12-vuotiaalla alkaa paino nousta liikaa , miten puuttua?
Pituus-painosuhde alkaa olla siellä ylipainon puolella. Ennen kouluikää oli hoikka. On lukutoukka ja tykkää pelata, liikuntaan on aina pitänyt tuuppia vaikka vanhemmat liikutaan päivittäin. Sählyä pelaa kahdesti viikossa (tai pelasi kunnes tuli koronatauko) ja koulumatkat pyöräilee.
Lapsi syö isoja annoksia ja vaikka on iso päivällinen , haluaisi lapsi paistaa iltapalaksi kananmunia. Saattaa paistaa itselleen iltapalaksi 3-4 kananmunaa. Herkutkin maistuu mutta suurin osa kaloreista tulee tavallisesta ruuasta kun syö niin isoja annoksia. Herkkuja on vaikea rajata kun lapsella on omaa rahaa ja vaikka kotona on herkkupäivä kerta viikkoon saattaa kavereiden kanssa mennä arkena kauppaan.
Veljensä taas on hyvin hoikka. Miten puuttua tähän kehitykseen ilman että lapselle tulee kehonkuvaan häiriöitä? Poika on selvästi luokkatovereita pulleampi vatsanseudulta, ei ole kuitenkaan vielä itse tajunnut asiaa.
Ruokamäärät olisi ok jos samaan aikaan olisi kasvupyrähdys mutta kun ei ole. Poika on jo 50-kiloinen vaikka painoa alle 160.
Kommentit (139)
Piano alkaa kyllä paista eikä nousta samoin ku lätty alkaa lätistä ja haima haista. Esimerkiksi noutaminen alkaa nousta.
Ap, entä jos laittsisit ruokaa vain sen verran, että jokaiselle riittää yksi annos, isälle isoin. Se otetaan lautaselle ja sitten ruoka on loppu. Kasviksia sitten niin paljon, että riittää santsaukseenkin.
Iltapalaksi jotain valmiiksi suunniteltua, eikä niin, että "pääsee" paistamaan kananmunia, jotka taatusti lihottavat, onhan niissäkin, varsinkin paistettuna reippaasti kaloreita, neljässä paistetussa kananmunassa on noin 500 kcal. On se 12-vuotiaan iltapalaksi tuhti annos.
Ap ei ole vielä nähnyt mitään. Se varsinainen syöminen alkaa vähän myöhemmin. Siinä 14-19 välissä voi tulla 20 cm pituutta ja 30 kiloa painoa.
Etköhän itse kertonut vastauksen. Suuret iltapalat. Taivuta pois niistä tai kevennä päivällistä.
Anna syödä!! Minulla ei koskaan ole ollut niin kova nälkä kun 12-vuotiaana. Kouluterkkari huomautti pyöreydeystä ja että asialla pitäisi "tehdä jotain" ja siitä alkoi lähes 10 vuoden syömishäiriökierre. Välillä olin alipainon puolella, mutta terveempinä jaksoina esim. 17-vuotiaana kehoni palasi aina pyöreäksi. Kuitenkin nyt lähempänä 2 ikävuotta olen lopettanut syömisen tarkkailun kokonaan ja kukapa olisi arvannut (/sarkasmi) että lapsenpyöreys häviää aikanaan. Solakoiduin kahdenkympin puolella luonnostaan ja olen nykyään jopa timmi. Olen katkera siitä, että koin painetta 14-vuotiaana näyttää samalta, miltä näytän nyt, eikä kukaan aikuinen tarjonnut asialle mittasuhteita, että olin lapsi vielä ja siksi pyöreähkö. 12-vuotias on esiteini jonka keho tarvitsee energiaa. Jos jotain on pakko tehdä niin liikkukaa enemmän mutta syömisien kommentointi ja valvominen voi olla kohtalokasta!
Vierailija kirjoitti:
Anna syödä!! Minulla ei koskaan ole ollut niin kova nälkä kun 12-vuotiaana. Kouluterkkari huomautti pyöreydeystä ja että asialla pitäisi "tehdä jotain" ja siitä alkoi lähes 10 vuoden syömishäiriökierre. Välillä olin alipainon puolella, mutta terveempinä jaksoina esim. 17-vuotiaana kehoni palasi aina pyöreäksi. Kuitenkin nyt lähempänä 2 ikävuotta olen lopettanut syömisen tarkkailun kokonaan ja kukapa olisi arvannut (/sarkasmi) että lapsenpyöreys häviää aikanaan. Solakoiduin kahdenkympin puolella luonnostaan ja olen nykyään jopa timmi. Olen katkera siitä, että koin painetta 14-vuotiaana näyttää samalta, miltä näytän nyt, eikä kukaan aikuinen tarjonnut asialle mittasuhteita, että olin lapsi vielä ja siksi pyöreähkö. 12-vuotias on esiteini jonka keho tarvitsee energiaa. Jos jotain on pakko tehdä niin liikkukaa enemmän mutta syömisien kommentointi ja valvominen voi olla kohtalokasta!
*lähempänä 25 ikävuotta siis. Olen 24. Syömishäiriö vaivasi on-off 13-22-vuotiaana.
En ymmärrä kommentteja, että kasvikset lisäävät nälkää. Omena tai banaani välipalaksi, kurkkua leivän päälle. Mulla ainakin on aina toiminut välipalana.
Tee ruokaa vaan tietty määrä. Salaattia ja kasviksia reilusti. Älä edes osta mitään epäterveellistä kaupasta. Laihduttaa ei tarvitse, mutta ettei enempää liho. Pituuskasvu kyllä tasaa sitten tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lihoi juuri 12-13, kun painoa ei tullut. Oli selkeästi lihava. Sitten kun kasvu pyrähti käyntiin, niin lopputuloksena tuli hoikka poika. Olen kuullut muualtakin, että jotkut kasvaa näin.
Mun poika oli ikävuosina 10-14 aika pullea, tai siis maha oli sellainen löllö ja takamus pyöreä pallo, kasvoissa selkeästi rasvaa liikaa. Liikkui kyllä paljon, oli aktiivinen, mutta ruoka maistui ja noh, ne herkut. Mutta sitten alkoi kasvupyrähdys ja yht'äkkiä oli yli 180 senttiä pitkä ja muuttui hoikaksi nuoreksi miehenaluksi. Jossain vaiheessa näytti jo liian laihalta, kun mm. maha alkoi olemaan klommolla ja nilkat ja ranteet pelkkää luuta ja nahkaa.
Tällä hetkellä sopusuhtainen aikuinen 23v. mies. Toki ei kaikille käy näin, että lapsenpyöreys häviää, vaan joskus lihominen lisääntyy ja on sitten ylipainoinen ja huonokuntoinen nuori aikuinen. Että siinä mielessä kannattaa ottaa hienovaraisesti puheeksi ravinto, terveys ja liikkuminen. Ei se lapsi siitä rikki mene, että puuttuu syömisiin, kunhan ei töksäyttele ulkonäöstä mitään.
Tuohon ei kannata luottaa. Itse asiassa se on oikeastaan hyvin harvinaista. Muista omasta nuoruudestani tasan yhden pojan jolle kävi noin. Oli myöhäinen kasvaja ja venähti varmaan yli 30 cm murrosiän loppupuolella. Ja siihen aikuistumiseen taisi liittyä jonkinlainen urheiluinnostus, koska ei pelkkä pituuskasvu pidä painoa alhaalla kovin pitkään. Jos jatkaa herkuttelua eikä lisää liikuntaa niin paino alkaa nousta kun pituuskasvu pysähtyy. Lepokulutus ei kovin paljoa kaloreita syö.
Sanoisin ap:lle että ruoan annostelu valmiiksi ja jos jää nälkä niin sitten raakaa porkkanaa, kukkakaalia tms. järsittävää mikä vie nälän ja tuo vähän kaloreita ja siihen juomaksi vettä päälle. Jos on epäilys että syöpöttelee tai juopottelee (energiajuomat on kaloripommeja) viikkorahoilla, niin ottaisin ne pois ja ostaisin sitten kerran viikossa jotain toiveiden mukaista tai laittaisin vaikka rahaa säästöön tilille.
Vaikka painoa alle 160? Viimeinen lause aloituksessa on outo.
Miten nyt on luetunymmärtäminen palstalaisille näin vaikeaa. Ap on moneen kertaan kirjoittanut, että perheessä syödään terveellisesti eli tarvetta ei ole perheen ruokaremontille vaan tämä lihova lapsi syö liian isoja annoksia. Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa ja lihoa koska yksinkertaisesti saa liikaa kaloreita vaikka se ruoka olisi kuinka terveellistä. Taidetaan nyt enneminkin kaivata vinkkejä siihen miten rajoittaa lapsen ruoan määrää kun lapsi syö selvästi yli oman energian tarpeen vain koska ruoka on hyvää ja tekee mieli lisää vaikka vatsa olisi jo täynnä.
Meidän tytöllä oli sama juttu n. 9-10v tuli ylipainoa. Kilpirauhasarvot olivat ok. Outoa lievää oireilua pari vuotta. Sitten alkoi laihtuminen ja pyörtyily 11-12 vuotiaana. Kilpirauhasarvot päin prinkkalaa. Diagnoosi basedowin tauti.
Koittakaa keksiä jotain mieluista liikuntaa tauolla olevan sählyn tilalle, jotain koko perheen yhteistä esim. Luistelu tms. Jos poika ottaa isästä mallia annoskoissa niin lähtisikö vaikka isän kanssa lenkille pari kertaa viikossa. Voi perustella sillä että säilyy sählykunto myös tauon aikana, ei tarvitse viitata painon nousuun.
Kyllä 12-vuotiaalle voi sanoa ettei syöisi 2 ihmisen annoksia, koska siitä lihoo ja tulee mahdollisia terveyshaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Meillä on käytössä suositusten mukaiset tuotteet. Kuten sanoin muut perheessä on hoikkia. Mutta kun lapsi pääsee itse vaikka välipalalle saattaa tehdä itselleen ja syödä 5 ruisleipää jonka päällä juustoa ja kalkkunaleikettä. Kyse on ruuan määrästä, ei laadusta! Samoin joku ruualla on salaattia lisukkeeksi. Lapsi syö kyllä salaatit, marjat ym mutta sen lisäksi saa kaloreita liikaa kokonaisuudessaan koska paino nousee. Tämän päälle vielä sipsipussi kaverin luona jne.. ap
Meillä on välipaloja rajoitettu ihan siitä syystä että kaikki ei olisi aina heti lopussa. Nimittäin söisivät kaikki rahkat, sämpylät, banaanit jne. heti kun viikon annos kaupasta kannetaan. Oli nälkä tai ei. Eli sanotaan lapsille että kyllä sinulle kaksi leipää päällisineen riittää. Jos on vielä nälkä ota porkkana. Jos sittenkin niin koetapa kestää. Päivällisellä meillä ei jääkään viideltä hengeltä yleensä sen enempää eli lisää ei voi ottaa, kasviksia ja hedelmää siihen päälle jos on nälkä.
Ei siis puhuta että ei saa syödä liikaa ettei liho, vaan opetetaan että kohtuus kaikessa. Ja pakko olla, koska muuten me ei tehtäisi muuta kuin kannettaisi ruokaa kaupasta. Olen huomannut myös että lapset monesti syövät tylsyytensä. Keväällä kun oli etäkoulu niin olivat koko ajan jääkaapilla kun eivät keksineet muutakaan tekemistä.
Vähän nyt kyseenalaistaisin ap:n väittämän terveellisestä ruoasta. Minunkin äitini mielestä läpi lapsuuteni syötiin terveellisesti ja ravinteikkaasti, vaikka ainoat kasvikset oli lautasen reunalla pari kurkun ja tomaatin palaa ja muutama peruna per viikko.
Nyt oikeasti kriittisellä silmällä tarkastelemaan sitä ruokaa. Mikä on terveellistä ja täyttävää 40-vuotiaan naisen mielestä, ei välttämättä ole lainkaan riittävää 12-vuotiaan esiteinin, jonka kasvupyrähdys väijyy nurkan takana, kannalta.
Mitä tulee herkkuihin, niin syökö lapsi koulussa kouluruokaa vai korvaako herkuilla? Jos jälkimmäinen, niin ei ihme että on päivällispöydässä nälkä.
Ainakin kananmunia voi rajoittaa helposti sillä, että niitä saa syödä yhden per päivä, perustelee vaikka sitten kolesterolisuosituksella tms. Vaikea paikka kyllä, kun paino on kasvavalle nuorelle herkkä asia.
Itse olen yksi näistä ihmisistä joka nuorena aikuisena lihoi ennen kaikkea syömällä RUOKAA liikaa, ja siihen auttoi säännöllisen ruokarytmin käyttöön ottaminen ja annoskokojen pienentäminen. Mutta kyllä se tahdonvoimaa on vaatinut varmaan juuri ruokamäärien venyttämän mahalaukun takia ja tunne- ja tapasyömisen vuoksi.
Syön toki, mutta kalorit ja kylläisyyden saan ihan muusta.