Kouluruoka on täyttä sontaa
Kun lukee koulun ruokalistoja, niin ruokien nimet on tosi hienoja ja antavat käsityksen ravinteikkaasta ruuasta. Asia on päinvastoin, lapsille tarjotaan halvinta mahdollista vatsantäytettä, joka ei pidä nälkää. Ruuan lisäksi tarjolla on rasvatonta maitoa ja leivälle margariinia. Ei lapset ansaitse tuollaista.
Sitten on niitä vanhempia, jotka ajattelevat, että koululaiset saavat koulussa ruokaa eivätkä kotona ruoki lapsia. Tällaiset lapset jäävät täysin ilman ravintoa.
Ratkaisu tähän on, että vanhemmat ottaisivat itse päävastuun lastensa ravinnon saannista.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan monellakaan kotona niin monipuolista ruokaa mitä kouluissa ja salaatit. Widu kun pitää aina valittaa vali vali.
Monipuolisuus ja salaatit ei tee eineksistä ja keinoaineista tehtyä ruokaa hyvää ravintoa.
Ei niitä eineksiä tarvittaisi jos kunta palkkaisi työntekijöitä tekemään ruokaa alusta loppuun asti. Sellaista ei pystytä parilla työntekijällä teetättämään. Johtaja tason ja kaiken maailman turhaa paperin pyörittäjää kuten TE- toimiston istuvaa turhaa työttömien pyörittelijä virkailijaa lisätään mutta sinne raskaaseen pienipalkkaiseen työhön ei lisätä henkilökuntaa. Tervemenoa katsomaan koulun keittiölle.
Arvaappa kuinka teurasjätteellä ja keino aineilla sodan jälkeen ja pula-ajat eläneet ovat eläneet. Et tiedä pula-ajoista yhtään mitään.
Henkilökunnan lisäys ei muuta ruuan tasoa. "teurasjätteet" on muuten sitä ravintorikkainta osaa ruhosta. Entisajan "keinoruuatkin" oli jotain ihan muuta kuin nykytrendien mukaiset keinoruuat.
En tiedä pula-ajoista mitään.
Mä oon täysin samaa mieltä kuin ap. Nykyinen kouluruoka on ihan täyttä paskaa verrattuna siihen, mitä itse olen 90-luvulla koulussa syönyt. Silloin oli ihan tavallista kotiruokaa kouluissa eikä mitään hemmetin kiknerne-kookoskeittoja.
Mä sanoisin, et koulujen pitäis tarjota lapsille maistuvaa ja suht perinteistä ruokaa. Pääasia, että ruoka maistuu ja lapsi saa tarvitsemansa energian, paskaa ruokaa ei meidänkään lapset syö ja tulevat sitten nälkäisenä koulusta kotiin. Jätetään se erikoisempien ruokien maistattelu koteihin ja kouluun tarjolle perusruokaa. Niinku ysärillä. Kanaviillokkia, kalapuikkoja, erilaisia laatikoita, keittoja, kastikkeita perunalla tai makaronilla jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te luulette saavan sillä koulu ruualla joka saa pari euroa per annos maksaa. Olisitteko valmiita maksamaan omasta pussista lisää. Ehdottakaa halukkuutenne että maksatte enemmän ja kuinkahan moni olisi valmis maksamaan? Eräässä koulussa vanhemmat maksoivat ylimääräisestä välipalasta ennen kuin lapset lähtivät kotiin.
Ei koulussa tarvitsekaan tarjota ravinteikasta ruokaa, vaan pitäisi herättää vanhemmat tarjoamaan kotona oikeaa ruokaa lapsille.
Mistäs vanhemmat tietää kouluruoan tason, jos (mikäli palstaan on uskominen) teini lopettaa puhumisen yläkouluun mennessään ja seuraavan kerran se puhuu vanhemmilleen, kun tarvitsee lapsilleen hoitajaa viikko synnytyksen jälkeen toteuttaakseen kauan odotettuja lapsivapaitaan?
Käyttäjä1726 kirjoitti:
Mä oon täysin samaa mieltä kuin ap. Nykyinen kouluruoka on ihan täyttä paskaa verrattuna siihen, mitä itse olen 90-luvulla koulussa syönyt. Silloin oli ihan tavallista kotiruokaa kouluissa eikä mitään hemmetin kiknerne-kookoskeittoja.
Mä sanoisin, et koulujen pitäis tarjota lapsille maistuvaa ja suht perinteistä ruokaa. Pääasia, että ruoka maistuu ja lapsi saa tarvitsemansa energian, paskaa ruokaa ei meidänkään lapset syö ja tulevat sitten nälkäisenä koulusta kotiin. Jätetään se erikoisempien ruokien maistattelu koteihin ja kouluun tarjolle perusruokaa. Niinku ysärillä. Kanaviillokkia, kalapuikkoja, erilaisia laatikoita, keittoja, kastikkeita perunalla tai makaronilla jne...
Kanaviilokit, kalapuikot, keitot ja laatikot, perunat ja kastikket ovat erikoisruokia? Mitä siellä koulussa sitten pitäisi tarjota? Taikasieniä ja vaaratonta yrttihuumetta???
Limavelli, räkävelli, en oikeasti tiedä, mitä se oli. Se oli jotain tosi yökötttävää, Limaista...Sitä oli tarjolla kansakoulun alaluokilla Lapinlahden kansakoulussa Helsingissä Lapinlahdenkadulla....
Eräänä päivänä luokkatoveri oksensi ruokansa lautaselleen, olisikohan ollut hernekeitto....
Minulle se jäi ikuisesti mieleen Valvoja käski tämän ihmisen syödä se oksennus siitä lautaseltaan.
Minusta tämän kirjoittaminen on ahdistavaa, mutta ehkä vapauttavaa, Riipuu teistä, toivon niin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te luulette saavan sillä koulu ruualla joka saa pari euroa per annos maksaa. Olisitteko valmiita maksamaan omasta pussista lisää. Ehdottakaa halukkuutenne että maksatte enemmän ja kuinkahan moni olisi valmis maksamaan? Eräässä koulussa vanhemmat maksoivat ylimääräisestä välipalasta ennen kuin lapset lähtivät kotiin.
Ei koulussa tarvitsekaan tarjota ravinteikasta ruokaa, vaan pitäisi herättää vanhemmat tarjoamaan kotona oikeaa ruokaa lapsille.
Mistäs vanhemmat tietää kouluruoan tason, jos (mikäli palstaan on uskominen) teini lopettaa puhumisen yläkouluun mennessään ja seuraavan kerran se puhuu vanhemmilleen, kun tarvitsee lapsilleen hoitajaa viikko synnytyksen jälkeen toteuttaakseen kauan odotettuja lapsivapaitaan?
No meillä jo ihan googlettamalla kouluruokalistan ja kuuntelemalla lapsilta mitä kuraa minäkin päivänä on ollut. Ja meidän lapset on kaikkiruokaisia.
Itse syön päivittäin töissä kouluruokaa ja hyvää on. Harmi jos äiskät laittaa lapsiensa päähän ajatuksen että kouluruoka on pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1726 kirjoitti:
Kanaviilokit, kalapuikot, keitot ja laatikot, perunat ja kastikket ovat erikoisruokia? Mitä siellä koulussa sitten pitäisi tarjota? Taikasieniä ja vaaratonta yrttihuumetta???
Nää on just NIITÄ PERUSRUOKIA!!
Luetun ymmärtäminen?
Vierailija kirjoitti:
Itse syön päivittäin töissä kouluruokaa ja hyvää on. Harmi jos äiskät laittaa lapsiensa päähän ajatuksen että kouluruoka on pahaa.
Kyse ei ole mausta, vaan sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä jo ihan googlettamalla kouluruokalistan ja kuuntelemalla lapsilta mitä kuraa minäkin päivänä on ollut. Ja meidän lapset on kaikkiruokaisia.
Ruokalista ei kerro ruuan sisällöstä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan monellakaan kotona niin monipuolista ruokaa mitä kouluissa ja salaatit. Widu kun pitää aina valittaa vali vali.
Monipuolisuus ja salaatit ei tee eineksistä ja keinoaineista tehtyä ruokaa hyvää ravintoa.
Ei niitä eineksiä tarvittaisi jos kunta palkkaisi työntekijöitä tekemään ruokaa alusta loppuun asti. Sellaista ei pystytä parilla työntekijällä teetättämään. Johtaja tason ja kaiken maailman turhaa paperin pyörittäjää kuten TE- toimiston istuvaa turhaa työttömien pyörittelijä virkailijaa lisätään mutta sinne raskaaseen pienipalkkaiseen työhön ei lisätä henkilökuntaa. Tervemenoa katsomaan koulun keittiölle.
Arvaappa kuinka teurasjätteellä ja keino aineilla sodan jälkeen ja pula-ajat eläneet ovat eläneet. Et tiedä pula-ajoista yhtään mitään.
Henkilökunnan lisäys ei muuta ruuan tasoa. "teurasjätteet" on muuten sitä ravintorikkainta osaa ruhosta.
Entisajan "keinoruuatkin" oli jotain ihan muuta kuin nykytrendien mukaiset keinoruuat.
Mistä tiedät ettei työntekijöiden lisäys tasoa nostaisi. Siitä riippuisi se että ei tarvitsisi eineksiä lämmittää vaan voitaisiin sitä ruokaa tehdä itse. Oletko ollut suurtauloudessa töissä? No sillä teurasjätteellähän meidät on ruokittu mutta minun mielestä se maistui ihan paskalle tai mauttomalle ja oli ihme harmaata kittiä jonka olisi seinään heittänyt niin siellä pysyisi. Olisin ollut ollut onnellinen jos siihen aikaan olisi kasvisvaihtoehdon saanut kun en pystynyt sitä teurasjätettä syömään vaikka olisi kuinka ravintorikasta ollut. En syö teurasjätettä nyt aikuisena ja katson tuoteselosteet tarkkaan enkä ole ravinnonpuutteesta kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1726 kirjoitti:
Hyvältähän noi kuulostaa, mutta tiedätkö, mitä ne sisältää?
Jos teurasjäte on ravintorikkainta niin miksi rikkaat eivät sitä syö vaan kalleimpia fileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnan lisäys ei muuta ruuan tasoa. "teurasjätteet" on muuten sitä ravintorikkainta osaa ruhosta.
Entisajan "keinoruuatkin" oli jotain ihan muuta kuin nykytrendien mukaiset keinoruuat.
Mistä tiedät ettei työntekijöiden lisäys tasoa nostaisi. Siitä riippuisi se että ei tarvitsisi eineksiä lämmittää vaan voitaisiin sitä ruokaa tehdä itse. Oletko ollut suurtauloudessa töissä? No sillä teurasjätteellähän meidät on ruokittu mutta minun mielestä se maistui ihan paskalle tai mauttomalle ja oli ihme harmaata kittiä jonka olisi seinään heittänyt niin siellä pysyisi. Olisin ollut ollut onnellinen jos siihen aikaan olisi kasvisvaihtoehdon saanut kun en pystynyt sitä teurasjätettä syömään vaikka olisi kuinka ravintorikasta ollut. En syö teurasjätettä nyt aikuisena ja katson tuoteselosteet tarkkaan enkä ole ravinnonpuutteesta kärsinyt.
Se kouluruoka on ylempää määrätty eikä siihen vaikuta henkilöstön lisäys.
Vierailija kirjoitti:
Jos teurasjäte on ravintorikkainta niin miksi rikkaat eivät sitä syö vaan kalleimpia fileitä.
Ne ei ymmärrä. Ei rikkaus tee ihmisestä viisasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnan lisäys ei muuta ruuan tasoa. "teurasjätteet" on muuten sitä ravintorikkainta osaa ruhosta. Entisajan "keinoruuatkin" oli jotain ihan muuta kuin nykytrendien mukaiset keinoruuat.
Mihinkä perustat teurasjätteen ravintorikkauden sillä rikkaillehan ne eivät kelpaa ollenkaan. Köyhillehän niitä jätteitä on aina syötetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä perustat teurasjätteen ravintorikkauden sillä rikkaillehan ne eivät kelpaa ollenkaan. Köyhillehän niitä jätteitä on aina syötetty.
Ravintorikkaus ei perustu siihen, kuka sitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60- luvulla syntyneelle kun pääsin kouluruokaa työharjoittelussa/opiskellessa suurtalouskokiksi syömään vaikka olen nirso niin järkyttävän hyvää oli verrattuna omiin kouluruoka aikoihin. Riippuu varmaa koulusta mutta siellä koulussa oli parhaimmat ruuan tekijät. Tai nehän tehdään tarkan reseptin mukaan jos ei ole einesruoka päiviä välillä sitä työtä helpottamassa. Ei niissä voi sooloilla oman päänsä mukaan. Kaikki ainekset mitatataan reseptin mukaan. Ravintoarvot ovat laskettu että siitä saa sen olikohan se yksi neljäsosan päivän tarpeesta ja vanhemmilla loput vastuu ruokinnasta. Pari euroa on sen ruuan hinta jotenka ei sillä mitään erikoisherkkuja saa.
Onko kukaan ollut koulun keittiöllä työssä ja jos ei niin ei todellakaan tiedä kuinka raskasta se työ on. Saa olla huippu urheilijan kunto sillä mitään lepotaukoja ei ole. Minulla tippui paino 20 kg puolessa vuodessa, niin rankkaa se oli. Jos siis haluaa laihduttaa niin sinne töihin vain.
https://www.facebook.com/nelonen/videos/arman-pohjantähden-alla-suurtal…
Tämä kannattaa katsoa jos ei tiedä minkälaista työtä ne koulujen keittiöillä tekee.
Olen katsonut kyseisen ohjelman. Siinähän ruokaa laitettiin juurikin eineksistä ja keinorasvoista/kermoista. Ei se raskas työ tee siitä "ruuasta" yhtään ravitsevampaa.
Ei siinä näytetty koko totuutta. Se ruoka saa maksaa muutaman euron ja vanhempien pitää huolehtia yli puolet päivän ravinto suosituksista.
Osa viikosta on eines ruokaa sillä henkilöstökulut pitää olla minimissään. Neljäkö siellä oli ruokkimassa koko koulua niin kannattaa mennä kuukaudeksi vaikka työharjoitteluun niin monikaan ei kestäisi päivääkään.
Ruuanlaiton lisäksi on se kamala siivous ja tiskaus sekä seuraavan päivän ruuan esivalmistelut. Jos alusta asti kaikki ruuat tehtäisi joka päivä niin ei tuollaisella henkilökunnalla joka on jo vedetty aivan piippuun niin ei pärjättäisi.
Kouluaikanani kaikki kävivät harjoittelussa koulun keittiössä. Tiskikoneen käyttö on helppoa ja liukuhihnallehan niitä astioita ladotaan. Ei ollut kyllä raskasta työtä ainakaan tuo tiskaus. Kahdeksan tuntia päivässä ihan tavallista työtä.
Meinaatko,että kouluruokaloissa ja muissakaan ravintoloissa ei tehdä muuta kuin lajitellaan aterimia?
.
Ruoka ilmeisesti lopsahtaa lautaselle aterimia heiluttamalla ja raha tulee taikaseinästä...?