Suomi on aivan liian ankea paikka. Täällä ei ole mitään.
Mitä kivaa näette siinä että elää harmaassa ja ankeassa Suomessa, rahat ei riitä mihinkään. Elämä on vain sitä että pyörii kotona ja välillä ulkona puistossa? Vaikka rahaa olisikin, niin täällä ei ole mitään nähtävää tai ostettavaa.
Sit ostat sitä samaa askaaa safkaa samoista aska S ja K ryhmän marketeista. Hetken koin jännitystä kun LIDL tuli Suomeen.
Tätä samaa loppuelämän. Inhottaa tämä rajallisuus!
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
No voin kyllä kompata AP:ta, että juuri siksi muutin ulkomaille, kun rahat eivät riitä mihinkään, että saisi edes lapsille jonkin kunnon harrastuksen. Täällä palkasta jää toisella tavalla käteen. Asun toisessa pohjoismaassa. Asuisin kyllä mielelläni vastaisuudessa Suomessa, jos palkasta jäisi hiukan enemmän käteen. Suomessa on kuitenkin omat, ainutlaatuisen hyvät puolensa.
Kun katsoo, miten pääministeri laittoi menemään Suomen rahoja miljardien verran EU:lle, niin näyttää, ettei vastaisuudessakaan ole tulossa sitä veronkevennystä, mikä nyt tässä tilanteessa olisi tarpeen. Jos päättäjät ovat tätä tasoa, en ihmettele, että monet kavereistani miettivät myös muuttoa ulkomaille. Kovasti toivon, että tilanne muuttuisi, mutta liekö tuo toiveajattelua.
Samaa mieltä! Jos sinulle riittää se television katselu, niin sitten ei rahaa juuri tarvi, niin sitten OK. Olen jo miettinyt pitäisikö jättäytyä tuille, kun ei siitä palkasta jää mitään käteen. Minulla on ehkä hiukan enemmän valintoja kuin Amerikan orjilla, kun täällä voi tehdä erilaisia ilmaisia asioita, mutta ei oikeasti paljon.
Kyllä suututtaa tuo, että mentiin antamaan niitä miljardeja pois. Eikö ne päättäjät oikeasti, että se oikeasti osuu tavalliseen ihmiseen. Jos minulla olisi vaikka 300 euroa enemmän käytössä kuussa, se nostaisi elämänlaatuani selvästi.
Minä sitä paitsi poden huonoa omaatuntoa, että kehtaan edes vaatia sitä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä on ihmisille kivaa, mut mä en koe että suoratoisto ja hampurilaiselämää ole jotenkin laadukasta. Kyllä mäki kaipaisin muuta.
Aika jännää... Et ole mitään muuta tekemistä hoksannut kuin suoratoiston ja hampparit? Olisiko kuitenkin niin, että olet täysin mielikuvitukseton ihminen, joka ei näe mahdollisuuksia ympärillään?
Täällä nimenomaan just rahat riittää vaikka oisit pienituloinen niin pärjäät. Jossain Jenkeissä pienituloiset työläiset asuu autoissa, kun ei varaa vuokraan. Siellä myös vaikka maksaisi isot summat sairasvakuutukseen joka kuukausi niin omavastuu pyörii siltä sadoissa tai tuhansissa riippuen toimenpiteestä. Vakuuttamaton maksoi juuri 30 tuhatta kun hänelle jouduttiin soittamaan lääkintähelikopteri.
Ihana Suomi. Ihanat turvaverkot. Ihanat, luotettavat ihmiset.
Et paljoa tiedä maailman menosta. Suomi on ensinnäkin hyvin turvallinen maa toistaiseksi. Ei ne rahat riitä monessa muussakaan maassa, kuitenkin kaikille ihmisille tarjotaan mahdollisuus yhteiskunnan kustantamaan majoitukseen. Vesi, sähkö ja katto pään päälle. Voit mennä vaikka matkustamaan Etelä-Amerikkaan niin huomaat kuinka vaikeat oltavat ihmisillä siellä on. Ihmiset asuvat kaduilla, rahan pummaajia ja kerjäläisiä on todella paljon. Huumeita myydään joka kadunkulmassa. Onhan täällä eksoottista ja jännittävää. Ei ole tylsä elämä jos jännitystä haluaa. Lopulta ei täälläkään ole sen kummempaa tekemistä kuin kävellä puistoissa ja kierrellä kaupoissa. Kaupojeen tarjonta on vain paljon rajallisempi kuin Suomessa. Joudut etsimään tiettyjä tuotteita kissojen ja koirien kanssa.
Kyllä on omaa mielikuvituksen puutetta, jos ei jossain paikassa viihdy. Tuollaista on nyt hyvä valittaa, kun on ensin nauttinut ilmaiset neuvolapalvelut, saanut maailman huippuluokkaa olevan koulutuksen ilmaiseksi, päässyt pikkurahalla turvalliseen päiväkotiin jne. jne. On hemmoteltu turvallisuudella ja hyvinvoinnilla ja sitten murjottaa et on tylsää. Kyllä kuulostaa teinimäiseltä valitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nimenomaan just rahat riittää vaikka oisit pienituloinen niin pärjäät. Jossain Jenkeissä pienituloiset työläiset asuu autoissa, kun ei varaa vuokraan. Siellä myös vaikka maksaisi isot summat sairasvakuutukseen joka kuukausi niin omavastuu pyörii siltä sadoissa tai tuhansissa riippuen toimenpiteestä. Vakuuttamaton maksoi juuri 30 tuhatta kun hänelle jouduttiin soittamaan lääkintähelikopteri.
Miksi verrata jenkkeihin? Siellä sitä paitsi keskiluokka elää paremmin kuin Suomessa, ellei satu sairastumaan. Voisit saman tien verrata Pakistaniin tai Irakiin.
Esimerkiksi Tanska, Norja, Hollanti ja Sveitsi ovat Suomen kaltaisia pieniä maita, mutta niissä jää palkasta enemmän käteen. Ja turvaverkko niissäkin hyvä. Onnistuvat (ehkä Norjaa lukuunottamatta) houkuttelemaan myös enemmän lahjakkuuksia kuin Suomi.
Jep tässä tullaan taas puolustautumaan tilastoilla ja onnellisin maa- probagandalla jotta saadaan tarinat mitätöidyksi.
Itse olin ollut pitkään eräässä europpalaisessa maassa etelässä. Olihan se kivas kun milloin mitäkin täti, mummo teki iltaruuat kaikille. Oli vihannes ja viinikauppiaat. Arki oli vauhdikas.
Ymmärrän täysin jos kyllästyttää S ja K marketit. Muuta ei ole Suomessa.
Suomessa vaikka kuinka ahkeroi niin elämä on aina se sama. Kotona tai töissä ruudun ääressä, sohva ja lenkkeily.
Se että on paljon vettä ja hyvä sosiaaliturva ei tarkoita sitä että elämä olisi automaattisesti ihana ja loistelias.
Vierailija kirjoitti:
Jep tässä tullaan taas puolustautumaan tilastoilla ja onnellisin maa- probagandalla jotta saadaan tarinat mitätöidyksi.
Itse olin ollut pitkään eräässä europpalaisessa maassa etelässä. Olihan se kivas kun milloin mitäkin täti, mummo teki iltaruuat kaikille. Oli vihannes ja viinikauppiaat. Arki oli vauhdikas.
Ymmärrän täysin jos kyllästyttää S ja K marketit. Muuta ei ole Suomessa.
Suomessa vaikka kuinka ahkeroi niin elämä on aina se sama. Kotona tai töissä ruudun ääressä, sohva ja lenkkeily.
Miksi sinä et ole se mikäkin täti tai mummo joka tekee iltaruoat kaikille? Miksi mieluummin valitset ruudun ja sohvan?
Vierailija kirjoitti:
Se että on paljon vettä ja hyvä sosiaaliturva ei tarkoita sitä että elämä olisi automaattisesti ihana ja loistelias.
Ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu jos ne otettaisiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihmisten luotettavuus on kyllä iso plussa. Et voi luottaa tuntemattoman ihmisen sanaan missään niin paljon kuin Suomessa. Se on jopa absurdia kuinka rehellisiä ihmiset ovat. Tunnen suurta surua koska missään muualla et voi luottaa ihmisiin. Olen kovettatut itseni maailmassa ja osaan olla todellinen vit tupää random ihmisille koska tiedän että 50% ihmisistä on ketunhäntä kainalossa monessa muussa maassa
Mulla ei ole mitään ongelmaa rahojen riittävyyden kanssa. Oletko opiskellut matalapalkka-alalle vai ottanut tuloihisi nähden liian ison asuntolainan? Jälkimmäisestä sen verran, että tosi moni tekee sen virheen, että otetaan mahdollisimman iso asuntolaina pariksi vuosikymmeneksi ja sitten ei jääkään rahaa enää mihinkään kivaan. Mulle pankki tarjosi yli tuplaten sellaista asuntolainaa, kun minkä lopulta otin. En nimittäin halunnut tehdä sellaista suunnitelmaa, että seuraavat parikymmentä vuotta makselen kotona kökkien vain asuntolainaani. Halusin asuntolainasta huolimatta matkustella, käydä ravintoloissa syömässä jne. Ja koska en halunnut kökkiä kaikkea vapaa-aikaani kotona, ei kodinkaan tarvinnut olla hulppein, mihin rahani riittivät.
Mulle olisi Suomessa vielä vaikka kuinka paljon nähtävää ja koettavaa, mutta ennen pandemiaa tuli lähdettyä aina lomilla ulkomaille. Nyt olen harkinnut kotimaassa matkailua. En tiedä, missä maassa olisi niin tunturit kuin pyramiditkin ts että kaikki löytyisi samasta maasta. Jopa ranskalaiset matkustavat välillä ulkomaille- Suomeenkin - , vaikka heidän mielestään Ranskasta löytyy ihan kaikki.
Jos koet, että jossain muualla sun ammattitaidollasi saa paremman palkan ja jää enemmän rahaa kaikenlaiseen kivaan, ehdottomasti kannattaa muuttaa sellaiseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pitäisi olla? Voithan itse ryhtyä yrittäjäksi ja alkaa tuottamaan juuri sellaisia esineitä/palveluja/elämyksiä, mitä täällä mielestäsi kuuluisi olla.
en minä niitä halua tuottaa, vaan ostaa miehen luottokortilla
Oletko tosissasi? Miksi mies elättää sinua?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työn ja vapaa-ajan suhde on erinomainen verrattuna moneen muuhun maahan, jossa töitä paiskotaan niska limassa ja silti rahat eivät riitä mihinkään. Yhteiskunnan turvaverkko auttaa ainakin tyydyttävästi ja et joudu kadulle asumaan. Suomessa on upea luonto ja turvallista. Kokemuksia piisaa ja kulttuuria tuetaan (tosin nyt on korona joten minkäs teet). Mitä tarkalleen ottaen haluaisit lisää?
Minä haluaisin lisää yritteliäisyyttä ja sisukkuutta (en ole edellinen henkilö). Teen pitkiä päiviä, enkä katso ollenkaan TV:tä, sillä koen työni merkitykselliseksi yhteiskunnan kannalta erittäin hyödylliseksi, ja haluan saavuttaa jotain merkittävää omalla alallani ihan globaalisti ajatellen.
Koen, ettei suomalainen mentaliteetti oikein kannusta tietynlaiseen yritteliäisyyteen ja esim. ylityön tekemiseen liittyy stigma. Minulle on ollut vaikeaa löytää motivoituneita henkilöitä, jotka olisivat riittävän valmiita panostamaan projektien loppuun saattamiseen. Kyse on mielenkiintoisista töistä kansainvälisellä alalla.
Sinänsä koen, että vapaa-aika on tärkeää, mutta on tiettyjä hetkiä, jolloin täytyy tehdä se loppurutistus ja painaa töitä niska limassa ,jotta hommat saatetaan loppuun. Olen nähnyt, kuinka moni nyky-Suomessa kasvanut luovuttaa tässä vaiheessa, eikä projekti ikinä valmistu. Tämä ihmetyttää, sillä isovanhempani kyllä uurastivat maataloustöissä silloin kun oli pakko.
Työni on luovaa, ja vastaaviin töihin on paljon motivoituneita ja lahjakkaita hakijoita USA:n itärannikolla, missä tuttavani tekee vastaavanlaisia hommia. Minulle on tarjoutunut mahdollisuus tehdä työni myös siellä, mutta koen kuitenkin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan läheiseksi, ja haluaisin tehdä töitä sen eteen. Se on kuitenkin passivoinut suuren osan ihmisistä, ja jos en saa riittävän motivoituneita hakijoita muutamassa vuodessa, minun on ehkä pakko muuttaa USA:an, jotta voisin tehdä oman alani töitä.
Olen samoilla linjoilla, vuosikymmenen muualla asuneena. Mutta enimmäkseen vika on kyllä varmaan siinä, että tulotasoni on huonompi kuin mitä ulkomailla asuessani oli. Rahalla saa ja pääsee, ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työn ja vapaa-ajan suhde on erinomainen verrattuna moneen muuhun maahan, jossa töitä paiskotaan niska limassa ja silti rahat eivät riitä mihinkään. Yhteiskunnan turvaverkko auttaa ainakin tyydyttävästi ja et joudu kadulle asumaan. Suomessa on upea luonto ja turvallista. Kokemuksia piisaa ja kulttuuria tuetaan (tosin nyt on korona joten minkäs teet). Mitä tarkalleen ottaen haluaisit lisää?
Minä haluaisin lisää yritteliäisyyttä ja sisukkuutta (en ole edellinen henkilö). Teen pitkiä päiviä, enkä katso ollenkaan TV:tä, sillä koen työni merkitykselliseksi yhteiskunnan kannalta erittäin hyödylliseksi, ja haluan saavuttaa jotain merkittävää omalla alallani ihan globaalisti ajatellen.
Koen, ettei suomalainen mentaliteetti oikein kannusta tietynlaiseen yritteliäisyyteen ja esim. ylityön tekemiseen liittyy stigma. Minulle on ollut vaikeaa löytää motivoituneita henkilöitä, jotka olisivat riittävän valmiita panostamaan projektien loppuun saattamiseen. Kyse on mielenkiintoisista töistä kansainvälisellä alalla.
Sinänsä koen, että vapaa-aika on tärkeää, mutta on tiettyjä hetkiä, jolloin täytyy tehdä se loppurutistus ja painaa töitä niska limassa ,jotta hommat saatetaan loppuun. Olen nähnyt, kuinka moni nyky-Suomessa kasvanut luovuttaa tässä vaiheessa, eikä projekti ikinä valmistu. Tämä ihmetyttää, sillä isovanhempani kyllä uurastivat maataloustöissä silloin kun oli pakko.
Työni on luovaa, ja vastaaviin töihin on paljon motivoituneita ja lahjakkaita hakijoita USA:n itärannikolla, missä tuttavani tekee vastaavanlaisia hommia. Minulle on tarjoutunut mahdollisuus tehdä työni myös siellä, mutta koen kuitenkin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan läheiseksi, ja haluaisin tehdä töitä sen eteen. Se on kuitenkin passivoinut suuren osan ihmisistä, ja jos en saa riittävän motivoituneita hakijoita muutamassa vuodessa, minun on ehkä pakko muuttaa USA:an, jotta voisin tehdä oman alani töitä.
Ylitöistä ei makseta, eikä kenenkään todellakaan tarvitse tehdä töitä ilman palkkaa. Sellaisen vaatiminen on todella törkeää!
Ei se elämä muuallakaan ole pelkkää sambakarnevaalissa hillumista. Joka maalla on harmaa arkensa.
Vierailija kirjoitti:
Ai Suomessa upea luonto?! Tukehdun nauruun!
No jokaisella omat mieltymyksensä. Mikäs siinä jos tykkää tasaisesta talousmetsästä, pelloista ja sinilevä vesistä jotka ovat aivan uintikelvottomat :,D
Muualla on sentään vuoret, kunnon meri jossa pääsee aina uimaan. Tulkaa vaa Helsinkiin kattoo meidän kesäiset hernesopat! Ette tastusti halu niissä uida!
Tätä upean luonnon hehkutusta ihmettelen minäkin. Ihan kuin upeaa luontoa ei missään muualla olisi.
Saaristot ja lappi on ihan kaunista, muuten tämä on yhtä metsää. Samanlaista löytyy muualtakin pohjoismaista.
Hyi sinua Ap, ei suomea saa kritisoida tai mammat suuttuu, heidän mielestään suomi on paratiisi maan päällä ja ihmisetkin ovat täydellisiä
Suomi on sinulle Helsinki? Entäpä jos itse matkustaisit katsomaan muuta Suomea?