Kertokaa te viisaammat! Miten kuriton, yläkouluikäinen lapsi saadaan tottelemaan? Keinoja ei ole.
Olen aineenopettaja ja viittä vaille valmis irtisanoutumaan. Tuntuu siltä, etten enää opeta mitään, pidän vain kuria. Eikä sitä ole. Mitään keinoja kurinpitoon ei ole, oppilailla on täysi valta tehdä mitä vain.
Meillä ei esimerkiksi saa heitellä lumipalloja pihassa välitunnilla, koska kovat lumipallot ja kiviä sisältävät lumipallot ovat aiheuttaneet silmä- ja muita vammoja. Sama varmaan joka koulussa. No, milläs estät, kun oppilaaseen ei saa koskea ja puhe ei auta?
Millä estät kännykän käytön tunnilla? Et saa ottaa väkisin kännykkää kädestä ja puhe ei auta.
Millä estät sen, että oppilas lähtee joka ikinen tunti vessaan ja on siellä 15-20 minuuttia? Et voi mennä mukaan, etkä estää toista menemästä vessaan.
Viestit kotiin eivät auta. Usein yhteistä kieltä ei ole, eikä joka ikisestä lumipallosta aleta mitään tulkattavaa kokoustakaan järjestää.
Mikään jälki-istunto tai rehtorin puhuttelu ei auta.
En jaksa. Olisi edes kyseessä 1-4 oppilasta, mutta näitä on puolet joka luokasta.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Hei, minun lapsi on yksi heistä. Olen pahoillani hänen käytöksestään. Hänellä on murrosikä nyt pahimmillaan menossa. Kotikasvatus on ihan kunnossa kyllä, ja olemme tästä häiriökäyttäytymisestä kotona jutelleet paljonkin. Se ottaa päähän minuakin näin vanhempana.
Minä en tiedä mitä pitäisi tehdä. Siellä koulussa on opettajia joiden tunneilla ei ole mitään hankaluuksia, ja sitten on teitä joille se auktoriteetti tuntuu olevan haastavampi laji. En miä tiedä mitä sille pitäisi tehdä?
Viime viikolla olimme palaverissa luokanvalvojan ja kuraattorin ja rehtorin kanssa teinini käytöksestä. Toivotaan taas että se kantaa eteenpäin. Ehkä ensi vuosi on helpompi. Muistan itsekin, että 14-15 ikävuosi 8. luokalla oli pahin. Mutta minusta kasvoi ihan ajatteleva aikuinen kuitenkin.
Minä kuljin viikon lapseni kanssa sinne kouluun ja osallistuin oppitunteihin ja tämän jälkeen se koulu lähti sujumaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä yksilönoikeudet ja itsemääräämislait ovat menneet täysin överiksi Suomessa, eikä pelkästään lasten ja nuorten kohdalla. Mitään lakeja ei kohta ole ollenkaan, ettei vaan loukata kenenkään oikeuksia eikä kenellekään tulisi paha mieli. Tätä tämä hampaattomuus ja ylivarovaisuus kaikessa lainsäädännössä teettää. Äkkiä kunnon kuri takaisin kouluihin, siitä ei olisi kenellekään mitään haittaa, kun sääntöjä vain noudatettaisiin. Tämä on iso ongelma.
Tämä. Näkyy ihan kaikessa jo tämä kehitys, niin aikuisilla kuin lapsillakin. Suomalaisista on kasvatettu kuriton ja todella raukkamainen kansa.
Järkyttävää. Yläasteen opettajan tehtävä olisi opettaa eikä toimia poliisina tai valvojana. Eihän siihen ole koulutustakaan, vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi. Ehdotan, että huonosti käyttäytyvän lapsen vanhemman on tultava koululuokkaan, omalla kustannuksellaan ja työstään virkavapaalla vahtimaanlastaan vaikka kädestä pitäen. Antakaa opiskelurauha luokkaan.
Teet sen minkä pystyt ja annat olla. Se on voi voi jos tilanteelle ei muuta pysty.
Miksi opettajakoulutukseen ei kuulu pakollisena osana järjestyksenvalvojan tutkinnon suorittaminen? Miten nykyinen opettajakoulutus valmistaa opettajia tunnistamaan ja kohtaamaan henkisesti ja fyysisesti uhkaavat tilanteet?
Vierailija kirjoitti:
Käytän joka viikko 45 minuttia työaikaa poikien vessan vahtimiseen. Siellä on tänä syksynä ulostettu ja virtsattu mm. lavuaariin ja roskikseen, välitetty ainakin nuuskaa ja alkoholia, lipitetty energiajuomia, ahtauduttu 6 tyyppiä samaan koppiin, kiusattu pienempiä, särjetty pöntön tekniikkaa, lintsattu välkkiä ja estetty muita käymästä asioilla jne.
Pönttöjen muoviosat on jouduttu ottamaan pois ilkivallan vuoksi.
Kuule, mä kävin yläastetta Raisiossa 1980-luvulla. Siellä oli tyttöjen vessassa tuollaista jo silloin. WC-pönttökopeissa ei ollut ovia, koska niiden takana olisi annettu vessanpönttöpesuja opettajien huomaamatta. Missään vessanpöntössä ei ollut muoviosia jäljellä. Koko vessa oli sotkettu ja tuhrittu. En tiedä, välitettiinkö siellä jotain, sillä en uskaltanut itse ikinä käydä koulussa vessassa - siellä oli aina sellainen jengi päivystämässä, että tunnelma vessassa oli todella uhkaava.
Oli tosi kiva olla koulussa 7 tuntinen päivä eikä vessaan ollut mitään asiaa. Joskus, kun oli oikein kova hätä, pyysin saada käydä kesken oppitunnin vessassa. Silloin voi käydä käytävässä olleessa, ehjässä yhden hengen vessassa, jonka oven sai lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Yläasteen opettajan tehtävä olisi opettaa eikä toimia poliisina tai valvojana. Eihän siihen ole koulutustakaan, vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi. Ehdotan, että huonosti käyttäytyvän lapsen vanhemman on tultava koululuokkaan, omalla kustannuksellaan ja työstään virkavapaalla vahtimaanlastaan vaikka kädestä pitäen. Antakaa opiskelurauha luokkaan.
Haluaisin opettaa, mutta tunnista menee aina puolet siihen, että taistellaan vessaan karkaamisen kanssa, pyydän ottamaan kännykän pois, pyydän olemaan hiljaa, jotta joku edes kuulee, mitä sanon. Pyydän olemaan kuvaamatta opetustilannetta (johon oppilas tietenkin suu vaahdossa vastaa, että opetustilanteita saa kuvata, koska avoimuus) jne.
Siis ihan yksinkertaisimmillaan oppilas voi pudottaa oppikirjan lattialle ja sanoa, ettei voi tehdä tehtäviä, koska kirja on lattialla. Ja ei voi nostaa kirjaa, koska selkä on kipeä. Jos nostan kirjan, oppilas pudottaa sen heti uudestaan lattialle. Kuin kolmevuotias! Ja muut räkättävät vieressä.
Ja sitten joku pyytää päästä vessaan ja samalla viisi muuta haluaa vessaan. Siellä ollaan se 15-20 minuuttia ja kun tullaan takaisin, kaikki sinä aikana opettamani asia on mennyt ohi. Eivätkä pysty itse opiskelemaan kirjasta, kun eivät ymmärrä. Kertaan ja muut turhautuvat. Ja turhautujat keksivät jotain muuta hölmöä.
Joku leikkaa jonkun maskin nauhat ja siitä nousee älämölö, kun oppilaalla ei ole varamaskeja. Sitten haetaan kansliasta uutta maskia. Ja mukaan menee kolme muutakin, koska niillä on jo kolme päivää käytössä ollut kertakäyttömaski.
Ei vaan jaksa. Ihan oikeasti lopetan, ei tällaista jaksa kukaan. Kun kyse ei ole päiväkodista, vaan YLÄKOULUSTA!
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajakoulutukseen ei kuulu pakollisena osana järjestyksenvalvojan tutkinnon suorittaminen? Miten nykyinen opettajakoulutus valmistaa opettajia tunnistamaan ja kohtaamaan henkisesti ja fyysisesti uhkaavat tilanteet?
Käyn juuri opettajankoulutusta. Vastaus on, ei mitenkään. Olen useammalta yliopiston opettajalta kysynyt, miten toimia näissä ongelmatilanteissa ja antanut esimerkkejä, mitä sijaisena olen kohdannut. Juurikin esim välituntivalvonnassa, kun kyseessä oppilaat, joita en itse ole opettanut ja joita en tunne. Vastaus on aina, että koulussa pitää asiat olla niin hyvin hoidettu, että kuvaamiani tilanteita ei pääse syntymään, jolloin ne eivät ole edes ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettaja voi olla järjestysmies ja poliisi. Opettajan tehtävä on opettaa. Opettajalla ei ole valtuuksia tehdä niitä asioita, mitä poliisi tai järkkäri voi viran puolesta tehdä.
Tutulta kuulostaa täälläkin. Kyse on aivan kantasuomalaisista, joitka perseilee huolella. Mitään ei voi tehdä nykyisten säännösten mukaan. Pelkkää puhetta ja lässytystä koko kolme vuotta ja sen jälkeen kaikki on tyytyväisiä, kun pääsee eroon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn juuri opettajankoulutusta. Vastaus on, ei mitenkään. Olen useammalta yliopiston opettajalta kysynyt, miten toimia näissä ongelmatilanteissa ja antanut esimerkkejä, mitä sijaisena olen kohdannut. Juurikin esim välituntivalvonnassa, kun kyseessä oppilaat, joita en itse ole opettanut ja joita en tunne. Vastaus on aina, että koulussa pitää asiat olla niin hyvin hoidettu, että kuvaamiani tilanteita ei pääse syntymään, jolloin ne eivät ole edes ongelma.
Niinpä. Asioita hoidetaan niin, että lähetetään kotiin Wilma-viesti, jossa lukee, ettei koulun alueelta saa poistua välitunnilla. Mitä se auttaa? Ensinnäkin suuri osa vanhemmista ei osaa suomea, eivätkä lue Wilma-viestejä ollenkaan. Jos lukevat, olettavat, ettei asia koske heidän lapsiaan. Ja ne, joiden lapsia asia koskeee, eivät välitä.
Ryhmäkoot ovat liian suuria. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Ei tällaista pääsisi syntymään, jos ei olisi joka luokassa viittä kingiä, jotka terrorisoivat kaikkia muita.
Kaipaisin oikeasti vartijan tai koulupoliisin vierailuja kouluille ja keskustelua pahimpien tyyppien kanssa. Eivät nuo kunnioita eivätkä arvosta opettajia yhtään mutta ehkä poliisin puhuttelu voisi vielä auttaa.
Tämä on niin tällaista, kun hyvää tarkoittavat (?) päättäjät miettivät vain kaikkien oikeuksia, mutta ei kenenkään velvollisuuksia. Samaten unohdetaan kokonaan ottaa selvää siitä, millaista oikea arki on minkäkin asian kohdalla. Sen sijaan tehdään vain päätöksiä komiteoissa ja kokouksissa yhtäkään lasta, opettajaa tai kasvattajaa kuulematta. Surulliseksi on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja kenen vika se sitten on, että ollaan tässä tilanteessa? Sen huonosti käyttäyvän lapsen? Hänetkö oikeuteen
Jos hän perseilee niin kyllä? Miten ihmeessä on ajauduttu tilanteeseen jossa on katsottu aiheelliseksi nostaa hänet kaikkivaltaiseksi diktaattoriksi, jonka edessä kaikki muut joutuvat pelkäämään ja väistymään? Sellainen ihmisen alku, jolla ei ole kasetti, sosiaaliset taidot tai henkinen kypsyys millään tavalla sillä tasolla, että hän voisi olla johtavassa asemassa, etenkään itsevaltaisessa sellaisessa?
Kyllä sitä välillä miettii ja pitkään, että minkä ihmeen takia joku nykyään opiskelee peruskoulunopettajaksi. Ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nynnyjen lakien perustelu on se, että niillä on tarkoitus suojata heikompaa osapuolta vahvemman mielivaltaa vastaan.
Kumpi on mielestänne tässä ap:n esittämässä tilanteessa heikompi osapuoli?
Se lapsi ja nuori jolta puuttuu se kodin turva ja hoiva.
Mutta jolle on silti annettu täysi vastuuvapaus ja syytesuoja tehdä ihan mitä haluaa?
Suomen laki on keikauttanut koko asetelman aivan persiilleen ja nyt siihen tarvittaisiin muutoksia, koska lasten hirmuvalta alkaa mennä jo aivan liian pitkälle.
Ja kenen vika se sitten on, että ollaan tässä tilanteessa? Sen huonosti käyttäyvän lapsen? Hänetkö oikeuteen pitäisi laittaa?
Parisuhteet muistuttavat nykyään sukupuolten välistä sotaa, jossa vanhemmilla on vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia lapsiaan kohtaan.
Yksinhuoltaja perheitä on paljon, jossa se äiti on ainoa huoltaja, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kuta kuinkin sama ja lapset viettävät suurinman osan valveilla olo ajastaan naisten kanssa. Eikä enää edes kirkko ole auktoriteetti. Puhumattakaa politiikasta.
Missäs ne miehet ja isät ovat?
Liian pitkään katsotaan näitä hölmöilyjä , niin väärin tämä ” nuoret nyt ovat tässä iässä tämmöisiä”, annetaan liekaa alunperinkin liikaa. Selvät säännöt ja niitä noudatetaan. Piste. Selvät sanktiot heti , eikä odotella kolmatta varoitusta. Hulluutta , että keskenkasvuisten annetaan manipuloida opetusta, häiritä toisia, heittää kalliilla verorahoilla hankittua opetusta hukkaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tältä pohjalta opetushallitus painostaa koulut vain kieltämään ongelman olemassaolon, eikä mitään tartte tehdä. Voi olla vaan että laalalaa...
Kulunut sanonta pätee:
Sitä saa mitä tilaa.
Onko etelä-euroopassa samoja ongelmia?
Entä aasiassa?
Entä Intiassa?
Aina jaksetaan kehua pohjoismaista meininkiä. Ja varmasti hyvästä syystä.
Mutta miksi on niin vaikea ottaa takapakkia askel tai kaksi, jos kerran huomataan,
että yhteisö kärsii vääristä säännöistä.
Ei me voida ammattilaisten määrää loputtomasti kasvattaa, jos vanhemmat eivät hoida omaa osaansa.