Olen sairaslomalla supistusten takia ja pomo ihan ragena
Olen ollut nyt pari päivää sairaslomalla kipeiden supistusten takia. Supistusten lisäksi on painon tunnetta ja jatkuvaa kuukautiskipumaista jomottelua. Raskausviikkoja on vasta 23. Vähän olen yrittänyt tehdä tässä töitä, mutta työstressi aiheuttaa heti suppareita... Aika äitiyspolille on vasta ensi viikoksi ja siihen saakka pitäisi lepäillä.
Pomo soitti ihan vihaisen oloisena, ettenkö muka voisi käydä vaikka päivystyksessä, jotta tilanne selviäisi aiemmin (ja pääsisin takaisin töihin). Neuvolasta kuitenkin nimenomaan sanottiin, etten nyt välissä kävisi turhaan missään ronkittavana. Silti intti, ettenkö nyt voisi jo aiemmin mennä esim. työterveyteen. Yritin selittää, että äitiyspolilla osaavat paremmin ja tutkivat tarkemmin.
Kuulemma pari päivää voisin ottaa nyt iisimmin, mutta torstaina pitäisi tehdä jo sitä ja tätä. Tiedusteli, että onko mulla nyt vielä niitä "oireita" ja enkö muka voi oikeasti tehdä mitään. Kerroin, että kaikkea supistuksia aiheuttavaa pitäisi välttää, enkä voi edes telkkaria katsoa, kun kaikki tunteetkin aiheuttaa nyt supistuksia...Tälle pomo naureskeli, että "aika jännä, että noinkin voi niitä supistuksia tulla". Olipas vihamielinen asenne hänellä!
Nyt itken täällä hysteerisenä tuota kiukunpuuskaa ja pelkään lapsen melkein jo syntyvän...Pomo soittaa lähiaikoina uudestaan. Mitä sanoisin hänelle? En olisi uskonut, että tuolla tavoin suhtaudutaan tähän tilanteeseen!
Kommentit (170)
Se nyt on vähän sillä lailla, että jos se esimies vaatii sua työterveyteen menemään, sun on mentävä. Mutta ei siellä edes tehdä mitään sisätarkastuksia, varsinkaan, jos sulla on lausunto neuvolasta, että ne ovat riski. Eli ehkä se olisi nyt helpoin tapa hoitaa tämä asia?
Pomosi on asiaton. Valitettavasti tällainen on vielä vuonna 2021 Suomessakin arkipäivää, ja jossain muodossa tuttua ihan liian monelle äidiksi tulleelle naiselle. Raskaus ei saa vaikuttaa mihinkään, äitiyslomalta pitäisi palata töihin heti kun vauva on ulkona, pikkuvauva kotona ei saa vaikuttaa työpanokseen, ylitöihin jäämättömyyttä pikkulapsiaikana katsellaan silmiä pyöritellen. Siinä samalla ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet ohjataan kaikessa yhteisymmärryksessä näiden lasten isille - mikäs kiire heillä olisi kotiin, onhan sillä lapsella äitinsä.
Käske jotakuta muuta puhumaan pomollesi puhelimessa, jos kaipaa juttuseuraa asiallisen ilmoituksesi lisäksi. Ja menee sitten ulos puhumaan, että sinua ei stressata enempää.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on vähän sillä lailla, että jos se esimies vaatii sua työterveyteen menemään, sun on mentävä. Mutta ei siellä edes tehdä mitään sisätarkastuksia, varsinkaan, jos sulla on lausunto neuvolasta, että ne ovat riski. Eli ehkä se olisi nyt helpoin tapa hoitaa tämä asia?
Niin siis työterveydessä kävin ja sieltä sain saikun. Ap.
Laita teippiä pimpulaan, niin ei luiskahda toukka vahingossa pihalle.
TAJUTKAA NYT JO ETTÄ AP KÄVI TYÖTERVEYDESSÄ!
Älä vastaa pomolle enää mitään. Saikkutodistus riittää.
Nyt lepoa, hyvää ravintoa ja ajatukset rauhallisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi en palkkaa koskaan nuoria tai varhaiskeski-ikäisiä naisia. Jatkuvia pitkiä poissaoloja kun vähän supistaa ja porsitaan.
Et voi olla tosissasi! Firmasi tuskin menestyy pelkillä miehillä.
Jestas mikä uuno! Pistää vihaksi puolestasi. Laittaisin sähköpostia ja kertoisin suoraan, että hänen soittelunsa vaan pahentaa supistuksia ja lääkäri määräsi vuodelepoa ja rauhaa. Olisiko teillä työyhteisössä sellaista vanhempaa naista, joka ei pomoille kumartele? Voisi häntä pyytää sanomaan puolestasi vähän tosiasioita öykkärille. Siis sellainen justiina-hahmo, johon olet ennenkin voinut turvata.
Onko ap jotain 15 ja täyttää seuraavaksi jotain 16, kun pomot rageaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis työterveydessä kävin ja sieltä sain saikun. Ap.
No sehän oli siinä sitten, mitä ihmettä ssä sitten itkeskelet?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, sait mut nauramaan :D Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka äitiyspolilla tietävät paremmin, niin työnantajalla on valitettavasti oikeus sanoa, että vain työterveydessä kirjoitettu sairaslomatodistus kelpaa.
Työterveyshän sen lähetteen äitiyspolille oli tehnyt.
Kun itse odotin esikoista oli pomoni samaan aikaan raskaana ( myös hänen ensimmäinen ), hänellä helppo raskaus, minulla ihan hirveä.
Voitte kuvitella miten kivasti tuo pomo suhtautui, soitt esim neuvolaan ja koitti kysellä asioitani.
Ei uskonut etten huvikseni maannut kotona. Aluksi siis järkyttävä raskauspahoinvointi mikä kesti yli 12rv:n, sitten puoeln välin jälkeen liitoskipuja ja sitten alkoi supistukset. Töissä en saanut ottaa tuolia kassalla ( seisomatyö) ja olisi pitänyt jaksaa nostella, kumarrella ja olla tehokas viis niistä supistuksista ja lääkärin määräyksestä täyslepoon.
Tsemppiä aloittaja, sinä lepäät nyt, etkä tee töitä.
Ei voi olla todellista, että vielä 2021 suhtautuminen on tällaista. Luulisi pomoasikin kiinnostavan tuleva eläkkeenmaksajansa. Haistakoot kukkanen.
Vierailija kirjoitti:
Sana ragee on ainakin 15 vuotta ollut käytössä. Ap voi hyvinkin olla 30-vuotias, "ragee" jäänyt sanavarastoon teinivuosilta. Ja empatiakyky on ollut niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa, hassua kun vielä nykyäänkään ei sitä kaikilla ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana ragee on ainakin 15 vuotta ollut käytössä. Ap voi hyvinkin olla 30-vuotias, "ragee" jäänyt sanavarastoon teinivuosilta. Ja empatiakyky on ollut niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa, hassua kun vielä nykyäänkään ei sitä kaikilla ole..
Joo kolmekymppinen olen ja toista lasta odotan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse odotin esikoista oli pomoni samaan aikaan raskaana ( myös hänen ensimmäinen ), hänellä helppo raskaus, minulla ihan hirveä.
Voitte kuvitella miten kivasti tuo pomo suhtautui, soitt esim neuvolaan ja koitti kysellä asioitani.
Ei uskonut etten huvikseni maannut kotona. Aluksi siis järkyttävä raskauspahoinvointi mikä kesti yli 12rv:n, sitten puoeln välin jälkeen liitoskipuja ja sitten alkoi supistukset. Töissä en saanut ottaa tuolia kassalla ( seisomatyö) ja olisi pitänyt jaksaa nostella, kumarrella ja olla tehokas viis niistä supistuksista ja lääkärin määräyksestä täyslepoon.
Tsemppiä aloittaja, sinä lepäät nyt, etkä tee töitä.
Tommoiset on pahimpia, joilla itsellään ollut helppo raskaus...
Nyt Sanna ja kaverit: eikö teidän juuri tällaiselle kuuluisi tehdä loppu!
Ap, sinun ensisijainen velvollisuutesi tällä hetkellä on asettaa kaikessa vauvan hyvinvointi etusijalle.
Joten pane puhelin lentotilaan, ettet edes näe pomon soittaneen sinulle. Jos sinulla kerran on työterveydestä sairaslomalappu, sinulla ei ole mitään velvollisuutta olla millään tavalla tavoitettavissa. Jos olisit vaikka keuhkokuumessa, tuskin sinä silloinkaan vastaisit pomon puheluihin ja yrittäisit tehdä vähän töitä?
Kuuntele jotain rentoutusäänitteitä, lepää ja yritä syödä hyvin. Ja kun pääset sinne äitiyspolille, kerro millainen pomosi on. Toivottavasti saat loppuraskauden ajaksi sairaslomaa. Stressaava äiti ei ole vauvalle hyväksi.
Minä olen vela ja jopa minä ymmärrän tämän verran.
Tämä asia kuuluu luottamusmiehen lisäksi myös työturvallisuusvaltuutelulle, työnantajalla ei ole oikeutta riskeerata kenenkään terveyttä ja vielä vähemmän raskaana olevan.