Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa

Vierailija
19.01.2021 |

Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.

Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.

Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.

Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.

-m39-

Kommentit (392)

Vierailija
181/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä nyt miesystävänä autat naisystävääsi  - vai kipitätkö karkuun?

Vierailija
182/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kimppakämpässä ja olin alivuokralaisena, meitä oli yhteensä 3. Jokainen maksettiin erikseen asunnon omistajalle, mutta päävuokralainen ei maksanut. Vasta, kun oli puoli vuotta maksamatta, omistaja sanoi on 2 kk aikaa maksaa rahat, antoi jokaiselle velan summan jaettuna kolmella ja sanoi ettehän te kaveria halua ulos. Ei kenelläkään ollut mielenkiintoa maksaa ylimääräistä, kun ei aina ollut rahaa esim bussilippuunkaan. Lopulta hänen vanhempansa maksoivat ja muistan, kun äiti minulle marmatti olisin voinut sen verran jeesata. Ilman muuta, mulla on maksaa 600 euroa extraa tosta vaan.

Sopimus oli vuodeksi, me tämän toisen alivuokralaisen kanssa muutettiin kimppaan Hoassin asuntoon ja jätettiin tuhlari omiin aloihinsa. Tuskin vuokranantaja hänelle edes mitään vuokrasi. 

Yståvåni äiti sairastui mieleltään. Hänen puolisonsa huomasi asian ja passitti heti lääkäriin. Lääkäri sanoi nyt kannattaa tehdä omaehtoinen luottokielto ja sen he tekivätkin. Jonkun kumman syystä jotkut puhelinmyyjät saivat tämänkin kierrettyä, laskuja tuli, mutta sitten miesystävä soitti perään, haukkui ja teki aina valituksen eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä nyt miesystävänä autat naisystävääsi  - vai kipitätkö karkuun?

Kuuntelevaa korvaa ja henkistä tukea voi ilman muuta tarjota, mutta rahaa ei kyllä missään nimessä, se vaan pahentaa tilannetta.

Vierailija
184/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimme hyvin raskasta aikaa. En voinut kertoa vaimolle tähän päälle ettei rahat riitä. Päädyin velkaantumaan 25 000 euroa salaa. En voi vieläkään kertoa.

Veikkaisin, että koko homma kaatuu alta puolessa vuodessa. Päällisin puolin olen hyvä puoliso ja isä. Nyt kun tiedän kaiken kohta loppuvan yritän olla mahdollisimman hyvä perheelleni että jäisi edes hyviä muistoja. Kohta he saavat tietää minun tuhonneen meidät taloudellisesti ja vaimoni jättää minut ja menetän lapseni. Säälin puolisoasi.

Meillä oli identtinen tilanne. Lopulta miehen mielenterveys alkoi järkkyä. Sitten sain selville tuon raha-asian. Annoin anteeksi, mies osoitti että oli valmis tekemään kaikkensa tilanteen korjaamiseksi.

Vierailija
185/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varat ja velat ovat erillisiä. Ota nyt kuitenkin luottamuksen osoituksena se, että saat tietää hänen veloistaan. Luultavasti avovaimosi suurin pelko on juuri se, että tulee ero ja sinä hylkäät hänet tosipaikassa.

Hänen velkansa eivät millään tavalla haittaa sinua. Jos yhteistä asuntolainaa maksetaan, ette menetä asuntoa hänen velkojensa vuoksi. Avovaimosi vastaa yksin veloistaan, jos sinä et ole niissä takaajana tai yhteisvastuullisena velallisena.

Ohjaa hänet ottamaan yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.

Tietysti yhteinen asunto voi mennä alta, et sinä voi luvata ettei menisi. Ap saa tietysti rahat omasta puolikkaastaan, mutta pakkomyynnistä harvoin saa täyttä markkinahintaa. Ja olisin kyllä hyvin skeptinen sen suhteen, pystyykö avokki jatkossa huolehtimaan omasta lyhennysosuudestaan.

Kyllä voin luvata, taikasanat ovat asunnon säästävä velkajärjestely. Pätee myös aloittajaan, jos hän joutuu kiipeliin siksi, että lunastaa avovaimonsa osuuden.

Ja sinä voit ilmeisesti luvata, että ap:n avokki ylipäänsä pääsee asunnon säästävään velkajärjestelyyn, ap:sta itsestään nyt puhumattakaan?

Miksi ei pääsisi? Jos ei ole rikoksia tai muita pahoja esteitä ja velkoja on edes yritetty maksaa, niin on se ainakin mahdollista, ei tietenkään koskaan varmaa.

Vierailija
186/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avoliitossa, meillä on yhteinen asunto 50 % sopimuksella ja yhteinen asuntolaina.

Jäin koronan vuoksi lomautukselle.  Mies on taas alalla, jolla menee koronan vuoksi hyvin.

Olemme aina ostaneet kaikki puoliksi, koska raha-asiat ovat hyvin.

Laitamme 400 euroa kuukaudessa käyttötilille, maksamme joka toinen kk yhtiövastikkeen ja lainat maksamme puoliksi joka kk.

Lomautuksen alettua ilmoitin heti en voi enää osallistua näihin summiin, mies vaan nauroi ja ilmoitti voin lainaa häneltä rahaa. Mies voi ostaa ihan hölmöjä ruokaostoksia. Ennen en ole välittänyt, mutta nyt olen jatkuvasti kotona ja huomaan, kun ostaa kallista kalaa. Juhannuksena pyysi ihmisiä meille grillaamaan ja osti pelkästään lihaa monella sadalla eurolla 

En ole laittanut enää taloustilille rahaa ja tästä riitelemme viikottain. Mies kulkee omalla autolla töihin, mutta ollaan sovittu maksan puolet vakuutuksista, osan bensoista, koska saan käyttää myös autoa. Samoin olemme ostaneet huonekalut yhdessä. Nyt olimme Vepsäläisellä katsomassa jotain nojatuolia. Olen tähän mennessä kieltäytynyt lähtemään kauppaan, vetoamalla minulla ei ole varaa ostaa mitään. Nyt kysyi viikon mennäänkö lauantaina, kun on saanut bonuksen.

Hän katsoi tuolia, joka maksaa yli 5000 euroa. Ehdotti hän maksaa oman osuutensa käteisenä ja minä maksan osamaksulla oman osuuteni. 

Koska olen päivät kotona, teen ruuat, siivoan, hoidan kaikki kotityöt. Ja silti avopuoliso ehdottaa minulle osamaksua tuolista, mihin minulla ei ole varaa. 

Asiaa ei yhtään helpota se, etten pääse minnekään haastatteluihin. Miehen ala on harvinaisempaa ja alalla on pätevistä työntekijöistä pula. Hän on jokaisella työpaikan vaihdolla saanut enemmän liksaa.

Voin maksaa vielä osuuteni yhtiövastikkeesta ja lainasta, mutta en mistään Vepsäläisen nousukausirahoituksesta ja ylikalliista lohista. 

Viime viikolla tappelimme, kun tuli auton vakuutusmaksut. Mies ajaa autolla päivittäin 50 km ja muut päälle. En ymmärrä miksi minun pitää maksaa autosta yhtään mitään, koska lomautusten jälkeen en ole ollut ratissa kertaakaan. Mies myös pääsee julkisilla töihin, mutta eihän mies voi bussissa matkustaa.

On outo tilanne, riitellemme rahasta, kun vst tilannetta ei ole ikinä aikaisemmin ollut.

Vierailija
187/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimme hyvin raskasta aikaa. En voinut kertoa vaimolle tähän päälle ettei rahat riitä. Päädyin velkaantumaan 25 000 euroa salaa. En voi vieläkään kertoa.

Veikkaisin, että koko homma kaatuu alta puolessa vuodessa. Päällisin puolin olen hyvä puoliso ja isä. Nyt kun tiedän kaiken kohta loppuvan yritän olla mahdollisimman hyvä perheelleni että jäisi edes hyviä muistoja. Kohta he saavat tietää minun tuhonneen meidät taloudellisesti ja vaimoni jättää minut ja menetän lapseni. Säälin puolisoasi.

Meillä oli identtinen tilanne. Lopulta miehen mielenterveys alkoi järkkyä. Sitten sain selville tuon raha-asian. Annoin anteeksi, mies osoitti että oli valmis tekemään kaikkensa tilanteen korjaamiseksi.

Kiva juttu. Meillä sitä velkaa tuli kymppitonnin vuosivauhdilla lisää. Veikkaan, että tämä on kuitenkin se tavallisempi velkakierteisen puolison tarina. Tähän pitää ainakin varautua, jos aikoo jatkaa velkaantuneen kanssa yhdessä.

Vierailija
188/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottanut pikavippejä shoppailuihin ja huomannut että korkoja liiaksi että pystyisi maksamaan ja ottanut lisävippejä vanhojen vippien hoitoon?

Näin kävi kaverilleni jolle vipillä hankittujen muoti-legginssien hinnaksi tuli yli 16000€

Vierailija
189/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varat ja velat ovat erillisiä. Ota nyt kuitenkin luottamuksen osoituksena se, että saat tietää hänen veloistaan. Luultavasti avovaimosi suurin pelko on juuri se, että tulee ero ja sinä hylkäät hänet tosipaikassa.

Hänen velkansa eivät millään tavalla haittaa sinua. Jos yhteistä asuntolainaa maksetaan, ette menetä asuntoa hänen velkojensa vuoksi. Avovaimosi vastaa yksin veloistaan, jos sinä et ole niissä takaajana tai yhteisvastuullisena velallisena.

Ohjaa hänet ottamaan yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.

Tietysti yhteinen asunto voi mennä alta, et sinä voi luvata ettei menisi. Ap saa tietysti rahat omasta puolikkaastaan, mutta pakkomyynnistä harvoin saa täyttä markkinahintaa. Ja olisin kyllä hyvin skeptinen sen suhteen, pystyykö avokki jatkossa huolehtimaan omasta lyhennysosuudestaan.

Kyllä voin luvata, taikasanat ovat asunnon säästävä velkajärjestely. Pätee myös aloittajaan, jos hän joutuu kiipeliin siksi, että lunastaa avovaimonsa osuuden.

Ja sinä voit ilmeisesti luvata, että ap:n avokki ylipäänsä pääsee asunnon säästävään velkajärjestelyyn, ap:sta itsestään nyt puhumattakaan?

Miksi ei pääsisi? Jos ei ole rikoksia tai muita pahoja esteitä ja velkoja on edes yritetty maksaa, niin on se ainakin mahdollista, ei tietenkään koskaan varmaa.

No velkajärjestelyyn ei yleensä pääse, jos velat olisi mahdollista kuitata kokonaan tai suurelta osin myymällä omaisuutta. Kuten se asunto. Ihan ensimmäiseksi siellä ehdotetaan kämpän myyntiä.

Vierailija
190/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt, että tulee olemaan runsaasti näinä aikoina, ihan lähitulevaisuudessa, ihmisillä rahavaikeuksia velkojen ja velkaantumisten takia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kukaan ei ole yksin ja ainoa. Ei talous, ei perhe, ei ihminen. Ymmärrystä ja järjestelemistä vaaditaan. Ja ennenkaikkea voimia. Henkisiä ja ruumiillisia. Ihminen on herkkä syyllistymään syyttäkin. Mokien ja virheiden taakka on raskas. Elämä saattaa yllättävästi keikahtaa päälaelleen kenellä vaan. 

Vierailija
191/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänen velat,ei sinun..minusta ei ole eron asia tommonen..loppujen lopuks se on vain rahaa ja velkaa..näistä huolimatta pystyy elää hyvää elämää..mullakin on velkaa jopa ulosotossa asti, maksan niitä pois pikku hiljaa mutta jos mieheni minut jättäisi velan takia niin ei se mitään rakkautta sit ollutkaan..riidat johtuu aina rahasta..se on tyhmää..ei meistä kukaan saa maallista omaisuutta mukaan täältä ja velat ei siirry kenenkää maksettavaksi..ellei ole sitä yhteistä lainaa..älkää tapelko rahasta tai veloista..

Nyt on sinulla iso ja väärä oletus. Velat siirtyvät kuolemasi jälkeen kuolinpesän maksettaviksi. Velkojat ottavat ensin omansa kuolinpesästä ja jos jää vielä tämän jälkeen varallisuutta, saavat kuolinpesän osakkaat jakaa tämän.  Jos ainoa varallisuus on talo puolison kanssa puoliksi, menee talo pakkomyyntiin velkojen maksamiseksi.  Jos kuolinpesä on velkainen ja kaikki mahdollinen myyty, niin sitten se todetaan  varattomaksi ja kuolinpesän osaakkaat eivät joudu loppuvelkoja maksamaan. Mutta silloin ei saa kuolinpesästä ottaa pölyhiukkastakaan tai perii samalla myös kaikki velat.

Vierailija
192/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo luottamusta lisää kun loputkin luotto menee. Ei jatkoon.

Vierailija
193/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen avoliitossa, meillä on yhteinen asunto 50 % sopimuksella ja yhteinen asuntolaina.

Jäin koronan vuoksi lomautukselle.  Mies on taas alalla, jolla menee koronan vuoksi hyvin.

Olemme aina ostaneet kaikki puoliksi, koska raha-asiat ovat hyvin.

Laitamme 400 euroa kuukaudessa käyttötilille, maksamme joka toinen kk yhtiövastikkeen ja lainat maksamme puoliksi joka kk.

Lomautuksen alettua ilmoitin heti en voi enää osallistua näihin summiin, mies vaan nauroi ja ilmoitti voin lainaa häneltä rahaa. Mies voi ostaa ihan hölmöjä ruokaostoksia. Ennen en ole välittänyt, mutta nyt olen jatkuvasti kotona ja huomaan, kun ostaa kallista kalaa. Juhannuksena pyysi ihmisiä meille grillaamaan ja osti pelkästään lihaa monella sadalla eurolla 

En ole laittanut enää taloustilille rahaa ja tästä riitelemme viikottain. Mies kulkee omalla autolla töihin, mutta ollaan sovittu maksan puolet vakuutuksista, osan bensoista, koska saan käyttää myös autoa. Samoin olemme ostaneet huonekalut yhdessä. Nyt olimme Vepsäläisellä katsomassa jotain nojatuolia. Olen tähän mennessä kieltäytynyt lähtemään kauppaan, vetoamalla minulla ei ole varaa ostaa mitään. Nyt kysyi viikon mennäänkö lauantaina, kun on saanut bonuksen.

Hän katsoi tuolia, joka maksaa yli 5000 euroa. Ehdotti hän maksaa oman osuutensa käteisenä ja minä maksan osamaksulla oman osuuteni. 

Koska olen päivät kotona, teen ruuat, siivoan, hoidan kaikki kotityöt. Ja silti avopuoliso ehdottaa minulle osamaksua tuolista, mihin minulla ei ole varaa. 

Asiaa ei yhtään helpota se, etten pääse minnekään haastatteluihin. Miehen ala on harvinaisempaa ja alalla on pätevistä työntekijöistä pula. Hän on jokaisella työpaikan vaihdolla saanut enemmän liksaa.

Voin maksaa vielä osuuteni yhtiövastikkeesta ja lainasta, mutta en mistään Vepsäläisen nousukausirahoituksesta ja ylikalliista lohista. 

Viime viikolla tappelimme, kun tuli auton vakuutusmaksut. Mies ajaa autolla päivittäin 50 km ja muut päälle. En ymmärrä miksi minun pitää maksaa autosta yhtään mitään, koska lomautusten jälkeen en ole ollut ratissa kertaakaan. Mies myös pääsee julkisilla töihin, mutta eihän mies voi bussissa matkustaa.

On outo tilanne, riitellemme rahasta, kun vst tilannetta ei ole ikinä aikaisemmin ollut.

Eroaisin. Jos ette pysty sopimaan lohia ja nojatuoleja, mitä sitten kun tulee oikeasti kiperiä tilanteita?

Vierailija
194/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
195/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, ei ole kertonut mihin raha mennyt? Ei luottoa enää.

Vierailija
196/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran hänellä on puolikas asunnosta ja asuntolaina, osittain maksettiin, olisiko velat/pikavipit? mahdollista muuttaa "remonttilainaksi" samaa valuutta vastaan? Korko luultavasti alenisi merkittävästi. Jos on jo ehtinyt lainaansa tuon verran lyhentää, saisi velat maksettua.

Vierailija
197/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä itseltäni menisi luottamus kerralla jos otetaan lainaa, ei kerrota mihin rahaa tarvitaan ja otetaan laina ja rahat kadonneet.

Parisuhteessa mielestäni eletään yhtä ja silloin pitää sekä varallisuuden että muun olla mielellään saman suuruisia ja arvoisia.

Vai voisiko joku olla ja ajatella että Minä lähden reissuun kun Minulla on varaa ja Sinä saat jäädä kotiin kun Sinulla ei ole varaa.

Itse aina ajattelen että me olemme ME. Niin hyvässä kuin pahassa ja opetin vaimoni jo ajat sitten, heti alussa tähän me-keskeiseen ajatteluun. Toimii.

Vierailija
198/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avokki ei kerro mihin on törsännyt sen 30 donaa?

Auttanut "nettirakastaan" pulasta, jotain Jamesia, lääkäri-kapteeni-insinööriä Australiasta.

James kinunnut kunnolla kun vauhtiin päässyt- tavoitteena putsata akka perusteellisesti.

Vierailija
199/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia lienee kaksi

1. yleinen luottamus avokin taloustaitoihin. Minkä suuruisia pommeja mahdollisesti jatkossa?

2. akuutti tilanne: pystyykö avokki pikavippiensä lisäksi hoitamaan asuntolainan ja tasapuolisesti osallistumaan päivittäiskulutuksen rahoittamiseen?

Ja jos velkaantumiseen liittyy jonkinlainen riippuvuus (esim. peliriippuvuus), on tilanne vielä edellä mainittuja vakavampi. Siinä tapauksessa mä ainakin lähtisin heti, sillä riippuvaisen ihmisen sanaan ei yksinkertaisesti voi luottaa.

Vierailija
200/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että ero on edessä, vaikka se ei tapahtuisi ihan heti.  Avokin nykyinen elämäntyyli on kerryttänyt velkaa tuhansilla vuodessa. Ensin hänen pitäisi leikata elintasoa niin, että velkaantumista ei enää tapahtuisi. Ja sitten vielä leikata lisää, että velat maksettua. Vaadittaisin todella suuri muutos.

Tämä tekee ap:sta joko kaiken maksajan, koska avokin rahat eivät riitä enää mihinkään muuhun, kuin velkojen maksuun. Tai sitten pariskunnalle tulee kaksi eri elintasoa suhteeseen. Ap menee ja matkustelee ja avokki kykkii kotona. 

Kumpikin vaihtoehto johtaa eroon, jos tilanne jatkuu vuosia. Nuorella iällä, kun ollaan perustamassa perhettä, niin en näe miten tuo voisi toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan