Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat yli 40-vuotiaat

Vierailija
19.01.2021 |

Miten syötte? Paljonko liikutte päivässä?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketogeenisella loppuikäni. Näin korona-aikaan en liiku lähestulkoon lainkaan, istun vaan tässä työtuolilla ja pari kertaa viikossa täydennän pähkinävarastoa :)

Vierailija
2/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän 40v ja syön mitä haluan. Paljon lihaa, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, makkarapottuja, pitsaa, hampurilaisia jne. Inhoan kasviksia ja en harrasta liikuntaa. Silti en saa painoa yli 60kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mitä huvittaa muuten paitsi välttelen karkin ja herkkujen mässäilyä (vähäsen voin herkkuja syödä joka päivä, mutta pidän määrän rajallisena). Liikun miten huvittaa, mutta pyrin saamaan arkiliikuntaa muutaman kilometrin per päivä.

Nuorena noin kolmevitoseksi saakka oli vieläkin helpompaa ja sain syödä aivan mitä tahansa rajattomasti, koska on vain sellaiset geenit, että aineenvaihdunta toimi kuin junan vessa.

Vierailija
4/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, lähes vegaani. En syö sokeria, syön paljon raakaravintoa ja elävää ravintoa. Lähinnä hyötyliikun ja joogaan lähes joka päivä. Nyt olen hiihtänyt aika paljon, kesällä uin ja pyöräilen, mutta mikaan himoliikkuja en ole. Kesällä teen paljon puutarhahommia, raskaitakin. Marjastan, sienestää, kerään villivihanneksia, teen risusavottaa, lumitöitä, pilkon polttopuita. Työ on kevyehköä, mutta ei istumatyötä.

Vierailija
5/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen liikunta estäisi paikkojen roikkumisen?

Vierailija
6/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, lähes vegaani. En syö sokeria, syön paljon raakaravintoa ja elävää ravintoa. Lähinnä hyötyliikun ja joogaan lähes joka päivä. Nyt olen hiihtänyt aika paljon, kesällä uin ja pyöräilen, mutta mikaan himoliikkuja en ole. Kesällä teen paljon puutarhahommia, raskaitakin. Marjastan, sienestää, kerään villivihanneksia, teen risusavottaa, lumitöitä, pilkon polttopuita. Työ on kevyehköä, mutta ei istumatyötä.

Niin ja olen 52 v, 170 cm, 60 kg.

Vierailija
7/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ruokaa syön.

Punaista maitoa kahviin ja voita leivälle.

En tykkää makeisia, makeista leivonnaisista, limppareista enkä siidereistä.

Ranskalaisia perunoita en syö, mutta shipsejä menee joskus, jos tekee mieli.

Vierailija
8/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Thyroxin-lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan ja niin huono omalääkäri, ettei kontrolleja ole, uusii vain reseptin. Syön lääkettä 'vähän liikaa', eli pysyen lievällä liikatoiminnalla. Laihdun ja voin syödä mitä vaan. Haittapuoli on, että vatsa on löysällä.

Vierailija
9/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet, ettet syö sokeria.

Vierailija
10/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön jotakuinkin ravitsemussuositusten mukaan: aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala, toisinaan aamiaisen ja lounaan tai lounaan ja päivällisen välissä välipala, riippuen sitä, miten päivän aikataulut menevät.

Aamiainen on useimmiten kaksi ruis- tai kauraleipää oivariinilla ja proteiinipitoisella päällisellä sekä kasviksilla ja joku hedelmä sekä iso mukillinen kahvia ja iso lasillinen vettä. Toisinaan kaurapuuroa, jossa joukossa yksi kananmuna ja päällä oivariinisilmä ja marjoja.

Lounas on "normaalia kotiruokaa" eli esim. perunaa ja lohta sekä puoli lautasellista vähintään kasviksia, tai täysjyväpastaa ja jauhelihakastiketta sekä taas se vähintään puoli lautasellista kasviksia, tai hernekeittoa ja kaksi leipää päällisillä sekä kasviksia, tai kalapihvejä ja bataattia ja taas ne kasvikset. Ruokajuomana vesi.

Päivällinen on vastaava kuin lounas.

Iltapala vaihtelee liikunnan määrän mukaan. Se voi olla hedelmä ja kourallinen pähkinöitä, se voi olla hedelmä ja kaksi leipää päällisillä, se voi olla aamun esimerkin kaltainen kaurapuuro, se voi olla riispipiirakka tai kaksi leikkeleellä tai juustolla ja porkkana, se voi pienimmillään olla pelkkä hedelmä tai kauravälipala.

Välipalat ovat sitten tuon iltapalan kaltaisia niinä päivinä kuin sellaisen syön.

Herkkuja syön silloin kuin mieli tekee eli ei mitään rajoitettua herkkupäivää tai muita tarkkoja sääntöjä. Joskus syön pienen määrän herkkuja lähes päivittäin, välillä menee useampi viikko niin, etten syö mitään herkkuja. Mutta esim. juhlissa tai muissa vastaavissa syön aina ja melkein joka sorttia :D.

Alkoholia käytän lähinnä viikonloppuisin kohtuudella, mutta harvoin myös viikolla, jos on jonkin erityistilaisuus, jossa kohotetaan maljaa tai syödään ravintolaillallinen ruokajuomilla.

Ja liikuntaa tulee varmasti keskivertoa enemmän. Eli minulla on säännöllinen, jossain määrin jopa tavoitteellinen (eli pyrin kehittymään koko ajan omaan nykyiseen tasooni nähden) urheiluharrastus, joten harrastan liikuntaan kuutena päivänä viikossa, yleensä 1-2 tuntia päivässä noina päivinä, minkä lisäksi pyrin kävelemään ja pyöräilemään suurimman osan matkoista. Nyt korona-aikana, kun on ehtinyt etätöiden takia treenata vielä enemmän ja autoilu on jäänyt ihan minimiin, olen pysytynyt syömään kuin silloin nuorempana, jolloin ei tarvinnut miettiä yhtään, mitä suuhunsa laittoi. Eli annoskoot ovat tällä hetkellä reippaat. Sitten, kun tulee paluu arkeen, pitää varmaan taas tarkistaa annoskokoa vähän pienemmäksi, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Sillä kyllä sen iän huomaa siinä, paljonko voi syödä, vaikka syömisen laatu ei olisikaan periaatteessa muuttunut.

Vierailija
11/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossa lihakset saa töitä ja siihen esim 30min-1h ripeä kävelylenkki. Katsoo että ei syö hiilihydraatteja, pullia, sokeria.

Alkaa vyötärö kapenemaan ja takapuoli muotoutumaan.

Vierailija
12/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön jotakuinkin ravitsemussuositusten mukaan: aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala, toisinaan aamiaisen ja lounaan tai lounaan ja päivällisen välissä välipala, riippuen sitä, miten päivän aikataulut menevät.

Aamiainen on useimmiten kaksi ruis- tai kauraleipää oivariinilla ja proteiinipitoisella päällisellä sekä kasviksilla ja joku hedelmä sekä iso mukillinen kahvia ja iso lasillinen vettä. Toisinaan kaurapuuroa, jossa joukossa yksi kananmuna ja päällä oivariinisilmä ja marjoja.

Lounas on "normaalia kotiruokaa" eli esim. perunaa ja lohta sekä puoli lautasellista vähintään kasviksia, tai täysjyväpastaa ja jauhelihakastiketta sekä taas se vähintään puoli lautasellista kasviksia, tai hernekeittoa ja kaksi leipää päällisillä sekä kasviksia, tai kalapihvejä ja bataattia ja taas ne kasvikset. Ruokajuomana vesi.

Päivällinen on vastaava kuin lounas.

Iltapala vaihtelee liikunnan määrän mukaan. Se voi olla hedelmä ja kourallinen pähkinöitä, se voi olla hedelmä ja kaksi leipää päällisillä, se voi olla aamun esimerkin kaltainen kaurapuuro, se voi olla riispipiirakka tai kaksi leikkeleellä tai juustolla ja porkkana, se voi pienimmillään olla pelkkä hedelmä tai kauravälipala.

Välipalat ovat sitten tuon iltapalan kaltaisia niinä päivinä kuin sellaisen syön.

Herkkuja syön silloin kuin mieli tekee eli ei mitään rajoitettua herkkupäivää tai muita tarkkoja sääntöjä. Joskus syön pienen määrän herkkuja lähes päivittäin, välillä menee useampi viikko niin, etten syö mitään herkkuja. Mutta esim. juhlissa tai muissa vastaavissa syön aina ja melkein joka sorttia :D.

Alkoholia käytän lähinnä viikonloppuisin kohtuudella, mutta harvoin myös viikolla, jos on jonkin erityistilaisuus, jossa kohotetaan maljaa tai syödään ravintolaillallinen ruokajuomilla.

Ja liikuntaa tulee varmasti keskivertoa enemmän. Eli minulla on säännöllinen, jossain määrin jopa tavoitteellinen (eli pyrin kehittymään koko ajan omaan nykyiseen tasooni nähden) urheiluharrastus, joten harrastan liikuntaan kuutena päivänä viikossa, yleensä 1-2 tuntia päivässä noina päivinä, minkä lisäksi pyrin kävelemään ja pyöräilemään suurimman osan matkoista. Nyt korona-aikana, kun on ehtinyt etätöiden takia treenata vielä enemmän ja autoilu on jäänyt ihan minimiin, olen pysytynyt syömään kuin silloin nuorempana, jolloin ei tarvinnut miettiä yhtään, mitä suuhunsa laittoi. Eli annoskoot ovat tällä hetkellä reippaat. Sitten, kun tulee paluu arkeen, pitää varmaan taas tarkistaa annoskokoa vähän pienemmäksi, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Sillä kyllä sen iän huomaa siinä, paljonko voi syödä, vaikka syömisen laatu ei olisikaan periaatteessa muuttunut.

Ei nyt ihan romaania olisi tarvinnut kirjoittaa.

Vierailija
13/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis en syö lisättyä sokeria.

Vierailija
14/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisesti, marjat, pähkinät, kaalit jne. Ei sokeria tai muita roskaruokia. Pienet/kohtuulliset ruoka-annokset. Reipasta kävelyä min. tunti päivässä sekä kuntosalia tai jumppaa. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
15/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäterveellisesti syövä kasvissyöjä. Syön liikaa pastaa, leipää ja juustoa. Myös sipsit ja suklaa maistuu. Harrastan juoksua viisi kertaa viikossa (n. 50 km) ja lisäksi lihaskuntopiiriä kotona kaksi kertaa viikossa.

41v, 177cm, 66kg

Vierailija
16/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasvispainotteisesti, mutta päivittäin menee myös lihaa. Hiilihydraatteja ei tule paljoa, mutta en ketoile kuitenkaan. Voita, kermaa ym. en välttele. Sokeria en juurikaan syö koska ei tunnu sopivan minulle kuten ei muutkaan hiilihydraatit paljon syötynä, erityisesti gluteeniviljat aiheuttavat pieniä muuta ärsyttäviä vaivoja (ihottumaa, maha sekaisin jne.).

Ruokaesimerkki:

- Aamulla maustamatonta jogurttia / viiliä / rahkaa marjoilla, siemenillä jne. Välillä tuon tilalla tai lisäksi kananmunia ja siemennäkkäriä tai siemenleipää tai riisikakkuja.

- Lounaaksi salaattia + kanaa / kalaa / lihaa, usein mukana myös jotakin juustoa

- Iltapäivällä välipalaksi kasviksia / vihanneksia / taateleita / pähkinöitä tms.

- Päivälliseksi uunijuureksia ja lihaa

- Illalla aikalailla sama kategoria kuin aamulla tai vaihtoehtoisesti puuroa, lisäksi usein porkkanaa tai muuta juuresta tai vihannesta

- Lisäksi päivän aikana kahvia tai teetä muutama kuppi

Käytän paljon oliiviöljyä ruoissa ja salaateissa, joten kaloreita varmasti riittää.

Liikun päivittäin koiran kanssa 1-2 h, mutta en harrasta tällä hetkellä mitään hikiliikuntaa. Lihaskuntoa pitäisi tehdä, jotta keskivartalo pysyisi istumatyötä varten kunnossa, muuten koen olevani ihan ok kunnossa, esim. muutaman kilometrin hölkkä onnistuu jos tulee inspiraatio (eli pari kertaa vuodessa). Paino ollut vuosikaudet noin 50-53 kg. Olen 160 cm pitkä.

Vierailija
17/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooga, uinti ym. ei repivät treenit.

Vierailija
18/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies765 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossa lihakset saa töitä ja siihen esim 30min-1h ripeä kävelylenkki. Katsoo että ei syö hiilihydraatteja, pullia, sokeria.

Alkaa vyötärö kapenemaan ja takapuoli muotoutumaan.

Kävely ei kyllä keski-ikäisen roikkuvaa takamusta korjaa, vaikka hyvää liikuntaa onkin.

Vierailija
19/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa, paljonko ketään omia syömisiään pohtivaa hyödyttää se, että joku kertoo syövänsä "ihan kaikkea". Tai "välttelen karkkeja ja herkkuja". Jos nyt ap:n tarkoitus oli hahmottaa, syökö hän paljon tai vähän tai laadullisesti eri tavalla kuin hoikat päälle nelikymppiset? Ihan yhtä tyhjän kanssa on valtaosa näistä vastauksista ollut, jos aloittaja on mitään tukea halunnut saada oman ruokavalionsa arvioitiin tai sen muuttamisen tueksi.

Vierailija
20/88 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis en syö lisättyä sokeria.

Viestissäsi kerroit ihan muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi