Kouluruoka on täyttä sontaa
Kun lukee koulun ruokalistoja, niin ruokien nimet on tosi hienoja ja antavat käsityksen ravinteikkaasta ruuasta. Asia on päinvastoin, lapsille tarjotaan halvinta mahdollista vatsantäytettä, joka ei pidä nälkää. Ruuan lisäksi tarjolla on rasvatonta maitoa ja leivälle margariinia. Ei lapset ansaitse tuollaista.
Sitten on niitä vanhempia, jotka ajattelevat, että koululaiset saavat koulussa ruokaa eivätkä kotona ruoki lapsia. Tällaiset lapset jäävät täysin ilman ravintoa.
Ratkaisu tähän on, että vanhemmat ottaisivat itse päävastuun lastensa ravinnon saannista.
Kommentit (139)
E-aineet ovat usein luonnon monimuotoisuuden tuotoksia.
Maistatusta vanhempi varten kouluihin.
Ja maustamiskoulu emännille.
Oma kouluaikani sijoittuu 70 luvulle ja 80 luvun alkuun, minulle ei jäänyt koulu ruuasta minkäänlaista negatiivista kokemusta, erittäin hyvää ruokaa, kanaviillokkikin maistui tosi hyvin. Paistetut silakat on erinomaista ruokaa. Pitsat sen sijaan roskaa , en juuri koskaan osta pitsaa ruuan lisä aineisiin suhtaudun positiivisesti, niiden tarkoitus on parantaa ruoka turvallisuutta. Luomua pidän huiputuksena
minä olin kouluissa 1970 - 1980 luvuilla ja armeijassa 1980 luvun alussa ..Mielestäni ruuissa ei ollut mitään vikaa , kaikki maistui
Mullakin on reippaasti aikaa koulunpenkillä istuskelusta.
Nämäkin olivat herkkuani:
Stroganoff
Merimiespihvit
Kesäkeitto
Kanaviillokki
Tilliliha
Perjantaikeitto
Maksaa en syönyt silloin, enkä syö nytkään.
Onhan se sontaa. Itse kävin koulut 80- ja 90-luvuilla ja pidin kouluruoasta noin yleisesti ottaen. Nykyään saan säännöllisesti ylijäänyttä kouluruokaa eikä se maistu yhtään miltään. Taas arvoin, että mitäköhän noi palaset ton mössön seassa on, kanaa, tofua vai jotain muuta? En ottanut selvää, joten koiralle meni. Säästääpä edes sen ruokakuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sontaa. Itse kävin koulut 80- ja 90-luvuilla ja pidin kouluruoasta noin yleisesti ottaen. Nykyään saan säännöllisesti ylijäänyttä kouluruokaa eikä se maistu yhtään miltään. Taas arvoin, että mitäköhän noi palaset ton mössön seassa on, kanaa, tofua vai jotain muuta? En ottanut selvää, joten koiralle meni. Säästääpä edes sen ruokakuluissa.
Voi koira-parka :(
Vierailija kirjoitti:
Aina sama laulu. Pistä sitten lapsellesi eväät mukaan jos ei ilmainen ruoka kelpaa. Et kai oikeasti kuvittele, että se on joku fine dining -ravintola, jossa tarjoillaan vain kalleinta ja parasta?! Joka päivä on montaa eri lajia kasvista/salaattia, leipää, maitoa, pääruokaa, energialisäkettä, usein myös hedelmää ja muita ylimääräisiä lisukkeita, kuten vaikkapa edellispäivän perunoista tehtyjä paistettuja perunoita jne. Siemeniä, salaatinkastikkeita, näkkileipiä, kaikkia montaa eri laatua. Jos noista ei löydä syötävää, ongelma on jossain muualla kuin ruoassa.
Siis missä tällaista on? Hedelmiä? Montaa laatua salaatteja ja näkkäriä? Aika hiton hiljasta on täälläpäin. Varmaan ikinä edes nähnyt kunnollista salaattia tai ainuttakaan hedelmää kouluruokalassa.
Ruuat sinällään olisivat ok, jos ne olisi valmistettu puhtaista, oikeista raaka-aineista. Sisältöä kun tarkastelee, se on täynnä E-aineita, erilaisia ruuankorvikkeita ja ruuan kaltaisia valmisteita: arominvahventeita, hiivauutetta, herneproteiinia, keinorasvoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi koira-parka :(
Voi koululaisparat. Koira sentään voi jättää syömättä.
Kansakoulussa 1960-luvulla puuro valmiina lautasella jo kylmänä. Pelkäsin suklaa- ja aprikoosipuuropäiviä,kun olivat inhokkiruokiani. 1965 siirryin oppikoulun,silloin ruoka parani huomattavasti,mutta se myös maksettiin itse. Lahden kauppaoppilaitoksessa vasta olikin hyvät ruoat 1970-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ruuat sinällään olisivat ok, jos ne olisi valmistettu puhtaista, oikeista raaka-aineista. Sisältöä kun tarkastelee, se on täynnä E-aineita, erilaisia ruuankorvikkeita ja ruuan kaltaisia valmisteita: arominvahventeita, hiivauutetta, herneproteiinia, keinorasvoja jne.
Kasviksista ei tietoakaan, koska onhan sentään HERNEPROTEIINI. Nam.
Lapset saa sen ruuan ilmaiseksi siellä koulussa, monissa maissa se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saa sen ruuan ilmaiseksi siellä koulussa, monissa maissa se maksaa.
Maksuttoman varjollako lapsille saa syöttää mitä tahansa sontaa?
Kun korona alkoi, nousi hirveä meteli, kun koulut menivät kiinni ja ruokaa ei saanutkaan. Jotenkin ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksista ei tietoakaan, koska onhan sentään HERNEPROTEIINI. Nam.
Yksi tyypillisistä valituksista kouluruokaa koskien on, että siinä on liian vähän proteiinia, etenkin kasvisruoassa. Sitten kun sitä nimenomaisesti lisätään, niin sekään ei kelpaa.
Ei ihme että koululaiset nirsoilee kun aikuiset puhuu tällä tavalla ruuasta!
Mieluummin vetävät energiajuomia munkkipossujen ym kyytipoikana.
Ruokaan pitäisi suhtautua kunnioittavasti vaikka se ei omia kriteerejä täyttäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että koululaiset nirsoilee kun aikuiset puhuu tällä tavalla ruuasta!
Mieluummin vetävät energiajuomia munkkipossujen ym kyytipoikana.
Ruokaan pitäisi suhtautua kunnioittavasti vaikka se ei omia kriteerejä täyttäisikään.
Siitä koulussa tarjottavasta sotkusta ei voi puhua ruuasta.
Minusta on aivan oikein, että se saa kritiikkiä. Lapsetkin oppii, ettei mikä tahansa ole ruokaa ja syötävää.
Ruokaa pitääkin kunnioittaa.
Itse en ole ikinä syönyt suomalaisen koulun ruokaa mutta kun olen tarkistanut että mitä kaikkea se sisältää sitten olen ymmärtänyt että se on käytännössä valmisruoka. E-aineet, väriaineet, stabiliointiaineet... ehdottomasti eivät kuuluu lasten ruokaan. Ja sitten ihmettellään kun lapsilla on niin paljon allergioita, diabetestä, adhd... Lapset tarvitsevat puhdasta ruokaa.