Taas kaupunkilaisilta huijattiin rahat maataloustukeen...
Kommentit (61)
Varmasti jokainen viljelijä olisi valmis siihen, että tukien hakeminen lopetettaisiin ja tuotantohyödykkeistä maksettaisiin se hinta tuottajalle, joka niistä kuuluu maksaa. Siinä sitten kaupunkilaiset ja muut (jotka eivät siis ole tuottajia) ruikuttaisivat kalliin ruoan perään.
Miettikäähän sitä, kuinka moni olisi valmis tekemään työtä pyhää arkea ilman vapaapäiviä, säiden armoilla. Ja työpäivä ei todellakaan olisi mikään 8 tuntia. 12 tuntiakin on lyhyt sesonkikausina (kevättyöt, puintiaika, rehunteko jne). En minä ainakaan!
en ole ap vaan entinen siivooja joka sai peruspalkan päälle erilaisia lisijä
Vierailija:
Varmasti jokainen viljelijä olisi valmis siihen, että tukien hakeminen lopetettaisiin ja tuotantohyödykkeistä maksettaisiin se hinta tuottajalle, joka niistä kuuluu maksaa. Siinä sitten kaupunkilaiset ja muut (jotka eivät siis ole tuottajia) ruikuttaisivat kalliin ruoan perään.Miettikäähän sitä, kuinka moni olisi valmis tekemään työtä pyhää arkea ilman vapaapäiviä, säiden armoilla. Ja työpäivä ei todellakaan olisi mikään 8 tuntia. 12 tuntiakin on lyhyt sesonkikausina (kevättyöt, puintiaika, rehunteko jne). En minä ainakaan!
Tosin laskevat työksi myös talonkorjauksen ja kasvimaan hoidon.
Miettikäähän sitä, kuinka moni olisi valmis tekemään työtä pyhää arkea ilman vapaapäiviä, säiden armoilla. Ja työpäivä ei todellakaan olisi mikään 8 tuntia. 12 tuntiakin on lyhyt sesonkikausina (kevättyöt, puintiaika, rehunteko jne). En minä ainakaan!
[/quote]
Aina kuitenkin kannattaa muistaa että jokainen voi ryhtyä itse myös maanviljelijäksi. Pankkiin vain lainaa ottamaan, kyllä myytäviä tiloja löytyy
Vierailija:
Tosin laskevat työksi myös talonkorjauksen ja kasvimaan hoidon.
Että turha luulo että maajussi tekee töitä vain kesän.
Itsekkäät pöndet ensin ja muut sitten jos jotakin jää. Eli ei sittenkään.
Maataloustuen määrällä pistäisin kämpän uusiksi ja ostaisin uuden auton.
Mitenkähän moni paperityöläinen joutuu ostamaan itse paperikoneen jolla tekee työtään, tai lääkäri instrumenttinsa, linja-autonkuljettaja linja-autonsa???
Monella viljelijällä on tilallaan myös tuotantoeläimiä, joita on hoidettava joka ikinen päivä. Oletteko huomanneet, etteivät pihvit tule mistään koneesta kaupan tiskiin, vaan niiden eteen on jouduttu tekemään huimasti työtä? Ja kuten moni on jo edellä kirjoittanutkin, niin jokaisella on valinnan mahdollisuus. Jos olet sitä mieltä, että maajussit tienaavat liikaa / liian hyvin, mikset itse ryhdy viljelijäksi tai tuottajaksi?!
Vierailija:
Mitenkähän moni paperityöläinen joutuu ostamaan itse paperikoneen jolla tekee työtään, tai lääkäri instrumenttinsa, linja-autonkuljettaja linja-autonsa???
Monella viljelijällä on tilallaan myös tuotantoeläimiä, joita on hoidettava joka ikinen päivä. Oletteko huomanneet, etteivät pihvit tule mistään koneesta kaupan tiskiin, vaan niiden eteen on jouduttu tekemään huimasti työtä? Ja kuten moni on jo edellä kirjoittanutkin, niin jokaisella on valinnan mahdollisuus. Jos olet sitä mieltä, että maajussit tienaavat liikaa / liian hyvin, mikset itse ryhdy viljelijäksi tai tuottajaksi?!
Suurin osa suomalaisista taitaa kuitenkin ostaa aina sitä halvinta, olkoon se sitten espanjalaista tai virolaista...
Itse en niihin koske pitkällä tikullakaan.
Vierailija:
Suurin osa suomalaisista taitaa kuitenkin ostaa aina sitä halvinta, olkoon se sitten espanjalaista tai virolaista...
Itse en niihin koske pitkällä tikullakaan.
Vierailija:
Maataloustuen määrällä pistäisin kämpän uusiksi ja ostaisin uuden auton.
Mutta uuden auton ja kämpän lisäksi pidät maatalouskaluston kunnossa, hankin siemenet, apulannat, kasvinsuojeluaineet, maksat puinnit, viljan kuivaukset, pidät korjatun viljan säilytystilat kunnossa.... Kuinkahan vain kävisi kämpän ja auton... sopii ihmetellä.
Vierailija:
Vierailija:
Maataloustuen määrällä pistäisin kämpän uusiksi ja ostaisin uuden auton.Mutta uuden auton ja kämpän lisäksi pidät maatalouskaluston kunnossa, hankin siemenet, apulannat, kasvinsuojeluaineet, maksat puinnit, viljan kuivaukset, pidät korjatun viljan säilytystilat kunnossa.... Kuinkahan vain kävisi kämpän ja auton... sopii ihmetellä.
Se mitä jäis pois, olis loputon lista. Aloitettais vaikka äitiyspäivärahasta, kotihoidontuesta, toimeentulotuesta, työttömyyspäivärahasta jne. jne.
Lopetetaan jo jumaliste kadehtiminen. Mihin me jouduttaisiin ilman suomalaista viljelijä`?????
Vierailija:
Kunpa tulisi jokin katastrofi, jolloin Suomeen ei saisi ostaa ulkomaista ruokaa.. Ehkä silloin ymmärrettäisiin kotimaisen tuotannon arvo.
Ymmärrätkö hiljalleen mistä on kyse. Epätasa-arvosta.
Maanviljelijä ei ole yrittäjä. Normaalisti yritystä, joka ei tule omillaan toimeen, ei valtio pyöritä. En kadehdi maanviljelijöitä. Olen sitä hommaa ihan tarpeeksi nähnyt. Kaikki tädit ovat maanviljelijöitä (5 kappaletta). Äitini oli ainoa, joka lähti " oikeisiin töihin" perheestä. En sano, etteikö Suomen pidä ainakin johonkin rajaan asti olla ruuan tuotannossa omavarainen, mutta tuo maanviljelijöiden rinnastaminen yrittäjiin sapettaa.
Koittakaa olla sotkematta maanviljelystä yrittäjyyteen. Pien-yrittäjä, joka työllistää itsensä ja ehkä jonkun ulkopuolisen ei todellakaan saa yhtään mitään tukia. Kokemusta on. Edes starttirahaa ei tippunut yritystoimintaa aloittaessa, koska ne rahat oli tässä kunnassa siltä vuodelta jo käytetty loppuun. Lainaa oli otettava ja rukoiltava kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että homma toimii. Onneksi toimi, muuten olisimme kusessa.
Sen lisäksi, että mitään tukia yritystoiminnan aloittamiseen ja itsensä työllistämiseen ei tullut, menetettiin myös aika läjä erilaisia tukia: mm. kotihoidontuen kaikki lisät oletettujen tulojen vuoksi (mies oli opiskelija vielä silloin, eli olisi saatu hoitolisä). Tuloa alkoi yrityksestä tulla puolen vuoden jälkeen. Sitä ennen olin palkatta, tuitta ja elelimme pyhälle hengellä. Kannattaa myös tsekata, miten helpoksi on yrittäjän vaimon / miehen työskentely puolisonsa firmassa tehty. Siitäkin rangaistaan, jos haluat puolisosi kanssa tehdä omassa firmassa töitä.
Maanviljelijä ei ole yrittäjä. Noup.