IS: Nuoren äidin teevesi kaatui 1-vuotiaan tyttären päälle – tuomittiin vammantuottamuksesta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007751236.html
Aika kovat korvaukset joutuu maksamaan tyttärelleen.
Kommentit (132)
Olin 20 cm päässä kun 2-vuotias käänsi hellan levyn päälle ja sai käteen palovamman. Tyhjensin tiskikonetta. Onneksi oli vielä niin lyhyt ettei ehtinyt saada koko kämmentä levylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräti 24 prosenttia ihosta paloi. Se on järkyttävä määrä, millään pienellä vesitilkalla ei tuollaista jälkeä tule. Loppuiän saa kärsiä noista vammoista.
Teetä juodaan yleensä isommasta kupista, kuin kahvia. Kyllä iso teemuki pystyy polttamaan pienestä lapsesta helposti tuon 24% kun ei tällä ole ollut vaatteita päällä.
Vesi valuu ylhäältä alas ja polttaamennessään ihoa isoltakin alalta.
Lapsi ei kai saanut loppuelämää vaikeuttavia vammoja.
Toisen asteen palovammat aiheuttavat usein pysyvät arvet, varsinkin isolla ihoalueella. Lapsihan sai korvauksia myös estettisista haitoista.
Toisaalta pienen lapsen iso uusiutuu hyvin ja tuossa jutussakin sanottiin, että vammat olivat parantuneet erinomaisesti. Voi hyvin olla, ettei lapselle jää tuosta juuri mitään pysyviä merkkejä. Olen itse saanut teininä kiehuvasta vedestä reilun kämmenen kokoiselle alueelle toisen asteen palovamman, josta ei jäänyt jälkeäkään, kun iho tuossakin iässä uusiutuu vielä niin hyvin. Sairaanhoitaja lohdutti päivystyksessä anekdootilla sukulaisestaan, joka oli saanut todella laajalle alueelle vastaavia vammoja nuorena, mutta ei jäänyt jälkeä. En meinannut uskoa silloin, mutta vuodessa-parissa oli omakin ihoni kuin uusi.
Ihan kamalaa. Mun esikoinen sai palovamman ranteeseensa 2-vuotiaana juurikin mukillisesta kuumaa teevettä. Käännyin muutamaksi sekunniksi ja se riitti. Vieläkin tulee ahdistava ja syyllinen olo, kun muistelen kuinka poika huusi ja miten potki, kun laitoin rannetta kylmään veteen...
Tuntuu, että ne ihmiset, joita ei koskeneet juuri minkäänlaiset vanhemmuuden vaatimukset aikoinaan, ovat luoneet sellaiset lait ja järjestelmän jossa seuraavaa sukupolvea koskee ihan valtavat velvoitteet, kontrolli ja vaatimukset..
Isäni onnistui pikkulapsena vetämään liedellä ollutta vesikattilaa niin, että kiehuvaa vettä kaatui hänen päälleen. Se palovamma kyllä näkyi hänen ihossaan vielä silloinkin, kun olin lapsi. Muistan, kun sitä katseltiin äidin kanssa ja minulle kerrottiin, mistä se oli tullut. Mutta isän vahinko tapahtuikin maaseudulla kauan sitten, ei ollut sairaaloita lähellä. Palovamma tuli sellaiseen kohtaan vartalossa, joka jää paidan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vammat tuntuvat kyllä kovin rajuilta verrattuna tapahtuman kuvaukseen.
Sepä se.
Itselle kävi vahinko lapsena olin varmaan 2 vanha kun vedin kiehuvan kuumaa kahvia syliini 3 asteen palovammat eli tuo oli tahallinen. Itse en muista tapahtuneesta enään mitään, mutta tuo ei ollut vahinko jos peräti 24 % ihosta paloi ja kun miettii teekupin tilavuutta..
Vierailija kirjoitti:
No aikamoista, jos kerran on todettu, että vammat vastaavat tapahtumankuvausta - eikä lapselle jäänyt edes pysyviä vammoja.
Nelikymppisen äidin kohdalla tuomio ei olisi ollut tuo...
Tiedän nelikymppisen äidin, jolle myös oli käynyt vastaava vahinko ja vauva joutui sairaalaan ja olemaan hoidossa pitkään. Ei hänestä tehty mitään ilmoitusta mihinkään. Ja olihan hän ihan kauhuissaan tapahtuneesta.
Tämän takia tulee olo, että on kiinni lähinnä pärstäkertoimesta tai viranomaisen asenteista, katsooko asiakseen lähteä rankaisemalla rankaisemaan. Voi olla, että nuoret äidit herättävät joissain erityistä vihaa. Pidetään alemman sosiaaliluokan ihmisinä tms.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa. Mun esikoinen sai palovamman ranteeseensa 2-vuotiaana juurikin mukillisesta kuumaa teevettä. Käännyin muutamaksi sekunniksi ja se riitti. Vieläkin tulee ahdistava ja syyllinen olo, kun muistelen kuinka poika huusi ja miten potki, kun laitoin rannetta kylmään veteen...
Tuntuu, että ne ihmiset, joita ei koskeneet juuri minkäänlaiset vanhemmuuden vaatimukset aikoinaan, ovat luoneet sellaiset lait ja järjestelmän jossa seuraavaa sukupolvea koskee ihan valtavat velvoitteet, kontrolli ja vaatimukset..
Kuten oma vanhempani joka lähti surutta ryyppyreissuille, jätti ruoatta ja rahatta kotiin moneksi päiväksi 90-luvulla. Kehtasi sitten moralisoida kun en heti herännyt vauvan itkuun, koska olin vielä väsynyt synnytyksestä.
Ryyppäsi lähes tulkoon koko lapsuuteni ajan, ja moralisoi minua kahdesta saunasiideristä.
Sama määrä, 40 päiväsakkoa on ollut tuomiona myös:
pakottamisesta seksuaaliseen tekoon
pahoinpitelystä
seksin harrastamisesta julkisella paikalla
tarjoilijan kopeloinnista
1-vuotias ja kissanpentu. Ei olisi tullut itselle mieleenkään hankkia vielä eläinlasta ihmislapsen kanssa. Riskialttiutta on jo pwlkästään lapsen kanssakin. Tuollaisessa elämäntilanteessa pitäisi olla hypertarkka koko ajan.
Serkkuni oli noin 2 -vuotias, kun veti kiehuvaa vettä täynnä olleen vedenkeittimen sen sähköjohdosta itsensä päälle. Lapsen teini-ikäinen isosisko oli kahdestaan pojan kanssa ja vei hänet heti kylmään suihkuun, jossa piti poikaa niin pitkään. Ilmeisesti palovammoja ei juuri tullut. Olisi ollut todella kohtuutonta, jos pojan isosisko olisi joutunut syytetyksi tuosta onnettomuudesta, vaikka olikin sillä hetkellä hoitovastuussa. Ei käy omaan oikeustajuuni tuon nuoren äidin rangaistus. Todella ahdistavaa edes ajatella lasten hankkimista, jos tällaisista tapaturmista joutuu sitten syytetyksi oikeuteen.
Lapseton N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammat tuntuvat kyllä kovin rajuilta verrattuna tapahtuman kuvaukseen.
Sepä se.
Itselle kävi vahinko lapsena olin varmaan 2 vanha kun vedin kiehuvan kuumaa kahvia syliini 3 asteen palovammat eli tuo oli tahallinen. Itse en muista tapahtuneesta enään mitään, mutta tuo ei ollut vahinko jos peräti 24 % ihosta paloi ja kun miettii teekupin tilavuutta..
Meinaatko että kaupoissa myydään vain yhtä kokoa? Minulla on indiskasta ostettu xl teemuki johon menee kerralla 900dl vettä jos sen laittaa ihan täyteen. Kätevä kun ei tarvitse hakea jatkuvasti uutta kupillista teetä. Mutta lähes litra kiehuvaa vettä voi aiheuttaa kyllä aikuisellekin laajat vammat.
Tarkoitatko, että lasta ei olisi pitänyt viedä teholle?