Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa
Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.
Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.
Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.
-m39-
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä pointti on tullut jo moneen kertaan - ketju on niin pitkä etten ehdi lukea sitä kokonaan - mutta yksi ystäväni alkoi velkaantua, kun hänen miehensä oli niin pihi eikä kumpikaan osannut puhua avoimesti rahasta. Jos mies kävi kaupassa, hän toi yhden purkin maitoa ja yhden leivän. Ne oli syöty hetkessä, joten ystävä teki lopulta suurimman osan arjen ostoksista. Aina kun hän puhui miehelleen, että lapsille pitäisi ostaa jotakin tai jokin hankinta kotiin olisi tarpeen, mies tinki ja riiteli ja oli pahalla tuulella, ja mitään ei olisi saanut hankkia. Oli sitten kuulemma helpompaa maksaa kaikki itse niin sai kunnollista ja tarpeeksi ja pystyi elämään ”normaalisti”.
Pikku hiljaa kaikki naisen rahat kuluivat arkisiin asioihin, ja silti laskut jaettiin tarkasti tasan. Velkaa alkoi kertyä, ja aina oli tili nollilla. Tilanne selvisi minulle kerran kun kaverini ei voinut maksaa minulle parin kympin kirpputorilöytöä (jonka hankin hänelle hänen pyynnöstään) vaan ehdotti että hän maksaa luottokortilla jonkin minun ostokseni samalla summalla. Silloin ymmärsin kysyä, miten voi olla ettei hänellä ole sen vertaa käteistä.
Lopulta pistin ystäväni tekemään excelin kaikesta, mihin rahaa kului, ja se osoitti että joka kuukausi häneltä meni 50-200€ enemmän kuin rahaa tuli. Miehellä oli isot säästöt ja rahastoja.
Valtavien riitojen jälkeen ystäväni sai miehensä tutkimaan exceliä ja suostumaan yhteiseen taloustiliin johon laittavat nykyään rahaa tulojen suhteessa ja jolta kaikki yhteiset menot maksetaan. Mies on raivoissaan siitä, kun ensimmäistä kertaa elämässään näkee selvästi, miten kallista kaikki on ja miten paljon rahaa lapsiin ja ruokaan yms menee.
Ystäväni on kuitenkin hitaasti mutta varmasti päässyt veloistaan ja luottokorttikierteestä kuiville. Voi tosin olla että miehen ainainen valitus ajaa heidät lopulta eroon joka tapauksessa.
Meillä vastaava tilanne, paitsi että parempituloinen maksaa enemmän. Mikä tietysti kuulostaa äkkiseltään reilulta, mutta kun tuloerot on luokkaa 2000 vs. 3500 ja se vähemmän tienaava haluaisi maksaa alle 10% kuluista. Juuri noin, että toinen hakee kaupasta sen hikisen maitopurkin ja toinen joutuu käymään perässä ostamassa satasella ruokaa. Lapsille hän ei osta koskaan mitään - ei vaatteita, ei leluja, ei harrastusvälineitä. Eikä maksa penniäkään päivähoitomaksuja. Lopputuloksena sillä paremmin tienaavalla on aina rahat loppu.
Suomi on vapaa maa.
Miksi ihmeessä tuo joka maksaa kaiken suostuu siihen ja jatkaa yhteiseloa ilman perusteellista talouskeskustelua? - tuollaisessa tilanteessa Aino reilu tapa lienee yhteinen talous+lasten kulut tili, mihin kumpikin maksaa tietyn prosentin (tyyliin 400-700 eli suhteessa palkkoihin) ja mistä ostetaan kaikki yhteistalouden jutut (molemmat sitten ostaa omat ripsarinsa ja viikonloppukonjakkinsa omasta pussista )Kun se perusteellinen talouskeskustelu käydään joka kuukausi palkkapäivän aikoihin. Lopputuloksena toinen huutaa ja toinen levittelee käsiään, että mutku ei oo. Pitäisi joo erota, mutta kun on noita pieniä ihmisiä täällä pyörimässä. Enkä siis tarkoita mitään tekopyhää "lasten paras" -jeesustelua, vaan sitä etten jaksa yksin. Tällä hetkellä v*tuttaa ja rahat on loppu mutta saan edes joskus levätä ja vapaa-aikaakin. Vs. erotessa v*tuttaa, väsyttää ja rahat on edelleen loppu. Siihen optimitilanteeseen, jossa rahat riittäisi eikä koko ajan v*tuttaisi ei nyt enää ole paluuta ellei joku keksi asap aikakonetta.
Mä olen perinteinen myötä- ja vastoinkäymisissä tyyppi, enkä juuri ehdottele eroamaan...
Mutta kunhan muistutan, että jos eroatte, sopinette viikko-viikko tai ainakin että isä pitää viikonloppuja - onhan lapsilla silti "oikeus isäänsä"?
Moni yh-äiti myöntää vähän häpeillenkin, että kun rutiinit PN muodostuneet ihan parasta on se, että on niitä kokonaan lapsivapaita periodeja että voi levätä, opiskella, sopia viininmaistiaisia, käydä leffassa - ilman huolta siitä, mistä babysitteri.
Melu nuo "sun vähät hengähdystauot ja vapaat" mitä tuo parisuhde tuon homeaivon kanssa sulle suo, on kyllä vain TEKOSYY olla vaatimatta muutosta!
No joo, jätin huomiotta nuo isäviikot, koska lapsista erossa oleminen 50% ajasta nyt ainakin on täysin poissuljettu vaihtoehto. Ja edelleen, en koe että ero millään tavalla parantaisi ongelmiani jotka ovat a) vtuttaa b) rahat loppu ja c) oma tyhmyys.
Puntarointiin nyt tosiaan se, mitä haluatte elämältänne, mitä voitte saavuttaa(aina ei saa, mitä haluaa).
Onko rakkaus vahva, haluaako puoliso sitoutua ongelman hoitoon, ettei vain jatka samaa uudestaan?
Teillä on kohtuulliset nettotulot kuitenkin, yht 4400€.
Pikavipithän on saatava maksettua kerralla pois järkeväkorkoisella lainalla, muuten ei tule lyhennyksistä mitään.
Tai jos ap:llä on rahaa, maksat vaimon vipit ja järjestätte niin, että se vähentää vaimon omistusosuutta asunnosta.
Silloin et periaatteessa menetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Hän on velan ottanut ja hoitaa sen pois. Tekee vaikka muutaman tunnin ylitöitä joka viikko.
Tuntuu, että jotkut kuvittelevat maksettavaa olevan kiinteät kolmekymmentä tuhatta. Avokki joutuu maksamaan pelkkiä korkoja ja muita lainan hoitokuluja kuukausittain satojen eurojen edestä. Vasta sen jälkeen alkaa lainapääoman lyhennys. Avokki ei ole kyennyt nykyisillä tuloillaan kuukausieriä maksamaan, vaan on maksanut lainaa lainalla. Edessä on vuosien rupeama ja ongelma ei todellakaan ratkea muutamalla ylityötunnilla! Olisi hyvä jokaisella nähdä paljonko 30 000 euron vippi/kulutusluotto tai muu vastaava todellisuudessa maksaa. Ehkä joku fiksumpi osaa laskea. Lainasta valtaosa on todennäköisesti nostettu ennen viime vuonna voimaan astunutta 10 % korkokattoa.
Eikös näissä aiemmin ollut jopa 200% vuosikorko? Jättimäisiä joka tapauksessa verrattuna vaikka pankin myöntämään käyttölainaan.
Ulosotossa olevan velan vuosikorko on vain 7% ensimmäisen vuoden jälkeen. Siksi kannattaa korkeakorkoisimmat päästää ulosottoon, kun en eivät edes lyhene tavallisilla maksuerillä eivätkä vanhene ennen kuin erääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Hän on velan ottanut ja hoitaa sen pois. Tekee vaikka muutaman tunnin ylitöitä joka viikko.
Tuntuu, että jotkut kuvittelevat maksettavaa olevan kiinteät kolmekymmentä tuhatta. Avokki joutuu maksamaan pelkkiä korkoja ja muita lainan hoitokuluja kuukausittain satojen eurojen edestä. Vasta sen jälkeen alkaa lainapääoman lyhennys. Avokki ei ole kyennyt nykyisillä tuloillaan kuukausieriä maksamaan, vaan on maksanut lainaa lainalla. Edessä on vuosien rupeama ja ongelma ei todellakaan ratkea muutamalla ylityötunnilla! Olisi hyvä jokaisella nähdä paljonko 30 000 euron vippi/kulutusluotto tai muu vastaava todellisuudessa maksaa. Ehkä joku fiksumpi osaa laskea. Lainasta valtaosa on todennäköisesti nostettu ennen viime vuonna voimaan astunutta 10 % korkokattoa.
Eikös näissä aiemmin ollut jopa 200% vuosikorko? Jättimäisiä joka tapauksessa verrattuna vaikka pankin myöntämään käyttölainaan.
Ulosotossa olevan velan vuosikorko on vain 7% ensimmäisen vuoden jälkeen. Siksi kannattaa korkeakorkoisimmat päästää ulosottoon, kun en eivät edes lyhene tavallisilla maksuerillä eivätkä vanhene ennen kuin erääntyvät.
No, ap:n tilanteessa ulosotto aiheuttaa asunnon pakkomyynnin.
Kroisos kirjoitti:
"Ap on tyhmä, ikinä ei mitään kimppakämppä virityksiä, meillä asunto on mun ja naimisiin en mene kenenkään kanssa ellen satu löytämään oikeasti varakasta naista."
Tää pitäisi opettaa jokaiselle pojalle yläasteella että muija on loppupelissä vain 3 reikää
Olet varmaan vielä itsekin yläasteella?
Kyllä "muija" on minulle ihminen ja elämänkumppani.
Raha ratkaisee, köyhää ei kukaan halua.
Suomessa sää kyllä helposti rahan kulumaan. Itse menetin 1000e hammaslääkäriin, kun en jaksanut odottaa aikaa kunnalliselle.
Kerran menin kampaajalle kysymättä hintaa ja loppulasku oli 560e!!! Siihen tehtiin leikkaus, bayalage ja olaplex. Meinasin pyörtyä.
Joskus harvoin kun mennään ravintolaan koko perheellä, niin lasku 300e. Auto hajoaa, oho 2000e meni...
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei aiheuta. Jos asunnon arvo - nimenomaan velkaantuneen osuus - ei ylitä vakuusvelan määrää ja velallinen itse maksaa asuntolainaa ja jättää kaiken muun maksamatta, ei asuntoa voi ulosmitata. Eihän siitä vakuusvelan maksamisen jälkeen mitään muille jäisi.
Ap:n tilanteessa puolison kannattaa hakea velkajärjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kerron tähän oman kokemukseni: Minä olen huono rahankäyttäjä, koska minulla on taipumusta joutua lievään maniaa (hypomaniaan) aina kun elämässä on normaalia enemmän stressiä. Asia tuli minulle itsellenikin yllätyksenä, taipumuksen huomasi työterveyspsykologi työnohjauksen yhteydessä. Hän kannusti hakeutumaan psykiatrille tutkimaan asiaa.
Työt ja muut velvollisuudet sujuvat, mutta raha-asiat eivät. Olen pahimmillaan tehnyt monta tonnia velkaa parissa kuukaudessa.
Kyseessä ei ole varsinainen sairaus, jota olisi hoidettu esim. lääkkeillä. En siis tarkoita varsinaista maniaa harhoineen enkä esimerkiksi bipolaarihäiriötä.
Hypomaniat ovat nimenomaan bipolaari tyyppi 2:n tyypillisin oire. Niihin kuuluu ajattelun mustavalkoisuus, ärtyisyys, rahankäytön holtittomuus ja muu impulsiivisuus. Hypomaniaa hoidetaan samalla lääkityksellä kuin maniaa, mutta jos on hyvä itsekontrolli (mikä tosin helposti katoaa hypomanian aikana), voi oppia tunnistamaan oireet paranoidisella itsetarkkailulla (jota pitää tehdä joka ikinen päivä loppuelämän ajan). Minulla on sopimus parhaan kaverin kanssa että kun huomaan itsessäni hypomaanisia piirteitä, hän lähtee seurakseni ihan vaan ruokakauppaankin, niin en hurahda ostamaan jotain omituista jolla en tee mitään, koska en luota noina aikoina harkintakykyyni. En myöskään silloin osta yhtään mitään netissä. Siis yhtään mitään. Paitsi bussikorttiin lisää arvoa, se on kun ei ole hukkaan heitettyä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei aiheuta. Jos asunnon arvo - nimenomaan velkaantuneen osuus - ei ylitä vakuusvelan määrää ja velallinen itse maksaa asuntolainaa ja jättää kaiken muun maksamatta, ei asuntoa voi ulosmitata. Eihän siitä vakuusvelan maksamisen jälkeen mitään muille jäisi.
Ap:n tilanteessa puolison kannattaa hakea velkajärjestelyä.
Selvittelin lisää noiden pikavippien korkoja, ne saattavat olla jopa satoja! prosentteja:
https://yle.fi/uutiset/3-10943120
Tuo 10% korkokatto on vain väliaikainen, eikä se koske vanhoja vippejä, eikä tulevia uusia. Velkajärjestelyyn voi päästä vain jos on velkaantunut painavista syistä, esim. sairastuminen, konkurssi ilman omaa syytä tms. Pikavippien ottaminen tuhlaamiseen ei ole syy päästä velkajärjestelyyn.
Velkajärjestely ei valitettavasti ole automaatti, jos on sössinyt raha-asiansa. Se on sopimus, jonka velkoja hyväksyy, jos hyväksyy.
Juuri näin, ihan absurdia väittää ettei vaikuta suhteeseen mitenkään, etenkin jos ap:lla olisi ollut perhehaaveita. Suomen verotuksella on ihan jäätävän vaikeaa elättää perhettä yhden ihmisen palkalla.