Teini on aivan yksin koulussa. Ollut jo vuoden. Luokanvalvoja ei puutu asiaan, koska välitunti on kuulemma oppilaiden vapaa-aikaa.
Kommentit (99)
No mitä luokanvalvoja voisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
No mietipä sitä.
Meinaat että yläasteella pelataan vielä samoilla säännöillä kuin päiväkodissa? Porukasta pois sulkeminen on julmaa, mutta mitähän tuossa voi tehdä? Ei ne muut sun teiniäs mukaan käskystä ota.
Pitääkö opettajan pakottaa muut ottamaan teinisi kaveriksi? Tunnilla on tehtävä ryhmätyötä sen kanssa, kenen ryhmään määrätään. Välkällä saa olla vapaasti.
Miksei mukulasi mene itse juttelemaan jonkun muun yksin seisoskelevan kanssa?
Vaikka ottaisit yhteyden paaviin, nuori ei pakottamalla pääse piireihin. Ymmärtänet itsekin. Päinvastoin, voi käydä erittäin huonosti.
Suosittelen koulun vaihtamista.
Kannattaa tehdä kaikkensa että saat tilanteen muutettua,siis aivan kaikki
Vierailija kirjoitti:
Oppilashuoltoryhmä, koulukuraatori, koulupsykologi, kouluterv.huoltaja
Sitten ollaan niiin kauhuissaan kun tapahtuu jotain peruuttamatonta.
:( olen pahoillani teinisi puolesta. Itselläni oli aikoinaan samanlainen tilanne, olin yksin välitunnit, joskus välituntivalvoja tuli pitämään seuraa, se auttoi kun edes joskus joku oli seurana. onko mahdollista että viesittelisit/soittaisit tauolla lapsellesi, se voisi piristää?
Tuo on kiusaamista, jos ulkopuolelle jätetään. Siinä vaiheessa on teinin varmasti vaikea lähteä yrittämään muille juttelua.
Jahas, siellä on Koskela 2 tulossa.
Ota yhteys rehtoriin jos luokanvalvojaa ei kiinnosta.
Ihme vastuuttomia hyypiöitä opettajia, kyllä tukioppilaita on ennenkin käsketty yksinäisten seuraksi. Siitä ne piirit on sitten alkaneet laajentua.
Mitä lapsesi haluaa? Minä järkkäilin vastaavassa tilanteessa inokkaana ja nuorena opena teinille seuraa, eli sovimme, että esim. tukari menee syömään yhdessä tai joku aktiivinen luokkakaveri pyytää mukaan välkällä. Teini oli raivoissaan ja vietti jatkossa välkkänsä metsässä, eikä mennyt lainkaan syömään. Olin kuulemma pahin kiusaaja, kun en antanut olla rauhassa yksin.
parempi yksin kuin huonossa seurassa
No mitenhän se luokanvalvoja niitä kavereita hankkii? Itse se on tehtävä.
Tuo on ongelma. Mulla oli samassa luokassa yksi kaveri, mutta jos hän oli kipeenä, olin yksin. Mutta - kun ei siellä oikein ollut muitakaan, keiden kanssa edes olisin halunnut olla. Juu ja jos äiti olis tullut puuttumaan, olisin hävennyt silmät päästäni. Inhosin välitunteja kaverin poissaolopäivinä - en siksi, että yksin olo olisi muuten harmittanut, mutta se hävetti. Itse en ollut yläasteella pois kuin seiskalla muutaman päivän ja sitten lukiossa yhden päivän, joten kaverillani ei ollut samaa ongelmaa, mutta kaverini sairasteli paljon. Ei minua tytöt pahemmin edes kiusanneet, pojat vain ja pari tyttöä nyt oli ilkeitä, mutta he ilkeilivät monelle muullekin.
Minä vietin välkkärit yksin ja olin onnellinen. Kuuntelin muiden tyttöjen juttuja poikaystävistä , meikeistä yms. ja mietin itsekseni Humisevaa Harjua. Olisin joutunut varmaan psykoosiin jos joku olis pakottanut minut noiden idioottien (omasta mielestäni) seuraan. Mitä jos kysyisit teiniltäsi haluaako hän olla yksin vai porukassa.
Lapsesi kannattaisi aloittaa joku harrastus. Se antaisi hänelle lisää itseluottamusta ja sitä kautta kavereiden saaminen koulussakin helpottuisi. Varsinkin jos harrastuskaverit käyvät samaa koulua, huomaisivat ettei hän olekaan sellainen, minä häntä ovat pitäneet. Ihmisillä on usein hölmöjä ennakkoluuloja, joiden muuttaminen vaatii parempaa tutustumista. Toisen kaveriksi nyt ei tietenkään ketään voi pakottaa.
Mikä siinä on vialla, että kukaan ei halua sen seurassa olla?
Välitunti on kouluaikaa. Ota yhteys rehtoriin.