Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anna: Avoin suhde, polyamoria ovat arkipäiväistyneet. Tuskinpa

Vierailija
26.01.2021 |

Otetaan muutama marginaalia edustaja tutkija tai aktiivi toteamaan, että tämä on yleistynyt ja sitten lehti esittää asian faktana. Missä on lähdekriittisyys? Onko polyamyria tai avoimet suhteet teille ok, onko se oma valinta vai keino pitää kiinni kumppanista. Myöntyminen vapauksiin, jotta toisen voi pitää? Oletteko onnellisia?

https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/avoin-suhde-polyamoria-…

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aihe pitää tuoda julkisuuteen? Ihmisillä on ollut aina rakastajia ja rakastajattaria eli liiton ulkopuolisia rakkaussuhteita ja niistä on oltu tyylikkäästi hiljaa. Julkisia salaisuuksia silti. Jos ihmisellä tai pariskunnalla on itsetunto kunnossa, eivät he hae elämäntavalleen mitään julkista hyväksyntää.

No esimerkiksi siksi, että välttyy kaiken maailman kyttääjiltä, tuomitsijoilta ja käräyttäjiltä. Nuoremmilla sukupolvilla asenteet pettämistä kohtaan ovat tiukentuneet ja vaihtoehtoiset parisuhdemallit yleistyneet. Enää ei tuomita vieraiden panemista sinänsä, vaan sitä että joku kusettaa kumppaniaan. Ymmärrän, että vanhemmissa sukupolvessa on paljon niitä joille rehellisyys ei merkinnyt mitään. Nykyään se on monelle se avainjuttu. Tee mitä teet, kunhan et huijaa tai satuta ketään.

Eli loppujen lopuksi ksye on siitä, että omalle elämäntyylille haetaan hyväksyntää.

Vierailija
142/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aihe pitää tuoda julkisuuteen? Ihmisillä on ollut aina rakastajia ja rakastajattaria eli liiton ulkopuolisia rakkaussuhteita ja niistä on oltu tyylikkäästi hiljaa. Julkisia salaisuuksia silti. Jos ihmisellä tai pariskunnalla on itsetunto kunnossa, eivät he hae elämäntavalleen mitään julkista hyväksyntää.

No esimerkiksi siksi, että välttyy kaiken maailman kyttääjiltä, tuomitsijoilta ja käräyttäjiltä. Nuoremmilla sukupolvilla asenteet pettämistä kohtaan ovat tiukentuneet ja vaihtoehtoiset parisuhdemallit yleistyneet. Enää ei tuomita vieraiden panemista sinänsä, vaan sitä että joku kusettaa kumppaniaan. Ymmärrän, että vanhemmissa sukupolvessa on paljon niitä joille rehellisyys ei merkinnyt mitään. Nykyään se on monelle se avainjuttu. Tee mitä teet, kunhan et huijaa tai satuta ketään.

sitä keskustelua odotellessa, että rakastuin liikaa, jätän sinut. Tokihan se on mahdollista, jos tarjontaa on, eikä kukaan rajoita. Jos tarjontaa on vähän etkä tiedä paremmasta, todennäköisesti olet ihan onnellinen. Jos pääset puffettiin, voi ylensyönti aiheuttaa erinäisiä harmeja.

Yksiavioisillehan näin ei koskaan käy, että rakastuttaisiin toiseen.

Yksiavioisella on parisuhteen asettamat rajat, mistä johtuen niitä muita potentiaalisia kumppaneita pyörii ympärillä vähemmän. Toki työpaikkaromanssit voivat olla mahdollisia, mutta rajat rajoittavat. tadaa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan toimii, jos ei mukana ole syviä tunteita. Homma ei toimi, jos mukaan astuu mörkö nimeltä Rakkaus.

Vierailija
144/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polyamoristeista yms. jutuista mulle aina ekana tulee tunne käsittelemättömistä alitajunnan hylkäämisongelmista. Joko niin, että suostuvat alistumaan tollaiseen järjestelyyn kun joku osaa vähän mainipuloida siihen suuntaan eikä itse edes huomaa olevansa manipuloitu tai sitten itsellä on jotain traumoja, joiden vuoksi haluaa hallita elämää olemalla ihastunut moneen. Että on turvallisempi olo kun ei anna yhdelle ihmiselle itsestään kaikkea. Kun vähän jakaa itseään eri ihmisten kanssa niin kukaan ei tunne niin hyvin eikä tarvi pelätä että yksi jättäisi kun ei kelpaisi omana itsenään.

Hyvää keittiöpsykologiaa. Joukkoon voi mahtua myös itsetunnoltaan heikkoja mutta itsekeskeisiä ihmisiä, jotka haluavat jonkinlaisen loogisen selityksen tai teorian toiminnalleen kieroon katsomisen varalta.

Vierailija
145/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monisuhteisuus.fi -sivulta: Monet polyihmisistä ovat kuitenkin kriittisiä avioliittoinstituutiota kohtaan ja kyseenalaistavat sen olemassaolon tarpeellisuuden.

Mua kiinnostaisi tutkimus, moniko polyista on ollut naimisissa, on yhä naimisissa ja monettako kertaa? Onko ehkä pettymys avioliitoon vaikuttanut tähän valintaan?

Vierailija
146/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sopisi polyamorinen suhde. Voisin ottaa useamman vaimon. Vaimot olisivat siis vain minun kanssani ja keskenään.

Siis käykö se vain toisinpäin, että naisella olisi muita miehiä, ja mies napottaisi kotona aisankannattajana, vai kuinka se menee?

Vierailija
147/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole polyamorinen, enkä harrasta avoimia suhteita. Muiden suhteet ei kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
148/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus pitäisi sallia Suomessa niin meidän olisi helpompi saada tänne moniosaajia myös maista joissa moniavioisuus on hyväksyttyä. Toki lapsiperheille maksettavia etuja tulisi korottaa, koska lastenkasvatus on Suomessa kallista.

Vierailija
149/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus on myös yleistä mm. naapurilla on virallisesti yksi vaimo, mutta kaksi vaimon "siskoa" muutti samaan asuntoon. Kela tukee paremmin, jos samassa taloudessa on monta elätettävää.

Vierailija
150/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniavioisuus pitäisi sallia Suomessa niin meidän olisi helpompi saada tänne moniosaajia myös maista joissa moniavioisuus on hyväksyttyä. Toki lapsiperheille maksettavia etuja tulisi korottaa, koska lastenkasvatus on Suomessa kallista.

Moniavioisuus on polygamiaa. Miksi ei, toinen mies rassaa autoni ja toinen kokkaa

Vierailija
151/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniavioisuus on polygamiaa. Miksi ei, toinen mies rassaa autoni ja toinen kokkaa

Niinpä ja ajattele afrikkalainen rakastaja miehen paikalla talossa ja sopuisampi ja meikäläisiin normeihin paremmin sopeutunut suomipoika taloudenhoitajana.

Vierailija
152/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniavioisuus on myös yleistä mm. naapurilla on virallisesti yksi vaimo, mutta kaksi vaimon "siskoa" muutti samaan asuntoon. Kela tukee paremmin, jos samassa taloudessa on monta elätettävää.

Höpö höpö. Paremminhan siinä tukia saa, jos kaikki ovat omissa asunnoissaan. Ei sen yhden henkilön oleteta elättävän kaikkia samassa taloudessa asuvia aikuisia, vaan nämä hakevat kukin omat tukensa. 

Vierailija
153/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monisuhteisuus.fi -sivulta: Monet polyihmisistä ovat kuitenkin kriittisiä avioliittoinstituutiota kohtaan ja kyseenalaistavat sen olemassaolon tarpeellisuuden.

Mua kiinnostaisi tutkimus, moniko polyista on ollut naimisissa, on yhä naimisissa ja monettako kertaa? Onko ehkä pettymys avioliitoon vaikuttanut tähän valintaan?

Mitä olen nähnyt niin eronneita ja sen jälkeen moraalinsa kadottaneita naisia miehiä. Ei ollenkaan ehjiä ihmisiä. Samanlaisia on nuo suhteetkin. Kieroutuneita virityksiä missä uskotellaan oltavan onnellisia.

Vierailija
154/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

David kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja ajattele afrikkalainen rakastaja miehen paikalla talossa ja sopuisampi ja meikäläisiin normeihin paremmin sopeutunut suomipoika taloudenhoitajana.

Kyllä! Ja tietysti tasapuolisuuden nimissä taloudessa asuu myös huippukorppainen bikifiness-malli miehen rakastajattarena ja miehen henkisenä kumppanina söpösti nörtti filosofian tohtori , jonka kanssa hän keskustelee Platonista.

Vierailija
155/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko yleistynyt, mutta ehkä se on puhutumpaa ja hyväksytympää. Itse elän semiavoimessa suhteessa mieheni kanssa. Rakastamme toisiamme, seksi on upeaa ja meillä on ihanat lapset. Yhdessä on oltu jo 15v. Harrastamme yhdessä kimppoja ja joskus jos löytyy joku todella kiva tyyppi, voi hänen kanssaan molempien sopimuksesta hyvällä ajalla (eli ei pois omalta perheeltä) harrastaa seksiä. Oma perheemme ja parisuhteemme tulee aina ykkösenä, mutta onhan se kiva mauste seksielämään. Voisimme varmasti elää yksiavioisestikin, mutta miksi pitäisi kun elämä voi olla entistä hauskempaakin? Tärkeintähän hommassa on se ettei ole mustasukkainen ja luottaa toiseen. Ei tämä kaikille sopisi, mutta meille sopii.

🌰🤧

Vierailija
156/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

David kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Ja tietysti tasapuolisuuden nimissä taloudessa asuu myös huippukorppainen bikifiness-malli miehen rakastajattarena ja miehen henkisenä kumppanina söpösti nörtti filosofian tohtori , jonka kanssa hän keskustelee Platonista.

Minä kokkaan keittiössä illallista kuudelle ja yritän provoilemalla herättää mieheni huomion, sillä minähän olen se number 1.

Vierailija
157/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti taas ahdistaa kun joku rakastaa eikä vihaa ihmisiä. Aivan moraalitonta ja maailmanloppu.

Nuo eivät ole koskaan oikeasti rakastaneet ketään muuta kuin itseään. Eivätkä edes ymmärrä mitä kahden ihmisen välinen rakkaus on.

Vierailija
158/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

David kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokkaan keittiössä illallista kuudelle ja yritän provoilemalla herättää mieheni huomion, sillä minähän olen se number 1.

Onneksi on afrikkalainen rakastaja. Lopettaisi vain sen mieheni bikinifitness-pimatsun vilkuilun, koska tähän menee aivan liian sekavaksi.

Vierailija
159/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hoidattako verovaroin sukupuolitautejanne ja seksisyöpiänne. Kiitos.

Ei ole olemassa mitään seksisyöpää. Pahan papilloomaviruksen kannan voi saada, vaikka kumppaneita olisi ollut vain vähän. Lisäksi kaikki kohdunkaulan syövät EIVÄT johdu hpv:sta ja tarkemmin tietämättä on parempi olla leimaamatta syöpäsairasta sellaiseksi, jolla kuitenkin on joku seksiviruksen aiheuttama syöpä.

Vierailija
160/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suostuin avoimeen suhteeseen edellisessä suhteessani. Olin korviani rakastunut mieheen ja meillä synkkasi hyvin. Mutta kolmantena pyöränä oli valitettavasti oma epävarmuuteni. Mies oli minua pari vuotta nuorempi, hyvännäköinen, ihan täydellinen treenattu kroppa, fiksu, varakas, hyvässä asemassa töissä, sosiaalisesti taitava, sanavalmis jne. Hänen rinnallaan koin olevani ruma, tylsä, tyhmä, läski, jne. ja tietyllä tavalla vain odotin sitä päivää kun mies jättää minut. Sängyssä suostuin sellaisiin juttuihin, joihin  en olisi halunnut suostua ja jotka koin ällöttäväksi mutta pelkäsin miehen jättävän minut jos en suostu. Kun tulkitsin miehen alkavan vetäytyä suhteesta ja hän ehdotti avointa suhdetta, suostuin kun koin ettei ole vaihtoehtoja. No mies ihasteli, miten ihanan itsevarma ja moderni minä olen kun avoin suhde oli itselleni "ok". Onneksi se oli lopun alkua ja tajusin itsekin, että koko suhde on vinoutunut. Onneksi myös näin, että "täydellisen" ulkokuoren alla mieheltä puuttuu kaikki tärkeät elämänarvot enkä halunnut enää häntä elämääni. Säännöllisin väliajoin hän on toisaalta ruinannut minua takaisin milloin facen, milloin linkedinin kautta.