Ketä muuta väsyttää nää rajoitukset?
Olen superpositiivinen ihminen ja yritän aina nähdä asioista hyvät puolet.
Nyt on kuitenkin tunnustettava, että mäkin olen ihan puhki näihin koronarajoituksiin.
Lasten etäkoulu alkoi taas, nuorisolta peruttiin penkkarit ja vanhojen tanssitkin siirrettiin toukokuulle. Ulkomaan reissuun ei pääse, sukulaisia ei oo nähny kohta vuoteen, harrastuksia tai mieltä ilahduttavia konsertteja, teatteria, kirjastossa lueskeluakaan, kahvilassa norkuamista tms. ei voi ajatella...
Mä en enää jaksa, jos tää on tätä koko vuoden vielä. Etätyöpäivä typerine etäpalavereineen, TV:tä ja kävelyä ulkona, lasten ja nuorten tsemppausta siitä että kyllä tämä tästä ja ei heidän koko elämänsä tule olemaan jatkuvaa etäkoulua... että kyllä nyt kannattaa vielä jaksaa... ja nukkumaan. Aloittaakseen saman taas aamulla.
Ihan syvältä. Hulluksihan tässä tulee lapset, nuoret jos jo itsekin kun elämän tähtihetki on maitokaupassa käynti kerta viikkoon.
Millä te jaksatte tsempata vielä tätä samaa rajoitusjaskaa päivästä toiseen?
Mä meinasin tänään heittää maskit seinään ja alkaa taas elää - kunnes huomasin että ainiin, ei voikaan kun kaikki hauska on kiinni, suljettu, loppu, tauolla.... huoh 😔 mie en enää jaksa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen "rajoitukset", hahhahhaaa! Mieti minkälaista on vastuullisemmissa maissa, joissa yöt ja viikonloput ulkonaliikkumiskieltoja 200-300 euron SAKON uhalla. Naurettavat suomalaispellet "kärsivät" ja vinkuvat vain "suosituksista".
Mä yhdyn tähän! Toisaalta , varmaankin kaikki rajoitukset mitkä poikkeaa normista , pitkään jatkuessaan toki verottaa voimia , mut nyt tekis mieli sanoa että just joo.. mä ulkosuomalaisena asun just nyt maassa missä lockdown jatkunut ties kuin pitkään , uuden kaavaillun höllentämispäivän lähentyessä tuleekin tieto että sääntöjä päinvastoin tulee lisää.. maskipakko sakon uhalla, kilometrirajoitus (1km säteellä ) kotoa ellei kyseessä ole lääkärikäynti , ruokaostokset tai rokote..toisen kotiin on kiellettyä mennä vierailemaan juuri nyt..Kaikki sosiaalinen kanssakäynti on vain puhelimen varassa, ystävät ja poikaystävä myös. Että Suomen meno kuulostaa omiin korviin aika vapaalta.
Lisäksi , aivan kaikki muu on kiinni paitsi apteekit ja ruokakaupat, ja pankit.
Kenkä ja vaatekaupat , ostoskeskukset kaikki suljettuna.
Ei väsytä tippakaan rajoitukset. Korona itsessään kyllä ahdistaa jonkin verran.
En ole koskaan voinut näin hyvin kuin nyt, kun voi ilman häpeäntunteita olla bakteerineurootikko (VIHDOINKIN myös muut pesevät kunnolla kätensä!) ja olla täysin omissa oloissaan ydinperheen kanssa (minkään muun yhteisön fyysistä seuraa en kaipaa - sori työkaverit!)
Mua ainakin rasittaa nämä ns. rajoitukset, joiden kohdistuksesta voidaan olla montaa mieltä.
Olen tehnyt etätöitä kohta vuoden niin, että olen nähnyt työkavereita viimeksi livenä muutaman kerran kesäkuussa ja elokuussa. Mä kyllä ehkä vielä jaksan, mutta nuoren puolesta harmittaa.
Hän on onneksi saanut käydä koulua, mutta edelleen jatkuva harrastustauko rasittaa häntä suunnattomasti. Lajiharjoituksia ei oikein pysty tekemään kunnolla ulkona, johtuen liikuntapaikkojen ruuhkaisuudesta tai sääolosuhteista. Taidot ruostuvat ja kehittymiseen tulee takapakkia ainakin hetkellisesti, mikä tietenkin harmittaa.
Eniten ärsyttää se, että muilla koronan leviämisalueen alueilla sisäliikuntapaikat ovat auki ja harrastukset pyörivät, mutta ei pk-seudulla. (Paitsi joissakin yksityisissä tiloissa, joissa rajoituksia on alettu purkamaan ja harjoituksia käynnistämään.) Lisäksi jo Uudellamaalla heti tuossa pk-seudun "rajan" tuntumassa harrastukset ovat pyörineet kokoajan tai juuri avautuneet, mutta muutama kilometri toiseen suuntaan, niin hallit on kiinni.
Jos jotain rajoituksia halutaan laittaa, niin voisiko ne koskea koko Suomea yhtäaikaa ja kestoksi esim. 2-3 vkoa? Näin niistä olisi oikeasti hyötyä. Tai että rajoituksiin olisi edes jokin kunnon peruste, jota ei nyt tunnu oikeasti olevan. Lapsemme seurassa on 700 urheilijaa, joista yhdellä (alle 7-vuotiaalla) on ollut koronatartunta. (Hän ei edes ehtinyt altistamaan muita ryhmän jäseniä.)
Tällaiset näennäiset rajoitukset ovat ihan yhtä tyhjän kanssa ja jatkuva rajoitusten pitkittäminen aina tyyliin pari viikkoa kerrallaan on rasittavaa ja luo turhaa epätietoisuutta. Nuori odottaa kuin kuuta nousevaa rajoituspäivän päättymistä vain kuullakseen, että rajoituksia jatketaan taas johonkin asti / hamaan tulevaisuuteen.
Voisiko sitä jatkuvaa maahantuloa rajoittaa riskimaista, tai edes pakottaa nämä ihmiset testeihin / karanteeneihin, mutta kun ei? Voisiko kauppakeskusten väkimäärää rajoittaa? Voisiko aikuisten joukkueharrastamista rajoittaa yksityisissä tiloissa?
Hyvää tekee päälle tämä eristäytyminen. Kaupungissa, mutta rauhassa ja eristyksissä vain lähimpien kesken. Voi käydä kaupassa harvemmin, haahuilla pyjamassa, meikittä, näkemättä ihmisiä. No, koiran kanssa ulos mentävä mutta voi kiertää kaukaa kaikki.
Ymmärrän ihmisten taloudellisen huolen mutta olen aina ollut köyhä, ei ole muuttunut miksikään. Rajoitukset siis olleet mulle helppoja.
Mitkä rajoitukset?
Itse en ole huomannut mitään rajoituksia, jotkut hullut kulkee vaan rätit naamalla.
Minä NAUTIN tästä ajasta, toki itse tilanne on kurja, mutta viihdyn kotona. Olen päättänyt, että etsin uuden työn ellen jatkossakin (tilanteen normaaliutuessa) saa tehdä etätöitä.
Elämästä lähti iso stressi pois kun ei enää tarvitse bussien perässä juosta töihin/kotiin, Teams palaverit ovat parempia mitä ns. normaalit, ja olen ensimmäistä kertaa työikäisenä ollut n. VUODEN terveenä..! Aina ennen julkisista/avokonttorista saanut ties mitä pöpöjä ja tauteja.
Kaipaan kulttuuri-tapahtumia, mutta pystyn ihan hyvin elämään ilman niitäkin. Olisin kyllä valmis maksamaan esim. striimatusta teatteri-esityksestä, harmi kun niitä ei juuri ole ollut tarjolla.
En uskalla alkaa väsyä niihin koska valtiolla ei ole tarjota sitten kuitenkaan käyttökelpoista ulospääsyä väsymyksestä. Rokotteen siis lasken itselleni ehdottoman käyttökelvottomaksi vapahtajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen "rajoitukset", hahhahhaaa! Mieti minkälaista on vastuullisemmissa maissa, joissa yöt ja viikonloput ulkonaliikkumiskieltoja 200-300 euron SAKON uhalla. Naurettavat suomalaispellet "kärsivät" ja vinkuvat vain "suosituksista".
Ai niissä "vastuullisemmissa" maissa, jotka antoivat viruksen levitä vapaasti?
Ja Suomi ei antanut viruksen levitä vapaasti? Mainitse tähän yksikin todellinen rajoitus etäkoulun lisäksi?
Kaikki yli 10 hengen tilaisuudet peruttu. Se on h'lvetin iso rajoitus meille, jotka saamme (tai oikea muoto: saimme) elantomme välillisesti tai suoraan tapahtuma-alalta.
Monessa maassa edes 10 ihmistä ei saa kokoontua ja kaikki urheilutapahtumat ja taidetapahtumat ovat tyystin ilman yleisöä ja ainoastaan nettistriimauksessa. Monessa maassa et voi syödä ulkona etkä voi mennä kauppaan tai julksiin kulkuneuvoihin ilman maskia ja jopa vierailut kavereiden luokse kielletty (vaikea toki valvoa). Koiraa saat ulkoiluttaa vain kotikadulla (maski päässä toki) ja poliisi TODELLAKIN valvoo sääntöjen noudattamista.
Ja näissä maissahan ei koronaa enää olekaan.
Eiku...
Rokotteen ottaminen kaiken muun simputuksen vastaanoton jälkeen olisi kuin saisin ensin halosta takaraivoon ja sitten nyrkistä leukaan
Väsyttää. Lapsi on siinä iässä että janoaa uutta opittavaa, kaverit alkoi kiinnostaa juuri kun tämä alkoi. Kenenkään luona ei uskalla käydä, lapsi kaipaa minusta jatkuvasti leikkikaveria ja kotona on keksitty kyllästymiseen asti virikettä. En ole koskaan ollut kova matkustamaan, mutta olen tykännyt käydä lapsen kanssa perheille sopivissa tapahtumissa, leikkipaikoissa ym. Töihin-kotiin- arki puuduttaa, vaikka olen kotona viihtyvä ihminen yleensä. Rajansa kaikella.
Minä herään aamulla 5:00-6:00 riippuu miten väsyttää. Keittelen aamukahvit ja käyn suihkussa kun kahvi tippuu. Sitten luen sängyssä &juon kahvia, tai teen opintoihin liittyviä tehtäviä, suunnittelen tulevaa viikkoa/päivää tai oon vaan puhelimella.
Jos on reipas olo, joogaan 20-40min aamulla ennen töitä. Työt aloitan etänä kotona 8:00-9:00. Joskus jo 7:00
Lounastauon pidän 12-13:00 aikoihin, 50min. Ulkoilen usein koirien kanssa tauolla.
Työt loppuu 15:00-16:30. Sitten yleensä ulkoilen koirien kanssa, luen tai katson sarjoja tai oon netissä. Tai joogaan /jumppaan jos en ole jo aamulla joogannut. Poltan kynttilöitä ja suitsukkeita.
Illalla yleensä lämmitetään sauna , mies tekee yleensä päivällisen, hakee lapset koulusta tai kavereiltaan ym. Jos olen vauhdikkaalla tuulella niin pesen pyykkiä / tiskaan/ siivoan jos huvittaa.
Illalla samoja puuhia ennen nukkumaan menoa kuin aamulla ja viikonlopun suunnittelua.
Viikonloppuihin kuuluu pitkät aamut, hyvät aamiaiset , pitkät lenkit koirien kanssa, luontoretket, elokuvia tai sarjojen katselua tai yhteistä tekemistä lasten kanssa mitä keksitään.
Kotia on tullut sisustettua enemmän korona- aikana ja laitettua viihtyisäksi. Omiin mielenkiinnon kohteisiin olen uppoutunut. Katsonut vanhoja reissukuvia ja lukenut matkailulehtiä.
Ei hajota. Lapset on pääasiassa koulun jälkeen puhelimella/ katsoo telkkaria/tekee läksyt, ei siinä monta tuntia aikaa jää kun käyvät iltapäivätoiminnassa ja kavereiden luona joskus leikkimässä. Lapset kyllä valittaa että on tylsää mutta niin ne valitti ennen koronaakin kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää se, että muilla koronan leviämisalueen alueilla sisäliikuntapaikat ovat auki ja harrastukset pyörivät, mutta ei pk-seudulla. (Paitsi joissakin yksityisissä tiloissa, joissa rajoituksia on alettu purkamaan ja harjoituksia käynnistämään.) Lisäksi jo Uudellamaalla heti tuossa pk-seudun "rajan" tuntumassa harrastukset ovat pyörineet kokoajan tai juuri avautuneet, mutta muutama kilometri toiseen suuntaan, niin hallit on kiinni.
Ei ainakaan Hyvinkäällä, Tuusulassa, Nurmijärvellä eikä Järvenpäässä ole mitkään sisäliikuntapaikat auki. Jopa ulkojäät avattiin vasta tammikuussa, siihen asti tekojäätkin oli kiinni. Vantaalla käytiin luistelemassa joululomalla, kun täällä oli kaikki kiinni, vaikka pääkaupunkiseudulla oli auki ja paljon pahempi koronatilanne.
En näe mitään järkeä siinä, että jossain Utsjoella pitäisi liikuntapaikat sulkea vain koska niin tehdään Uudellamaallakin. Vähän järkeä nyt tuohon uhriutumiseen. Mutta sen sijaan näihin sulkemisiin voitaisiin oikeasti luoda säännöt eli kun tartuttavuusluku on tietyn verran yli, olisi kyseisessä kaupunissa/kunnassa täysin samat rajoitukset kuin vastaavan tartuntaluvun ylittäneellä kunnalla/kaupungilla riippumatta siitä, missä päin maata kyseinen paikka sijaitsee. Nyt tuntuu, että muut rajoittavat kunnolla tosissaan, Uudellamaalla löysäillään ja venytetään ja annetaan tilanteen jatkua ja jatkua. Jos täälläkin olisi tehty Vaasan tai Mikkelin toimenpiteet, voisi tilanne olla nyt aivan toinen ja harrastukset voisivat pyöriä edes jollakin tasolla.
Kyllä muakin jo sylettää tämä. Haluaisin päästä normaaliin shoppailuun, kahviloissa, liikuntapaikoissa, museoissa, harrastuksissa yms. käyntiin jo.
Ja että pääsis työpaikalle! Tai edes toinen meistä. Kotona olo 24/7 alkaa olla aika syvältä jo. Nyt kun tuli lumi ja kovat pakkasetkin eikä uloskaan enää pääse. Yhtä kidutusta tämä on.
Ja mediakin vaan uhkeilee ja pelottelee kaiken päivää joka ikinen päivä monta kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on noi etäkoulut ym kyllä ihan kunnon rajoituksia. Nuorisosta olen huolissaan, aikuiset nyt jaksaa vielä. Jaksoivat sota-ajankin.
Nykyaikuisista äärettömän pieni osa on jaksanut sota-aikaa. Katsos, kun emme olleet edes syntyneet silloin.
Koronaa enemmän minua rasittavat asiat tahallisesti väärin ymmärtävät ihmiset, kuten sinä. Eiköhän tuossa tarkoitettu yleisesti, että aikuiset ihmiset kestävät sota-ajatkin. Korona on pientä verrattuna siihen, että olisit juoksuhaudassa tai lottana rintamalla. Ihan turha vääristellä, että edellisen viestin kirjoittanut tarkoitti, että tämän hetken keski-ikäiset olivat sotimassa.
Ajatteletko sinä, joka tässäkin ketjussa kirjoitat, miten on vain mukavaa viettää kaikki vapaa-aika läheisten kesken kotona?
Ajatteletko, millaista on yksinelävien, sinkkujen elämä?
Nyt tiedän tarkkaan, millaista elämäni olisi yksinäisenä vanhuksena.
Olisi, jos eläisin vanhaksi asti.
Rajoitukset sylettää.
Eiköhän lopeteta tää koko pelleily jo.
Väsyttää korona. Rajoituksista itseeni vaikuttaa lähinnä se, että ulkomaanmatkailusta on tehty niin vaikeaa. Kesäloma meni lähinnä omalla mökillä. Sukulaisia ollaan tavattu harvakseltaan, töissä pitää käydä kun on sellaisella alalla, että etätyöt ei ole vaihtoehto. Lapsi päiväkodissa. Kaupassa olen käynyt tavalliseen tapaan ja muuten harrastan liikuntaa normaalistikin lähinnä ulkona. En käy muutenkaan saleilla ,
baareissa tai massatapahtumissa. Harvemmin museoissakaan tms. Pk-seutu. Kuljen omalla autolla. Uimahallien sulkeminen vähän ärsyttää. Vähän ihmetyttää ihmiset, jotka eivät edes kaupassa käy ja se, että edes vanhempiaan ei voi tavata. Jotenkin tuntuu hysteeriseltä jos kaikki ovat terveitä.
Väsyttää. Väsyttää niin paljon, etten edes yritä käyttää maskia, käyn shoppailemassa tavalliseen tapaan, treffaan ystäviä kahviloissa ja elän muutenkin niin normaalia elämää kuin näissä olosuhteissa on mahdollista. Korona tulee jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei väsytä tippakaan rajoitukset. Korona itsessään kyllä ahdistaa jonkin verran.
En ole koskaan voinut näin hyvin kuin nyt, kun voi ilman häpeäntunteita olla bakteerineurootikko (VIHDOINKIN myös muut pesevät kunnolla kätensä!) ja olla täysin omissa oloissaan ydinperheen kanssa (minkään muun yhteisön fyysistä seuraa en kaipaa - sori työkaverit!)
Mitä väliä sillä on pesevätkö muut kätensä, jos et kerran heidän kanssaan edes ole?
Rahan puute tällä hetkellä pahimpana ongelmana. Kyllä minä sisällä voin istua vaikka 24/7, mutta ilman rahaa on paha elää.