Miksi nuorille ei kelpaa talvijalkineet?
Niitähän on joka lähtöön. Sellaisia lenkkarimaisiakin.
Ylellä oli juttu nilkkansa palelluttaneesta teineistä, jolle ei edelleenkään kelpaa mitkään talvijalkineet kaupasta. En ymmärrä? Niitähän on tosi hienoja nahkaisia ja karvavuorisia, urheilullisia jne.
Kommentit (180)
101 jatkaa
Nykyisin ulkohousut best, meikkaaminen hillitympää ja pitkävartiset valkoset sukat best
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo. Parissakymmenessä pakkasasteessa varmaan onkin olennaista suojella nilkat, mutta näin kaupungissa eläessä ulkosalla on hyvin vähän ja tuollainen pakkanen on korkeintaan päivänä tai parina koko talvena. Jos sää on yleensä nollan huiteilla, ei siinä ehdi mitenkään palelluttaa nilkkojaan sen vartin aikana, mikä kuluu kipaistessa puolen kilometrin päähän kouluun tai ostarille.
Eli se, mitä näet, on jotain, jonka taustatietoja et voi tietää. Ties vaikka teini olisi tullut sinne ostarille autolla eli ei ole ollut ulkona juuri lainkaan.
Ja kun kaikkea oman elämänsä kautta peilaava ja arvioiva av-mamma on tullut ostarille kinoksissa tarpoen, hän luulee kaikkien muidenkin tulleen.
Mikä tietysti on typerä virhepäätelmä.
Totta toki sekin, että teineillä voi olla hölmöjä kotkotuksia, mutta on niitä ihan keski-iän ylittäneilläkin. Mennään talvikelillä hippamekossa ravintolaan, jossa joutuu odottamaan sisäänpääsyä pitkänkin tovin. Ja niin edelleen.
Ei siis nyt tuomita ketään taustoja tuntematta. Omat teinini ovat ainakin aika järkevää sakkia ja käyttävät talvikenkiä, vaikka stadissa on nytkin lämpötila plussalla.
Ps. Nilkat eivät ole mikään erityisen herkästi paleltuva ruumiinosa. Jos katsotte vaikkapa brittejä, siellä on ihan yleistä huidella nollakelissä polvihousuissa. Kaikki siis on suhteellista.
Siinä matkalla voi tapahtua jotain suunnittelematonta eikä vartissa pääsekään sisätiloihin. Olen itse teininä 80-luvulla seissyt reilun tunnin motarilla 15'c pakkasessa t-paidassa, farkkutakilla ja farkuilla, ei pipoa eikä hanskoja, mutta ajan muodin mukaan kyllä järkevissä kengissä... Mulla on talvisin vakiovarusteena autossa mm. ne toppahousut vaikken lähtiessä päälle vedäkään.
Voi toki. Sinä selvästikin suunnittelit vaatetuksesi, mutta et seuraasi, jonka kyydissä lähdit ajelulle.
Mä väitän, että siihen verrattuna paljaat nilkat on aika pieni suunnittelumoka.
Jos menee parin kilsan päähän ostarille nollakelissä, voi olla suh varma, että vaikka auto tyssäisikin matkalla, mitään fataalia paleltumaa ei ehdi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän ole olemassa mitään järjellistä vastausta. Etkö itse muista omalta teiniajaltasi vastaavia hömpötyksiä? Mä muistan omaltani oikein hyvin, vaikka siitä onkin jo jokunen vuosi vierähtänyt.
Vastaus on, että teinien järki ei ole vielä kehittynyt ymmärtämään tekojen seurauksia pitkällä tähtäimellä.
En muista, että 80-luvulla olisi tuollaisia älyttömyyksiä harrastettu, minä en ainakaan.
Kyll silloin vanhemmat, kaverit ja koulu valisti jos ei itsellä älyä ollu.
Nää, teillä vaivaa vaan ennenaikainen dementia.
Aina on vanhemmilla ollut purnaamista ja paheksuntaa teinien pukeutumista kohtaan, ihan aina. Nuoriso oli jo antiikin Kreikassa "pilalla".
Lapsuudessani 1970-luvulla aikuiset nalkuttivat lyhyistä, vyötärölle ulottuvista talvipusakoista. Kuulemma munuaiset paleltuvat, koska takki ei lämmitä alaselkää. Farkutkin olivat jossakin vaiheessa liian tiukat. Pipoakaan harva piti.
Kun itse olin teini ja opiskelija 1980-luvulla, olivat järjettömät olkatoppaukset in. Itsekin muistan tepastelleeni bailuihin kolmet toppaukset päällekäin: paitapuserossa oli olkatoppaukset, jakussa oli olkatoppaukset ja päällystakissa... niin, sitä näytti ihan amerikkalaisen jalkapallon pelaajalta. Ja ei, se en ollut vain minä, vaan kaikki, se oli muotia!
Joten aika hoopoa ja valikoivasta muistista kertovaa väittää, että "ei ennen ollut tuollaisia teinien kotkotuksia". Kyllä oli.
N54
😂 Muistan tuon munuaiset paleltuu. Varmana ei kyllä yhdelläkään niin käynyt. Mutta uhkakuvat on yhtä lääketieteellisesti "paikkaansa pitäviä" kuin nämä tämän ketjun "amputaatio siitä tulee".
Olen opettaja stadissa yläkoulun puolella, enkä kyllä ole oikeasti nähnyt kovilla pakkasilla kenenkään kulkevan nilkat paljaana. Ever. Pakkasella teineillä on paksut sukat vähintään, monella talvilenkkarit (mutta niitä ei kalkkikset tajua talvikengiksi päältä katsomalla). Suojasäällä joskus kyllä, mutta silloin nyt moni aikuinen kulkee kädetkin paljaana ja pää paljaana. Ei ne kasvot sen vähemmän alttiina ole kylmälle.
My point: nuoret huomaa kyllä kantapään kautta (tässä tapauksessa kirjaimellisestikin, hahaha) mikä on mitä, jos ette vanhempina tyhmyyksissänne ole menneet nalkuttamisella tekemään tuosta mitään arvovaltakamppailua. Antakaa olla, muoti on joutava asia alkaa vääntää teinin kanssa. Säästäkää paukut oikeasti tärkeisiin asioihin. Ja se teini jo tokalla pakkassäällä hokaa varmasti ihan itsekin panna lämmintä jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina on vanhemmilla ollut purnaamista ja paheksuntaa teinien pukeutumista kohtaan, ihan aina. Nuoriso oli jo antiikin Kreikassa "pilalla".
Lapsuudessani 1970-luvulla aikuiset nalkuttivat lyhyistä, vyötärölle ulottuvista talvipusakoista. Kuulemma munuaiset paleltuvat, koska takki ei lämmitä alaselkää. Farkutkin olivat jossakin vaiheessa liian tiukat. Pipoakaan harva piti.
Kun itse olin teini ja opiskelija 1980-luvulla, olivat järjettömät olkatoppaukset in. Itsekin muistan tepastelleeni bailuihin kolmet toppaukset päällekäin: paitapuserossa oli olkatoppaukset, jakussa oli olkatoppaukset ja päällystakissa... niin, sitä näytti ihan amerikkalaisen jalkapallon pelaajalta. Ja ei, se en ollut vain minä, vaan kaikki, se oli muotia!
Joten aika hoopoa ja valikoivasta muistista kertovaa väittää, että "ei ennen ollut tuollaisia teinien kotkotuksia". Kyllä oli.
N54
Joo, nuoriso on ollut aina pilalla ja vanhemmat ovat aina yrittäneet neuvoa typerästi muotivirtausten mukana pukeutuvaa nuorisoa. Ei ne munuaiset ehkä palellu ilman pitkää takkia tai jalat jäädy ilman pitkiä kalsareita jos siellä pakkasessa ei seisoskella useita tunteja. Jos pysyy liikkeessä niin aika pitkään pärjää, kunhan iho on peitetty edes yhdellä vaatekerroksella, koska ilmavirta jäähdyttää paljasta ihoa tehokkaasti.
Ei se ole silti mikään puolustus, tai tarkoita että kaikki on ihan fine, antaa vaan pukeutua miten sattuu. Vanhempien tehtävä on neuvoa typerästi käyttäytyviä teinejä, ja teinien tehtävä on kapinoida. Niin se menee.
Nyt on kuitenkin niin että nilkkojen, tai muun ihon paljaaksi jättäminen useamman kymmenen asteen pakkasessa aiheuttaa väistämättä paleltumia. Harvinaisen idioottimainen muoti josta harvinaisen idioottimaisesti käyttäytyvät saavat sitten oppia kantapään - tai tässä tapauksessa nilkkojensa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini käyttää UGGeja. Märillä keleillä on sellaset vedenpitävät maiharit.
Meilläkin teinillä "maiharit" käytössä. Eivät ole oikeat, jotain halpismuovia, eivätkä erityisen lämpimät ja varmasti liukkaat. Mutta olen jo hyvin tyytyväinen tähänkin valintaan, kun viime vuoden kulki lenkkareissa aina ja kaikkialla. On ainakin nilkat piilossa ja kai muovi vettä edes pitää.
Antiikin Kreikassa taisi silti olla hieman lämpimämmät säät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän ole olemassa mitään järjellistä vastausta. Etkö itse muista omalta teiniajaltasi vastaavia hömpötyksiä? Mä muistan omaltani oikein hyvin, vaikka siitä onkin jo jokunen vuosi vierähtänyt.
Olin yläasteella ysärin loppupuoliskolla. Silloin pipoa ei voinut käyttää kovimmillakaan pakkasilla, joita niihin maailmanaikoihin vielä riitti joka talvi pitkiäkin ajanjaksoja. Ja takkia pidettiin auki. Aikuiset taivastelivat ja nalkuttivat siitä päivittäin. Ihan sama asia tämä paljasnilkkaisuus. Ei mitään järkeä, mutta eipä ollut siinä pipottomuudessakaan.
Huoh. 70-luvulla meillä oli matalalantioiset levikset, lyhyt naparotsi ja 5 cm vatsaa paljaana. Ei hattua. Kengät sentään oli ja joskus myös haisaappaat. Farkkujen takataskussapaksu pitkävartinen kampa.
Ysärillä ei voinut käyttää pipoa tai jos koulumatkalla oli pakkasessa pakko käyttää, se otettiin hyvissä ajoin ennen koulun pihaa pois. Jossain vaiheessa sen jälkeen oli muotia lyhyet takit ja paljas selkä vilkkuen viiletettiin säässä kuin säässä. Nyt sitten on paljaat nilkat ja kun siitä päästään, tulee jotain muuta. Näin se vaan menee.
Niin. Viimeksi kun UGGit oli muotia, palstalla haukuttiin ne rumiksi. Nythän ne on taas tulossa takaisin, joten odotamme uusia haukkumisketjuja.
Ne ovat todella lämpimät.
Gigolot tulee trooppisista maista Suomeen tennareissa ilman takkia jonkun maksamalla lentolipulla . Sitten ne varastaa pankkikortteja rahaa kasseja vaatteita . Stereot myydään huumerahaksi ja farkut. Myös on viro ja itä suunnalta tullut väkeä jotka varastaa kenkiä . Varastaa ihan lapsilta nuorilta myös. Lumi ja jää on heille uusi asia .
Voi, voi teidän ihmetyksiä! En ole teini , vaan ikäihminen, enkä ole yli kymmeneen vuoteen köyttänyt ns, talvikenkiä. Ostan parhaat mahdolliset lenkkarit , joita käytän kesät talvet, paljon kävellessäni.
Pohjoisen reissullakin ne toimii erinomaisesti vaikka lumihangessa tai jos kiipeän pudottelemaan saunan katolta lumia. Niillä voi taapertaa pakkasessa lumella . Tavallisimmin hiihdän ja siihen on monot.
Mitä teen talvikengillä näissä eteläsuomen talvissa. Eikun lenkkarit ja nastat.
Ilman nilkkasukkia ja lenkkareita en saa Chadilta kikkeliä
Oikeesti siis, kuulostaa provolta mutta jos en pukeudu niinkun tolleen niin oon täysin anti-sosiaalinen ja syrjäydyn... ja sit itsevarmuus alenee ja vaikee olla edes yhden ihmisen kanssa kahdestaan
Teini kapinoi koko maailmaa vastaan, inhoaa ja vihaa lähes kaikkea ja mikä pahinta, halveksii itseään.
Eivät palelevat nilkat, lapsena aloitetut seksisuhteet, kihisevät sp-taudit tai oma mielenterveys paljon paina.
Meillä teini käyttää kyllä talvisaappaita, mutta niissä pitää olla korot 😬 en tiedä ovatko kovin hyvät mutta eivät ainakaan nilkat palellu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aikuinen, mutta minulla ainakin jäi lapsuudesta hirveä kammo talvikenkiin. Silloin 1990-luvulla ainakin olivat hirveän rumia, kömpelöitä, liian kuumia, hiostavia ja kutittavat. Teininiä sitten uskalsin kieltäytyä noista. En myöskään ole koskaan käyttänyt tennareita talvisin. Nykyään käytän ympäri vuoden samoja kenkiä. Ostan yleensä urheilukaupoista urheiluvaatemerkkien kävelyyn tarkoitettuja goretex-kenkiä.
Sama juttu se on myös toppahousujen ja ulkoiluhousujen kanssa. Anteeksi nyt vaan aikuisten toppahousujen suurin puolestapuhuja Niina Backmann, mutta toppahousut aikuisella antavat kyllä vähän juntin vaikutelman tai vähintäänkin vaikutelman siitä, että kaikki ei ole ihan kotona niitä käyttävällä aikuisella.
Ahaa. Itse sanoisin, että kaikki ei ole kotona sillä sukkahousuissa, hamosessa ja avokkaissa -20 c säässä kulkevalla. No mielipiteensä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman nilkkasukkia ja lenkkareita en saa Chadilta kikkeliä
Oikeesti siis, kuulostaa provolta mutta jos en pukeudu niinkun tolleen niin oon täysin anti-sosiaalinen ja syrjäydyn... ja sit itsevarmuus alenee ja vaikee olla edes yhden ihmisen kanssa kahdestaan
Kuvittelet näin, mutta oikeasti kukaan muu ei sinun nilkkojasi katsele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on, että teinien järki ei ole vielä kehittynyt ymmärtämään tekojen seurauksia pitkällä tähtäimellä.
En muista, että 80-luvulla olisi tuollaisia älyttömyyksiä harrastettu, minä en ainakaan.
Kyll silloin vanhemmat, kaverit ja koulu valisti jos ei itsellä älyä ollu.
N54
😂 Muistan tuon munuaiset paleltuu. Varmana ei kyllä yhdelläkään niin käynyt. Mutta uhkakuvat on yhtä lääketieteellisesti "paikkaansa pitäviä" kuin nämä tämän ketjun "amputaatio siitä tulee".
Olen opettaja stadissa yläkoulun puolella, enkä kyllä ole oikeasti nähnyt kovilla pakkasilla kenenkään kulkevan nilkat paljaana. Ever. Pakkasella teineillä on paksut sukat vähintään, monella talvilenkkarit (mutta niitä ei kalkkikset tajua talvikengiksi päältä katsomalla). Suojasäällä joskus kyllä, mutta silloin nyt moni aikuinen kulkee kädetkin paljaana ja pää paljaana. Ei ne kasvot sen vähemmän alttiina ole kylmälle.
My point: nuoret huomaa kyllä kantapään kautta (tässä tapauksessa kirjaimellisestikin, hahaha) mikä on mitä, jos ette vanhempina tyhmyyksissänne ole menneet nalkuttamisella tekemään tuosta mitään arvovaltakamppailua. Antakaa olla, muoti on joutava asia alkaa vääntää teinin kanssa. Säästäkää paukut oikeasti tärkeisiin asioihin. Ja se teini jo tokalla pakkassäällä hokaa varmasti ihan itsekin panna lämmintä jalkaan.
Oletko tosiaan opettaja "stadissa"? Kuulostat 14-vuotiaalta. .....
T: Toinen ope "stadissa"
Vierailija kirjoitti:
Kun ne ei näytä näteiltä ja siroilta.. vaan isoilta, huomiotaherättäviltä ja noloilta jos ei muillakaan oo..
Kuka on lanseerannut tämän "nolo" -jutun? Aivan älytöntä. Ei meillä kasarilla asiat olleet noloja, kaveripiirissä oli YKSI AINOA tyttö, joka ei käyttänyt sukkahousuja farkkujen alla. Syy oli, että lihoo jos käyttää, oli anorektinen. Muut käyttivät lämpimiä vaatteita. Piposta yritettiin laistaa jossain vaiheessa, mutta opettajat olivat siitä tarkkoja. Kiitos heille.
Tässä esimerkkinä oikeasti noloja asioita:
Äiti osti housut Aholaidalta, se oli nöyryyttävää jos joku sai tietää. Aholaidan maine oli todella huono, roskakauppa köyhille. Muut ostivat esim Citymarketista. (Huom valittavat narsistiteinit, Suomessa ei ollut edes Hennes & Mauritzia, puhumattakaan jostain Gucceista!!!😂😂😂)
Oikeasti nolo #2:
Housuissa on Vuokkosten kasikytluvun ajan 3cm paksu kömpelö side ja veret levahtavat tunnilla pitkin vaaleita farkkuja. 😳 Sen ajan normaali ja inhimillinen & yhteisöllinen ratkaisu: kaikki tytöt tsemppaavat ja auttavat, se luokan tyttö, jolla on musta takki, lainaa takkia loppupäiväksi, että sitä voi pitää lanteilla suojana. Koulupäivä viedään normaalisti loppuun. Kukaan ei kerro opettajille, ei ylimääräisille, eikä varsinkaan luokan pojille. Kukaan ei myöskään ilmoita vanhemmille (Jumalan kiitos!) eikä kenellekään tule mieleen soittaa iltapäivälehtiin. Lehdet kirjoittavat uutisia, eivät yksittäisten ihmisten sanomisia. Sanoinko jo, että lastensuojeluun ei ilmoitettu, koska semmoisen olemassaolosta ei edes tiedetty.
Jotenkin jännä miten sitä on ennen pärjätty... ja jos tarkkoja ollaan: pärjäävätkö nuoret nykyään jos jotain oikeasti pahaa sattuu? Ja juu, saa nuorella olla oikeus kivaan ulkonäköön ja kivoihin vaatteisiin, mutta homma on mennyt niin yli.
Nyt sentään jonkin verran näkee valkoisia pitkävartisia sukkia. Usein Adidas tai Nike.
Joskus aikanaan meille yksi opettaja yläasteella sanoi, kun pojat tulivat pipot päässä luokkaan, että sisätiloissa pipot pois päästä. Totesi perään että ”toisaalta, parempi tämä muoti on että pipot on päässä kun silloin kun itse olin teidän ikäinen niin pipoja ei käyttänyt kukaan”.
Ei silloinkaan kun te olitte nuoria muoti ollut silloisten vanhempien mielestä fiksua ja järkevää. Ajat muuttuu. Tämän päivän teinit varmaan tappelevat 10-20 vuoden päästä omien lapsien kanssa pipon käyttämisestä :)
Itse olen 21-vuotias ja muistan yläasteelta että muotia oli todella tiukat pillifarkut, paljaat nilkat (housujen lahkeet vielä taitettiin pariin kertaan ylöspäin), converset ympäri vuoden ja suoristetut hiukset keskijakauksella ja joko ombrevärjäys tai sitten vetyperoksidiblondi, maalatut kulmakarvat, paaaaljon ripsiväriä ja meikkivoidetta, huulia ei meikattu ja osa peitti meikkivoiteella nekin. Rohkeimmat käyttivät tekoripsiä.
80-90-luvulla porukka käristi tukkansa permanentilla käkkäräksi eikä sekään välttämättä aina ollut hyvä idea.