Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä

Vierailija
16.01.2021 |

Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.

Kommentit (298)

Vierailija
221/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartto taipuu suomen kielessä Tarttoon, ei Tartoon!

Vierailija
222/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä nyt on haukkua mua huonoksi ystäväksi, katsotaan kun se sama Romania lääkäri tulee tänne takaisin hoitamaan sinua

Kävi miten mutta se ei ole sinun asiasi, pysy erossa, Olet huono ystävä, josko ystävä edes olet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei Suomeen päässyt niin hyvä että pääsi muualle. Suomessa on lääkäripula.

Ja tuota voinee päästä helpommin "ulkomaille" töihin paremmalla palkalla mitä saisi Suomessa. Jos ei palkka ole parempi, niin ostovoima ainakin parempi. Verotuksesta nyt tuskin tarvitsee enempää mainita.

Potilastyössä olevan lääkärin vain pitää hankkia varsin hyvä kielitaito sen maan kielellä, jossa meinaa työskennellä.

Vierailija
224/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttoon menee ne, jotka ei Suomen lääkiksiin pääse. Tiedättekö jonkun, joka meni Tarttoon vaikka olisi päässyt myös Suomen lääkikseen?

no ei sitä voi tietää koska hän olisi saattanut päästä vaikka 4.llä hakukerralla, mutta ei halunnut hukata 4 vuotta, samaan aikaan opiskeli omaa alaansa. 

Tunnettteko yhtäkään hammaslääkäriä joka olisi mielummin mennyt hammaslääkikseen kuin lääkikseen?

Kyllä tunnetaan. Kaikki viime vuosina hammaslääkikseen sisään päässeet. Samanaikaisesti Suomessa ei voi hakea sekä hammaslääkikseen että lääkikseen. Siksi hampaalle menevät ne, jotka sinne haluavat.

Vierailija
225/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai me suomalaiset ollaan niin jämähdetty tänne pussinperälle, ettei ymmärretä, että elämää on muuallakin. Kiva, että nuoret uskaltaa lähteä ulkomaille!

Tämä on jännä että kuitenkaan nämä samat ihmiset ei tää varmaan lähtisi lomalle tai muuttaisi näihin maihin, opiskelemaan mennään itäblokkiin eikä koskaan länteen tai kehittyneisiin maihin. Romaniahan on aivan kehitysmaa, siis talous ihan kuralla ja meidän pitäisi sinne esimerkiksi luovuttaa rokotteita kun valtiolla ei ole varaa ostaa niitä itse. Sitten joku suomalainen lähtee sinne opiskelemaan. En voi itse ymmärtää kun vaihtoehtona olisi vaikka muut Pohjoismaat jos ei kerta kiinnosta opiskella Suomessa.

Kuitenkin Romaniaan on mennyt lääketieteen Nobel ja maassa on keksitty mm. diabeteksen insuliinihoito, joka Suomessakin pelastaa joka päivä ihmishenkiä. Missään muualla ei kuitenkaan osata mitään kuin Suomessa.

Ja? Siksi että joku solubiologi (ei siis lääkäri) voitti yhdessä muiden kanssa Nobelin vuonna 1974 on Romania hyvä paikka opiskella? Insuliinihoidon on kylläkin keksinyt Kanadalainen lääkärit, joten mistä ihmeestä puhut?

70-luvulla tapahtuneet asiat eivät muuta sitä että Romania on köyhä kehitysmaa, joten ihmetyttää miksi jollakin olisi erityistä halua muuttaa sinne ihan vain kohteen vuoksi.

Romania ei ole kehitysmaa!

Vierailija
226/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viron Tarton yliopisto on perustettu 1600 luvulla. Lääketieteellisessa sairaalassa kävivät 1700 luvulla mm suomalaiset hoidossa Turusta meriteitse pitkin, hoidatettiin mm suomalaisten suuhallioleikkauksia jm. Sinä typerä ap joka täällä huutelet että muualta saa ostamalla lääkispaperit. Niin joku suomalainen on venäjältä ostanutkin- mutta se ei tarkoita että venäjällä ei olisi laadukasta lääkäriopiskelutasoa venäläisille.

Mutta mikä todist ostaminen ei pätee kyllä vanhan Tarton yliopistoon ja lääketieteelliseen- joka on vanhempi kuin Helsingin yliopisto. Jo nevost ajoista muistan että yksi mun kavereistani pyrkii sinne hammaslääketieteelliseen 4 v peräkkäin ja kyllä- siellä lukiolaiset kultamitalistit vaan pääsivät ja pääsevät helpommin sisään. Koska ne olivat päntänneet matikkaa, kemiaa, biologiaa, äidinkieltä jm jo ennakkoon tosi- tosi ahkerasti. Vuosikymmeniä on virolaiset tietänyt, että Tarton lääkikseen on vaikeinta päästä koko maassa. . Ne ahkerimmat näkevät todella kovasti vaivaa ja lukevat hullunlailla vuosia pääsykokeita varteen. Joo, se englanninkielinen maksullinen ulkomaalaisille- kyllä siinäkin niitä ensiksi tentataan ja katsotaan lukiotodistusta- ja tiedän että viro antaa potkuja myös maksukykyisille mutta ei menestyneille opiskelijoille. Rahaa ei ratkaise, koska oven takaa on jonoa.....ja vielä Ap tiedoksi että Viro on Europan Pisa 1. Eli ylläripylläri-muuallakin kuin Suomessa on hyvä koulutustaso!! Yleisesti ottaen sanon, että JOKA maassa halutaan lääkäreitä kouluttaa hyvin- koska ne tulee hoitamaan OMAN maan sairaita, vaikeasti sairaita jnp. Ja niin myös Romaniassa, Riiassa, Venäjällä jnp.

P.S Ja mitä Antti Heikkilä sanoikaan blogissa hiljattain suomalaisesta lääketieteestä?

no ei sitä voi tietää koska hän olisi saattanut päästä vaikka 4.llä hakukerralla, mutta ei halunnut hukata 4 vuotta, samaan aikaan opiskeli omaa alaansa. 

Ja, samalla logiikalla jokainen hammaslääkäri on looseri joka ei päässyt lääkäriksi vaikka olisi halunnut mielummin. Tunnettteko yhtäkään hammaslääkäriä joka olisi mielummin mennyt hammaslääkikseen kuin lääkikseen?

Hei, sinä Tartossa lääkäriksi opiskeleva, joka et päässyt mihinkään Suomen lääkiksistä. Tekstisi on niin sapekasta, täynnä katkeruutta, vihaa ja raivoa, että näyttää siltä, että et ole kyennyt käsittelemään pettymystä ja surua siitä, että yrittämisestäsi huolimatta Suomen lääketieteellisten ovet eivät sinulle avautuneet. Hae apua, terapeutin kanssa keskustele ja myös ammatinvalinnanpsykologi voisi ehkä auttaa. Onko lääkärin työ sun juttusi ollenkaan, vaan kannattaisiko hakeutua alalle, jonne rahkeet riittävät. Väkisin, pakottamalla ei hyvää tule. Tätä traumaa raahaat loppuelämäsi, joka päivä töissä kohtaat kollegoina ne, jotka siihen sinunkin unelmaasi ylsivät. Käsittelemätön viha haittaa myös työtäsi ja potilas-lääkärisuhdetta.

Vierailija
227/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai me suomalaiset ollaan niin jämähdetty tänne pussinperälle, ettei ymmärretä, että elämää on muuallakin. Kiva, että nuoret uskaltaa lähteä ulkomaille!

Tämä on jännä että kuitenkaan nämä samat ihmiset ei tää varmaan lähtisi lomalle tai muuttaisi näihin maihin, opiskelemaan mennään itäblokkiin eikä koskaan länteen tai kehittyneisiin maihin. Romaniahan on aivan kehitysmaa, siis talous ihan kuralla ja meidän pitäisi sinne esimerkiksi luovuttaa rokotteita kun valtiolla ei ole varaa ostaa niitä itse. Sitten joku suomalainen lähtee sinne opiskelemaan. En voi itse ymmärtää kun vaihtoehtona olisi vaikka muut Pohjoismaat jos ei kerta kiinnosta opiskella Suomessa.

Kuitenkin Romaniaan on mennyt lääketieteen Nobel ja maassa on keksitty mm. diabeteksen insuliinihoito, joka Suomessakin pelastaa joka päivä ihmishenkiä. Missään muualla ei kuitenkaan osata mitään kuin Suomessa.

Ja? Siksi että joku solubiologi (ei siis lääkäri) voitti yhdessä muiden kanssa Nobelin vuonna 1974 on Romania hyvä paikka opiskella? Insuliinihoidon on kylläkin keksinyt Kanadalainen lääkärit, joten mistä ihmeestä puhut?

70-luvulla tapahtuneet asiat eivät muuta sitä että Romania on köyhä kehitysmaa, joten ihmetyttää miksi jollakin olisi erityistä halua muuttaa sinne ihan vain kohteen vuoksi.

Romania ei ole kehitysmaa!

Ei varmaan virallisilla kriteereillä jos mietitään vaikka Afrikkaa, mutta ei missään tapauksessa eurooppalaisella tasolla oleva maa. Itse asuisin mieluummin Afrikassa kuin Romaniassa. Ja olen asunut miehen työn vuoksi 8kk Romaniassa 2016-2017. Puistattaa ajatuskin että asuisi tuolla pysyvästi.

Vierailija
228/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tää Tartto-hehkuttaja alkaa muistuttaa näitä muita palstahulluja. Ei kukaan vapaaehtoisesti Viroon/Romaniaan lähde. Sinne mennään vain yhdestä syystä: ei riittänyt lahjakkuus Suomen lääkiksiin. Mitä tätä täällä sen enempää jauhamaan.

Vierailija
229/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei koskaan mennä opiskelemaan länsimaihin? Ruotsissa opiskelee joka kolmas ulkomaille lähtenyt lääkäriopiskelija.

Vierailija
230/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä muualla kuin Suomessa opiskelleiden lääkäreiden dissaus pistää aina hymyilyttämään. Olen asunut useammassa eri maassa. Kun silloin iski hoidontarve, olisi kyllä ollut aika liemessä, jos ei olisi ollut mitään luottoa siihen, että ne toisessa maassa opiskelleet lääkärit osaavat hommansa...

Vierailija
231/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan katkeraa valittaa jossain Vauva-palstalla, kun joku toinen elää unelmaansa ja tekee elämässään sitä mitä haluaa. 

En mä millään tasolla katkera ole. Omat lapset opiskelevat Helsingin yliopistossa. En ymmärrä mitä kadehdittavaa Romanian ostetulla tutkinnolla on?

Olen itsekin - kuin myös siskoni - opiskellut Helsingin yliopistossa, mutta en ymmärrä tuollaista negatiivisuutta muita yliopistoja kohtaan. Onko kyse oikeasta epäluulosta vai pelkästään halusta provoilla? Kummassakin tapauksessa kannattaa katsoa peiliin ja perehtyä asioihin hieman paremmin. Kommenttisi on hyvä osoitus siitä, ettei mikään tietty opinahjo tee ihmisestä automaattisesti viisasta.

Vierailija
232/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilääkärinä voin sanoa, että eniten ongelmia on Itä- ja Etelä-Euroopasta valmistuneiden kanssa. Tiedot ja taidot vertautuvat Pohjoismaissa opintojaan suorittaviin tuoreisiin kandeihin.

Vierailija
233/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole väliä kuka minä olen. Menestynyt kuitenkin olen ja ihan helsingin yliopiston käynyt. En romanian :D

Ei sitten kuitenkaan sivistys tarttunut opintojen mukana. Tai edes oikeinkirjoitus. Häpeä Helsingin yliopistolle.

Vierailija
234/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkärinä voin sanoa, että eniten ongelmia on Itä- ja Etelä-Euroopasta valmistuneiden kanssa. Tiedot ja taidot vertautuvat Pohjoismaissa opintojaan suorittaviin tuoreisiin kandeihin.

Marjut?

Vierailija
235/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin niillä papereilla suomessa virkaa saa. Hieno juttu, jos hän jää sinne lääkäriksi.

Helposti saa. Se on oikeusjuttu, jos ei saa.

Vierailija
236/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, itsekään et pärjäisi päivääkään töissä ilman Googlea.

Vierailija
237/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeli lääkäriksi missä hyvänsä, töitä varmaati on ja hyvällä palkalla. Että mikäs siinä.

Vierailija
238/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainen ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson kyllä Riikan ja Tarton lääkäreitäkin pahalla. En luota ei kotimaiseen.

Kysytkö jokaiselta lääkäriltä, joka sinua on hoitanut että missä hän on koulunsa käynyt? Entä arvosanat?

Yleensä kysyn. Arvosanoja en kehtaa kysellä, se menee ehkä epäkohteliaaksi. Mutta kun paljastui ettei lääkäri ole opiskellut Helsingin yliopistossa, niin en enään mene uudestaan sille. Terveys menee kaiken edelle.

Ap

Mukava, että arvostat kotimaisia asioita ja suomalaista koulutusta, mutta kannattaisi katsoa asioita hieman avarammin eikä uskoa kaikkea propagandaa. Hyvää lääkärikoulutusta on ympäri maailmaa ja ainakin minä ja puolisoni olemme pärjänneet lääkärikäyntien osalta hyvin, vaikka emme ole juuri olleet suomalaisten lääkärien kanssa tekemisissä vuosikymmeneen. Omia lääkäreitäni ja hammaslääkäreitäni on vuosien mittaan ollut äkikseltään mieleen tulevista mm. USA:sta, Saksasta, Venäjältä, Puolasta, Itävallasta,  Britanniasta, jne.

Tollasia en kehtais tivata, enkä varmaan sais vastaustakaan.

Sen katson etten mahmudille varaa aikaa.

Vierailija
239/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä, että suomesta lähdetään muualle lääkäriopintoihin, mutta samalla TK:t täynnä kielitaidottomia lääkäreitä. Pitäisikö jotakin tehdä, lääkäriliitto?

Fiksu tytär kun ei jää tänne kyykytettäväksi.

Näitä kielitaidottomia lekureita kutsutaan halpatyövoimaksi. Näitä nyt tämän vihervassari hallituksen aikana tulee ovista ja ikkunoista polkemaan suomalaisten rakennusmiesten, telakkatyöläisten, puutarha- ja vihannesalan, maantalouden yms. palkkoja. Kaiken lisäksi me työssäkäyvät veronmaksajat joudumme kustantamaan osan elinkustannuksia sosiaaliturvan merkeissä, täällä kalliissa Suomessa. Ääni keväällä Perussuomalaisille!

Vierailija
240/298 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole väliä kuka minä olen. Menestynyt kuitenkin olen ja ihan helsingin yliopiston käynyt. En romanian :D

helsingin? Ettet kuitenkin Helsingin? Joka muuten sekin vertautuisi Bukarestin yliopistoon -joka ei suinkaan ole Romanian ainoa. Mitään "romanian yliopistoa" tuskin on olemassa, epäilen ettei ole "Romanian yliopistoakaan".

Jopa tämmöinen tradenomi ymmärtää tämän asian, miten ei sitten oikein akateeminen ihminen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme