Graafiset suunnittelijat, mikä työtilanne valmistuvilla?
Onko paikalla lähivuosina opiskelleita? Olen itse valmistunut graafikoksi yli 20 vuotta sitten ja vähän pihalla nykytyötilanteesta (kysyn läheistä nuorta ajatellen asiaa). Miten hyvin sijoittuvat työelämään esim. Lahden Muotoiluinstitutuutista tai Aallosta valmistuneet? Onko kuinka paljon merkitystä sillä, mistä on valmistunut? Mihin tyypillisimmin graafikot sijoittuvat ja kuinka yleistä on freelanceriksi alkaminen?
Olisi kiva, jos joku jaksaisi kertoilla. Olen koettanut netistä löytää keskusteluja aiheesta, mutta monet keskusteluista ovat jostain syystä melko vanhoja, esim. vuosilta 2004-2007.
Kommentit (6)
Kiitos! Apua, tuli sellainen olo, että alan olla aika vanha ja vanhan polven graafikko, vaikka "vasta" valmistuin unelmieni ammattiin.
Työskentelen kaukana pääkaupunkiseudusta, jossa asiakkaani enimmäkseen ovat, ja verkostoja ei minulla ole eikä tuttuja alan ihmisiä oikeastaan ollenkaan. Välillä on hassu olo, kun tuntuu, että olen oman alani kuvioista ihan pihalla, kun joku nuori kyselee. No sen tiedän, että työtilanne on mennyt melko vaikeaksi ja on koulutettu liikaa väkeä alalle. Samoin olen havainnut sen, että siinä missä 2000-2008 (?) mainostoimistot olivat kova juttu ja tärkeitä työpaikkoja, niin niissä on vissiin kovasti kato käynyt?
suunnittelija kirjoitti:
Kiitos! Apua, tuli sellainen olo, että alan olla aika vanha ja vanhan polven graafikko, vaikka "vasta" valmistuin unelmieni ammattiin.
Työskentelen kaukana pääkaupunkiseudusta, jossa asiakkaani enimmäkseen ovat, ja verkostoja ei minulla ole eikä tuttuja alan ihmisiä oikeastaan ollenkaan. Välillä on hassu olo, kun tuntuu, että olen oman alani kuvioista ihan pihalla, kun joku nuori kyselee. No sen tiedän, että työtilanne on mennyt melko vaikeaksi ja on koulutettu liikaa väkeä alalle. Samoin olen havainnut sen, että siinä missä 2000-2008 (?) mainostoimistot olivat kova juttu ja tärkeitä työpaikkoja, niin niissä on vissiin kovasti kato käynyt?
Isommat firmat tuntuu siirtäneen (kaikenlaisten) design-toimistojen asiakkuuksia in-house designereiden tehtäväksi. Tämä on vienyt bisnestä niin mainostoimistolta kuin muiltakin suunnittelutoimistoilta. Suunnittelijana tässä tuntuu olevan se huono puoli, että in-house designerit nähdään samanlaisina muurahaisina byrokratiassa kuin muutkin toimistotyöntekijät; luova työ vähenee ja kellokallet kurkkii olan yli.
Entä missä nykyään ovat harjoittelupaikat? Aikoinaan, kun itse opiskelin, valtaosa sai harjoittelupaikan mainostoimistosta tai kustantamosta. Samoin suurin osa sijoittui valmistumisen jälkeen noihin.
Ainakin työllistyminen on tällä hetkellä todella vaikeaa niillekin joilla on vuosien työkokemus. Graafikot ovat keikkuneet työttömyystilastojen kärjessä varmaan viimeiset 10 vuotta.
Olen varsinaisesti muotoilija, en medianomi tai graafista suunnittelua opiskellut, mutta teen digitaalista graafista suunnittelua työkseni.
Käsitykseni lyhyesti:
- Suurin osa työllistyvistä työllistyy web/ digital/ motion graphics -hommiin, tai sitten jonkinlaiseen somesuunnittelijan töihin.
- Moni ei työllisty ollenkaan edes alaa liippaaviin hommiin. Luovan alan korkeakoulutettuja on koulutettu 20 vuotta liikaa, ja koulujen opetus on todella vaillinaista vaadittavaan osaamiseen nähden.
- Printtigraafikon tehtäviä saa vain, jos on joku megahipsteri Aaltoyliopistosta, joka on oppinut hipsteröimään uskottavasti ja esittämään henkilöbrändiä. Näistä löytyy sitten muutama kansainvälisen tason tähtisuunnittelija, jotka suunnittelevat kuvituksia tai kirjaisintyyppejä kansainvälisille firmoille.