Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se häpeä minkä kiusatuksi tulemisessa tuntee on niin suuri, että ei sitä aina myönnä edes kun kysytään. Varsinkin jos hakattu ja nöyryytetty.
Niin ja kyllähän opettajat halveksivatkin kiusattuja. Joskus mietityttää, että kiinnostaako muita kuin entisiä koulukiusaajia mennäkään kouluun töihin, eli onko suuri osa opettajista sellaisia. Itse en ainakaan ikinä menisi suurin surminkaan kouluun töihin.
Voit myös työntää kiusaajasi junan alle. Tästä voi kyllä tulla seurauksia, mutta jos kiusaaminen on jatkuvaa eivätkä aikuiset puutu, näin voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se häpeä minkä kiusatuksi tulemisessa tuntee on niin suuri, että ei sitä aina myönnä edes kun kysytään. Varsinkin jos hakattu ja nöyryytetty.
Niin ja kyllähän opettajat halveksivatkin kiusattuja. Joskus mietityttää, että kiinnostaako muita kuin entisiä koulukiusaajia mennäkään kouluun töihin, eli onko suuri osa opettajista sellaisia. Itse en ainakaan ikinä menisi suurin surminkaan kouluun töihin.
Sama kokemus minullakin. Ja opettajaopiskelijoita tavanneena, kyllä siellä on vähän kiusaajahenkisiä seassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on mahdollisuus työntää kiusaajasi portaita alas, suosittelen tekemään sen.
Tässä saa kiusaajan kavereiden, opettajan ja kaikkien vihat päälle. Olen itse joskus kostanut kiusaajalle haukkumalla häntä, jäin kiinni, ja minusta tuli syntipukki.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on mahdollisuus työntää kiusaajasi portaita alas, suosittelen tekemään sen.
Minulla oli kemiantunnilla aika hirveät suunnitelmat kun saimme jotain happoja tai emäksiä koeputkiin, sellaisia josta erikseen varotettiin että älkää saako ihollenne. Edessä olevan kiusaajan päähän kohdistuvia. Niin hirveää se kiusaaminen oli että kuvittelin jo kuinka kaadan happoa jonkun päähän.
Hirvittää ajatuskin vielä nykyään. Ajattelin kuitenkin vielä ja aivoni toimivat ja tajusin että joudun itse pahempaan ongelmaan ja en toteuttanut sitä mahdollisuutta. Kiusaamiseni oli sanallista, fyysinen ei onneksi.
Kiusaaminen vie syviin vesiin.
Estäkää ja lopettakaa se kaikin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ala-asteelta yks kokemus mun mielestä onnistuneesta tavasta reagoida kiusaamiseen. Pari tyttöä mun silloiselta luokalta oli nimitelly yhtä luokan poikaa. Kun tämä kantautu opettajan korviin, niin opettaja piti sellasen puhuttelun ensin luokan edessä, ja sitten vielä kansliassa, että kyseiset nimittelijät itkua tihrustivat. Kyseessä miesopettaja, jolla vahva auktoriteetti. Kaikenlaiset nimittelyt ja kiusaamiset tosiaan päätty siihen. Itse ainakin todistaessa sen opettajan pelottavaa puhuttelua, mietin että onneks en niiden kiusaajien roolissa siinä ollu, enkä ikinä tulis olemaankaan. Selväksi tuli kaikille ettei sillä luokalla kiusata.
On tutkittu juttu, että niissä luokissa, joiden opettaja ilmaisee selkeästi ettei hyväksy kiusaamista, kiusataan selvästi vähemmän kuin muissa.
Pojan opettaja oli älyttömän hyvä. Sellainen jämpti, mutta sai oppilaat rohkaisemaan ja kannustamaan toisiaan. Jokainen sai kokea olevansa arvokas ja tärkeä ja kaikkien yksilöllisiä hyviä puolia tuotiin esiin. Siitä tuli luonnollinen tapa opetusarkea. Lisäksi tuohon kuului oikeudenmukainen kohtelu. Jokaiselle samat säännöt, ja asiat selvitettiin perin pohjin siitä asetelmasta, että faktat puhuivat. Luokan riehupelle, kympin tyttö, kovis, hymypoika, hiljainen hissukka, ym. olivat kaikki aina samalla viivalla. Ei lellikkejä, ei pärstäkertoimen vaikutusta mihinkään suuntaan.
Jos se poika on ollut sijoituksessa, niin kertoo kyllä jotain hänen vanhemmistaan. Tuskin niitä sijoituksia tehdään ihan kevyin perustein. Karmeaa ajatellakin, että millaista sen pojan koko elämä on ollut, kun kaiken muun lisäksi jo päiväkodissakin joku noista kolmesta murhaajasta (ja luultavasti moni muukin) kiusasi häntä. Ja sama helvetti myös läpi peruskoulun :(
Vierailija kirjoitti:
Jos se poika on ollut sijoituksessa, niin kertoo kyllä jotain hänen vanhemmistaan. Tuskin niitä sijoituksia tehdään ihan kevyin perustein. Karmeaa ajatellakin, että millaista sen pojan koko elämä on ollut, kun kaiken muun lisäksi jo päiväkodissakin joku noista kolmesta murhaajasta (ja luultavasti moni muukin) kiusasi häntä. Ja sama helvetti myös läpi peruskoulun :(
Olen seurannut tapausta jonkin verran. En tosiaan tunne heitä, joten pelkän netti-infon varassa. Mutta siis pojan perhe oli kyllä välittävä, esimerkiksi somessa oli kuva syntymäpäiväjuhlista perhepiirissä kakun kera, toinen vanhemmista ollut bänditoiminnassa ja ilmeisesti vaikuttanut ihan mukavalta. Mutta jutut olleet hieman päihdemyönteisiä. En tiedä onko se syy mitenkään sijoitukseen. Oma käsitys on että poika on ollut masentunut ja siksi sijoitettu. Kaikki kuvailleet häntä mukavaksi ja kiltiksi, ujoksi.
Kiusaajien vanhemmista sen sijaan oli ainakin yhdellä lempielokuvana kellopeliappelsiini, yhdellä todella rasistisia tappaisin seksuaalivähemmistöt ja ulkomaalaiset juttuja, todella kovia arvoja ihailevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ala-asteelta yks kokemus mun mielestä onnistuneesta tavasta reagoida kiusaamiseen. Pari tyttöä mun silloiselta luokalta oli nimitelly yhtä luokan poikaa. Kun tämä kantautu opettajan korviin, niin opettaja piti sellasen puhuttelun ensin luokan edessä, ja sitten vielä kansliassa, että kyseiset nimittelijät itkua tihrustivat. Kyseessä miesopettaja, jolla vahva auktoriteetti. Kaikenlaiset nimittelyt ja kiusaamiset tosiaan päätty siihen. Itse ainakin todistaessa sen opettajan pelottavaa puhuttelua, mietin että onneks en niiden kiusaajien roolissa siinä ollu, enkä ikinä tulis olemaankaan. Selväksi tuli kaikille ettei sillä luokalla kiusata.
On tutkittu juttu, että niissä luokissa, joiden opettaja ilmaisee selkeästi ettei hyväksy kiusaamista, kiusataan selvästi vähemmän kuin muissa.
Pojan opettaja oli älyttömän hyvä. Sellainen jämpti, mutta sai oppilaat rohkaisemaan ja kannustamaan toisiaan. Jokainen sai kokea olevansa arvokas ja tärkeä ja kaikkien yksilöllisiä hyviä puolia tuotiin esiin. Siitä tuli luonnollinen tapa opetusarkea. Lisäksi tuohon kuului oikeudenmukainen kohtelu. Jokaiselle samat säännöt, ja asiat selvitettiin perin pohjin siitä asetelmasta, että faktat puhuivat. Luokan riehupelle, kympin tyttö, kovis, hymypoika, hiljainen hissukka, ym. olivat kaikki aina samalla viivalla. Ei lellikkejä, ei pärstäkertoimen vaikutusta mihinkään suuntaan.
Wau! Tässä on ollut oikea ihminen opettajan ammatissa. Tällainen ilmapiiri on kaikkien etu. Todella harmi että tällaiset opettajat ovat harvassa.
Itse olen kärsinyt niin paljon koulukiusaamisen seurauksista vielä aikiusenakin, että tekisi mieli julkaista kirjan muodossa tai muuten kokemukseni yksityiskohtaisesti!
On kyllä todella järkyttävää tapaus, jos tiedot pitävät paikkansa. Minkälainen hirviö pystyy sitomaan uhrin ja räjäyttelemään sen suussa ja pyllyreiässä pommeja!!??
Miksi se lava ja kaikki se romu ovat siellä edelleen,kaikkine tykötarpeineen- miksi alunperinkään?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kärsinyt niin paljon koulukiusaamisen seurauksista vielä aikiusenakin, että tekisi mieli julkaista kirjan muodossa tai muuten kokemukseni yksityiskohtaisesti!
Julkaise. Siitä voi olla apua monelle nyt ja tulevaisuudessa.
Käpylän peruskoulun työntekijän kertomus uhrin tilanteesta antaa tapahtumista vielä entistäkin karumman kuvan, jos mahdollista. Miten joku lapsi täällä meidän hyvinvointiyhteiskunnassamme voi joutua kokemaan noin kamalan kohtalon.. Ongelmiin on selvästi yritetty puuttua ja nuoren tilanne on huomioitu monellakin taholla, mutta silti kävi näin.
Järkyttävää. Pienestä asti pitäisi lapsia kasvatti niin että kiusaamiseen ei mennä mukaan vaan haetaan aikuinen apuun ja henkilökuntaa lisää jotta sitä apua myös saadaan kouluissa ja päiväkodeissa!!!
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella järkyttävää tapaus, jos tiedot pitävät paikkansa. Minkälainen hirviö pystyy sitomaan uhrin ja räjäyttelemään sen suussa ja pyllyreiässä pommeja!!??
Siis mitä...? En ole lukenut koko ketjua, tiesin kyllä, että uhria oli nöyryytetty monin tavoin, mutta...
Vanhempien pitäisi tiedostaa oman lapsen väkivaltainen käytös ja miettiä, mistä se johtuu. Voisiko olla esim. neurologista tai psyykkistä ongelmaa taustalla. Ei avun pyytäminen ole heikkoutta, päinvastoin.
Minua jäi mietityttämään tämä kohta tuossa haastattelussa:
"Uhri sai koulussa syksystä 2020 asti erityistä huomiota tilanteensa takia.
– Syksyn edettyä hänen tilanteensa oli parantumassa. Välitimme kaikki hänestä paljon, haastateltu kertoo."
Jotain erityistä on siis tapahtunut viime vuoden aikana. Ehkä uhrilla oli masennusta ja itsetuhoisuutta, mikä sitten ollut syynä myös sijoitukselle kodin ulkopuolelle, "paremman avun piiriin"?
Aivan sanoinkuvaamattoman järkyttävä tapaus tämä...
Tosi paljon ”välitetty” hei! Ei saatana, kehtaa läsyyttää tuollaista!
Okei? Miksi otit sen edes esille? Pointti oli että vaikka oli sijoituksessa, ei kiusaaminen välttämättä ollut selvillä.