Miten te-toimisto tarkistaa onko työhakuvelvoite täyttynyt?
Pitäisi hakea 4 työpaikkaa kuukausittain. Tiedot haetusta paikasta (mm. yrityksen nimi, työ, haku pvämäärä) ilmoitetaan. Toimiiko te-toimisto täysin luoton varassa?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ilmoittaa hakemasi netissä tai puhelimella
Tiedän mutta tarkistavatko he jollain että on todella haettu eikä vain väitetty hakevan?
Täysin luoton varassa. Katsot vaan työmarkkinatorista avoinna olevia työpaikkoja, sitten k usetat työkkäriä että oot hakenut niihin.
Mitään ei tarkisteta kunhan firmat nimet ovat oikeat. Varmuuden vuoksi voi tehdä sähköpostiin valmiita luonnoksia hakukirjeestä. Muokkaat luonnoksen lähetettyihin ja tarkistat avainsanojen täsmäävän sen kanssa mitä ilmoitit te-toimistolle.
Näitä ei todennäköisesti koskaan tarvitse mutta jo tulee pistokoe ja työnantaja sanoo ettet ole hakenut niin sähköpostisi toimii todisteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mutta tarkistavatko he jollain että on todella haettu eikä vain väitetty hakevan?
Mitä veikkaat, muistaisiko joku työnantaja kuka on hakenut milloin mihin tehtävään? Jos mulle soittais joku kelatäti keskellä päivää niin laittaisin luurin korvaan. Ja työajan ulkopuolella eivät soittele.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tarkisteta kunhan firmat nimet ovat oikeat. Varmuuden vuoksi voi tehdä sähköpostiin valmiita luonnoksia hakukirjeestä. Muokkaat luonnoksen lähetettyihin ja tarkistat avainsanojen täsmäävän sen kanssa mitä ilmoitit te-toimistolle.
Näitä ei todennäköisesti koskaan tarvitse mutta jo tulee pistokoe ja työnantaja sanoo ettet ole hakenut niin sähköpostisi toimii todisteena.
No jos näin suuren vaivan näkee, miksi ei sitten oikeasti lähettäisi niitä hakemuksia työnantajalle?
Yhteen paikkaan voi olla satoja, jopa tuhansia hakijoita. Eli ei tarkista. Taitaa jossain työkkärin sivuillakin lukea että ilmoitukset ovat "luottamusperusteisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin suuren vaivan näkee, miksi ei sitten oikeasti lähettäisi niitä hakemuksia työnantajalle?
Vain tyhmä tekee töitä Suomessa kun täällä voi maata kotonakin ja saada tukimassii koko elämän aikana
Omalle esimiehelleni on jokus soitettu ja kysytty, onko xxx-niminen henkilö hakenut meiltä työpaikkaa. No tässä tapauksessa oli hakenut. Eli ei ehkä kannata juksata hakeneensa, jos ei niin ole todellisuudessa tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyllä ei kauaa mene. Periaate ettei kukaan voi pakottaa tekemään asiaa x. Jokainen halukas toki hakee oma-aloitteisesti niihin töihin mitä haluaa tehdä ilman että on tilivelvollinen kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Omalle esimiehelleni on jokus soitettu ja kysytty, onko xxx-niminen henkilö hakenut meiltä työpaikkaa. No tässä tapauksessa oli hakenut. Eli ei ehkä kannata juksata hakeneensa, jos ei niin ole todellisuudessa tehnyt.
Työnantaja harvemmin jaksaa/kerkeää tarkistaa ja vastaa tilanteen mukaan "joo" tai "ei". Monessa paikkaa hakemukset poistetaan automaattisesti eikä jää mitään tietoa onko xxx hakenut vai ei, siksi on todella tärkeää että sähköpostista löytyy "todisteet" ja se estää karenssit yms.
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän sinun esimiehesi että hän ei saa antaa kenellekkään ulkopuoliselle henkilölle tietoja työnhakijasta ilman tämän suostumusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän sinun esimiehesi että hän ei saa antaa kenellekkään ulkopuoliselle henkilölle tietoja työnhakijasta ilman tämän suostumusta?
Ei merkitystä koska asiasta on mahdotonta jäädä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä suomalaista mentaliteettia "kun valtio jotain sanoo niin se on tehtävä". Ei taida muualla kuin autoritäärisissä maissa olla näin auktoreteettiuskovaisia ihmisiä kuin Suomessa.
Kansalaistottelemattomuus on demokratiaa ja se on vaikuttamista siinä missä mielenosoituskin.
Olen odottanut, että joku tekee palvelun joka lähettää ne hakemukset automaattisesti 4 kertaa kuukaudessa. Itse lähettäisin hakemuksen muutama minuutti ennen hakuajan päättymistä, ilman ansioluetteloa. Pyydän kuittauksen viestin perille menosta tetoimistoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Olen odottanut, että joku tekee palvelun joka lähettää ne hakemukset automaattisesti 4 kertaa kuukaudessa. Itse lähettäisin hakemuksen muutama minuutti ennen hakuajan päättymistä, ilman ansioluetteloa. Pyydän kuittauksen viestin perille menosta tetoimistoa varten.
Miksi haet? Riittää että kirjoitat hakeneesi paikkaan x ja muuta sinun ei tarvitse tehdä.
Ne voivat vaatia sinua esittämään ne lähettämäsi hakemuskirjeet. Ne voivat velvoittaa sinua säilyttämään hakuasiakirjat vuoden ajan.
Mutta toisaalta niitä töitähän voi hakea ihan yrityksissä paikan päällä käyden tai soittamallakin, että mitähän asiakirjoja näistä sitten säilyttelet!
Minä kuulin myös yhdeltä uravalmennuksessa olleelta että niitä hakemustietoja voi valehdella sinne työkkärin ilmoituslomakkeelle.
Toistaiseksi minulle ei ole tullut mieleen se valehtelu...
Tollanen kusinen asiantuntijajoukkio!
Mielivaltaisesti päättävät onko täyttynyt vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ne voivat vaatia sinua esittämään ne lähettämäsi hakemuskirjeet. Ne voivat velvoittaa sinua säilyttämään hakuasiakirjat vuoden ajan.
Mutta toisaalta niitä töitähän voi hakea ihan yrityksissä paikan päällä käyden tai soittamallakin, että mitähän asiakirjoja näistä sitten säilyttelet!
Minä kuulin myös yhdeltä uravalmennuksessa olleelta että niitä hakemustietoja voi valehdella sinne työkkärin ilmoituslomakkeelle.
Toistaiseksi minulle ei ole tullut mieleen se valehtelu...
Tollanen kusinen asiantuntijajoukkio!
Kaltaistesi takia Suomi on päivä päivältä menossa huonommaksi. Tuo moraali ei kosketa päättäjiä tai yrittäjiä (eli ylempiäsi) mutta jostain syystä varjelet moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haet? Riittää että kirjoitat hakeneesi paikkaan x ja muuta sinun ei tarvitse tehdä.
Tällä hetkellä en hae mihinkään. Odotan koska joudun hakemaan, vai tuliko tähän joku lakimuutos. Minun ei ole tarkoitus ottaa tetoimiston tarjoamaa paikkaa vastaan. Siksi teen mahdollisimman surkean hakemuksen, kuitenkin hyväksyttävän hakemuksen.