Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa

Vierailija
19.01.2021 |

Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.

Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.

Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.

Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.

-m39-

Kommentit (392)

Vierailija
141/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin. Oli pari todella huonoa vuotta. Oli muuttoa, remonttia, sairastumista, määräaikaisuuksia... Velkaannuin, enkä osannut kertoa sitä miehelle. Ahdistuin ja masennuin pahasti. Viimein paljastin miehelle viime vuonna. Ei suuttunut, en tiedä mitä ajattelee, ei oikein puhu asiasta (puhuu jos minä puhun), mutta itsekin häpeän tilannetta. Otin toisen työn. Nyt teen kahta työtä ja velat on poissa noin 2-3v päästä. Talous on tasaantunut onneksi vaikka velkaa onkin. Enää ei tartte räpiköidä. Velkaa on yhteensä 32 000e.

En jättäisi, jos puoliso itse on halukas selviytymään. Oma velka, oma vastuu.

Miksi et puhunut puolisollesi kun oli näitä vastoinkäymisiä?

Velkaannuit ..kun piti ostaa esim pesukone rikkinäisen tilalle ?

Miksi et soittanut kelaan, sossuun? olit sairas?

Joku on nyt vialla tässä yhtälössä? mikä?

No mitä ihmettä. Missä yhtälössä. Velkaannuin koska elin yli varojen! Ei siinä sossu tai kela auta. Tienasin hyvin, mutta minulla oli 3 määräaikaisuutta ja niiden väliin tuli aina 1kk tms tauko palkkaan ja se oli vain jatkuvaa rämpimistä. Plus olin sairaslomalla 6kk, joka vaikutti talouteen. Eihän sossusta auteta jos tienaa, mutta tuhlaa kaiken.

Siitä on opittu ja nyt niitä maksellaan. Ei sen kummempaa.

Mä olin viime keväänä koronan takia lomautettuna kolme kuukautta. Kun tieto tästä tuli ilmoitin heti miehelle, että mun tulot tippuu vähäksi aikaa. (Maksetaan normisti kaikki puoliksi). Istuttiin alas ja tehtiin suunnitelma. Maksoin lopulta vähän aikaa vähemmän menoistamme. Ettekö te ihmiset puhu mitään keskenänne??

Niin kuin sanoin, uskalsin kertoa tilanteesta miehelle vasta myöhemmin. Oli häpeäksi olla velkaantunut ja siinä tilanteessa. Mies on aina ollut hyvin tarkka rahoistaan ja eikä ottanut velkaa.

Mistä edes päättelet että mies olisi edes voinut auttaa? Emme ole naimisissa tai yhteisiä lapsia. Rahat olemme aina pitäneet erillään ja kulut maksaneet 50/50. Olen tienannut aina enemmän ja siksi olinkin niin häpeissäni. Eikä sitä aina osaa ajatella järkevästi. Varsinkin kun tilanne eteni hiljalleen. Aina sain jotenkin maksettua laskut ja ajattelin että "ensi kuussa se siitä".

Edelleenkin. Hoidan nyt asiani ja olen avoimesti kertonut miehelle tilanteesta. Ei tartte enää syyllistää :)

Niin siis asioista puhutaan ennen kuin velkaannutaan. Avataan suu ja sanotaan, että nyt ei rahat riitä. Ei olla mekään naimisissa, mutta silti autetaan toisiamme. (Ja iso juttu tuossa oli se, että sovittiin, ettei mitään ylimääräistä nyt hankita. esim. pihalle oli sovittu hankintoja kesällä, mutta niitä lykättiin.). Ei mies edes lopulta maksanut juurikaan enempää, koska tosiaan laitettiin säästökuuri päälle.

Vierailija
142/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hieman samaa ongelmaa aviopuolison kanssa.

Hän on aina ollut sellsinen pappa betalar- tyttö.

Kun menttiin yhteen, minusta tuli se betalande pappa.

Onneksi ei kymppitonneja tee velkaa, mutta yhtään ei ole oppinut pitämään talouttaan kunnossa eikä välttämättä avaa laskujaan.

Minä avaan perintäkirjeet ja patistan maksamaan.

Tai maksan, jos hänellä ei ole rahaa.

Vie papalle;joko laskut tai tyttö...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin. Oli pari todella huonoa vuotta. Oli muuttoa, remonttia, sairastumista, määräaikaisuuksia... Velkaannuin, enkä osannut kertoa sitä miehelle. Ahdistuin ja masennuin pahasti. Viimein paljastin miehelle viime vuonna. Ei suuttunut, en tiedä mitä ajattelee, ei oikein puhu asiasta (puhuu jos minä puhun), mutta itsekin häpeän tilannetta. Otin toisen työn. Nyt teen kahta työtä ja velat on poissa noin 2-3v päästä. Talous on tasaantunut onneksi vaikka velkaa onkin. Enää ei tartte räpiköidä. Velkaa on yhteensä 32 000e.

En jättäisi, jos puoliso itse on halukas selviytymään. Oma velka, oma vastuu.

Miksi et puhunut puolisollesi kun oli näitä vastoinkäymisiä?

Velkaannuit ..kun piti ostaa esim pesukone rikkinäisen tilalle ?

Miksi et soittanut kelaan, sossuun? olit sairas?

Joku on nyt vialla tässä yhtälössä? mikä?

No mitä ihmettä. Missä yhtälössä. Velkaannuin koska elin yli varojen! Ei siinä sossu tai kela auta. Tienasin hyvin, mutta minulla oli 3 määräaikaisuutta ja niiden väliin tuli aina 1kk tms tauko palkkaan ja se oli vain jatkuvaa rämpimistä. Plus olin sairaslomalla 6kk, joka vaikutti talouteen. Eihän sossusta auteta jos tienaa, mutta tuhlaa kaiken.

Siitä on opittu ja nyt niitä maksellaan. Ei sen kummempaa.

Mä olin viime keväänä koronan takia lomautettuna kolme kuukautta. Kun tieto tästä tuli ilmoitin heti miehelle, että mun tulot tippuu vähäksi aikaa. (Maksetaan normisti kaikki puoliksi). Istuttiin alas ja tehtiin suunnitelma. Maksoin lopulta vähän aikaa vähemmän menoistamme. Ettekö te ihmiset puhu mitään keskenänne??

Niin kuin sanoin, uskalsin kertoa tilanteesta miehelle vasta myöhemmin. Oli häpeäksi olla velkaantunut ja siinä tilanteessa. Mies on aina ollut hyvin tarkka rahoistaan ja eikä ottanut velkaa.

Mistä edes päättelet että mies olisi edes voinut auttaa? Emme ole naimisissa tai yhteisiä lapsia. Rahat olemme aina pitäneet erillään ja kulut maksaneet 50/50. Olen tienannut aina enemmän ja siksi olinkin niin häpeissäni. Eikä sitä aina osaa ajatella järkevästi. Varsinkin kun tilanne eteni hiljalleen. Aina sain jotenkin maksettua laskut ja ajattelin että "ensi kuussa se siitä".

Edelleenkin. Hoidan nyt asiani ja olen avoimesti kertonut miehelle tilanteesta. Ei tartte enää syyllistää :)

Niin siis asioista puhutaan ennen kuin velkaannutaan. Avataan suu ja sanotaan, että nyt ei rahat riitä. Ei olla mekään naimisissa, mutta silti autetaan toisiamme. (Ja iso juttu tuossa oli se, että sovittiin, ettei mitään ylimääräistä nyt hankita. esim. pihalle oli sovittu hankintoja kesällä, mutta niitä lykättiin.). Ei mies edes lopulta maksanut juurikaan enempää, koska tosiaan laitettiin säästökuuri päälle.

Puhu puhu! Se etten minä tehnyt sitä ei ole sinulta pois yhtään.

Vierailija
144/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti palstan naisilla riittää ymmärrystä, kun velkaantunut on nainen.

Toisinpäin kiljuisitte miestä täyspaskaksi , josta pitää ehdottomasti erota 

Ekaa kertaa olen todistamassa tätä kaksinaismoraalia aivan hämmästyneenä.

Viime viikolla aivan vastaava kirjoitus. Silloin miehellä oli peliriippuvuus, tässähän vaan epäillään.

Moni ottamassa miehestä eroa kiristämällä: mä tai riippuvuus.

Yritin vinkata, ettei peliriippuvuutta voi parantaa naisen viehättävyydellä. Riippuvuus on sairaus. Eihän sitä tietenkään ymmärretä, etenkään noin päin.

Vierailija
145/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä paisuhde tämä siis on jo nyt, noin 8 vuotta. Seuraavaksi täytyy selvittää mihin rahat ovat menneet. -ap-

Ei ole. :D Vastahan te olette parisuhteenne alussa.

Vierailija
146/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papalla on jo multaa suussa...

"Tyttökin" on jo 48v...

Vierailija
147/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hieman samaa ongelmaa aviopuolison kanssa.

Hän on aina ollut sellsinen pappa betalar- tyttö.

Kun menttiin yhteen, minusta tuli se betalande pappa.

Onneksi ei kymppitonneja tee velkaa, mutta yhtään ei ole oppinut pitämään talouttaan kunnossa eikä välttämättä avaa laskujaan.

Minä avaan perintäkirjeet ja patistan maksamaan.

Tai maksan, jos hänellä ei ole rahaa.

Vie papalle;joko laskut tai tyttö...

Papalla on jo multaa suussa.

"Tyttökin" on jo 48v...

Vierailija
148/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta sitten häitä suunnitellessa kumppani tunnusti häpeillen, että hänellä on 5000 euroa velkaa. Ensimmäistä lasta odottaessa haettiin asuntolainaa, ja hän joutui tunnustamaan velan paisuneen 15 000 euroon. Peliongelmaa ei kuulemma ole, rahat menneet arjen rahoittamiseen ja myöhemmin velkakierteen paikkaamiseen uusilla veloilla. Aina kuitenkin selvisi yhteisistä laskuista. Kunnes tuli se hetki, ettei enää selvinnyt. Nyt uhkaa ulosotto ja viisihenkisen perheen kodin menetys. Perheen nuorin on vasta puoli vuotta.

Joo, oli tässä paljon omaakin typeryyttä mukana. Lapsenomaista toivoa että jotenkin hän saa asiat ratkaistua eikä tähän pisteeseen tultaisi. Mutta tämä tiedoksi niille, jotka ihmettelee miten ne kumppanin velat muka suhteeseen liittyy. Liittyy ne siten, että elämän jakaminen ja kenties perheen perustaminen ihmisen kanssa joka ei osaa hallita raha-asioitaan on ihan hirveä riski.

Ja vaikka puhutaan, että omaisuus ja velat on erillisiä, niin ei se ihan niin yksinkertaista käytännössä ole. Kun toisen maksukyky loppuu niin se myös loppuu. Yhteisvastuulliset velat kaatuu toisen osapuolen niskaan, mutta omaisuus ei välttämättä jakaudu sen mukaisesti. Siinähän sitten maksat yksin asuntolainaa kämpästä, josta 50% on toisen. Omistussuhteita ei saa jälkikäteen korjattua ilman massiivisia veroseuraamuksia ja pankin lupaa. Taloudellisesti on huonommassa asemassa kuin yksinhuoltaja, koska yh-korotuksia tai elareita ei saa vaikka elätettäviä on yksi enemmän.

Kuten sanoin, omaa typeryyttä ja sokeutta on ollut monessa käänteessä mukana. Mutta tästä tilanteesta käsin tuntuu absurdilta lukea kommentteja, joissa ihmetellään miten ne kumppanin velat liittyy omaan elämään. Ei ne liitykään jos kumppani selviytyy niistä ja samalla yhteisistä kuluista. Ne kymppitonnien pikavipit ei vaan yleensä kieli kovin hyvistä rahankäyttötaidoista. Kannattaa ymmärtää, että tällaisen ihmisen kanssa tulevaisuutta suunnitellessa on myös iso riski että jätös osuu tuulettimeen ja käy suunnilleen näin.

Vierailija
149/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lomamatkat ole nyt hetkeksi lomailtu.

Mitä noihin muihin kuluihin nyt tulee niin harvoin kaikki kodinkoneet hajoaa samalla kertaa ja auton kuluja ei välttämättä ole kuin vakuutukset, verot, polttoaineet ja katsastus.

Vaikka lomamatkoja ei nyt muutenkaan koronan takia voi tehdä, niin kyllä mua korpeis tietoisuus siitä, että niitä ei voi tehdä sen takia että toinen makselee pikavippejään. Eikä lomamatka tarvitse olla Espanjan loma vaan vaikka vuokramökki jossain Kainuun korvessa, ja nyt sit istutaan lomat omalla pihalla tai parvekkeella.

Eli kyllä ne toisen velat haittaa sen toisenkin elämää.

No APn avovaimo tosin ei pidä mitään lomia ennen kuin velat on maksettu, menee sitten kesälomallaan vaikka jakamaan lehtiä.

No jos mies kovasti haluaa reissuun niin menee yksin tai varakkaana maksaa naiselleen matkan myös jos naisen rahat menee velkoihin.

Vierailija
150/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka avokki saisikin jotenkin kummassa raha-asiansa kuntoon niin luottamuspulan takia minun tarvitsisi seurata hänen kaikkea rahankäyttöään tulevaisuudessa enkä tiedä onko se kauhean mielekästä / jaksaako sitä pidemmän päälle.

Toinen pointti on se mitä tässä on paljon sivuttu eli joo hänen rahojaan ne ovat mutta millä tässä tulevaisuudessa mitään hankintoja tehtäisiin muuta kuin minun rahoillani. Ajatus ei esimerkiksi ollut asua tässä asunnossa eläkkeelle saakka.

-ap-

Eihän sinulla ole edes valtaa päättää avokkisi raha-asioiden seuraamisesta, kyllä velkaantuneellakin on oikeus yksityisyyteen. Jos koet että yhdessä pysyminen vaatisi sairaaseen kontrollontiin ja kyttäämiseen sortumista, niin parempi erota suosiolla.

Vierailija
151/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien nettotulot noin 2200. Mietin että hakisiko lyhennysvapaata hetkeksi asuntolainasta niin avokki pääsisi alkuun velkojen maksussa. Eikä minun rahani menisi hänelle vaan säästäisin sitten omani.

Onko hyvä idea?

-ap-

Kuulostaa hyvältä, mutta kannattaa olla tarkkana avovaimon rahankäytön kanssa ettei kaikki yhteiset kulut lankea sinulle. Olisiko vaimon mahdollista ottaa itselleen vapaaehtoinen luottokielto? Se voisi tehdä uusien lainojen ottamisesta hankalampaaa vaikkei sitä suoraan estä.

Vierailija
152/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteistä asuntolainaa maksetaan, ette menetä asuntoa hänen velkojensa vuoksi.

-------------

Paitsi jos avovaimo ei pysty maksamaan osuuttaan. Myydäänkö asunto sitten ja muutatte pienempään, jonka AP kustantaa yksinään?

Vaihtoehto AP maksaa avovaimonsa asuntovelat ja avovaimo keskittyy pikavippiensä maksuun. 

Jos asunto on ostettu 50/50 niin se on tuossa suhteessa puolisoiden nimissä ja mahdollisen eron sattuessa AP on maksanut tyhjästä.

Vierailija
153/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka avokki saisikin jotenkin kummassa raha-asiansa kuntoon niin luottamuspulan takia minun tarvitsisi seurata hänen kaikkea rahankäyttöään tulevaisuudessa enkä tiedä onko se kauhean mielekästä / jaksaako sitä pidemmän päälle.

Toinen pointti on se mitä tässä on paljon sivuttu eli joo hänen rahojaan ne ovat mutta millä tässä tulevaisuudessa mitään hankintoja tehtäisiin muuta kuin minun rahoillani. Ajatus ei esimerkiksi ollut asua tässä asunnossa eläkkeelle saakka.

-ap-

Eihän sinulla ole edes valtaa päättää avokkisi raha-asioiden seuraamisesta, kyllä velkaantuneellakin on oikeus yksityisyyteen. Jos koet että yhdessä pysyminen vaatisi sairaaseen kontrollontiin ja kyttäämiseen sortumista, niin parempi erota suosiolla.

Tämä.

Vierailija
154/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä?? Eihän kenenkään tarvitse olla rahankäytöstään tilivelvollinen omista rahoistaan/veloistaan niin kauan, kuin et ole virallisena lainatakaajana.

Vai rahan takiako hänet valitsit.

Parisuhteessa jossa yhteistä omaisuutta, niin minusta kyllä toisen raha-asiatkin on hyvä tietää ja terveeseen suhteeseen kuuluu avoimuus.

ei silti tarvi kaikkea toisen raha-asioista tietää.

Vierailija
155/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien nettotulot noin 2200. Mietin että hakisiko lyhennysvapaata hetkeksi asuntolainasta niin avokki pääsisi alkuun velkojen maksussa. Eikä minun rahani menisi hänelle vaan säästäisin sitten omani.

Onko hyvä idea?

-ap-

Kuulostaa hyvältä, mutta kannattaa olla tarkkana avovaimon rahankäytön kanssa ettei kaikki yhteiset kulut lankea sinulle. Olisiko vaimon mahdollista ottaa itselleen vapaaehtoinen luottokielto? Se voisi tehdä uusien lainojen ottamisesta hankalampaaa vaikkei sitä suoraan estä.

Sehän tulee ulosoton myötä, noilla tuloilla ja rahankäytöllä ei ole mahdollista selvitä jos on asuntolaina vielä päälle.

Vierailija
156/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä maksat v.. reukasta paljon

Vierailija
157/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä saada tietää mihin rahat menneet ellei kerro niin ERO. 

Vierailija
158/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti palstan naisilla riittää ymmärrystä, kun velkaantunut on nainen.

Toisinpäin kiljuisitte miestä täyspaskaksi , josta pitää ehdottomasti erota 

Ekaa kertaa olen todistamassa tätä kaksinaismoraalia aivan hämmästyneenä.

Viime viikolla aivan vastaava kirjoitus. Silloin miehellä oli peliriippuvuus, tässähän vaan epäillään.

Moni ottamassa miehestä eroa kiristämällä: mä tai riippuvuus.

Yritin vinkata, ettei peliriippuvuutta voi parantaa naisen viehättävyydellä. Riippuvuus on sairaus. Eihän sitä tietenkään ymmärretä, etenkään noin päin.

Sinä et ymmärtänyt olennaista eroa. Peliriippuvuus on sairaus, mutta hoidosta voi kieltäytyä. Se on siis jokaisen oma valinta, jatkaako pelaamista ja velkaantumista, vai valitseeko puolison ja perheen ja edes yrittää lopettaa pelaamisen.

Tässä ketjussa ei kai ole ollut kyse siitä, että ap:n pitäisi rahoittaa avopuolisonsa velkojen maksua, saati sitten sallia pelaamista. Ero tapauksissa voi olla myös siinä, millä tavalla toisen osapuolen velkaantuminen vaikuttaa koko perheen toimeentuloon. Tässä tapauksessa ei ilmeisesti vaikuta, jos ei ole perhettäkään vaan ainoastaan parisuhde. Siitä toisesta en tiedä.

Vierailija
159/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli pystyy maksamaan lainasta sun muista menoista puolet ja velasta niin mitäpä se sulle kuuluu. 

Vierailija
160/392 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokki . Se siitä sitten. Avokki .