoinen tai muuten pelottavan näköinen. Isoja punttiukkoja siellä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Espanjassa 15 vuotta ja kun palasin Suomeen käytin elekieltä vielä vuosia täällä asuessani vaikka olen suomalainen. Kun puhun espanjaa yhä edelleen silloin puheeni on nopeampaa ja äänekkäämpää elekielineen. Joku kielitieteilijä voisi varmaan selittää mistä tämä johtuu. Sitä ei voi kytkeä pois napista painamalla. Kyllä asiakaspalvelussa olisi syytä tutustua muiden kulttuurien tapaan kommunikoida. Vai mitä te tykkäisitte jo Espanjassa teitä kohdeltaisiin älyllisesti vajaina vain eleettömyyden ja ilmeettöömyyden takia?
Kyllä virastossa täytyy osata käyttäytyä, oli mistä kulttuurista tahansa. Eikä asiallinen hieman kovaääninen puhe kuulosta lainkaan samalta kuin räyhääminen. Huono tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sylettää vartijat muutenkin. Kerran menin S-markettiin illalla tarkoituksena hakea saunaolutta. No lähti sitten vartijarunkkari seuraaamaan kun mulla oli remonttivaatteet päällä kun tein mökillä remppaa. No eikun vartija kyyläs vieressä kun nostin oluita koriin. Koska olen hyvätuloinen, lohkaisin sille että "mee vi**uun siitä nyt. Mä ansaitsen päivässä enemmän kuin sä kuukaudessa, joten mulla ei oo tarvetta varastaa". No tyyppi alkoi käymään jo kuumana ja tuli punaisena puhisten perässäni kassalle. Lähtiessäni näytin vartijapaskalle keskisormea!
No siehä hurja olet :-)
Ehkä karma kostaa ja joku työpaikallesi tullut alkaa vttuilemaan kesken työpäiväsi ja näyttelee sormimerkkejä myös sinulle.
Kannattaisi ehkä satsata siihen ulkoiseen habitukseen hieman enemmän ettei näytä pahvinkeräyslaatikosta heränneeltä spugelta kun lähtee kaljaostoksille.
Turha syyttää peiliä jos naama on vino.
No pitääkö sitä perkele laittaa puku päälle kun tulee kauppaan ettei joku vartijarunkkari lähde seuraamaan. Remppahaalarit oli päällä joten olis pitäny vartijan jo siitä jotain älytä. Lisäksi autollani tulin ja sekin on iso Mercedes GLE (aika iso auto siis), joten siitäkin olisi vartijarunkkari voinut päätellä etten rantojen hamppari ole!
Jo sillä vartijalla oli housuissaan sen verran täytettä, että sitä vaan alkoi vituttamaan MERCDES GLE (kirjoitin isolla ettei egosi kärsi) autolla invapaikalle ajanut potenssiongelmista kärsivä lesoilija ja kasvoistasi näki, että tämä tyyppi on koko elämänsä huijannut kansalaisia niin että se ajelee MERCEDES GLE (kirjoitin edelleen isolla, sillä sehän on tärkeää eikö) autolla, joten se on potentiaalinen varas.
Minä olen yhteiskunnan nettomaksaja ja jos mulla on hyvät tulot ja Merdeces GLE niin pitäskö mun siitä jotenkin nöyristellä? Maksan veroja enemmän vuodessa kuin suurin osa kansasta saa bruttona. Mikä perkele siinä on, että mun pitää vielä nöyristellä jotakin vartijaa sen lisäksi? Se vartijan tehtävä olisi enemminkin olla siellä parkkipaikalla vahtimassa ettei kukaan jollain asconalla tuu kolhimaan mun autoa! Lisäksi mä maksan veroissani sen vartijan asumistuet ja lasten hoidot jne.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole vaan vahtimestareita oli jo ennen kuin aloitit kelassa, samoin hankalia asiakkaita. Eli mee persu muualle valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he käy käsiksi juuri minuun, vaan ihan kaikkiin työntekijöihin. Siksi meillä onkin nykyään vartijoita lähes yhtä paljon kuin työntekijöitä.
Ja tiedän kyllä,miksi he käyvät työntekijöiden kimppuun. Koska eivät saa haluamaansa päätöstä haluamallaan hetkellä, mutta en minä voi alkaa rustailemaan kaikille myönteisiä toimeentulotukipäätöksiä vain siksi ettei asiakas saisi raivareita.
Koeta nyt- pinnistä kovasti- ymmärtää lukemaasi : minä en kertaakaan ole sanonut että siedän asiatonta käytöstä. Minulla on taito ja halu rauhoittaa ihminen ja saada siten asiakkaan asia hoidettua. Kenen etu se on että vihainen asiakas lähtee tai viedään vielä vihaisempana ulos ilman että asia hoituu? Miksi sinä provosoidut ja provosoit lisää? Haluatko että kyseinen vihainen ihminen tulee puukon kanssa seuraavaksi käymään? Pitäisikö teidät virkailijatkin kantaa ulos siinä vaiheessa kun alatte syyttelemään asiakasta epärehelliseksi ilman mitään perusteluja, kuten minulle tehtiin? Asiatonta käytöstä tuokin on että asiakasta heti epäillään ja syytetään, tiuskitaan ja pilkkanauretaan. Vartijaa siis voi pyytää viemään sinut pihalle jäähylle jos alat lisää provosoimaan asiakasta? Asiakaspalvelutaidot mitataan just siinä miten osaa hoitaa haastavat asiakkaat. Lapsellista käytöstä ammatti-ihmiseltä, tuo provosointi. Kyllä on monesti saanut hävetä silmät päästään kun kaltaisesi pilaa koko työpaikan maineen. Olet siis Kelalla töissä.