IS: Nuoren äidin teevesi kaatui 1-vuotiaan tyttären päälle – tuomittiin vammantuottamuksesta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007751236.html
Aika kovat korvaukset joutuu maksamaan tyttärelleen.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ne on ne teiniäidit. Kyllä lapset pitää hankkia vasta, kun on itse kasvanut aikuiseksi!
Kyllähän se tee/kahvikuppi voi kaatua vanhemmaltakin ihmiseltä.
"(Nainen) on rikkonut olosuhteiden edellyttämää ja häneltä vaadittavaa huolellisuusvelvoitetta "
VELVOITETTA! Huomaatko? Hänellä oli velvollisuus olla huolellinen. Kyse ei ollut vahingosta, vaan velvollisuuden laiminlyönnistä. Kun kasvaa aikuiseksi, ymmärtää omat velvollisuutensa.
Oikeus on katsonut, että äidin olisi pitänyt tunnistaa vaaratilanne heti kättelyssä. Okei, ihan jees näin, olisikohan oikeus voinut hieman avata tätä pidemmälle? Tarkoittaako tämä sitä, että äidit eivät saisi jatkossa juoda teetä (pl. jäätee) samassa tilassa pienen lapsen kanssa - koska aina jos on jotain kuumaa ja pieni lapsi samassa tilassa, niin kyseessähän on potentiaalinen vaaratilanne. Tätä samaa ajatusleikkiä voidaan viedä vaikka miten pitkälle ja lopputulema on se, että se lapsi pitäisi heittää pimeään, pyöreään huoneeseen ja letkuruokkia 5 kertaa päivässä.
Jännä sekin, miten tapaturmasta tuli enemmän maksettavaa, kuin mitä cultral enrichment lastenraiskaajat joutuvat uhreilleen maksamaan...
Oikeudella ei ole velvollisuutta avata sulle tai kenelekään muulle yhtään mitään. Äiti noudattanut velvolluuksiaan ja tuomiohan siitä tuli. Pulinat pois.
Puhut p*skaa. Julkiset oikeudenkäynnit ja sisällöt takaavat reilun oikeuslaitoksen. Siitähän on jonkin verran keskusteltukin julkisuudessa, että esim. se että nykyisin salataan oikeudenkäynneistä niin paljon uhrin yksityisyyteen vedoten, hankaloittaa tätä. Oletus on, että oikeusvaltiossa oikeutta käydään mahd. julkisesti. Tämä siis vastauksena viimeisen kappaleesi aggrohöpötykseen. -eri
Korvaukset oli kyllä liian isot jos vertaa siihen että oli vahinko. Muut pääsee anteeksipyynnöllä.
Mitä voi vahingolle??
Mä sain esikoiseni kun olin 33. Poikani oli 2 vuotias kun leivottiin pullaa. Otin kuuman pullapellin uunista ja samantien poika kiinni pellissä ja kaikki sormet paloi.
Kaikkea ei voi ennakoida
Vierailija kirjoitti:
Mitä voi vahingolle??
Mä sain esikoiseni kun olin 33. Poikani oli 2 vuotias kun leivottiin pullaa. Otin kuuman pullapellin uunista ja samantien poika kiinni pellissä ja kaikki sormet paloi.
Kaikkea ei voi ennakoida
Edelleen puhut paljon pienemmästä vahingosta. Jos ihosta palaa prosentti, puhutaan kämmenen kokoisesta palovammasta. Mieti, millainen vamma on, kun 24 prosenttia ihosta palaa.
Mietin että näinköhän tuomioon olisi vaikuttanut jos äiti olisi kääntänyt selän ja kissa olisi kaatanut kupin lapsen päälle. Itse uskon että johtui siitä että äiti itse huitaisi mukia.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Siitä on jo paljon aikaa, kun omat lapseni sain, mutta silloin neuvolassa sanottiin: Muista, ettet koskaan juo mitään kuumaa lapsi sylissä, äläkä koskaan jätä mitään kuumaa lähelle pöydän reunaa.
No eihän tuo lapsi sylissä ollut, mutta jaloissa pyörimässä ihan yhtä vaarallinen juttu.
Aika kovat on lapsella kivut vielä vuosia tuon jälkeen. Että pienellä pääsi mamma.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo paljon aikaa, kun omat lapseni sain, mutta silloin neuvolassa sanottiin: Muista, ettet koskaan juo mitään kuumaa lapsi sylissä, äläkä koskaan jätä mitään kuumaa lähelle pöydän reunaa.
No eihän tuo lapsi sylissä ollut, mutta jaloissa pyörimässä ihan yhtä vaarallinen juttu.
Pieni lapsi pöydän alla, äiti jalat pöydällä ja kännykkä kädessä ja kuumaa vettä pienellä pöydällä. Mikä voisi mennä pieleen?
Jännä tuomio pääsee välttämään perintövero ja aikanaan. Miten?
Tekee sopimuksen lapsen kanssa jossa lapsi antaa rahat lainaksi 16 prosentin korolla ja lyhennysvapaata sata vuotta.
Kun kuolema tulee niin lapsi kuittaa velan verottomasti ottaen koko perinnön. Sehän oli velkaa ja kulukorvaus eli veroton
Ostaakohan la-su nyt isomman asunnon että voi pitää lapsi häkissä kun on enemmän tilaa asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ne on ne teiniäidit. Kyllä lapset pitää hankkia vasta, kun on itse kasvanut aikuiseksi!
Täällä vankempi naisihminen... omat lapset jo tuon 20+
Kun he olivat pieniä, opetettiin (neuvolasta sai kaiken maailman vihkosia), ettei koskaan saa syödä/juoda mitään kuumaa kun lapsi on sylissä, ikinä. Koska lapsi voi huitaista sen kupin tai aiheuttaa jonkun muun reaktion / refleksin itsessä, minkä seurauksena ne ruoat/juomat läikähtää.
Ja silloin ei edes ollut tuota prkleen kännykkää mitä pitää räpeltää koko ajan, jotta pysyy ajan hermolla.
Nyt kun itsellä jo lapsenlapsia, olen automaattisesti yhä tarkka siinä, etten syö/juo kun lapsi on sylissä. (Ja jätän muuten kännykän tuolloin yksinään lojumaan pöydälle.)
Ei se sinänsään voi olla mikään puolustus tuolle äitylille, että kyllä vanhempikin/kokeneempikin voi kuppinsa kaataa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo käytännössä menee, kun äiti on kuitenkin lapsensa huoltaja, joka hoitaa tämän raha-asiat?
Äidin oikea käsi antaa korvausrahat ja vasen käsi ottaa ne vastaan? Vai pitääkö korvaukset maksaa jollekin erilliselle tilille, jolta lapsi saa ne sitten täysi-ikäisenä?
Menee edunvalvojan kautta.
Lapsi ei saa uusia vaatteita tai leluja eikä voi käydä huvipuistoissa ja pitää nähdä nälkää jotta rahat saa kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aiheuttaa 24 prosentin ihosta palamisen? Jos ihosta on palanut 1 prosentti, palovamma on kämmenen kokoinen.
Lapsen kämmen on aika pieni.
Kun vesi tulee ylhäältä alaspäin, se valuu ja polttaa tietenkin ison alan. Teemuki voi hyvinkin olla 4dl vetoinen esim Iittalan Taika mukit.
Itse ainakin juon teetä aina isommasta mukista kuin kahvia.
Meillä on 7,5 desin mukeja... Mies juo niistä teetä.
Mikähän taho on vienyt tätä asiaa eteenpäin? Tk:ssa tehty lasu tapahtuneesta?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän taho on vienyt tätä asiaa eteenpäin? Tk:ssa tehty lasu tapahtuneesta?
Luuletko, että tk:ssa hoidetaan tehohoitopotilaita
Vaikea nähdä miten tuo vahingonkorvaus hyödyttää lasta. Se raha on hyvin todennäköisesti pois perheen käyttövaroista ja odottelee ilman tuottoa, että lapsi on täysikäinen. 18-vuotiaana saa sitten isohkon summan käteen ja kenties viettää railakkaan kesän kavereiden kanssa.
Järkyttävää! On ollut tosi iso kuppi kun noin ison alueen on polttanut.
Oikeudella ei ole velvollisuutta avata sulle tai kenelekään muulle yhtään mitään. Äiti noudattanut velvolluuksiaan ja tuomiohan siitä tuli. Pulinat pois.