12-vuotiaalla alkaa paino nousta liikaa , miten puuttua?
Pituus-painosuhde alkaa olla siellä ylipainon puolella. Ennen kouluikää oli hoikka. On lukutoukka ja tykkää pelata, liikuntaan on aina pitänyt tuuppia vaikka vanhemmat liikutaan päivittäin. Sählyä pelaa kahdesti viikossa (tai pelasi kunnes tuli koronatauko) ja koulumatkat pyöräilee.
Lapsi syö isoja annoksia ja vaikka on iso päivällinen , haluaisi lapsi paistaa iltapalaksi kananmunia. Saattaa paistaa itselleen iltapalaksi 3-4 kananmunaa. Herkutkin maistuu mutta suurin osa kaloreista tulee tavallisesta ruuasta kun syö niin isoja annoksia. Herkkuja on vaikea rajata kun lapsella on omaa rahaa ja vaikka kotona on herkkupäivä kerta viikkoon saattaa kavereiden kanssa mennä arkena kauppaan.
Veljensä taas on hyvin hoikka. Miten puuttua tähän kehitykseen ilman että lapselle tulee kehonkuvaan häiriöitä? Poika on selvästi luokkatovereita pulleampi vatsanseudulta, ei ole kuitenkaan vielä itse tajunnut asiaa.
Ruokamäärät olisi ok jos samaan aikaan olisi kasvupyrähdys mutta kun ei ole. Poika on jo 50-kiloinen vaikka painoa alle 160.
Kommentit (139)
Voi hyvänen aika! Meillä on käytössä suositusten mukaiset tuotteet. Kuten sanoin muut perheessä on hoikkia. Mutta kun lapsi pääsee itse vaikka välipalalle saattaa tehdä itselleen ja syödä 5 ruisleipää jonka päällä juustoa ja kalkkunaleikettä. Kyse on ruuan määrästä, ei laadusta! Samoin joku ruualla on salaattia lisukkeeksi. Lapsi syö kyllä salaatit, marjat ym mutta sen lisäksi saa kaloreita liikaa kokonaisuudessaan koska paino nousee. Tämän päälle vielä sipsipussi kaverin luona jne.. ap
No, eikö asiasta voi yrittää keskustella kotona? Eikö se ole ihan normaalia opettaa lapselle syömään koktuullisia määriä, rupeatte annostelemaan ruuan kaikille niin että yksi jakaa. Kyllä varmaan kuulee "läski" nimittelyä koulussa. Lapset on itse aika julmia toisilleen.
Kuulin omalta tyttäreltä että naapurin likka, joka on selkeästi vähän pullea, juo aamu ja iltapalaksi ruuan kanssa cokista. On niillä hieno iso televisio, ja sitten sitä kokista... oma tyttö normaali ja limpparia saa vain viikonloppuisin. Katsokaa miten usein niitä sokerilitkuja lapsillenne tarjoatte!!!
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Meillä on käytössä suositusten mukaiset tuotteet. Kuten sanoin muut perheessä on hoikkia. Mutta kun lapsi pääsee itse vaikka välipalalle saattaa tehdä itselleen ja syödä 5 ruisleipää jonka päällä juustoa ja kalkkunaleikettä. Kyse on ruuan määrästä, ei laadusta! Samoin joku ruualla on salaattia lisukkeeksi. Lapsi syö kyllä salaatit, marjat ym mutta sen lisäksi saa kaloreita liikaa kokonaisuudessaan koska paino nousee. Tämän päälle vielä sipsipussi kaverin luona jne.. ap
Suositusten mukaiset "tuotteet" Siis ravinnotonta keinoruokaa.
Meillä lihoi juuri 12-13, kun painoa ei tullut. Oli selkeästi lihava. Sitten kun kasvu pyrähti käyntiin, niin lopputuloksena tuli hoikka poika. Olen kuullut muualtakin, että jotkut kasvaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositusten mukaiset "tuotteet" Siis ravinnotonta keinoruokaa.
Av.lla ei vain voi voittaa...
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Kuulin omalta tyttäreltä että naapurin likka, joka on selkeästi vähän pullea, juo aamu ja iltapalaksi ruuan kanssa cokista. On niillä hieno iso televisio, ja sitten sitä kokista... oma tyttö normaali ja limpparia saa vain viikonloppuisin. Katsokaa miten usein niitä sokerilitkuja lapsillenne tarjoatte!!!
Mitenkä tuo telkkari liittyy syömiseen?
Minä ehkä kieltäisin ruoka-aikojen väliltä napostelut. Ehkä yhden ruisleivän saa syödä, mutta ei mitään puolta pussillista. Syyksi voi sanoa, että "menetät sitten ruokahalusi / muille ei sitten jää yhtään leipää" tms. Tietenkin lapsi puljaa vastaan, he ovat ohjelmoitu sillä tavoin.
Lisäksi kieltäisin ne salaiset sipsipussilliset siellä kaverin luona. Tietenkin lapsi syö edelleen salaa herkkuja, mutta voit taas käyttää syynä esim. "perhe syö yhdessä / äidin laittama ruoka ei kelpaa kun on syöty herkkuja vatsa täyteen / kunnon ruokaa pitää syödä" tms.
Itselläni oli pullukkavaihe myös, koulussa oli ankeaa ja herkut oli parasta mitä tiesin. Onneksi äitini rajoitti syömisiäni (mutta fiksusti ja lihomisesta ei koskaan puhuttu), olisin varmasti sairaalloisen obeesi jos ei olisi opetettu että 1 viipale juustoa per leipä jne.
Luulen, että lapsesi jo tietää mitä ajattelet hänen painonnousustaan (lapset on aika hyviä aavistamaan). Neuvoisin vapauttamaan kaiken ruuan mahdollisimman nopeasti, myös makeat ja rasvaiset, niin ettei poikasi tarvitse syödä salaa kavereiden luona. Tarjoa lisää ruokaa ja tee aina jotain hyvää jälkiruokaa. Sitten kun omat ruokaan liittyvät pelkosi ja pelkosi siitä, että lapsesi vain lihoo loputtomasti on poissa, voi poikasikin rauhoittua ja alkaa syödä silloin kun hänellä on nälkä, niin paljon kuin hänen elimistönsä kulloinkin tarvitsee.
Lapset myös kasvavat usein ensin leveyssuuntaan ja sitten pituussuuntaan ja pojilla voi helposti tulla 10 cm vuodessa. Elimistö on aika kovilla aika pitkään, joten en missään nimessä lähtisi rajoittamaan kasvavan lapsen ruokaa. Ruokarajoitukset ovat nopein ja tehokkain keino pilata ihmisen ruokasuhde lopullisesti.
Puutu annoskokoihin. Ruokaa saa tietyn verran, jos nälkä jää, saa lisää vaikka vain kasviksia. Miksi syötät lapsellesi herkkuja? Onko niitä joka päivä? Onko ruoassa riittävästi kuituja?
Vierailija kirjoitti:
Puutu annoskokoihin. Ruokaa saa tietyn verran, jos nälkä jää, saa lisää vaikka vain kasviksia. Miksi syötät lapsellesi herkkuja? Onko niitä joka päivä? Onko ruoassa riittävästi kuituja?
Jos nälkä jää, niin siihen ei auta mitkään kasvikset. Ne vain lisäävät sitä nälkää.
Ainahan voi kieltää välipaloja ym. mutta mitä se hyödyttää jos kukaan ei ole vahtimassa syökö lapsi niitä kiellosta huolimatta. Useimmiten vanhemmat ovat töissä päivisin ja jos syö vielä kavereillakin mitä sattuu, niin mahdoton tehtävä. Ja kuten AP totesi, niin mahalaukku venyy, eikä monikaan ihminen oikeasti tarvitsisi sellaisia määriä ruokaa mitä syövät.
Voiko olla, että lapsi syö nyt johonkin muuhun kuin nälkäänsä? Enemmänkin vaan syömisen ilosta... Missä jamassa on mielialat? Ei toi nyt ihan ok:lta kuulosta jos syö valtavasti ruokaa ja lisäksi esim. sen 5 leipää välipalaksi, vaikka ei edes juurikaan liiku.
Valitettavasti en osaa antaa mitään järkevää neuvoa, mutta keskustelua pojan kanssa voisi yrittää.
Tuossa iässä monilla pojilla on vaihe, jolloin painoa kertyy enemmän. Tankkaus vähän kuin alkaa jo ennen kasvupyrähdystä.
Meillä saman ikäinen ja pituinen poika syö ruokaa ihan valtavasti, mutta on hyvin hoikka.
Luulen, että teillä on ongelmana nuo omilla rahoilla ostetut herkut. Meillä poikaa pistää rahansa säästöön eikä ostele herkkuja ja yhteinen herkkupäivä on kerran viikossa.
Voisitte tehdä poikanne kanssa sopimuksen siitä, että rahat laitetaan säästöön esimerkiksi jotain toivomaansa kohdetta varten. Hän ei selvästikään hallitse rahankäyttöään, kun rahat menevät herkkuihin ja tulee terveysriskejä, joten teidän vanhempina pitää valvoa ja opastaa poikaa rahankäytössä.
Katsele nyt vielä jonkin aikaa. Pojille on normaalia kerätä painoa ennen pituuskasvupyrähdystä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi kieltää välipaloja ym. mutta mitä se hyödyttää jos kukaan ei ole vahtimassa syökö lapsi niitä kiellosta huolimatta. Useimmiten vanhemmat ovat töissä päivisin ja jos syö vielä kavereillakin mitä sattuu, niin mahdoton tehtävä. Ja kuten AP totesi, niin mahalaukku venyy, eikä monikaan ihminen oikeasti tarvitsisi sellaisia määriä ruokaa mitä syövät.
Voiko olla, että lapsi syö nyt johonkin muuhun kuin nälkäänsä? Enemmänkin vaan syömisen ilosta... Missä jamassa on mielialat? Ei toi nyt ihan ok:lta kuulosta jos syö valtavasti ruokaa ja lisäksi esim. sen 5 leipää välipalaksi, vaikka ei edes juurikaan liiku.
Valitettavasti en osaa antaa mitään järkevää neuvoa, mutta keskustelua pojan kanssa voisi yrittää.
Näille ihmisille jotka ei ymmärrä että ruokaa voi syödä myös koska se on _hyvää_ eikä se tarkoita että olisi jotain mielialaongelmaa. Itse olen normaalipainoinen ihminen, mutta rakastan ruokaa. Ruoka on harrastus, hifistelen keittiössä ja syön viikonloppuina herkkuaamiaisia. Jos en kontrolloisi itseäni söisin varmasti aivan liian isoja annoksia ruokaa ihan vaan koska se on niin hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille ihmisille jotka ei ymmärrä että ruokaa voi syödä myös koska se on _hyvää_ eikä se tarkoita että olisi jotain mielialaongelmaa. Itse olen normaalipainoinen ihminen, mutta rakastan ruokaa. Ruoka on harrastus, hifistelen keittiössä ja syön viikonloppuina herkkuaamiaisia. Jos en kontrolloisi itseäni söisin varmasti aivan liian isoja annoksia ruokaa ihan vaan koska se on niin hyvää!
Jos ei pysty kontroloimaan, niin vika on ruuan sisällössä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lihoi juuri 12-13, kun painoa ei tullut. Oli selkeästi lihava. Sitten kun kasvu pyrähti käyntiin, niin lopputuloksena tuli hoikka poika. Olen kuullut muualtakin, että jotkut kasvaa näin.
Mun poika oli ikävuosina 10-14 aika pullea, tai siis maha oli sellainen löllö ja takamus pyöreä pallo, kasvoissa selkeästi rasvaa liikaa. Liikkui kyllä paljon, oli aktiivinen, mutta ruoka maistui ja noh, ne herkut. Mutta sitten alkoi kasvupyrähdys ja yht'äkkiä oli yli 180 senttiä pitkä ja muuttui hoikaksi nuoreksi miehenaluksi. Jossain vaiheessa näytti jo liian laihalta, kun mm. maha alkoi olemaan klommolla ja nilkat ja ranteet pelkkää luuta ja nahkaa.
Tällä hetkellä sopusuhtainen aikuinen 23v. mies. Toki ei kaikille käy näin, että lapsenpyöreys häviää, vaan joskus lihominen lisääntyy ja on sitten ylipainoinen ja huonokuntoinen nuori aikuinen. Että siinä mielessä kannattaa ottaa hienovaraisesti puheeksi ravinto, terveys ja liikkuminen. Ei se lapsi siitä rikki mene, että puuttuu syömisiin, kunhan ei töksäyttele ulkonäöstä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nälkä jää, niin siihen ei auta mitkään kasvikset. Ne vain lisäävät sitä nälkää.
Et taida syödä kasviksia?
Pidät lastasi tyhmänä. Miten ajattelet ettei 12v ole huomannut olevansa eri kokoinen kuin muut? Ikävä kyllä ei ole olemassa mitään lapselle huomaamatonta tapaa rajoittaa syömisiä silloin kun lapsi on jo lihonut ja ruokaa menee valtavia määriä, vatsalaukku tarvitsee sitä täytettä kun on siihen tottunut. Aika korjaa asian tai sitten ei. Normaalia kotiruokaa saa syödä niin paljon kuin jaksaa, sen rajoittaminen on raakaa ja todella traumatisoivaa. Lapsellasi on nälkä. Et voi asialle mitään.
Sensijaan omalle läskifobiallesi saatat voida. Mutta sillehän et aio mitään tehdä.