Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ”uskalla” sijoittaa lapsille omille tileilleen, koska pelkään, että ainakin toinen tuhlaisi säästöt heti ne saatuaan

Vierailija
17.01.2021 |

Mutta eipä ole silleen eritysitä syytäkään säästää heille, ainakaan siksi, että saisivat perintönsä siitä.

Kommentit (239)

Vierailija
61/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen pihi akka jonka mielestä kakkua ei saisi ikinä syödä vaan pitäisi säästää lyhyen elämänsä loppuun 😂

Vierailija
62/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapses voi kusta asiansa ihan ilman sun säästämiä rahojakin, joten ihan turhaan yrität suojella ketään säästämättömyydellä.

TIETENKIN, mutta täysin eri asia, jos a) pienemmillä summilla tai b) lainarahalla. Mun rahaa sellaiseen ei käytetä, jos voin asiaan jollainlailla vaikuttaa. Ja siis toki paras vaikutus onkin talouskasvatus, joka tuli jo ykkössivulla mainittua. Jos lapsi tuhlaa mahdolliset omat tienestinsä, niin aivan sama, who vares? Nyt oli kyse rahoista, joilla ajatus olisi todellakin AUTTAA ja HYÖDYTTÄÄ lasta jotenkin.

Jos annat rahaa toiselle se ei enää ole sinun rahaasi oli lahjoituksen saaja lapsi tai aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla laittaa lapselle säästö- tai osaketilejä, koska pelkään, että ex käyttäisi ne rahat sieltä.

En myöskään halua tehdä lapselle tiliä, jossa pitäisi sitten exän kanssa yhdessä käydä pankissa, jos niitä rahoja tarvittaisiin johonkin. Olisi ihan hullua, että säästäisin lapselle rahaa, jonka käytöstä pääsisi ex-mies määräämään.

Tämä! Haluaisin hankkia lapselle rinnakkaiskortin minun omaan henkilökohtaiseen pankkitiliin. Tämä ei onnistu ilman exän suostumusta. Minun mielestäni exälle ei pitäisi kuulua lainkaan kenelle minä jaan käyttöoikeuksia. Lisäksi voi hyvinkin käydä niin, että hän maksattaa omia juttujaan minun tililtäni. Esimerkiksi ihan mahdollinen skenaario on se, että ex lähtee molempien lasten kanssa johonkin huvittelemaan. Ex maksaa nuoremman lapsen menot, mutta pakottaa isomman maksamaan omalta kortilta.

Vierailija
64/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten jos tuhlaa ”turhuuteen”? Se on hänen valintansa ja hänen rahansa. Voit kertoa että rahat on esim autoa / ajokorttia varten, jos ei niillä niitä osta ei niitä saa. Lapsi sitten tekee omat päätöksensä, niinhän se elämässä menee.

Jep, ihme pumpulivanhempia. Ei lapsen koko elämää voi siloittaa ja tehdä aina hyviä päätöksiä lapsen puolesta. Pitää jättää varaa oppia itse.

Kyllä mua ainakin lievästi harmittais, jos olisin säästänyt toiselle yli 10 000e rahaa 18 vuoden aikana ja se hummailis ne parissa kuukaudessa.

Mutta se on hänen valintansa, ei sinun.

No sitähän tässä aloituksessa juuri pohditaan, että miten välttää kyseinen asema vanhempana. Että muka autat, ja kiitos on tuota tasoa.

Vierailija
65/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä kannattaa pikkuhiljaa opettaa niille lapsille rahankäyttöä. Tai sitten jotenkin "korvamerkitä" sen säästön, että se pitää sitten käyttää ajokorttiin tai oman asunnon käsirahaan. 

Toisaalta en kyllä ymmärrä, miten se on sitten sinulta pois, vaikka se lapsi sen tuhlaisikin. Siinähän sitten eläisi niiden seurauksien kanssa. Saman verran sinulta joka tapauksessa menee rahaa. 

Millä logiikalla minulta menee tässä saman verran rahaa?

No jos säästät lspselle 10t ja lapsi ostaa sillä auton tai juo ne rahat. Sama 10t menee.

Vierailija
66/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten jos tuhlaa ”turhuuteen”? Se on hänen valintansa ja hänen rahansa. Voit kertoa että rahat on esim autoa / ajokorttia varten, jos ei niillä niitä osta ei niitä saa. Lapsi sitten tekee omat päätöksensä, niinhän se elämässä menee.

Jep, ihme pumpulivanhempia. Ei lapsen koko elämää voi siloittaa ja tehdä aina hyviä päätöksiä lapsen puolesta. Pitää jättää varaa oppia itse.

Kyllä mua ainakin lievästi harmittais, jos olisin säästänyt toiselle yli 10 000e rahaa 18 vuoden aikana ja se hummailis ne parissa kuukaudessa.

Tottakai se harmittaa, mutta ihan sama raha sillä lapsella joka tapauksessa on käytettävissään. Jos hän sattuu arvostamaan enemmän matkustelua ja juhlimista kuin omistusasuntoa, niin kyllä aikuisen pitää sitä kunnioittaa. Eri asia sitten, jos joutuu esimerkiksi huijatuksi tai hyväksikäytetyksi, ettei pääse nauttimaan yhtään niistä rahoista. 

Millä logiikalla sillä lapsella on se sama raha käytettävissään? Luepa otsikko ja aloitus ja mieti, onko.

Vierailija
67/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä infoa asumistuesta: 

https://www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeen 

Tuolla mainitaan perintö ja lahja. Lahjahan se on, jos vanhemmat maksavat lapsensa vuokraa. 

Ei se ole lahja. Ei huomioida missään.

Vierailija
68/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä kannattaa pikkuhiljaa opettaa niille lapsille rahankäyttöä. Tai sitten jotenkin "korvamerkitä" sen säästön, että se pitää sitten käyttää ajokorttiin tai oman asunnon käsirahaan. 

Toisaalta en kyllä ymmärrä, miten se on sitten sinulta pois, vaikka se lapsi sen tuhlaisikin. Siinähän sitten eläisi niiden seurauksien kanssa. Saman verran sinulta joka tapauksessa menee rahaa. 

No jos säästät lspselle 10t ja lapsi ostaa sillä auton tai juo ne rahat. Sama 10t menee.

Niin? Ja se lapsi EDELLEEN tarvitsee sen auton. Eli ei mene sama raha. Tai ei tule ainakaan SAMA ELÄMÄ!

Ja siis aloituksessa sanotaan kylläkin, etten aio säästää lapsilleni heidän nimissään oleville tileille siksi, kun ei tiedä, mihin rahat menisivät.

Vierailija
69/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin käteistä ja lapsi osti ruokaa. Ja säästi sitten omistaan ASP tilille

Vierailija
70/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kmppitonnin juo hetkessä, kymppitonnin autolla ajelee 10 vuotta. Tai ajelee pari vuotta ja saa rahaa vielä myydessä. Yritäpä myydä juotu viina.

Vierailija
71/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on hänen valintansa, ei sinun.

No sitähän tässä aloituksessa juuri pohditaan, että miten välttää kyseinen asema vanhempana. Että muka autat, ja kiitos on tuota tasoa.

Kyllähän sinä olet auttanut lasta esim matkustamaan jos hän tuhlaa rahat matkusteluun. En ymmärrä?? Miten pitäisi kiittää siitä että olet säästänyt rahaa, ei saisi ikinä käyttää niitö rahoja?

Vierailija
72/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kmppitonnin juo hetkessä, kymppitonnin autolla ajelee 10 vuotta. Tai ajelee pari vuotta ja saa rahaa vielä myydessä. Yritäpä myydä juotu viina.

Ja sinä ottaisit itsellesi ne rahat mitkä lapsi saa kun myy sen auton?

Vierailija
73/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja se lapsi EDELLEEN tarvitsee sen auton. Eli ei mene sama raha. Tai ei tule ainakaan SAMA ELÄMÄ!

Ja siis aloituksessa sanotaan kylläkin, etten aio säästää lapsilleni heidän nimissään oleville tileille siksi, kun ei tiedä, mihin rahat menisivät.

EDELLEEN se on lapsen valinta ostaako auton vai ei!

Vierailija
74/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta 😊 Sittenhän saisin äitinä elää sydän syrjälläni ankean lapseni elämää seuraten, jolla ei edes ajotaitoa olisi. Ajotaidon hankinta on must näinä päivinä, VAIKKA asuisi Helsingissä. Vain totaaliluuserit eivät osaa aikuisena AJAA AUTOLLA!

Ei ihme että lapsesi tekevät huonoja päätöksiä kun ovat tottuneet että äiti aina pelastaa.

En mä tuossa sanonut, että ”aina pelastan”! Mutta siis jos lapseni esim. tuhlaisi at OMAT RAHANSA tyhmyyksiin ja joutuisivat pulaan, niin TOTTA KAI mä mieluummin käytän siihen rahaa VAIN KERRAN auttaakseni (siis autan vain, jos näen, että läksy on opittu), kuin että olen NIIN TYHMÄ, että tuhlailu tapahtuisi vielä minun rahoillani!

On ihan mahdollista, että fiksuksi muuttuva lapsikin tekee virheitä ensin. En vain halua, että mun säästämilläni rahoilla.

Vierailija
75/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EDELLEEN se on lapsen valinta ostaako auton vai ei!

Joo, mutta mun lasteni ei tarvitse keksiä asialle omia perustelujaan vain. He saavat niitä myös kokeneemmalta ja viisaammaltaan, eli vanhemmaltaan.

Vierailija
76/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa jos sä tunnet lapsiasi noin vähän ja luotat omaan kasvatukseesi noin huonosti että et tiedä miten lapset toimivat täysi-ikäisinä.

Vierailija
77/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle kävi näin. Lapsen tilille oli säästetty puolet lapsilisistä, kaikki synttärilahjarahat, silloin tällöin laitettu muutama satanen jne. Tilillä oli ainakin yli 10000e rahaa, kun lapsesta tuli aikuinen. 18v sai tilin haltuunsa ja parissa kuukaudessa laittoi tilin tyhjiin. Ja aivan kaikkeen turhaan.

Mieheni isä oli myös säästänyt lapsenlapsilleen kunnollisen summan. Kun mieheni lapset saivat rahat käyttöönsä, nämä matkustivat Lontooseen ostoksille. Palatessa kummallakin oli useampi LV laukku ja matkalaukullinen vaatteita. Tästä on jo muitama vuosi aikaa ja vaarin säästämistä tuhansista euroista on muistona enää toisen tyttären yksi kassi. 

Minua ei haittaisi ollenkaan, jos lapseni käyttäisivät säästämäni rahat näin. Kiva kun olisivat nähneet maailmaa, itselläni ei omassa nuoruudessa olisi ollut tällaiseen mahdollisuutta. Varmasti kivat muistot jäi!

Vierailija
78/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se harmittaa, mutta ihan sama raha sillä lapsella joka tapauksessa on käytettävissään. Jos hän sattuu arvostamaan enemmän matkustelua ja juhlimista kuin omistusasuntoa, niin kyllä aikuisen pitää sitä kunnioittaa. Eri asia sitten, jos joutuu esimerkiksi huijatuksi tai hyväksikäytetyksi, ettei pääse nauttimaan yhtään niistä rahoista. 

Millä logiikalla sillä lapsella on se sama raha käytettävissään? Luepa otsikko ja aloitus ja mieti, onko.

1) Lapsi käyttää 10 000 euroa matkusteluun ja juhlimiseen

2) Lapsi käyttää 10 000 euroa omistusasuntoon

Eikö tuossa ole mielestäsi käytetty täsmälleen sama summa? Vai käytettiinkö jommassakummassa mielestäsi vähemmän rahaa? 

Vierailija
79/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta 😊 Sittenhän saisin äitinä elää sydän syrjälläni ankean lapseni elämää seuraten, jolla ei edes ajotaitoa olisi. Ajotaidon hankinta on must näinä päivinä, VAIKKA asuisi Helsingissä. Vain totaaliluuserit eivät osaa aikuisena AJAA AUTOLLA!

Ei ihme että lapsesi tekevät huonoja päätöksiä kun ovat tottuneet että äiti aina pelastaa.

En mä tuossa sanonut, että ”aina pelastan”! Mutta siis jos lapseni esim. tuhlaisi at OMAT RAHANSA tyhmyyksiin ja joutuisivat pulaan, niin TOTTA KAI mä mieluummin käytän siihen rahaa VAIN KERRAN auttaakseni (siis autan vain, jos näen, että läksy on opittu), kuin että olen NIIN TYHMÄ, että tuhlailu tapahtuisi vielä minun rahoillani!

On ihan mahdollista, että fiksuksi muuttuva lapsikin tekee virheitä ensin. En vain halua, että mun säästämilläni rahoilla.

Eivät ne ole sinun rahojasi jos olet säästänyt ne lapsen tilille.

Vierailija
80/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapses voi kusta asiansa ihan ilman sun säästämiä rahojakin, joten ihan turhaan yrität suojella ketään säästämättömyydellä.

TIETENKIN, mutta täysin eri asia, jos a) pienemmillä summilla tai b) lainarahalla. Mun rahaa sellaiseen ei käytetä, jos voin asiaan jollainlailla vaikuttaa. Ja siis toki paras vaikutus onkin talouskasvatus, joka tuli jo ykkössivulla mainittua. Jos lapsi tuhlaa mahdolliset omat tienestinsä, niin aivan sama, who vares? Nyt oli kyse rahoista, joilla ajatus olisi todellakin AUTTAA ja HYÖDYTTÄÄ lasta jotenkin.

Jos annat rahaa toiselle se ei enää ole sinun rahaasi oli lahjoituksen saaja lapsi tai aikuinen.

Niin, no luepa aloitus ja otsikko. Ollaanko siinä ANTAMASSA lapsille rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän