Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa
Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.
Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.
Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.
-m39-
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on keskimäärin 25€/päivä mitä on tuhlannut ylimääräistä. Jos miettii miten nopeasti sen saa menemään kahvitteluun/muuhun yleiseen humppaan niin ei välttämättä kerro peliriippuvuudesta - mutta rahankäytön hallitsemattomuudesta kyllä... Itse en maksaisi puolison velkoja. Jos on rahansa itse sössinyt saa itse myös työskennellä sen eteen, että selviää. Jos rehellisesti nyt kertoo mihin rahat on menneet ja kuinka aikoo asian selvittää (millä työllä ja missä ajassa), voisin vielä harkita parisuhteen jatkoa. Jos menee vinkumiseksi, en jatkaisi...
Tää kuulostaa auki kirjoitettuna aika hurjalta miten ”pienestä” summasta voi kertyä suuri velka. Siksi näin voikin käydä aika salakavalasti.
Kirjoitin tänne ketjuun jo aiemmin, että vaimo kuluttaa joka kk enemmän kuin tienaa.
Nettotulot kuukaudessa hänellä noin 2500 e. Ei asuntolainaa enää. Autolainaa 350 e/kk. Loput kulutukseen ja tietty kodin laskuihin. Joka kk maksaa luottokorttiaan pois, mutta joka kk ostaa sillä tilalle, niin että se on taas tapissa 6 te.
Mihin käyttää rahansa? Lounaita kaupungilla. Vähän ostoksia. Ei mitää isoa, pari kassia vaatteita vain. Sinne komeroon entisten lisäksi. Tässä vaiheessa kuuta hänellä on 90 e tilillä. Perjantaina tyttöjen reissu IKEAan. Ehkä luottokortilla on muutama satanen tilaa. Eli pienistä, turhista ostoksista ne kertyvät muutamat tonnit.
Tätä tää on ollut parikymmentä vuotta. Eikä muita ongelmia ole. Tilanteen olen siispä hyväksynyt, vaikka välillä kalvaakin mitä muuta sillä rahalla voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Molempien nettotulot noin 2200. Mietin että hakisiko lyhennysvapaata hetkeksi asuntolainasta niin avokki pääsisi alkuun velkojen maksussa. Eikä minun rahani menisi hänelle vaan säästäisin sitten omani.
Onko hyvä idea?
-ap-
Tämä on hyvä idea!
Onko rahat mennyt ylipäänsä elintasoon mihin ei ole varaa?
Joku hyvin sanoikin että ei tarvitse kuin 25euroa ylimääräistä käyttää päivässä niin se on neljässä vuodessa 30 000.
Jokin riippuuvuus tosin, shoppailu riippuvuus? Eihän vaan huume tai peliriippuvuus ?esim”viihdekäyttäjä” (uskottelee itselleen) saa helposti menemään huumeisiin vähintään 200 kuussa.
Mihin käyttää rahansa? Lounaita kaupungilla. Vähän ostoksia. Ei mitää isoa, pari kassia vaatteita vain. Sinne komeroon entisten lisäksi. Tässä vaiheessa kuuta hänellä on 90 e tilillä. Perjantaina tyttöjen reissu IKEAan. Ehkä luottokortilla on muutama satanen tilaa. Eli pienistä, turhista ostoksista ne kertyvät muutamat tonnit.
-----------------
Ja sit ne rätit ja romut kipataan kierrätykseen, konttiin tai ihan roskiin.
vrt keskustelu Tavarapaljous :(
Siis mua kylmää.....
mutta ehkä jonkun sitten täytyy pitää (roina)talouden rattaat pyörimässä.
Kerron tähän oman kokemukseni: Minä olen huono rahankäyttäjä, koska minulla on taipumusta joutua lievään maniaa (hypomaniaan) aina kun elämässä on normaalia enemmän stressiä. Asia tuli minulle itsellenikin yllätyksenä, taipumuksen huomasi työterveyspsykologi työnohjauksen yhteydessä. Hän kannusti hakeutumaan psykiatrille tutkimaan asiaa.
Työt ja muut velvollisuudet sujuvat, mutta raha-asiat eivät. Olen pahimmillaan tehnyt monta tonnia velkaa parissa kuukaudessa.
Kyseessä ei ole varsinainen sairaus, jota olisi hoidettu esim. lääkkeillä. En siis tarkoita varsinaista maniaa harhoineen enkä esimerkiksi bipolaarihäiriötä.
Taipumukseni vuoksi aviomieheni hoitaa meillä kaikki raha-asiat, myös minun henkilökohtaiset raha-asiani. Minulla on vain yksi luottokortti, jonka luottoraja on matala, vain 1000 €. Vaikka vetäisin sen tappiin, ei laskun maksaminen tuota meidän tuloillamme vaikeuksia.
Olen kiitollinen siitä, että puolisoni tukee ja auttaa minua, muuten olisin vähän väliä pulassa laskujeni kanssa.
Avoin keskustelu on joka tapauksessa hyvä lähtökohta asian hoitamisessa, vaimosi todennäköisesti tarvitsee apuasi raha-asioiden hallintaan jatkossa. Parisuhde on yhteispeliä myös talouden hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kerron tähän oman kokemukseni: Minä olen huono rahankäyttäjä, koska minulla on taipumusta joutua lievään maniaa (hypomaniaan) aina kun elämässä on normaalia enemmän stressiä. Asia tuli minulle itsellenikin yllätyksenä, taipumuksen huomasi työterveyspsykologi työnohjauksen yhteydessä. Hän kannusti hakeutumaan psykiatrille tutkimaan asiaa.
Työt ja muut velvollisuudet sujuvat, mutta raha-asiat eivät. Olen pahimmillaan tehnyt monta tonnia velkaa parissa kuukaudessa.
Kyseessä ei ole varsinainen sairaus, jota olisi hoidettu esim. lääkkeillä. En siis tarkoita varsinaista maniaa harhoineen enkä esimerkiksi bipolaarihäiriötä.
Taipumukseni vuoksi aviomieheni hoitaa meillä kaikki raha-asiat, myös minun henkilökohtaiset raha-asiani. Minulla on vain yksi luottokortti, jonka luottoraja on matala, vain 1000 €. Vaikka vetäisin sen tappiin, ei laskun maksaminen tuota meidän tuloillamme vaikeuksia.
Olen kiitollinen siitä, että puolisoni tukee ja auttaa minua, muuten olisin vähän väliä pulassa laskujeni kanssa.
Avoin keskustelu on joka tapauksessa hyvä lähtökohta asian hoitamisessa, vaimosi todennäköisesti tarvitsee apuasi raha-asioiden hallintaan jatkossa. Parisuhde on yhteispeliä myös talouden hallinnassa.
--------------
Mutta sinä et ehkä kuitenkaan tehnyt kymppitonnien velkoja ja kertonut vuosien päästä.
Teidän ratkaisunne on hyvä ja toimiva ja perustuu rehellisyyteen ja tosiasioiden tunnustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi avokki ei kerro mihin on törsännyt sen 30 donaa?
Nuori Henry Saari koiranpanta kaulassa ja kalu tanassa sapelin mallisesti seksikkäästi kaareutuu...
Vierailija kirjoitti:
-----------------
Ja sit ne rätit ja romut kipataan kierrätykseen, konttiin tai ihan roskiin.
vrt keskustelu Tavarapaljous :(
Siis mua kylmää.....
mutta ehkä jonkun sitten täytyy pitää (roina)talouden rattaat pyörimässä.
Todellakin. Toisesta päästä viedään säkkitolkulla niitä vaatteita kierrätykseen.
Olen ehdottanut vaimolleni, että vietä Älä Osta Mitään -päivää. Tänään, huomenna ja ylihuomenna jne.
meillä toisenlainen ongelma. En saa rahojani kulumaan mihinkään, ja sitä on liikaa. Hankin paljon enemmän kuin osaan kuluttaa, ja rahat makaa tilillä. Mies toivoisi että ostaisin joskus uusia vaatteita, astioita, laitteita, huonekaluja, ruokaa tms.
No mies yrittää kuluttaa, mutta en pidä niistä tavaroista joita se kotiin kantaa.
Itse annan rahaa hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--------------
Mutta sinä et ehkä kuitenkaan tehnyt kymppitonnien velkoja ja kertonut vuosien päästä.
Teidän ratkaisunne on hyvä ja toimiva ja perustuu rehellisyyteen ja tosiasioiden tunnustamiseen.
Totta. Kyllä minäkin ehdin useampaan otteeseen tehdä muutaman tonnin velat, joiden takia koko perheemme talous oli vähän väliä pahasti sekaisin. Salailin ja häpesin velkojani. Onneksi puolisoni on aina ollut raha-asioissa tarkkavainuinen, eikä salailu koskaan onnistunut kovin pitkään.
Avainasia meillä oli se, että tajusin tarvitsevani apua, ja että puoliso on koko ajan ollut valmis tuota apua antamaan. Monta riitaa kyllä olisi vältetty, jos asia olisi paljastunut aiemmin.
Ehkä aloittajan tilannekin vielä ratkeaa parhain päin.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se emakko
Hihihi, persupoikani, olitpa taas hassu! Hihihi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se emakko
Hihihi, persupoikani, olitpa taas hassu! Hihihi.
Jep, vain miesten kutsuminen sioiksi on hyvää huumoria.
En lukenut ketjua alkua pidemmälle, mutta näkisin, että ongelma on avokin, ei ap:n. Missään tapauksessa ap:n ei pidä maksaa noita velkoja, se on varma tie suhteen kariutumiseen.
Avokki voi hakeutua velkajärjestelyyn, ja tosiaan lyhennysvapaata voi ehdottaa pankille asuntolainasta, niin hän voi sillä rahalla lyhentää tätä kulutusluottoa. Tuollainen järjestely mistä joku ylempänä kertoi, että mies hoitaa molempien kaikki raha-asiat, voisi olla ap:n taloudessakin hyvä, sillä avokki ei mitä ilmeisimmin hallitse rahankäyttöään lainkaan, jos ei edes tiedä mihin nuo 30 donaa on haihtuneet.
Nyt en oikeasti ymmärrä, mikä tässä on eroon johtava ongelma, jos laina lyhennykset pyörineet normaalisti eikä avokki edellytä ap:ta hoitamaan omaa osuuttaan, tai lyhentämään velkojaan.
Mistä te oikein löydätte näitä naisia? Jotkut miehet kyllä kelpuuttavat kenet tahansa kunhan on reikä paikallaan. Huh huh!
Jos minulla olisi lasteni äitinä nainen joka ei hallitse edes omaa rahankäyttöään niin kyllä kylmäisi.
Jätä se lehmä! Älä uppoo laivan mukana!
Vierailija kirjoitti:
Nyt en oikeasti ymmärrä, mikä tässä on eroon johtava ongelma, jos laina lyhennykset pyörineet normaalisti eikä avokki edellytä ap:ta hoitamaan omaa osuuttaan, tai lyhentämään velkojaan.
Alapeukuttajat kertokaa ihmeessä?
Avokin velat eivät voi mitenkään vaikuttaa ap:n omaan talouteen, kun ei ole kyse aviopuolisoista. Ihan juridisesti.
Kannatan raha-asioiden erillään pitämistä, eli avokki itse hoitaa tietenkin velkansa. Tärkeintähän tuossa on, että velkaantuminen ei jatku eikä olla pikavippi/korko-kierteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokin velat eivät voi mitenkään vaikuttaa ap:n omaan talouteen, kun ei ole kyse aviopuolisoista. Ihan juridisesti.
Kannatan raha-asioiden erillään pitämistä, eli avokki itse hoitaa tietenkin velkansa. Tärkeintähän tuossa on, että velkaantuminen ei jatku eikä olla pikavippi/korko-kierteessä.
Kertoo aika paljon naisen elämänhallintataidoista. Lisäksi sitä paheksutaan että mies elää yltäkylläisyydessä naisen karsiessa elämänsä minimiin.
Enkä alapeukuttanut, kunhan kommentoin.
Pyydä nähdä tilitapahtumat, eli mihin rahat ovat menneet. Älä usko tuota 25€/päivä -selitystä, se ei kerro mitään. Kukaan ei ota 30 t. velkaa kahveihin ja pulliin.
Jos valehtelee velkaantumisen syistä, ei ole valmis muuttumaan ja velkaantuminen jatkuu. Tyypillistä on, että on tottunut valehtelemaan - se on syvälle juurtunut puolustusmekanismi.
Vain rehellisyyden kautta voi muuttua. Salailu ei voi jatkua. Vaadi todisteet rahankäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua jakaa tulevaisuuttaan ihmisen kanssa, joka ei hallitse rahankäyttöään. Näin velkaongelmaisen vaimona ja lasten äitinä sanon, että on muuten ihan hemmetin fiksu linja, olisinpa itsekin tajunnut pitää sen aikanaan.
Ja mitä ihmettä, tärkeintä ettei velkaannuta lisää eikä olla pikavippi/korkokierteessä? Ap:n avokilla on yli 30 tonttua velkaa parin tonnin kuukausituloilla, eiköhän se ole aika selvää että hän on jo kierteessä. Todennäköisesti velat vaan kasvaa ja luultavasti hän on tunnustanut koko tilanteen vain siksi, että laskut on perinnässä, hän pysy perässä enää edes koroissa, eikä kukaan myönnä hänelle enää uutta järjestelylainaa tai edes pikavippiä.
Osalla kommentoijista tuntuu olevan todella sinisilmäinen käsitys velkaongelmaisten kanssa seurustelusta. Annan ilmaisen neuvon: älä.
Jos ne velat on kertynyt pikkuhiljaa ja on kulutusluottoja , ei niitä oikein miellä veloiksi. Ehkä puoliso ei ole ajatellut että asia kuuluu kenellekään ja että selviää maksuista.
30000 neljässä vuodessa tarkoittaa 7500 /vuosi ja 625 euroa /kk.
Helppo on 600 laittaa kuussa jonnekin ”klarnaostoksiin”.
Onko puolisolla esim aina uusin puhelin, käy paljon kampaajalla jne, merkkivaatteita yms. Kalliita harrastuksia ?
Esimerkiksi minä tienaan nettona 1800 ja en kuulu mihinkään saliin, käyn kaksi kertaa vuodessa korkeintaan kampaajalla ja vaatteet ostan kirpparilta. Siten mulla on vara puolison kans esim matkustella pari kertaa vuodessa.
Todnäk puoliso on laittanut rahat elintasoon, johon hänellä ei ole oikeasti varaa ?