Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nuorille ei kelpaa talvijalkineet?

Vierailija
22.01.2021 |

Niitähän on joka lähtöön. Sellaisia lenkkarimaisiakin.

Ylellä oli juttu nilkkansa palelluttaneesta teineistä, jolle ei edelleenkään kelpaa mitkään talvijalkineet kaupasta. En ymmärrä? Niitähän on tosi hienoja nahkaisia ja karvavuorisia, urheilullisia jne.

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella sukupolvella on omat kummallisuutensa. Muistan itse että 1980-90-lukujen vaihteessa piti pipon reuna rullata ylös niin että pipo jätti korvat paljaaksi ja peitti vain päälaen. Nyt kun katsoo jotain sen ajan suomalaisia ohjelmia niin tyhmältähän se näytti ja korviakin paleli.

En tiedä miten oot onnistunut välttämään tän, mutta juuri tuollaiset pipothan on takas muodissa (miesten keskuudessa).

Vierailija
82/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.brandosa.com/fi/product/mabel-town-wp-tall-mukluk-wheat?gcl…

On se kumma kun pitää talvella kulkea kesätamineissa.

Jonkun pitäisi saada trendiksi komeat, lämpimät talvitamineet.

Mutta jos on jo aivosolu jäätynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän ole olemassa mitään järjellistä vastausta. Etkö itse muista omalta teiniajaltasi vastaavia hömpötyksiä? Mä muistan omaltani oikein hyvin, vaikka siitä onkin jo jokunen vuosi vierähtänyt.

Vastaus on, että teinien järki ei ole vielä kehittynyt ymmärtämään tekojen seurauksia pitkällä tähtäimellä.

En muista, että 80-luvulla olisi tuollaisia älyttömyyksiä harrastettu, minä en ainakaan.

Kyll silloin vanhemmat, kaverit ja koulu valisti jos ei itsellä älyä ollu.

Vierailija
84/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kässää et tennareilla talvella, kylmät ja liukkaat, siis epämiellyttävät. Ihmettelen myös saappaissa ja maihareissa kesällä talsivia tyyppejä. Ihan pimeetä.

Vierailija
85/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin seuraus ja uhkakuva on tietysti se, että jalka saa tehdä tuttavuutta amputaatiosahan kanssa ( se tuttavuus tosin jää melko lyhytaikaiseksi)

Loppuelämä sitten mennäänkn pyörätuolissa.

Tämän kun kertoo teinille ihan vakavalla naamalla , niin vaikutusta on.

Vierailija
86/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Parissakymmenessä pakkasasteessa varmaan onkin olennaista suojella nilkat, mutta näin kaupungissa eläessä ulkosalla on hyvin vähän ja tuollainen pakkanen on korkeintaan päivänä tai parina koko talvena. Jos sää on yleensä nollan huiteilla, ei siinä ehdi mitenkään palelluttaa nilkkojaan sen vartin aikana, mikä kuluu kipaistessa puolen kilometrin päähän kouluun tai ostarille.

Eli se, mitä näet, on jotain, jonka taustatietoja et voi tietää. Ties vaikka teini olisi tullut sinne ostarille autolla eli ei ole ollut ulkona juuri lainkaan.

Ja kun kaikkea oman elämänsä kautta peilaava ja arvioiva av-mamma on tullut ostarille kinoksissa tarpoen, hän luulee kaikkien muidenkin tulleen.

Mikä tietysti on typerä virhepäätelmä.

Totta toki sekin, että teineillä voi olla hölmöjä kotkotuksia, mutta on niitä ihan keski-iän ylittäneilläkin. Mennään talvikelillä hippamekossa ravintolaan, jossa joutuu odottamaan sisäänpääsyä pitkänkin tovin. Ja niin edelleen.

Ei siis nyt tuomita ketään taustoja tuntematta. Omat teinini ovat ainakin aika järkevää sakkia ja käyttävät talvikenkiä, vaikka stadissa on nytkin lämpötila plussalla.

Ps. Nilkat eivät ole mikään erityisen herkästi paleltuva ruumiinosa. Jos katsotte vaikkapa brittejä, siellä on ihan yleistä huidella nollakelissä polvihousuissa. Kaikki siis on suhteellista.

Vierailija
87/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Parissakymmenessä pakkasasteessa varmaan onkin olennaista suojella nilkat, mutta näin kaupungissa eläessä ulkosalla on hyvin vähän ja tuollainen pakkanen on korkeintaan päivänä tai parina koko talvena. Jos sää on yleensä nollan huiteilla, ei siinä ehdi mitenkään palelluttaa nilkkojaan sen vartin aikana, mikä kuluu kipaistessa puolen kilometrin päähän kouluun tai ostarille.

Eli se, mitä näet, on jotain, jonka taustatietoja et voi tietää. Ties vaikka teini olisi tullut sinne ostarille autolla eli ei ole ollut ulkona juuri lainkaan.

Ja kun kaikkea oman elämänsä kautta peilaava ja arvioiva av-mamma on tullut ostarille kinoksissa tarpoen, hän luulee kaikkien muidenkin tulleen.

Mikä tietysti on typerä virhepäätelmä.

Totta toki sekin, että teineillä voi olla hölmöjä kotkotuksia, mutta on niitä ihan keski-iän ylittäneilläkin. Mennään talvikelillä hippamekossa ravintolaan, jossa joutuu odottamaan sisäänpääsyä pitkänkin tovin. Ja niin edelleen.

Ei siis nyt tuomita ketään taustoja tuntematta. Omat teinini ovat ainakin aika järkevää sakkia ja käyttävät talvikenkiä, vaikka stadissa on nytkin lämpötila plussalla.

Ps. Nilkat eivät ole mikään erityisen herkästi paleltuva ruumiinosa. Jos katsotte vaikkapa brittejä, siellä on ihan yleistä huidella nollakelissä polvihousuissa. Kaikki siis on suhteellista.

Siinä matkalla voi tapahtua jotain suunnittelematonta eikä vartissa pääsekään sisätiloihin. Olen itse teininä 80-luvulla seissyt reilun tunnin motarilla 15'c pakkasessa t-paidassa, farkkutakilla ja farkuilla, ei pipoa eikä hanskoja, mutta ajan muodin mukaan kyllä järkevissä kengissä... Mulla on talvisin vakiovarusteena autossa mm. ne toppahousut vaikken lähtiessä päälle vedäkään.

Vierailija
88/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska paljasnilkkamuoti 365/24/7.

Vierailija
89/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panama Jackin talvikengät luulis kelpaavan teineillekin, ei tarvitse villasukkaa yli -20 pakkasillakaan, mitä olen tarvinnut muilla talvikengillä.

Vierailija
90/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaatii vanhemmuutta ja rajoja. Piste. Ne puuttuvat. Ei ole ok että ala-asteella ollaan jo kuin 17v. Merkeissä ja vaatteissa.

Vierailija
91/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienot talvikengät on kalliit...

Hienot lenkkarit ne vasta kalliita ovat ja jotkut jopa keräilevät niitä kaapit täyteen. Tosin Suomen sääolosuhteissa huvittaa se että jotkut haluavat kulkea valkoisissa tennareissa yhtä lailla rapa-, loska- ja lumikeleillä kuin kuivilla kesäkeleillä. Minusta valkoisia kenkiä ja housuja olisi aika vaikea pitää puhtaina tai ainakin niissä se lika helposti näkyy tummiin kenkiin ja housuihin verrattuna.

Niihin on suojasuihkeet ja mikä estää ostamasta keväällä uudet.

Hyvät talvikengät kestää helposti yli 5 vuotta ja ne näyttävät uudennäköisiltä käyttämällä esimerkiksi mustaa kenkälankkia.

Ihan sama mitkä talvikengät. Pidän mieluummin valkoisia Niken tennareita. Pärjää stadissa ihan hyvin. Toki ne jotka haluaa käyttää talvikenkiä, käyttäköön. Jokainen niin kuin itselle sopii.

Vierailija
92/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikuinen, mutta minulla ainakin jäi lapsuudesta hirveä kammo talvikenkiin. Silloin 1990-luvulla ainakin olivat hirveän rumia, kömpelöitä, liian kuumia, hiostavia ja kutittavat. Teininiä sitten uskalsin kieltäytyä noista. En myöskään ole koskaan käyttänyt tennareita talvisin. Nykyään käytän ympäri vuoden samoja kenkiä. Ostan yleensä urheilukaupoista urheiluvaatemerkkien kävelyyn tarkoitettuja goretex-kenkiä.

Sama juttu se on myös toppahousujen ja ulkoiluhousujen kanssa. Anteeksi nyt vaan aikuisten toppahousujen suurin puolestapuhuja Niina Backmann, mutta toppahousut aikuisella antavat kyllä vähän juntin vaikutelman tai vähintäänkin vaikutelman siitä, että kaikki ei ole ihan kotona niitä käyttävällä aikuisella.

😂😂😂

Vierailija
93/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa ymmärtää. Itse kyllä nuorena (2007 vuodesta eteenpäin) käytin tarvittaessa talvikenkiä koulussakin. Nilkkureita ja sellaisia pitkiäkin saapikkaita tai mitä nyt ovatkaan. Siis sellaisia esim nahkaisia pitkävartisia kenkiä. Niin käytti moni muukin. Koiran kanssa ulkoillessa oli jopa jotkut kuoman nauhalliset kengätkin käytössä. Ehkä olen nyt jo niin vanha etten enää ymmärrä lainkaan teinien käytöstä. Tosin itse olen aina mennyt vähän omaa tietäni ja en ole välittänyt siitä mitä muut esim pukeutuminen suhteen tekevät.

Vierailija
94/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäx ne naurais mulle jos menisin rapistelee nastakenkineni ylä asteelle ouh gaaaad kuin noloo xD 50koko toppatakki päällä viel oooooääämgeeeee muija oot nolo

Vierailija
95/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaa ky muil on gucci fshiön 90millin kenkulit ja sä kehtaat tulla nastakengät jalassa tsygäileeb kouluu skoleeee niinQ

Vierailija
96/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä Lauran nilkat eivät hätkähdytä teinejä tarpeeksi, kannattaa näyttää kuvia viime viikonlopun Ski Classics -kilpailun hiihtäjien sormista ja varpaista, niitäkin löytyy iltapäivälehdistä.

Vierailija
97/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään paleltuu nilkat, vuosituhannen vaihteessa jenkkakahvat. Teineillä on teinien jutut, itse opin joskus lukioiässä arvostamaan vaatteissa enemmän säänmukaisuutta kuin ulkonäköä

Hullu muoti se oli tosiaan tuokin, matalavyötärö farkut ja napamallinen takki:D ysärin alussa kuljettiin kesät talvet purjehduskengissä..onneksi sukkamuoti oli eri kuin nyt, käytettiin villasukkiakin purkkareissa pakkasilla.

Vierailija
98/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takki auki, kaula paljaana, nilkat paljaana, ei pipoa ja jopa napa näkyy... Naama punaisena kuin paviaanin perse.

Näyttää niin tyhmältä.

Vierailija
99/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän ole olemassa mitään järjellistä vastausta. Etkö itse muista omalta teiniajaltasi vastaavia hömpötyksiä? Mä muistan omaltani oikein hyvin, vaikka siitä onkin jo jokunen vuosi vierähtänyt.

Vastaus on, että teinien järki ei ole vielä kehittynyt ymmärtämään tekojen seurauksia pitkällä tähtäimellä.

En muista, että 80-luvulla olisi tuollaisia älyttömyyksiä harrastettu, minä en ainakaan.

Kyll silloin vanhemmat, kaverit ja koulu valisti jos ei itsellä älyä ollu.

Nää, teillä vaivaa vaan ennenaikainen dementia.

Aina on vanhemmilla ollut purnaamista ja paheksuntaa teinien pukeutumista kohtaan, ihan aina. Nuoriso oli jo antiikin Kreikassa "pilalla".

Lapsuudessani 1970-luvulla aikuiset nalkuttivat lyhyistä, vyötärölle ulottuvista talvipusakoista. Kuulemma munuaiset paleltuvat, koska takki ei lämmitä alaselkää. Farkutkin olivat jossakin vaiheessa liian tiukat. Pipoakaan harva piti.

Kun itse olin teini ja opiskelija 1980-luvulla, olivat järjettömät olkatoppaukset in. Itsekin muistan tepastelleeni bailuihin kolmet toppaukset päällekäin: paitapuserossa oli olkatoppaukset, jakussa oli olkatoppaukset ja päällystakissa... niin, sitä näytti ihan amerikkalaisen jalkapallon pelaajalta. Ja ei, se en ollut vain minä, vaan kaikki, se oli muotia!

Joten aika hoopoa ja valikoivasta muistista kertovaa väittää, että "ei ennen ollut tuollaisia teinien kotkotuksia". Kyllä oli.

N54

Vierailija
100/180 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nilkkojen paljastelu on kyllä hemmetin typerä muoti, en kertakaikkiaan ymmärrä mikä siinä on teinien mielestä niin hienoa. Luulevat näyttävänsä cooleilta kun on liian lyhyet housut ja varrettomat sukat. :D :DDDD

Tuo on jostain lämpimistä maista tullut muoti. Ymmärrän kyllä että kesällä ollaan mielellään vähän pienemmissä vetimissä ettei tule niin kuuma, kun ilmavirta poistaa lämpöä iholta paremmin. Mutta talvella ainakin itseä ärsyttää suunnattomasti jos housut jäävät liian lyhyeksi ja nilkat paljaaksi, ellei ole tarpeeksi pitkiä sukkia. Kaupoistakaan ei tahdo nykyään löytää muuta kuin jotain 7/8 pituisia housuja jotka jäävät nilkoista liian lyhyeksi, varsinkin kun on muutenkin pitkät jalat. Typerä muoti!

Kyllä saa vaan omaa tyhmyyttään syyttää jos palelluttaa itsensä tuolla tavalla. Ei ole muuten kivaa jos paleltuu pahasti, siitä voi seurata elinikäiset ongelmat. Lämmön- ja kylmänherkkyyttä ja hermovaurioita. Siinäpähän oppivat sitten kulkemaan nilkat paljaana.

Kyllä mekin kuljettiin teineinä talvella ilman pipoa koska kampaus tai ulkonäkö tms. Teen joskus niin vieläkin, minua tahtoo se pipo hiostaa kun olen luonnostani lämminverinen. Mutta kyllä täytyy järkeä käyttää jos alkaa palella. Menee se pipo ja talvitamineet mennä päälle kun pakkasasteita on enemmän. Mukavuus ennen kaikkea.