Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1286)
Kaikki suurimmat BookBeat, Storytel tarjoaa kahden viikon ilmaisen kokeilun äänikirjoihin. Tuolta voi käydä vertailee https://vertaamo.fi/vertaa/vertaa-aanikirjat/ ja valita testiin sopivimman. Eiköhän tuo aloittajan kirjakin palveluista löydy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän Silencion lukijoista kaksi, jotka eivät ole näyttelijöitä. Kyllä on sillä putiikilla käsitys äänikirjoista ihan kuutamolla!
Miten ne on onnistunut kiertämään koulutusvaatimuksen?
En muista oliko Silencion vai minkä firman ilmoituksia tässä jokin tovi sitten, kun sai laittaa näytteitä äänityöstään.
Parhaita valittiin ja nopeasti sinne löytyi äänikirjojen lukijoita.
Mutta en tosiaan muista oliko Silencio.
Se oli Supla. Moni ei ehtinyt mukaan siihen rekryyn kun pistivät sen heti poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kuunnelma minun mieleeni" kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat on siitä kyllä hankalia, kun joutuu valitsemaan lukijan miellyttävyyden, eikä kirjan kiinnostavuuden mukaan. Siksi nukahdan n. vartissa, jos makaan ja kuuntelen. Olenkin siis ottanut tän nukahtamiskeinoksi, kun stressaa ja ajatukset harhailee illalla.
Minäkin kuuntelen äänikirjoja vain nukkumaan mennessä. Miinuksena, että kirja kestää ikuisuuden mutta hyvä puoli, että uni tulee vartissa.
Tällä hetkellä kuuntelussa on Yle Areenan kautta Kadonnutta aikaa etsimässä. Miinuksena kyllä se, että lukijan äänen kovuus vaihtelee. Välillä ei meinaa kuulua mitään ja välillä ääni on liian kova.
YLE AREENA! Joo,olen kuunnellut kuunnelmia,mutta joo huono puoli kun nukahtaa,heh.
Heinähattu jne olen kuunnellut monen monta kertaa ja aina löytyy uutta. POPäiväunille kuunnelmat ovat hyviä kun tarkoitus on vain torkahtaa,ei nukkua.
Areenan Alastalon salissa -äänikirjaa olen nyt kuunnellut. Lukijana erinomainen Esko Salervo. Vaarana kyllä nukahdus, jos pitkällään kuuntelee...Onpahan aikamoinen tajunnanvirtakokemus!
Mäkin tykkäsin Salervosta. Kirjasta en :D
Oon miettinyt miten tuon kirjan kuunteleminen onnistuu. Vaikka luen todella paljon ja olen äänikirjoja kuunnelut 80-luvulta, niin Alastalon salissa on yksi vaikeimpia lukukokemuksia. On pakko usein lukea lause ( eli usein sivu) moneen kertaan ja Googlettaa mitä joku termi mahtaa tarkoittaa. Silti kirjassa myös on hurmaavaa ilmaisua. Mutta en varmaan ymmärtäisi kuunneltuna juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat on siitä kyllä hankalia, kun joutuu valitsemaan lukijan miellyttävyyden, eikä kirjan kiinnostavuuden mukaan. Siksi nukahdan n. vartissa, jos makaan ja kuuntelen. Olenkin siis ottanut tän nukahtamiskeinoksi, kun stressaa ja ajatukset harhailee illalla.
Minäkin kuuntelen äänikirjoja vain nukkumaan mennessä. Miinuksena, että kirja kestää ikuisuuden mutta hyvä puoli, että uni tulee vartissa.
Tällä hetkellä kuuntelussa on Yle Areenan kautta Kadonnutta aikaa etsimässä. Miinuksena kyllä se, että lukijan äänen kovuus vaihtelee. Välillä ei meinaa kuulua mitään ja välillä ääni on liian kova.
YLE AREENA! Joo,olen kuunnellut kuunnelmia,mutta joo huono puoli kun nukahtaa,heh.
Heinähattu jne olen kuunnellut monen monta kertaa ja aina löytyy uutta. POPäiväunille kuunnelmat ovat hyviä kun tarkoitus on vain torkahtaa,ei nukkua.
Areenan Alastalon salissa -äänikirjaa olen nyt kuunnellut. Lukijana erinomainen Esko Salervo. Vaarana kyllä nukahdus, jos pitkällään kuuntelee...Onpahan aikamoinen tajunnanvirtakokemus!
Mäkin tykkäsin Salervosta. Kirjasta en :D
Oon miettinyt miten tuon kirjan kuunteleminen onnistuu. Vaikka luen todella paljon ja olen äänikirjoja kuunnelut 80-luvulta, niin Alastalon salissa on yksi vaikeimpia lukukokemuksia. On pakko usein lukea lause ( eli usein sivu) moneen kertaan ja Googlettaa mitä joku termi mahtaa tarkoittaa. Silti kirjassa myös on hurmaavaa ilmaisua. Mutta en varmaan ymmärtäisi kuunneltuna juuri mitään.
Sepä. Vaatii 100% keskittymisen kuunteluun mikä ei ole aina mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ja on paljon hyviä äänikirjan lukijoita, muitakin kuin näyttelijöitä, esim. radion, ja erityisesti Ylen puolelta. Kaupalliset toimijat eivät tunnu ymmärtävän, tokko ovat edes ajatelleet, että kirjojen lukeminen ei ole näyttelemistä, vaan lukemista. Ei tietenkään monotonista lukemista, vaan hyvällä ja eloisalla äänellä lukemista. En halua, että minulle tyrkytetään ylhäältä annetusti ja tulkitaan valmiiksi joku kirja. Myös puhevikoihin, taukoihin, hengityksiin jne. sekä yleissivistykseen ja kielitaitoon tulisi kiinnittää huomiota. Työssään pitäisi olla nöyrä ja ottaa asioista, kuten kielten ääntämyksistä selvää. Ei ole niin, kuten Silencion tj. väitti, että jos lukija ei tiedä jotain, niin sitten hän lukee, miten parhaiten taitaa. Väärin! Silloin lukija ottaa asioista selvää viisaammiltaan.
Word!
Vierailija kirjoitti:
Koen hirveitä tuskia sillä kuuntelen englanninkielistä American Gods -kirjaa (Neil Gaiman) ja sen sijaan, että lukija lukisi sitä, siinä on useita eri ääniä. Ja se on hirveää. Päähenkilön ääni on möräkkä, vanhat raakkuvat vanhusten äänillä, naikkoset kimittävät naikkosäänillä, itä-eurooppalaisesti ääntävät murtavat niin tarmokkaasti että korvistani valuu borssia 🤬
En tiedä kestänkö tätä loppuun!
En halua mitään kuunnelmaa, tai näytelmää eri äänillä, haluan yhden - hyvän - lukijan ja sillä siisti. Esim. näyttelijä Will Patton lukee Stephen Kingin mersumies-sarjan hyvin ja mukaanlukien myös naisroolit. Äh kun harmittaa.
Neil Gaiman ja Stephen King ovat hyviä lukijoita omille kirjoilleen. Suomalaisista kirjailijoista en ole vielä hyvää lukijaa löytänyt. Tosin suomalaiset näyttelijät ovat myös enimmäkseen huonoja.
Nopeutta voi muuttaa, ainakin bookbeatilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän Silencion lukijoista kaksi, jotka eivät ole näyttelijöitä. Kyllä on sillä putiikilla käsitys äänikirjoista ihan kuutamolla!
Miten ne on onnistunut kiertämään koulutusvaatimuksen?
En muista oliko Silencion vai minkä firman ilmoituksia tässä jokin tovi sitten, kun sai laittaa näytteitä äänityöstään.
Parhaita valittiin ja nopeasti sinne löytyi äänikirjojen lukijoita.
Mutta en tosiaan muista oliko Silencio.
Se oli Supla. Moni ei ehtinyt mukaan siihen rekryyn kun pistivät sen heti poikki.
Ei Suplalla ole paljoa omia tuotantoja muutenkaan. Iso rekrykampanja turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuipa sopivasti tämä ketju, juuri etsin uutta kuunneltavaa ja jouduin jättämään väliin kaksi kirjaa, kun en vaan sietänyt kuunnella lukijoita. Kyseessä oli Maruska Veronan ja Outi Vuorirannan lukemat kirjat. Toisen ääni ei miellyttänyt, ja toinen painotti sanoja oudosti, en muista kumpi, mutta painoin nimet mieleen jotta tiedän vältellä jatkossa.
Outi Vuoriranta lukee ikävystyneellä nuotilla ja huokailee välillä veemäisesti kuin viestittäisi "en jaksa enää lukea tätä paskaa".
Samaa mieltä. Hieman nopeutettuna pystyin kuuntelemaan tätäkin - kannattaa kokeilla! Nopeutus ei tosin sovi kaikkiin kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuipa sopivasti tämä ketju, juuri etsin uutta kuunneltavaa ja jouduin jättämään väliin kaksi kirjaa, kun en vaan sietänyt kuunnella lukijoita. Kyseessä oli Maruska Veronan ja Outi Vuorirannan lukemat kirjat. Toisen ääni ei miellyttänyt, ja toinen painotti sanoja oudosti, en muista kumpi, mutta painoin nimet mieleen jotta tiedän vältellä jatkossa.
Outi Vuoriranta lukee ikävystyneellä nuotilla ja huokailee välillä veemäisesti kuin viestittäisi "en jaksa enää lukea tätä paskaa".
Samaa mieltä. Hieman nopeutettuna pystyin kuuntelemaan tätäkin - kannattaa kokeilla! Nopeutus ei tosin sovi kaikkiin kirjoihin.
Kokeilin nopeuttaa, mutta Outin silmien pyörittelyn kuulee luennassa nopeutettunakin. Lukijan mielipide tekstistä tulee selväksi..
Antti Virmavirta
Jukka Pitkänen
Taneli Mäkelä
Erja Manto
Top lukijat satunnaisessa järjestyksessä.
Kuuntelen lukijan mukaan kun haluan nauttia äänikirjasta.
Jos jokin kirja mielessä minkä haluan lukea, mutta äänikirjan lukijaksi valittu ärsyttävä ääni, en kuuntele.
Sitten luen kirjan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin nopeuttaa, mutta Outin silmien pyörittelyn kuulee luennassa nopeutettunakin. Lukijan mielipide tekstistä tulee selväksi..
:D
Mikä kirja kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Antti Virmavirta
Jukka Pitkänen
Taneli Mäkelä
Erja MantoTop lukijat satunnaisessa järjestyksessä.
Kuuntelen lukijan mukaan kun haluan nauttia äänikirjasta.
Jos jokin kirja mielessä minkä haluan lukea, mutta äänikirjan lukijaksi valittu ärsyttävä ääni, en kuuntele.
Sitten luen kirjan itse.
Taneli Mäkelä ja Erja Manto on omia suosikkeja. Pitääkin lisätä nuo kaksi muuta listalle, jos pitäisin heistäkin. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin laittaa tämä seuraavana omalle listalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Mikä kirja kyseessä?
Kaikki Outin lukemat Storytelin palautteista päätellen. Yritin jotain dekkaria.
Yksi huonoimmista lukijoista joka omalle kohdalle on sattunut on Outi Ikonen. Sanojen painotukset olivat todella outoja. Tuo kirjakin (Vain huonoja vaihtoehtoja) on saanut todella huonoja arvosteluja palvelussa vain tuon lukijan takia, mikä on harmi kirjailijan kannalta.
Kalle Chydeniuksella on miellyttävä ääni kirjassa, jonka kuuntelin.
Mut mikä häiritsi, niin se, että lukija eläytyi kirjan tapahtumiin aivan väärällä äänensävyllä. Lukijalla ei ollut omaa kokemusta kirjan tapahtumista, ja äänensävy oli aivan liian kepeä esimerkiksi tilanteeseen, jossa kirjan päähenkilö saa tietää olevansa parantumattomasti sairas. Äänensävy oli kuin iloinen varsa keväisellä niityllä kirmailemassa. Kontrasti luetun sisältöön oli iso.
Onko mahdotonta lukea neutraalisti, jos ei muuhun pysty? (Kysymyksessä oli kirjan aloitus, ja on pelkona, kirjaa ei kuunnella pidemmälle, jos äänensävy ei ole tarpeeksi vetävä?)
Olen kuullut useita kehuja Krista Putkonen-Örnistä, itse en taas pidä hänestä ollenkaan. Ei tule tunnelmaa ollenkaan, en osaa sanoa mikä siinä mättää. Liian virallinen, liian koulutyttömäinen?
Sanna Majuri on ihana, soljuva, pehmeä, tunnelmallinen.
Jukka Pitkänen on mun all-time-favourite. Jukka Pitkänen voisi lukea vaikka säätiedotetta, ja saisi sen kuulostamaan äärimmäisen voimalliselta kuuntelukokemukselta.
Viimeksi kuuntelin Hanna-Maija Nikanderin lukeman kirjan, hän oli myös hyvä. Sopivan rauhallinen ja pehmeä ääni.
Erja Manto kuulosti jossain kirjassa siltä, että tukehtuu kohta, oli niin käheä ääni. Häiritsi.
Vastaus kysymykseen, en ole laittanut mitään palautetta minnekään. Bookbeat on hyvä, kun siellä voi etsiä myös lukijan mukaan. Kaikissa palveluissa ei tätä mahdollisuutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Yksi huonoimmista lukijoista joka omalle kohdalle on sattunut on Outi Ikonen. Sanojen painotukset olivat todella outoja. Tuo kirjakin (Vain huonoja vaihtoehtoja) on saanut todella huonoja arvosteluja palvelussa vain tuon lukijan takia, mikä on harmi kirjailijan kannalta.
Tietääkö joku kuinka paljon kirjailija saa vaikuttaa lukijan valintaan? Minulla on sellainen käsitys että kustannusyhtiö ja äänikirjan tuottajafirma päättävät keskenään lukijan ja kirjailijalla ei ole asiaan sanomista. Tuntuisi hirveältä jos oma elämäntyö pilattaisiin huonolla lukijalla :(
Joo, itse olen todella suuri Veikko Honkas-fani, mutta Jukka Pitkänen on uuden polven Honkanen.