Paljonko arviot omaisuutesi arvon olevan tänään?
Eli siis nyt tehtäisiin kaupat kaikesta omaisuudestasi ja mahdolliset velat maksettaisiin pois, mikä summa jäisi yhteensä rahaa?
Kommentit (174)
Puolet n. 700t asunnosta, krääsän jälleenmyyntiarvo on satasissa mutta jälleenhankinta-arvo kymppitonneissa.
Vanhemmat on kyllä molemmatn93v. joten voi tulla 300t lisää ennenkuin olen eläkkeellä. Mutta velat on hoidossa ja tulot riittää joten pidän mielummin vanhemmat kuin perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika varakasta porukkaa. Tuollaisia summia ei palkkatyöllä ihan heti säästetä, eli olette perkeleet jotakin perijöitä tai sitten laskuttaneet miestänne erossa. Teiltä saisi ottaa nuo rahat pois ja jakaa paremmin. Se olisi yhtä oikeudenmukaista kuin se, että olette saaneet rahanne tekemättä itse mitään.
Häh? Ai satoihin tuhansiin ei voi normaalilla palkkatyöllä päästä? Entäs ne kaikki joilla on ihan vaikka velaton asunto?
He ovat eläkeikäisiä, ei mitään 30-vuotiaita, mikä lienee tämän palstan keski-ikä.
Ole älyllisesti rehellinen. Olisitko saanut asuntolainaasi ilman että sinun tai miehesi vanhemmat olisivat jeesanneet takaamalla tai ennakkoperinnöllä? Harvalla on pääomia palkkatyöstä, kaikki tuntemani asunnonomistajat tai lainaa maksavat ovat saaneet apuja muilta, Itse olen poikkeus, olen säästänyt kuin hullu 15-vuotiaasta saakka ja kun 30-vee sain asuntolainan, riitti se kämäiseen kaksioon paskalähiössä ja velkaa on korviin saakka. Kaverini on samanikäinen, pienempituloinen eikä koskaan säästänyt ja hänellä on iso kiinteistö arvoalueella. Hän heittää fuulaa että on säästänyt rahat itse, vaikka kaikki tietää että vanhemmat on "vähän jeesanneet", eli varmaan antaneet sen sadan tonnin pääoman pohjalle.
Kyllä niitä velattomia asuntoja on jo viisikymppisilläkin. Heti tulee mieleen mun kaksi lähimpää kaveria joilla se on, 54v ja 55v. Nyt toinen sai ison perinnön, mutta velaton koti ollut jo muutaman vuoden. Mun siskolla myös on velaton okt, ollut jo useamman vuoden, hän 56v, ei perintöjä. Itse olen se luuseri vuokralla asuja, 52v :D.
Vierailija kirjoitti:
Puolet n. 700t asunnosta, krääsän jälleenmyyntiarvo on satasissa mutta jälleenhankinta-arvo kymppitonneissa.
Vanhemmat on kyllä molemmatn93v. joten voi tulla 300t lisää ennenkuin olen eläkkeellä. Mutta velat on hoidossa ja tulot riittää joten pidän mielummin vanhemmat kuin perinnön.
Tässäpä se heti tulikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika varakasta porukkaa. Tuollaisia summia ei palkkatyöllä ihan heti säästetä, eli olette perkeleet jotakin perijöitä tai sitten laskuttaneet miestänne erossa. Teiltä saisi ottaa nuo rahat pois ja jakaa paremmin. Se olisi yhtä oikeudenmukaista kuin se, että olette saaneet rahanne tekemättä itse mitään.
Häh? Ai satoihin tuhansiin ei voi normaalilla palkkatyöllä päästä? Entäs ne kaikki joilla on ihan vaikka velaton asunto?
He ovat eläkeikäisiä, ei mitään 30-vuotiaita, mikä lienee tämän palstan keski-ikä.
Ole älyllisesti rehellinen. Olisitko saanut asuntolainaasi ilman että sinun tai miehesi vanhemmat olisivat jeesanneet takaamalla tai ennakkoperinnöllä? Harvalla on pääomia palkkatyöstä, kaikki tuntemani asunnonomistajat tai lainaa maksavat ovat saaneet apuja muilta, Itse olen poikkeus, olen säästänyt kuin hullu 15-vuotiaasta saakka ja kun 30-vee sain asuntolainan, riitti se kämäiseen kaksioon paskalähiössä ja velkaa on korviin saakka. Kaverini on samanikäinen, pienempituloinen eikä koskaan säästänyt ja hänellä on iso kiinteistö arvoalueella. Hän heittää fuulaa että on säästänyt rahat itse, vaikka kaikki tietää että vanhemmat on "vähän jeesanneet", eli varmaan antaneet sen sadan tonnin pääoman pohjalle.
Kyllä niitä velattomia asuntoja on jo viisikymppisilläkin. Heti tulee mieleen mun kaksi lähimpää kaveria joilla se on, 54v ja 55v. Nyt toinen sai ison perinnön, mutta velaton koti ollut jo muutaman vuoden. Mun siskolla myös on velaton okt, ollut jo useamman vuoden, hän 56v, ei perintöjä. Itse olen se luuseri vuokralla asuja, 52v :D.
Nostan hattua tällaisille tyypeille. Heillä on varaa ja oikeus nauttia saavutuksestaan, koska OVAT TEHNEET SEN ITSE! Mielestäni perijöiden on turha esim ulista sossun tuista, koska saavat itsekin vastikkeetonta rahaa valtavia summia. Ette te ole niitä tienanneet, vaan vanhempanne.
Vierailija kirjoitti:
Kämppä 350 t, velkaa (ei muita lainoja tai luottokortteja) 140 t = 210 t, auto velaton 10 t, mökki velaton 300 t, rahastoissa 10 t, irtaimisto 20 t = 550 t t. 40 v nainen, 2 lasta
Mökki tullut perintönä kaikki muu hankittu itse. Kun ostaa oman asunnon 20 vuotiaana niin yhden on maksanut 40 veenä jo pois. Lapset tehty myös nuorena nyt 14 ja 16 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppä 350 t, velkaa (ei muita lainoja tai luottokortteja) 140 t = 210 t, auto velaton 10 t, mökki velaton 300 t, rahastoissa 10 t, irtaimisto 20 t = 550 t t. 40 v nainen, 2 lasta
Mökki tullut perintönä kaikki muu hankittu itse. Kun ostaa oman asunnon 20 vuotiaana niin yhden on maksanut 40 veenä jo pois. Lapset tehty myös nuorena nyt 14 ja 16 v.
Ja tässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitettaisiin nyt esim käytäntöön avioehtosopimuksen jako, saisin tästä asunnosta sisustuksineen 100 000 000, huvilasta sisustuksineen varmaan lähemmäs 800 000e, autosta ehkä 100 000e, veneestä ehkä 700 000e, erilaisia osakkeita ja muita olisi varmaankin reilun 100 000 000 000e arvosta. Koruista tulisi ehkä 500 000e, taiteesta lähemmäs 100 000 0000e, Velkaa ei ole. Eli ihan kivasti käyttörahaa. Mutta pidän siitä mitä minulla on, eli samat ostaisin varmaan takaisin.
Saatu siis avioliiton kautta rahaa.
Lienee n. 260 000 euroa, mikä on melko keskimääräinen omaisuuden arvo omanikäiselleni suomalaiselle kotitaloudelle. Ehkä voin olla vähän tyytyväisempi, koska olen yh eli kyseessä yhden ihmisen "tienaama" omaisuus. Toki tähän kuuluu n. 80 000 euron perinnöt.
t. n47
Tästä voi tsekata keskimääräiset kotitalouksien varallisuusmäärät viiden vuoden takaa. Nyt luvut ovat varmaan kasvaneet joka ryhmässä muutamalla kymmenellä tuhannella.
https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_tie_001_fi.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha kadehtia. Nuo on tavissuomalaisten omaisuuksia jotka syntyvät helposti kiinteistöt mukaan laskemalla. Pörssissä taas pystyy tienaamaan korkoa korolle pienilläkin summilla.
Voi olla. Mutta jos ette olisi perineet aloituspääomaa, ette saisi säästöön murto-osaakaan, koska olette perseestä.
Olen ollut laiska sijoittaja, mutta laitoin n. 25 vuotta sitten 3 600 euroa yksityiseen eläkevakuutukseen, koska sen sai silloin vähentää verotuksessa. Juuri äsken katsoin, että se summa on kasvanut nyt yli 13 000 euroon, vaikka en ole siis tehnyt mitään koko sijoituksen suhteen missään vaiheessa ja lisäksi hoitokulut ovat korkeat. Eli jos sama tahti jatkuu, saan nostaa kyseisestä vakuutuksesta 17 vuoden päästä lähemmäs 30 000 euroa.
Joku 300000 netto, luottokortin saldo ja osakesalkku vaihtelee tonnin pari.
Keski-ikäinen akka.
Varmaan joku 4 000e jäisi velkojen jälkeen käteen. Olisikin tuollaiset satojen tuhansien eurojen omaisuudet turvaamassa elämää. Olisi huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitettaisiin nyt esim käytäntöön avioehtosopimuksen jako, saisin tästä asunnosta sisustuksineen 100 000 000, huvilasta sisustuksineen varmaan lähemmäs 800 000e, autosta ehkä 100 000e, veneestä ehkä 700 000e, erilaisia osakkeita ja muita olisi varmaankin reilun 100 000 000 000e arvosta. Koruista tulisi ehkä 500 000e, taiteesta lähemmäs 100 000 0000e, Velkaa ei ole. Eli ihan kivasti käyttörahaa. Mutta pidän siitä mitä minulla on, eli samat ostaisin varmaan takaisin.
Osakkeissa 100 miljardia juu juu, ja 100 miljoonan talo.. nämä vasta 50 % osuuksia. Porvoossa on kallista
Vierailija kirjoitti:
Lienee n. 260 000 euroa, mikä on melko keskimääräinen omaisuuden arvo omanikäiselleni suomalaiselle kotitaloudelle. Ehkä voin olla vähän tyytyväisempi, koska olen yh eli kyseessä yhden ihmisen "tienaama" omaisuus. Toki tähän kuuluu n. 80 000 euron perinnöt.
t. n47
Näin.
Musta on tosi typerää ulista siitä, että jotkut saa perintöä. Monet vanhemmat haluaa jättää perintönä rahaa jälkipolville. Haluavat sillä taata lastensa ja lastenlastensa elämää ihan tarkoituksella. Ymmärrän kyllä, että se herättää kateutta. Mutta on turha sanoa että jollain ei olisi oikeutta perintöön kun meillä kaikilla, joilla on vanhemmat, se oikeus on olemassa ja oikeus myös jättää perintöä. Kaikki vanhemmat ei vaan pysty tai eivät halua antaa mitään. Se ei ole niiden vika, joiden suvussa on erilaiset arvot.
Eli kaikilla on perintöä pohjalla. Voisitte olla kiitollisia siitä ja mainita sen, koska ilman sitä teillä olisi ollut huomattavia vaikeuksia päästä nykyiseen varallisuustasoonne. Tavallaan olette pieniä lottovoittajia.
Excelin mukaan näytti olevan +3032 euroa ja joitain senttejä päälle, mutta toisaalta excelini ennustaa myös lainakorot mukaan omaisuuden nettoarvoon (tämä ehkä virheellinen tapa ylläpitää omaa varallisuusarviota?). Asunnon arvon oletuksena on se, minkä pankki laskee sille vakuusarvoksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku 300000 netto, luottokortin saldo ja osakesalkku vaihtelee tonnin pari.
Keski-ikäinen akka.
Jatkan että koti, puoliksi miehen kanssa, oli velaton kun olin 46v. Ihan palkkatuloilla hankittu okt. Samoihin aikoihin sain perinnöt, toinen niistä on kiinni kakkosasunnossa ja aiheuttaa siten vain lisää kuluja, ja toinen ei paljoa taloudellista tilannettani enää hetkauttanut.
Laittakaa tietojen perään oletteko saaneet aikanaan perintöä tai onko vanhemmillanne omaisuutta? Ihan rehellisesti. Vai oletteko säästäneet kaikki omista tuloistanne. Tämä kiinnostaa minuakin.