En ”uskalla” sijoittaa lapsille omille tileilleen, koska pelkään, että ainakin toinen tuhlaisi säästöt heti ne saatuaan
Mutta eipä ole silleen eritysitä syytäkään säästää heille, ainakaan siksi, että saisivat perintönsä siitä.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle todella haluaa antaa lahjaverottomasti pienehköjä (alle 10 000) summia, niin kai lahjaveroa voi kiertää maksamalla lapsen vuokran ja hän säästää vuokrarahat. Kunnes haluttu summa on täynnä (yli sen 4999)
Jos vanhemmat maksavat vuokran, lapsi ei saa asumistukea. Tukihakemuksiin pitää liittää kuitit maksetuista vuokrista ja jos maksaja on joku muu kuin henkilö itse, hakemus hylätään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos tuhlaa ”turhuuteen”? Se on hänen valintansa ja hänen rahansa. Voit kertoa että rahat on esim autoa / ajokorttia varten, jos ei niillä niitä osta ei niitä saa. Lapsi sitten tekee omat päätöksensä, niinhän se elämässä menee.
Jep, ihme pumpulivanhempia. Ei lapsen koko elämää voi siloittaa ja tehdä aina hyviä päätöksiä lapsen puolesta. Pitää jättää varaa oppia itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten tileihin voi laittaa eston että rahoja voi nostaa vasta 18-vuotiaana.
Niin niin. Silloinhan ne just vois tuhlatakin.
Tarpeeseenhan menevät! Ihan normaalia on, että ihmisellä on jossain elämänvaiheessaan tarve kuluttaa. Kun sitä kulutusjuhlaa on hetken viettänyt, järkevä havaitsee, ettei tuhlailu tuo tyydytystä. Tuon havainnon jälkeen alkaa varallisuuden kartutus omaa asuntoa varten.
Ellei sitten ole onnistunut sössimään asioitaan pikavipein. Kaikki kun ei ole järin fiksuja.
No eikös tuossa juuri sanottu, että järkevä lopettaa tuhlailun jossain vaiheessa ja alkaa säästää hyödyllisempiin hankintoihin? "Ei järin fiksu" on järkevän vastakohta...
Sun lapses voi kusta asiansa ihan ilman sun säästämiä rahojakin, joten ihan turhaan yrität suojella ketään säästämättömyydellä.
Minä en uskalla laittaa lapselle säästö- tai osaketilejä, koska pelkään, että ex käyttäisi ne rahat sieltä.
En myöskään halua tehdä lapselle tiliä, jossa pitäisi sitten exän kanssa yhdessä käydä pankissa, jos niitä rahoja tarvittaisiin johonkin. Olisi ihan hullua, että säästäisin lapselle rahaa, jonka käytöstä pääsisi ex-mies määräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle todella haluaa antaa lahjaverottomasti pienehköjä (alle 10 000) summia, niin kai lahjaveroa voi kiertää maksamalla lapsen vuokran ja hän säästää vuokrarahat. Kunnes haluttu summa on täynnä (yli sen 4999)
Jos vanhemmat maksavat vuokran, lapsi ei saa asumistukea. Tukihakemuksiin pitää liittää kuitit maksetuista vuokrista ja jos maksaja on joku muu kuin henkilö itse, hakemus hylätään.
Ikinä ei ole mun asumistukihakemukseen vaadittu minkäännäköistä kuittia mistään maksusta. Ihan puutaheinää kirjoittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää ollakin. Asumistukiaisten pitäisi olla vielä nykyistäkin tarkemman harkinnan takana. Ei mikään rahoitusautomaatti vähävaraiseksi tekeytyville.
No ehkä kannattaa pikkuhiljaa opettaa niille lapsille rahankäyttöä. Tai sitten jotenkin "korvamerkitä" sen säästön, että se pitää sitten käyttää ajokorttiin tai oman asunnon käsirahaan.
Toisaalta en kyllä ymmärrä, miten se on sitten sinulta pois, vaikka se lapsi sen tuhlaisikin. Siinähän sitten eläisi niiden seurauksien kanssa. Saman verran sinulta joka tapauksessa menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos tuhlaa ”turhuuteen”? Se on hänen valintansa ja hänen rahansa. Voit kertoa että rahat on esim autoa / ajokorttia varten, jos ei niillä niitä osta ei niitä saa. Lapsi sitten tekee omat päätöksensä, niinhän se elämässä menee.
Kyllä sillä turhuudella vaan on väliä kun se rahaa menee viinaan, piriin ja kannabikseen. Onneksi en säästänyt yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää ollakin. Asumistukiaisten pitäisi olla vielä nykyistäkin tarkemman harkinnan takana. Ei mikään rahoitusautomaatti vähävaraiseksi tekeytyville.
Ei täydy liittää nykyaikana mitään kuitteja. Ennen piti olla ensimmäisestä vuokrasta kuitti. Nyt ei tarvitse enää lähettää yhtään mitään jos kyse on isommista vuokranantajista. Kela saa kaikki tiedot suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on eri asia kuin toimeentulotuki. Asumistuki riippuu tasan sinun oikeista tuloistasi ja asumismenoista eikä siitä, kenen tililtä se raha menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihme pumpulivanhempia. Ei lapsen koko elämää voi siloittaa ja tehdä aina hyviä päätöksiä lapsen puolesta. Pitää jättää varaa oppia itse.
Kyllä mua ainakin lievästi harmittais, jos olisin säästänyt toiselle yli 10 000e rahaa 18 vuoden aikana ja se hummailis ne parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä turhuudella vaan on väliä kun se rahaa menee viinaan, piriin ja kannabikseen. Onneksi en säästänyt yhtään.
Siinä vaiheessa on kyllä ongelma jossain muualla kuin tuhlailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että olet kasvattanut omat lapsesi huumeidenkäyttäjiksi. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle kävi näin. Lapsen tilille oli säästetty puolet lapsilisistä, kaikki synttärilahjarahat, silloin tällöin laitettu muutama satanen jne. Tilillä oli ainakin yli 10000e rahaa, kun lapsesta tuli aikuinen. 18v sai tilin haltuunsa ja parissa kuukaudessa laittoi tilin tyhjiin. Ja aivan kaikkeen turhaan.
Tuossa on tehty virhe jo heti alussa. Se tili pitää perustaa omalla nimellä ei lapsen nimellä, niin sen rahan voi antaa lapselleen vähitellen sitten kun näkee että tällä on järki päässä rahan suhteen eli on ollut omillaan jo muutaman vuoden ja hoitanut raha-asiansa kunnialla. Onkos se nyt 4999€ minkä saa verottomana antaa lahjaksi nykyään. Itse toimin näin ja lapsella ne rahat taitaa olla edelleen säästössä vaikka on ostellut autoa ja asuntoa ym. Laittoi säästöön melkein kaikki kesätyöpalkkansa ennen kuin muutti kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin lievästi harmittais, jos olisin säästänyt toiselle yli 10 000e rahaa 18 vuoden aikana ja se hummailis ne parissa kuukaudessa.
Mutta se on hänen valintansa, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on eri asia kuin toimeentulotuki. Asumistuki riippuu tasan sinun oikeista tuloistasi ja asumismenoista eikä siitä, kenen tililtä se raha menee.
Eikä riipu. Jos maksaja on vanhempi, hakemus hylätään sillä perusteella että henkilöllä ei ole tosiasiallisia asumismenoja. Tämä on faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se harmittaa, mutta ihan sama raha sillä lapsella joka tapauksessa on käytettävissään. Jos hän sattuu arvostamaan enemmän matkustelua ja juhlimista kuin omistusasuntoa, niin kyllä aikuisen pitää sitä kunnioittaa. Eri asia sitten, jos joutuu esimerkiksi huijatuksi tai hyväksikäytetyksi, ettei pääse nauttimaan yhtään niistä rahoista.
No tekosyyhän se tuokin on. Jos olisin tilanteessasi, niin säästäisin lapsille ja opettaisin miten rahaa kannattaa käyttää. Kun muuttavat omilleen, niin voivat ostaa suoriltaan itselleen vaikkapa aso-kämpän. Ei tarvitse opiskeluaikaa asua missään vuokramurjussa lihottaen asuntosijoittajan lompakkoa.