Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaaminen sosiaalialalla

Vierailija
29.01.2021 |

Onko palstan keskustelijoilla omakohtaista kokemusta sosiaalialan työpaikkakiusaamisesta? Yleinen käsitys kaiketi on, että sote-alan työntekijät olisivat sosiaalisia ja empaattisia ihmisiä, jotka ovat hakeutuneet alalle halusta auttaa ihmisiä. Olen kuitenkin tällä hetkellä töissä sosiaalialalla, jossa eräs työntekijä kiusaa minua. Tilanne on sikäli hankala, koska en tiedä, miten puhua asiasta esimerkiksi esimiehelle, joka on hyvää pataa kiusaajan kanssa. Haluaisin lohdutuksekseni jotain vertaistukea tai keskustelua alan epäkohdista, jos sellaisia on muillakin kuin minulla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinua kiusataan?

Vierailija
2/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo on niin tavallista, että sitä tapahtuu lähes joka paikassa. Ihmiset pätee kiusaamalla, kun eivät muuten kykene pätemään. Keksityt jutut ovat pahimpia kaikista, koska et voi edes puolustautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella alalla on juuri pahimmat kiusaajat. 

Vierailija
4/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sote-alalla olen itsekkin kokenut työpaikkakiusaamista muilta työntekijöiltä ja esimieheltä. Alaa olen vaihtamassa heti kun keksin mihin.

Vierailija
5/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinua kiusataan?

No, en halua kovin yksityiskohtaisesti kertoa tunnistamisen pelossa. Mutta varmaan aika perussettiä, eli kaikin keinoin näytetään, etten ole tervetullut. Syrjivää, kylmää käytöstä, ei oteta mukaan mihinkään, ei kerrota mistään, ei välitetä mitään viestejä minulle eteenpäin. Suljetaan ulkopuolelle ja kohdellaan vähempiarvoisena. Saan jostain syystä usein syyt niskoilleni asioista, joita en ole tehnyt. Välillä tosi inhottavia kommentteja, jotka ovat laskeneet ammatillista itsetuntoa melko lailla. Tämän tyylistä. 

Vierailija
6/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä puolella työskentelet sosiaalialalla? Lapsiin tai vammaisiin esim liittyvää?

Vierailija
7/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sote-alalla olen itsekkin kokenut työpaikkakiusaamista muilta työntekijöiltä ja esimieheltä. Alaa olen vaihtamassa heti kun keksin mihin.

Kannattaa vaihtaa jollekin nörttialalle. Kommunikoinnissa voi esiintyä kulmikkuutta ja töksäyttelyjä, mutta oikeaa kiusaamista harvemmin on.

Vierailija
8/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on samanlaisia kokemuksia hoitoalalta. En voi käsittää miksi niin ilkeät ihmiset ja kiusaajat hakeutuvat sote aloille. 

Vierailija
9/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä luulette kiusaamisen työpaikalla johtuvan? 

Vierailija
10/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Enemmistö sosiaaliakoista on siellä vain hoitamassa omaa päätään. TS. kiusaamassa asiakkaita, potilaita ja työkavereita.

Vierailija
11/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla työskentelee paljon mm. läheisriippuvaisia ja uhriutujia. Haluavat hoivata ja tuntea itsensä tärkeäksi. Jotain katkeruutta pinnan alla ja siksi sitten kiusaamista. Tämä minun näkemykseni. Katkeruutta ja ikävää työilmapiiriä voi lisätä kehno palkka ja se, ettei työnantajalta saa arvostusta.

Vierailija
12/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on samanlaisia kokemuksia hoitoalalta. En voi käsittää miksi niin ilkeät ihmiset ja kiusaajat hakeutuvat sote aloille. 

Alalla pääsee käyttämään valtaa muihin, usein avuttomassa asemassa oleviin ihmisiin. Luonnehäiriöisten märkä uni. Sote-puolelle hakeutuu lisäksi tiukkapipoisia suorittajaluonteita, joiden erilaisuuden sietokyky ei ole kauhean hyvä. Ottavat liian henkilökohtaisesti sen, jos työkaveri ei ole tietystä muotista valettu ja alkavat purkaa turhautumistaan asiattomalla käyttäytymisellä. Samat muuten turhautuvat helposti myös asiakkaisiin ja potilaisiin, joista tykkäävät valittaa kahvitauoilla.

Vierailija
13/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehhe. Täällä yksi, joka vaihtamassa alaa muutaman kk sisällä. Olen jo 1,5 vuotta tehnyt oman päätyöni lisäksi sivutöitä kahdella eri alalla sekä treidannut, joten voin jäädä suht huolettomasti pois sosiaalialan sairastuttavista kuvioista pois. Sääliksi käy kaikkia, jotka ovat alalla eivätkä pysty puolustamaan itseään tai eivät vaan enää jaksa. En opiskellut siksi, että käyttäisin aikani itseni päivittäiseen puolustamiseen ja elämä on liian lyhyt jäädä noihin huonoihin oloihin.

Lähetän kaikille voimia.

Ps. Itse vaihdoin jopa työpaikkaa, jotta tietäisin onko vaan työryhmästä kiinni ja että voisin vielä testata viimeistä mahdollisuutta jatkaa alalla. Samanlainen ellei pahempi kohtelu jatkui toisessa paikassa. Olen myös tehnyt alalla kesätöitä neljässä eri yksikössä, kaikissa yhtä huono työilmapiiri. En usko että sattumaa. Eikä ole minusta kiinni, enhän muuten voisi näillä toisilla aloilla työskennellä enkä usko, että minua pyydettäisiin uusiin juttuihin mukaan, jos olisin vaikea tai kauhea ihminen.

Mutta siis, ai hitto että odotan että mun elämä alkaa uudestaan muutaman kuukauden sisällä ja saan taas itseni takaisin.

Vierailija
14/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei karsita alalle sopimattomia, joten sinne päätyy suoraan ylä-asteelta niitä, jotka eivät muuta keksineet tai muualle päässeet. Meidän ryhmästäkin vain 5/20 sopi alalle, 10/20 laitostuu ja katkeroituu, loput 5 vaihtaa alaa pian.

Vierailija
15/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvikuppikuntien teema on "Jos et ole puolellamme, niin olet meitä vastaan". Eli jos et osallistu juoruiluun ja valittamiseen, niin sinulla ei ole saumaa pärjätä. Kärsimyksen näkee usein varsinkin miespuolisista työntekijöistä, jotka istuu pöydässä hiljaa ja syö kiltisti keksiä, ettei tarvitse osallistua keskusteluun, muttei kuitenkaan jättäydy ulkopuolelle.

On olemassa paikkojakin missä tätä ei harrasteta, mutta niissä rajatusti tilaa ja työntekijät vaihtuvat harvoin, koska he viihtyvät. Yhdessä harjoittelupaikoissani oli aivan mahtava ilmapiiri ja tarkistan säännöllisesti, että onko siellä vapaita tehtäviä.

Oma saldo: 4 hirveää, 1 ok ja 1 ihana paikka.

Vierailija
16/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alan ongelma lienee myös se, että sitä on pidetty alana, joka automaattisesti sopii naisille. Erityisesti vanhemman sukupolven naisilla ei ole ollut niin paljoa uravaihtoehtoja ja on pitänyt valita sellainen ammatti, jota naisen sopii harjoittaa. Sitä myöten alalle on päätynyt paljon sille sopimatonta porukkaa: empatiakyvyttömiä, "insinööriluonteisia" jotka sopisivat paremmin teknilliselle alalle, erakkoluonteita joille ihmisten jatkuva kohtaaminen ja iholla olo on liian raskasta jne.

Nuorilla on enempi vaihtoehtoja mutta keskimäärin huonompi itsetuntemus ja peruskoulun päättäneille on monesti tyypillistä, että mennään sinne minne kaveritkin. Moni itseään sosiaalisena pitävä ei ehkä osaa ajatella sitä, että sosiaalisuus kaveriporukassa ei tarkoita sitä, että pärjäisi sote-alan työssä. Kypsymättömillä nuorilla sosiaalisuus näkyy monesti itsekeskeisenä riehakkuutena, tilannetajuttomuutena ja ajattelemattomuutena, eikä niinkään hienotunteisuutena, läsnäolona ja kykynä ymmärtää toista ihmistä. Tällaisia nuoria opiskelijoita on tullut vastaan varsinkin hoitoalan tytöissä mutta onneksi osa on havahtunut siihen, että jokin toinen ala sopisi heille paremmin. Tiedän mm. erään nuoren naisen, jonka lh-opinnot menivät penkin alle mutta joka sittemmin löysi kutsumuksensa autoalan puolelta.

Vierailija
17/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvikuppikuntien teema on "Jos et ole puolellamme, niin olet meitä vastaan". Eli jos et osallistu juoruiluun ja valittamiseen, niin sinulla ei ole saumaa pärjätä. Kärsimyksen näkee usein varsinkin miespuolisista työntekijöistä, jotka istuu pöydässä hiljaa ja syö kiltisti keksiä, ettei tarvitse osallistua keskusteluun, muttei kuitenkaan jättäydy ulkopuolelle.

Sosiaalialalla on oman kokemuksen mukaan on itseasiassa mukavaa kun kahvipaussit ja lounaat voi itse valita sopivana ajankohtana ja mikä parasta voi valita seuran näihin taukoihin. 

Ei tarvitse mennä kuuntelemaan kenenkään juoruilua tai valittamista jos ei halua. Mikäli joku kuppikunta ei siitä tykkää, niin mitä väliä?

Vierailija
18/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-alan ongelma lienee myös se, että sitä on pidetty alana, joka automaattisesti sopii naisille. Erityisesti vanhemman sukupolven naisilla ei ole ollut niin paljoa uravaihtoehtoja ja on pitänyt valita sellainen ammatti, jota naisen sopii harjoittaa. Sitä myöten alalle on päätynyt paljon sille sopimatonta porukkaa: empatiakyvyttömiä, "insinööriluonteisia" jotka sopisivat paremmin teknilliselle alalle, erakkoluonteita joille ihmisten jatkuva kohtaaminen ja iholla olo on liian raskasta jne.

Nuorilla on enempi vaihtoehtoja mutta keskimäärin huonompi itsetuntemus ja peruskoulun päättäneille on monesti tyypillistä, että mennään sinne minne kaveritkin. Moni itseään sosiaalisena pitävä ei ehkä osaa ajatella sitä, että sosiaalisuus kaveriporukassa ei tarkoita sitä, että pärjäisi sote-alan työssä. Kypsymättömillä nuorilla sosiaalisuus näkyy monesti itsekeskeisenä riehakkuutena, tilannetajuttomuutena ja ajattelemattomuutena, eikä niinkään hienotunteisuutena, läsnäolona ja kykynä ymmärtää toista ihmistä. Tällaisia nuoria opiskelijoita on tullut vastaan varsinkin hoitoalan tytöissä mutta onneksi osa on havahtunut siihen, että jokin toinen ala sopisi heille paremmin. Tiedän mm. erään nuoren naisen, jonka lh-opinnot menivät penkin alle mutta joka sittemmin löysi kutsumuksensa autoalan puolelta.

Kuules olen insinööriluonteinen empaattinen nainen, joka pääsi sotealalle myös. En ole juoruakka, enkä tyranni... Pitkän uran aspa-alalla tehnyt ja paljon kiitosta saanut. Psykologisissa testeissä tyranni kohta mätti. En ole tyranniegoisti, jollaisia haettiin, mutta muut osiot kompensoi. Jo ensipäivinä koulussa huomasin kuinka joku mättää, kun opettaja on niin äkäinen.

Vielä mietin olisiko sittenkin kannattanut käydä kyseinen koulu....

Viestini kirjoitin siksi ettei kannata yleistää millaiset ihmiset sopivat minnekin. Asiakeskeinen, ratkaisukeskeinen empatiakyvyllä varustettu henkilö ei varmasti kiusaa muita ja toimii tehokkaasti asiakkaan parhaaksi.

Vierailija
19/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote alalla on ihan hlvtisti työpaikkakiusaamista. Usein esimies on mukana hommassa. Työoikeuden kannalta kyse on työpaikan turvallisuuden laiminlyönnistä, johon esimiehen tulisi puuttua. En ole koskaan nähnyt että puuttuisi. Olen kyllä nähnyt että esimies kiusaa itse muun muassa huutamalla, haukkumalla, uhkailemalla yms.

t. alaa vaihtanut

Vierailija
20/22 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules olen insinööriluonteinen empaattinen nainen, joka pääsi sotealalle myös. En ole juoruakka, enkä tyranni... Pitkän uran aspa-alalla tehnyt ja paljon kiitosta saanut. Psykologisissa testeissä tyranni kohta mätti. En ole tyranniegoisti, jollaisia haettiin, mutta muut osiot kompensoi. Jo ensipäivinä koulussa huomasin kuinka joku mättää, kun opettaja on niin äkäinen.

Vielä mietin olisiko sittenkin kannattanut käydä kyseinen koulu....

Viestini kirjoitin siksi ettei kannata yleistää millaiset ihmiset sopivat minnekin. Asiakeskeinen, ratkaisukeskeinen empatiakyvyllä varustettu henkilö ei varmasti kiusaa muita ja toimii tehokkaasti asiakkaan parhaaksi.

Tuolla "insinööriluonteisella" ajettiin varmaan takaa sellaista oikein stereotyyppistä insinööriä, joka ymmärtää numeroita paremmin kuin ihmisiä ja joka ei ole omimmillaan hoitaessaan tai auttaessaan muita. Ainakin niin kuvittelisin, kun se on lainausmerkkeihin laitettu. Ei aina tarvitsisi ottaa kaikkea niin henkilökohtaisesti. Jäi muuten kiinnostamaan, mikä tuo pääsykokeiden "tyrannikohta" oikein oli. Mihin viittaat sillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä