Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoisen laihduttaminen on aivan uskomattoman vaikeaa

Vierailija
28.01.2021 |

En tiedä enää mitä teen. En vaan kykene laihtumaan mitenkään. Olen kokeillut pätkäpaastoilua, en pysty nukkumaan nälän takia vaan uni supistuu molemmista päistä ja olo hirveän nuutunut. Enkä pysty keskittymään jos koko ajan nälkä. Olen kokeillut herkkujen poistamista, silloin syöminen menee pakkomielteiseksi ja sorrun jopa ahmimiseen mitä en muutoin tee ollenkaan. En pysty vähähiilihydraattiseen, silloin koko ajan todella uupunut ja nuutunut olo, en myöskään jaksa liikkua silloin ollenkaan ja liikunta on kuitenkin itselleni yksi ehdottomasti tärkeimmistä mielihyvän lähteistä.

Olen myös yrittänyt hyväksyä ulkonäköni, mutta se on erittäin vaikeaa kun rasva kerääntyy vääriin paikkoihin, varsinkin kasvoni ovat todella pyöreät ja en ole muutenkaan mikään kaunotar. Kasvojen vuoksi näytän suorastaan ylipainoiselta. Tänään aamupainon perusteella BMI järkyttävät 23.80. En pysty deittailemaan ulkonäköni vuoksi normaalisti, tämä häiritsee seksielämää jne. Ollessani painoindeksissä BMI 21 olen pystynyt olemaan vielä tyytyväinen ulkonäkööni ja kehosuhde oli rento. Ei ole myöskään varaa mihinkään rasvaimuun tai kauneuskirurgiaan, kasvojeni pyöreyttä varmaan pystyttäisiin vähentämään kirurgin veitsellä. Ulkonäköini aiheuttaa jopa itsetuhoisia ajatuksia, joten minun on pakko löytää keino joten voin laihtua.

Joten muut normaalipainossa laihduttaneet, kertokaa mikä teillä toimi ja mikä ei toiminut.

Kommentit (396)

Vierailija
101/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että on lihavalla vielä vaikeampaa, kun on tottunut täyteen mahaa ja siihen, että mitään syömistä ei tarvitse rajoittaa.

T. 4 vuotta yrittänyt laihduttaa ja ehkä 6-7 päivänä kalorit ollut alle 1800.

Aina menee 3000 tai 5000 per päivä vaikka alkupäivä menee hyvin

BMI 38

On varmasti näin. Syötkö kovin iltapainoitteisesti, kun kirjoitit, että "alkupäivä menee hyvin". Voiko olla niin, että yrität olla liian tiukalla dieetillä aamupäivällä ja tilanne ryöstäytyy siksi käsistä? Ja olisiko tuo 1800 kcal raja myös sinulle liian tiukka? Tuolla painolla peruskulutuksesi on suuri myös.

Vierailija
102/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on aina vaikeaa, oli sitten ylipainoinen tai ei. Pyri elämäntapamuutokseen, syöt esim. joka ilta kahden leivän sijaan yhden. Jos sinulla on paljon "paheita", esim. syöt paljon roskaruokaa, suklaata ja juot viiniä, vähennä ensin yhtä niistä ja totu kunnolla siihen. Sitten voi mennä seuraavan paheen kimppuun. Pikkuhiljaa muutosta alkaa tapahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvanpolttoliikuntaa ja kehonkoostumusta optimoiva ruokavalio. 

Vierailija
104/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hei, 70kg 170cm mies vs 170cm 70kg nainen.  Onhan siinä ero , hyvin harvalla naisella paljoa lihasta,vaikka mitä harrastas. Eikö ennen ollu erikseen bmi naisille ja miehille?

Vierailija
105/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:ta ja ihmettelen kommentteja, joiden mukaan BMI:n pitäisi sanella yksilön tyytyväisyys kehoonsa. Kyseessä on puhtaasti kulttuurillinen seikka: esim. eteläkorealaisten silmissä AP olisi varmasti liian isokokoinen. Suomalaisten silmiin hoikkuuden tavoittelu on turhamaista ja paheksuttavaa, vaikka oikeasti liika rasvakudos on normaalipainoisellekin haitaksi etenkin jos se kertyy sisäelinten ympärille. AV-mammojen mielestä pitää kuitenkin tyytyä ylimääräisiinsä ja olla hiljaa, koska hoikkuus on vain luonnostaan laihojen etuoikeus ja kaikille BMI <25 laihduttajille kehittyy automaattisesti anoreksia.

AP:lle suosittelen sokerin vähentämistä minimiin ja kiinnittämään huomioita muutenkin hiilihydraattien määrään. Pidä kasvikset (viljatuotteiden sijaan) ruokavalion perustana ja harrasta paljon arkiliikuntaa, esim. pyri kävelemään joka paikkaan. Myös alhaiset rautavarastot hidastavat aineenvaihduntaa, sillä rautaa tarvitaan kilpirauhashormonien muodostumiseen. Peruskulutus pienikokoiselle, vähän liikkuvalle naiselle on reilusti alle 2000 kcal päivässä, joten kohtuullisellakin kalorivajeella prosessi on hidas, mutta hidas elämäntapamuutos on myös pysyvin.

Vierailija
106/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, miten ihmeessä painoni on voinut nousta viikossa 2kg, kun olen ryhtynyt laihduttamaan?

Siis miten tämä voi olla mahdollista? Olen jättänyt pois karkit,leipomisen,vaalean leivän, lisännyt veden juontia n. 2litraan/ pvä, mutta paino näyttää vain nousevan?!?

Olen n. 165cm pitkä, viikon alussa paino oli n.70kg, mutta painoni nyt 71.5kg eli bmi on ihan liian suuri!

Olen syönyt esim. seuraavasti:

Aamupala maitokahvi ja maitorahkan sekaan lisätyt maito,kaurahiutaleet,pähkinärouhe,hunaja annoskoko n.1,5-2,5dl

Lounas: vaihdellen erilaisia salaatteja ilman kastiketta, esim. feta tai tonnikalasalaattia tai kasvispihvit luonnonjugurttiin tehdyllä tzatzikilla ja juuresraastetta tai kaalikeittoa +ruisleipää edamjuustolla 1-2 palaa-

Välipala: sama kuin aamupala, mutta pienempi määrä tai hedelmä tai raastetta raejuustolla tai salaattia - päivällinen kaalikeittoa + 1-2 palaa ruisleipää edamjuustolla

Iltapala: Aamupalarahkan loput tai pari juustoleipää kasviksilla/ keitetty kanamuna ja iltatee.

Teen kevyttä toimistotyötä enkä harrasta kuntoliikuntaa, ainoastaan hyötyliikun.

Kertokaa, mitä teen väärin, on hankala laskea kaloreita joka ruoka- aineesta erikseen, kun ei omista grammavaakaa. Pitääkö minun turvautua nutrilett- kuuriin,kuten jku toinenkn täällä on tehnyt? Laskureiden mukaan energian tarve päivittäin on n. 1700kcal.

Auttakaa minut laihtumisen alkuun!!!!

Vierailija
107/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että on lihavalla vielä vaikeampaa, kun on tottunut täyteen mahaa ja siihen, että mitään syömistä ei tarvitse rajoittaa.

BMI 38

On varmasti näin. Syötkö kovin iltapainoitteisesti, kun kirjoitit, että "alkupäivä menee hyvin". Voiko olla niin, että yrität olla liian tiukalla dieetillä aamupäivällä ja tilanne ryöstäytyy siksi käsistä? Ja olisiko tuo 1800 kcal raja myös sinulle liian tiukka? Tuolla painolla peruskulutuksesi on suuri myös.

Laskureiden mukaan saan syödä 2200 kcal, enkä liho enkä laihdu.

Että tuo 1800 kcal on max jos haluaa laihtua.

Mutta tuo määrä on jo taynnä klo 15.00 iltapäivästä.

Tuntuu että mitään ei saa syödä, jos haluaa laihtua..

Se BMI 38

Vierailija
108/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se toimi kun ei ollut enää aikaa syödä, eli elämästä tuli kiireisempää ja syöminen väheni. Myös epätoivoinen ihastuminen auttoi asiaa, ruokahalu katosi.

Ihastumisen kun saisi tilaamalla.... on ihan paras "laihdutuskuuri" - been there ;o).

Vierailija
109/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla se kirjojen mukainen normaalipaino voi heittää 25kg  ja siltiki hyvä BMI, eli kyllä jossaki mättää ja pahasti.

Ihan sama BMI kaava on miehilläkin. Ei ole mitään naisten tai miesten bmi kaavaa. Miesten paino on vain enemmän lihasta ja naisten rasvaa. Naisilla kuuluu olla korkeampi rasvaprosentti.

se sama kaava ei vaan toimi. Iha erilaiset  kropat.

Naisella KUULUU olla 10% enemmän rasvaa kuin miehellä. Siis myös hoikilla ja normaalipainoisilla naisilla. Naisen hormonitoiminta tarvitsee rasvaa. Siksi naisen on niin vaikea saada esim lihaksia näkyviin vaikka treenaisi kovaa, toki tässä on ihan geneettisiäkin eroavaisuuksia. 

Vierailija
110/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, miten ihmeessä painoni on voinut nousta viikossa 2kg, kun olen ryhtynyt laihduttamaan?

Siis miten tämä voi olla mahdollista? Olen jättänyt pois karkit,leipomisen,vaalean leivän, lisännyt veden juontia n. 2litraan/ pvä, mutta paino näyttää vain nousevan?!?

Olen n. 165cm pitkä, viikon alussa paino oli n.70kg, mutta painoni nyt 71.5kg eli bmi on ihan liian suuri!

Olen syönyt esim. seuraavasti:

Aamupala maitokahvi ja maitorahkan sekaan lisätyt maito,kaurahiutaleet,pähkinärouhe,hunaja annoskoko n.1,5-2,5dl

Lounas: vaihdellen erilaisia salaatteja ilman kastiketta, esim. feta tai tonnikalasalaattia tai kasvispihvit luonnonjugurttiin tehdyllä tzatzikilla ja juuresraastetta tai kaalikeittoa +ruisleipää edamjuustolla 1-2 palaa-

Välipala: sama kuin aamupala, mutta pienempi määrä tai hedelmä tai raastetta raejuustolla tai salaattia - päivällinen kaalikeittoa + 1-2 palaa ruisleipää edamjuustolla

Iltapala: Aamupalarahkan loput tai pari juustoleipää kasviksilla/ keitetty kanamuna ja iltatee.

Teen kevyttä toimistotyötä enkä harrasta kuntoliikuntaa, ainoastaan hyötyliikun.

Kertokaa, mitä teen väärin, on hankala laskea kaloreita joka ruoka- aineesta erikseen, kun ei omista grammavaakaa. Pitääkö minun turvautua nutrilett- kuuriin,kuten jku toinenkn täällä on tehnyt? Laskureiden mukaan energian tarve päivittäin on n. 1700kcal.

Auttakaa minut laihtumisen alkuun!!!!

Vähän hankala arvioida, kun et määriä kerro (ei varmaan ole vaakaa?). Minulla ainakin pisti silmään leivän määrä. Tietenkin, jos syöt vain kaalikeittoa, niin leipä on ihan paikallaan, mutta ehkä ainakin iltaleivät kannattaisi jättää väliin. Yhdessä leivässä päälisineen voi olla 150-200 kcal riippuen voin ja juuston määrästä.

Suosittelen hankkimaan vaa'an ja punnitsemaan jonkin aikaa kaiken, niin näkee suoraan, mikä on pielessä. Ruoissa on ikävä kyllä yllättävän paljon kaloreita. Itse olin ennen leipähirmu ja näin jälkikäteen kauhistuttaa, kuinka paljon niissä on kaloreita. Ihme, etten ollut lihavampi.

Vierailija
111/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toimi kun ei ollut enää aikaa syödä, eli elämästä tuli kiireisempää ja syöminen väheni. Myös epätoivoinen ihastuminen auttoi asiaa, ruokahalu katosi.

Ihastumisen kun saisi tilaamalla.... on ihan paras "laihdutuskuuri" - been there ;o).

Tämä!

Elämästä tulee niin paljon mielenkiintoisempaa, että syöminen unohtuu.

Ja sitten kun syö, niin miettii mitä syö, jotta näyttäisi tosi hyvältä ihastuksen silmissä.

Vierailija
112/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että ap löytäisit muutakin kuin kuin laihduttamisen keinoksi rakastaa itseäsi. 

Osallistun silit keskusteluun normaalipainoisen laihduttamisen vaikeudesta. Erityisen vaikeaa on laihduttaa järkevästi, se kun on tolkuttoman hidasta. Herkkujen karsiminen ja kasvisten määrän lisääminen ei vielä riitä mihinkään. Lähtökohtaisesti normaalipainoinen syö järkevästi, ei sitä muuten pysyisi normaalipainoisena. 

Laihduttaessa on kaksi huonoa vaihtoehtoa.  Hidas laihduttaja laskee jokaisen kalorin supertarkasti ja pikkuhiljaa laihduttaa kohti mieleisempää painoa. Tämä on keholle parempi, mutta mielelle varsin raskasta. Joutuu kuukausikaupalla miettimään jokaisen suupalan ja laskemaan, että saa tarvittavat ravintoaineet. Elämä pyörii laihduttamisen ympärillä pitkään. 

Toinen vaihtoehto on ottaa tiukka dieetti, tiputtaa painoa ja sen jälkeen yrittää pysyä matalammassa painossa. Keho ei tietysti tykkää nopeasta pudotuksesta, mutta 2 kiloa pois kuukaudessa on huomattavasti mielekkäämpää kuin 200 gr pois. Tiukan alun jälkeen voi jo välillä löysätä, kunhan tarkkailee painoa. 

itse olen onnistuneesti laihduttanut Dukan dieetillä, joka ei ole terveellinen, mutta raju alku koukuttaa jatkamaan. 

Muuten asiallinen kommentti, mutta en ymmärrä ensimmäistä virkettä. Eihän laihduttaminen tarkoita sitä, että ei rakastaisi itseään. Minulla se tarkoitti nimenomaan, että rakastaa itseään ja haluaa kehon kuntoon niin, että se vanhemmitenkin olisi mahdollisimman terve.

Eiköhän tässä viitata siihen, että Ap kertoo viesteissään "elämänsä olevan pilalla" ulkonäön/muutaman kilon takia. Että nämä seikat estävät normaalin elämän ja kaikkien tulevaisuudenhaaveiden toteutumisen. Toki on hyvä huolehti itsestään ja kehonkoostumuksestaan, mutta jos kirjoittaa näin huolestuttavia viestejä, niin kyllä isoin ongelma on silloin ajatusmaailmassa ja siihen pitäisi kiinnittää ensisijainen huomio. Jos siis ihan aidosti haluaa huolehtia itsestään kokonaisuutena.

Vierailija
113/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI 38

Ei itse asiassa mene näin. Suurin osa normaalipainoisista, varsinkin normaalipainon ylärajoilla, syö itsensä täyteen silloin kun nälkä ja herkuttelee melkein aina kun mieli tekee. Määrät ovat pienempiä kuin sinulla, mutta täyttävät hyvin normaalikokoisen vatsalaukun. 

Olen aina täynnä kun nousen ruokapöydästä, mutta en syö huvin vuoksi tai suruun tai tylsyyteen. 

Vierailija
114/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen herkkupalan ahmatin suuhun vie, ellei ahmatin oma käpälä? 

No tottahan tämä on, ja ihan naseva lausahdus, mutta voin kertoa, että vaikka nyt pystyn asian järkeilemään, syömään alkaessani alan ahtaa herkkuja suuhuni vähän kuin ohjelmoituna enkä tunne hallitsevaani tilannetta.

Vierailija
115/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoilu. Normaalipainoinen tarvitsee sitä ruokailumuutosten kylkiäiseksi. Itsellä putosi kiloja ihan kotijumpparääkillä ilman kuntosaleja. Herkkulakko ohessa

Vierailija
116/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että ap löytäisit muutakin kuin kuin laihduttamisen keinoksi rakastaa itseäsi. 

Osallistun silit keskusteluun normaalipainoisen laihduttamisen vaikeudesta. Erityisen vaikeaa on laihduttaa järkevästi, se kun on tolkuttoman hidasta. Herkkujen karsiminen ja kasvisten määrän lisääminen ei vielä riitä mihinkään. Lähtökohtaisesti normaalipainoinen syö järkevästi, ei sitä muuten pysyisi normaalipainoisena. 

Laihduttaessa on kaksi huonoa vaihtoehtoa.  Hidas laihduttaja laskee jokaisen kalorin supertarkasti ja pikkuhiljaa laihduttaa kohti mieleisempää painoa. Tämä on keholle parempi, mutta mielelle varsin raskasta. Joutuu kuukausikaupalla miettimään jokaisen suupalan ja laskemaan, että saa tarvittavat ravintoaineet. Elämä pyörii laihduttamisen ympärillä pitkään. 

Toinen vaihtoehto on ottaa tiukka dieetti, tiputtaa painoa ja sen jälkeen yrittää pysyä matalammassa painossa. Keho ei tietysti tykkää nopeasta pudotuksesta, mutta 2 kiloa pois kuukaudessa on huomattavasti mielekkäämpää kuin 200 gr pois. Tiukan alun jälkeen voi jo välillä löysätä, kunhan tarkkailee painoa. 

itse olen onnistuneesti laihduttanut Dukan dieetillä, joka ei ole terveellinen, mutta raju alku koukuttaa jatkamaan. 

Muuten asiallinen kommentti, mutta en ymmärrä ensimmäistä virkettä. Eihän laihduttaminen tarkoita sitä, että ei rakastaisi itseään. Minulla se tarkoitti nimenomaan, että rakastaa itseään ja haluaa kehon kuntoon niin, että se vanhemmitenkin olisi mahdollisimman terve.

Eiköhän tässä viitata siihen, että Ap kertoo viesteissään "elämänsä olevan pilalla" ulkonäön/muutaman kilon takia. Että nämä seikat estävät normaalin elämän ja kaikkien tulevaisuudenhaaveiden toteutumisen. Toki on hyvä huolehti itsestään ja kehonkoostumuksestaan, mutta jos kirjoittaa näin huolestuttavia viestejä, niin kyllä isoin ongelma on silloin ajatusmaailmassa ja siihen pitäisi kiinnittää ensisijainen huomio. Jos siis ihan aidosti haluaa huolehtia itsestään kokonaisuutena.

No juu, menin uudelleen lukemaan ap:n tekstin ja kyllä siellä tosiaan puhutaan itsetuhoisista ajatuksista. Se on kyllä ihan totta huolestuttavaa. Eli totta turisette sittenkin. :/

Vierailija
117/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI 38

Laskureiden mukaan saan syödä 2200 kcal, enkä liho enkä laihdu.

Että tuo 1800 kcal on max jos haluaa laihtua.

Mutta tuo määrä on jo taynnä klo 15.00 iltapäivästä.

Tuntuu että mitään ei saa syödä, jos haluaa laihtua..

Se BMI 38

No voi... mitä jos yrittäisit ensin päästä tuohon 2200 kcal sitten? Ainakin se on parempi kuin 3000-5000. Sitten yrittäisit vaikka ateria kerrallaan muokata ravintoa paremmin nälkää pitäväksi? 2200 kcal on oikeasti jo ruhtinaallinen määrä, joten kyllä sillä pitäisi saada itsensä täyteen, kunhan ruoat ovat oikeanlaisia.

Vierailija
118/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun keinoni: juo paljon vettä ja kahvia, jätä muut juomat kokonaan pois.

Vierailija
119/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoinen nainen voi syödä oikeasti todella vähän, siis todella vähän. Täytyy jatkuvasti tyytyä hyvin pieniin ruoka-annoksiin ja hyväksyä se että välillä on oikeasti kovakin nälkä. Muuten lihoaa samantien. Ja normaalipainoisen laihduttaminen on paljon vaikeampaa siksi että ruokamäärät on jo ennestään kohtuulliset ja niistä täytyy ennestään pienentää. Jos juo limsoja tai muuten mässäilee, niin totta kai silloin on helpompi rajoittaa syömisiä kuin että jos syö jo ennestään 90% järkevästi. 

Vierailija
120/396 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun keinoni: juo paljon vettä ja kahvia, jätä muut juomat kokonaan pois.

Toimii vaan, jos on lihottanut itsensä juomilla. Luulisin, että tämä on aika harvinaista. Ei kai kukaan enää osta esim. sokerillista kokista?