Lapsi on saanut koulusta nyt päähänsä että hänen kanssaan pitää lukea ilta ja aamurukous
On siis koulukavereiltaan tuon kuullut ja oppinut. Mutta miten tallaisessa tilanteessa kertoa lapselle lapsiystävällisen sävyyn että me olemme uskonnoton perhe ja että tässä talossa ei rukoilla?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siten, että me ollaan kuule uskonnoton perhe.
Teidän lapsi ei näköjään ole uskonnoton. Joten kunnioita hänen vakaumustaan.
Pakkoliittäminen seurakuntaan (lapsikaste), pyhäkoulu, pakollinen uskonnon opetus koulussa, rippikoulu. Miten nämä kunnioittavat lapsen vakaumusta?
Tästä ei nyt ole kysymys, mitä sekoilet? Tätä lasta ei selvästi ole pakkokäännytetty yhtään mihinkään, vaan hän on itse tehnyt päätöksen olla yhteydessä Korkeimman kanssa.
Tästä nimen omaan on kysymys. Mielestäsi nämä vakaumukset eivät siis ole samalla viivalla? On oikein kertoa lapselle, että jumala on, mutta väärin kertoa, että ei ole.
Oletko vallan sokea?
Ei kuulu vastausta.
On oikein kertoa lapselle, että jumala on, mutta väärin kertoa, että ei ole?
Aika sairasta ettei vanhemmat voi hyväksyä lapsensa uskonkokemuksia. Ihan samanlaista pakkotuputtamista tuokin.
No rukoilet ne hänen kanssaan tietysti.
Et voi oikeasti kieltää lapseltasi uskoa ja uskon harjoittamista.
Tuossa aiemmin jo oli hyvä iltarukouksen malli.
Rakas Jumala, kiitos tästä päivästä. Siunaa yömme ja varjele meitä. Amen.
Siunaa Jeesus ruokamme, ole meidän kanssamme. Amen.
Ja aamurukous.
Siunaa Jeesus päivämme, ole meidän kanssamme. Amen.
Mitä sitten kun piltti tulee koulusta kotiin koraani kainalossa ja vaatii ilta- ja aamujoikua?
Minä lapsi pienoinen, aamuin illoin rukoilen.
Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän.
Suojaa meitä kaikkia, pieniä ja suuria. Sitten voi luetella raikkaimmat ystävät ja pehmoeläimet.
Tämäkin rituaali on yksi niistä iltapalan, hampaidenpesun yms. jotka vievät kohti hyvää unta, ilman ylimääräisiä kiukkuja, ei sen kummenpaa.
Kukaan ei ole tietenkään oikea henkilö kertomaan miten teidän perheessä toimitaan, mutta jos saan ystävällisen neuvon antaa (kun ilmeisesti aloittaja kuitenkin pyysi neuvoja/mielipiteitä) niin:
Jumalan rakkaus kuuluu kaikille, jos lapsesi pyytää sinua rukoilemaan kanssasi, mikset tekisi sitä? Mitä pahaa uskossa on? Itse koen, että usko on antanut minulle sisäistä rauhaa ja turvallisuutta, tunteen, että pidetään huolta. Kaikki olemme Jumalan lapsia, mikäli lapsi löytää uskon ja rauhan, niin sehän on vain hieno juttu! Kaikkea hyvää teidän perheelle ja muillekkin lukijoille! :)
Kevät :) kirjoitti:
Kukaan ei ole tietenkään oikea henkilö kertomaan miten teidän perheessä toimitaan, mutta jos saan ystävällisen neuvon antaa (kun ilmeisesti aloittaja kuitenkin pyysi neuvoja/mielipiteitä) niin:
Jumalan rakkaus kuuluu kaikille, jos lapsesi pyytää sinua rukoilemaan kanssasi, mikset tekisi sitä? Mitä pahaa uskossa on? Itse koen, että usko on antanut minulle sisäistä rauhaa ja turvallisuutta, tunteen, että pidetään huolta. Kaikki olemme Jumalan lapsia, mikäli lapsi löytää uskon ja rauhan, niin sehän on vain hieno juttu! Kaikkea hyvää teidän perheelle ja muillekkin lukijoille! :)
Niin mutta miten sinä perustelet sen jumalan kun siitä ei ole mitään todisteita? Ei nyt viitsisi lapselle valehdellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten kun piltti tulee koulusta kotiin koraani kainalossa ja vaatii ilta- ja aamujoikua?
Kertoisin lapselle miksi koulussa opetetaan lukemaan. Hän voi opetella ilta- ja aamujoikunsa ihan itse.
Samoin kertoisin lapselle joka pyytää rukoilemaan kanssaan että minulla ei ole tapana rukoilla vaikka Jumalaan uskonkin. Kysyisin lapselta mitä hän haluaisi rukoilla ja kertoisin samalla että minulle rukous tarkoitaa vähän samaa kuin mietiskely tai keskittyminen ei mitään ulkoaopittuja värsyjä.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta miten sinä perustelet sen jumalan kun siitä ei ole mitään todisteita? Ei nyt viitsisi lapselle valehdellakaan.
Hei!
Tiedän olemassaolon. Minulla on " yliluonnollinen kokemus", josta en enempää halua avutua. Mutta, jokaisen pitää usko kokea itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi pyytää rukoilemaan kanssaan ei hän pyydä perusteluja siitä miksi jotkut niin tekee. Lapselle voi toki kertoa että sinä et tiedä mitä rukous on etkä osaa sitä lapselle sen vuoksi opettaa.
Minusta kyllä outoja vastauksia tässä ketjussa. Kristillinen rukoilu on uskonnollista ja minusta on ymmärrettävää ettei ap ole erityisen innostunut, kun ei itse ole kristitty. Olisiko teillä vastaajilla sama ääni kellossa, jos poika haluaisi aloittaa islamilaisen rukoilun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se haittaa vaikka pienen iltarukouksen lukisikin?
Rukoilu on turhaa sillä on 100% tieteellisen varmaa että mitään jumalia tai Jumalaa ei ole olemassa. Voihan sitä toki silti vaikka kuinka rukoilla että pihaan uutta tuliterää Mersua ja naapurin ärsyttävälle Penalle salamaiskua, mutta mitään ei tapahdu.
Mihin tutkimukseen viittaat? 100% todennäköisyys kuulostaa epätieteelliseltä
Tiede on aina itseään epäilevä ja uusia hypoteeseja vanhoja vastaan testaava järjestelmä joka ei ikinä todista mitään 100% varmuudella. Tiede ei myöskään pysty hankkkimaann riittävää empiriaa Jumalan olemassaolosta. Tieteelliseen maailmankuvaan kuuluu epävarman hyvöksyminen. Voimme vain luottaa siihen että on jotain meitä korkeampaa, tai olla luottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä outoja vastauksia tässä ketjussa. Kristillinen rukoilu on uskonnollista ja minusta on ymmärrettävää ettei ap ole erityisen innostunut, kun ei itse ole kristitty. Olisiko teillä vastaajilla sama ääni kellossa, jos poika haluaisi aloittaa islamilaisen rukoilun?
En tyrmäisi lapsen halua rukoilla, mutta kertoisin että en osaa hänelle islamilaisuuteen kuuluvaa rukoilua opettaa vaan hänen on hyvä tutustua aiheeseen itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos poikani olisi kiinnostunut Islamista, veisin hönet moskeijaan keskustelemaaan. Jaa mutta en veisikään, mehän ollaan jo käytykin siellä. Samoin kirkossa, omassa ev. Lut ja kaverin ortodoksi. Synagogassa kävivät koulun kanssa. Japanissa tutustuttiin sekå buddhalaisiin että shintolaisiin pyhäköihin, ei kylläkään aatteisiin kovin perusteellisesti. Mutta joo, liberaali Islam on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sulle sitten vaan loru,joka lapsen suusta tulee,kun et kerran usko. Jokainen saa kai päättää itse oman uskonsa.Suomessa kun on uskonVAPAUS jo perustuslaissa mainittu...
Meidän viisi vuotias tyttö on hyvin tarkka, että iltarukous tulee sanottua. Jos se unohtuu, hän tulee meidän makuuhuoneen ovelle ja muistuttaa, ja aina rukoilemme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
teidän kuuluisi olla myös lapseton perhe.. älä ny vaan sano teitä avarakatseisiksi? azzholes..
Miksi meditaatio ja jooga on ok, vaikka niidenkin juuret ovat uskonnoissa? Kristillinen ja islamilainen ym. rukoilu on sitten punainen vaate?
Antakaa lapsen uskoa siihen mihin haluaa. Rukoilua ei välttämättä kukaan kuule mutta eniten se vaikuttaa lapsen psyykkiseen hyvinvointiin ja turvallisuuden tunteeseen? Mitä huonoa siinä on?
Osaatko lukea kysymystä?