Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Tekijät istuu 1-2 vuotta tai pahimmillaan vapautetaan kotiarestiin. Valtio kustantaa uudet henkilöllisyydet ja järjestää opiskelu tai työpaikat. Uhria ei kukaan enää silloin valitettavasti muista. Pahoin pelkään, että näin tässäkin tulee käymään.
Suomi on "oikeusvaltio", ei sovi arvostella.
Se on muuten aina ollut vihervasemmiston intresseissä ettei rikollisia rangaista paitsi jos kyseessä on persu joka erehtyy sanomaan Nee.eri.
Miksi tämä tapauksen lukeminen / ajatteleminen saa aikaan pahaaoloa, itkua ja ahdistuksen tunteen?
Tämä tapaus tuntuu aivan hirveän pahalle painajaisunelle, kauheudessaan jotain sellaista minkä ei soisi olevan totta.
Menehtyneen nuorukaisen viimeisiä hetkiä ajattelessa tunnen avottumuutta ja hätää 😭😭.
Omaisten tuska on varmasti valtava.
Nuo kolme teon tehnyttä.. heille toivottavasti järjestyy loppuiäksi paikat mielisairaalaan.
Toivon että maailma muuttuu murhatun pojan ja kaikkien kiusattujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Katuvatkohan koulukiusaajat tekemisiään edes aikuisina? Vai tuleeko näiden kiusaajien lapsista myös kiusaajia helpommin? Näitä kysymyksiä olen itse koulukiusattuna pohtinut. Itse olen saanut kärsiä pitkään ahdistuksesta, masennuksesta ja itsetunto-ongelmista ym. Koskaan en saanut mitään terapia-apua tai muutakaan tukea, muuta kuin perheeltäni. Koulujen kannattaisi ratkaista jo heti alussa nämä kiusaamisongelmat. Se vähentäisi tulevaisuudessa aikuisten syrjäytyneisyyttä, mielenterveysongelmia, masennusta, työttömyyttä, työkyvyttömyyttä ja sairauspoissaoloja.
Sama. Itse olen kyennyt olemaan töissä, mutta itsetunto-ongelmat ja vuorovaikutusongelmat kestivät pitkään. Pahimmat vaikutukset olivat, että menetin luottamukseni ihmisiin sekä menetin oman empatiakykyni, koska tunsin, että kaikkien pitäisi pystyä kestämään ikäviä asioita, koska minäkin pystyn. Olen vasta viime aikoina tullut tietoiseksi näistä terapian avulla. Tätä tapausta lukiessa kyllä tajuaa, että olisi voinut käydä paljon pahemminkin. Ilmeisesti suurin vikani oli, että pidin koulunkäynnistä ja olin hyvä siinä. Se riittää kiusaamisen syyksi. En ollut alunperin arka enkä sulkeutunut, mutta kiusaamisen myötä minusta tuli kyllä sellainen, kun aiemmin olin ollut aika ulospäinsuuntautunut. Aika rankkaa noin herkässä iässä tajuta jäävänsä aivan yksin, ja ettei niitäkään kiinnosta auttaa, jotka saavat siitä palkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valitettavan yleistä, että kiusattu hengaa kiusaavien "kavereiden" kanssa, jos kuitenkin ottavat mukaan porukkaan, eikä muutakaan seuraa oikein ole. Itsekin olin yläasteella tuollaisessa kaveriporukassa, välillä oltiin hyviä kavereita ja välillä minua kiusattiin. Tuossakin porukan päättäjänä oli voimakastahtoinen tyyppi, jonka mukaan muut toimivat. Riippui täysin hänen mielialastaan, millaista kohtelua milloinkin sain, enkä ikinä kouluun mennessäni tiennyt, millainen päivä tulisi olemaan. Välillä kiusaamisepisodit jatkuivat useita päiviä, välillä oltiin heti seuraavana päivänä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Minulla ei ollut muita kavereita, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin roikkua tuossa mukana tai olla yksin.
Koska tyttöjä oltiin, oli tuo kiusaaminen enemmän henkistä: vähättelyä, haukkumista, puhumattomuutta ja ulkopuolelle jättämistä. Välillä käytiin myös käsiksi mm. raapimalla, vaatteita repimällä ja liikkatunneilla telomalla, mikä naamioitiin vahingoiksi ja peliin kuuluvaksi. Yläasteen loputtua menimme onneksi eri kouluihin ja katkaisin heihin välit oitis.
Sama minullakin. Valitettavasti vielä lukiossa oli tuollaista, ja pidin yhteyttä muutaman vuoden yliopistoon mentyäni. Ei olisi pitänyt. Nyt näen että tuon piirin meno oli tosi toksista. Koulukiusaamisesta traumatisoituneena en kuitenkaan jotenkin osannut jättää heitä. Siedin vaan sitä kiusaamista, koska ei ollut muutakaan. Ja heidän kanssa sai välillä kokea normaalia nuoruuttakin. Pahimmilla noista kiusaajista oli minusta jokin persoonallisuushäiriö, muut taas hännystelivät heitä eivätkä varmaan pitäneet minusta hekään, joten eivät koskaan puolustaneet vaikka kyllä huomasivat kohteluni. Ylipäätään kaverisuhteissa olin aina ollut sellainen syrjitty ja jämäpala jota "sai" kohdella huonosti, vasta myöhemmin olen saanut kunnon ystäviä.
Et ole yksin. Meitä kiusattuja on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä tapauksen lukeminen / ajatteleminen saa aikaan pahaaoloa, itkua ja ahdistuksen tunteen?
Tämä tapaus tuntuu aivan hirveän pahalle painajaisunelle, kauheudessaan jotain sellaista minkä ei soisi olevan totta.
Menehtyneen nuorukaisen viimeisiä hetkiä ajattelessa tunnen avottumuutta ja hätää 😭😭.
Omaisten tuska on varmasti valtava.Nuo kolme teon tehnyttä.. heille toivottavasti järjestyy loppuiäksi paikat mielisairaalaan.
No tottahan jokainen normaali ihminen järkyttyy tuollaisesta tapauksesta. Itse ihmettelen edelleen, että MIKSI ihmeessä se poika meni kerta toisensa jälkeen perjantaisin sinne Koskelan sairaala-alueelle niiden sekopäiden rääkättäväksi?? Oliko niin yksinäinen tms, että meinasi, että onpahan edes tuollaisia "kavereita", vai minkä takia? Ja eikö tuon uhrin vanhemmat tosiaan välittäneet lapsensa kärsimyksistä, kun vielä kaveerasivat näiden rääkkääjien vanhempien kanssa (ainakin tässä ketjussa joku kertoi tuollaista) ja antoivat tuon karmeuden jatkua? Varmasti olivat huomanneet lapsessaan niitä rääkkäyksen jälkiä, vaikka luultavasti ihan muuta sepittävät. Ihmetyttää, että millaisia tunteettomia hirviöitä nuo tuon uhrin vanhemmatkin ovat? Eivät voi ihan täysillä käydä. Noiden rääkkääjien vanhemmista ei varmaan tarvi paljon edes miettiä, että millaisia mahtavat olla, kun sehän tuppaa niin menemään, että kiusaajien lapsistakin yleensä tulee kiusaajia. Myös se on tuossa tapauksessa todella outoa, että nuo hirveydet saivat tapahtua niin keskeisellä paikalla Koskelan sairaala-alueella, jossa ympärillä on jopa liuta asuintaloja, jonka asukkaat tuon tapauksen jälkeen ovat kauhistelleet, että "tuommoista tapahtuu minun parvekkeeni alla". Monena perjantaina samaa väkivaltaa harjoitettu alaikäistä lasta kohtaan tuolaisessa paikassa, eikä kukaan alueen asukas/ohikulkija ole kuullut eikä nähnyt yhtään mitään... Miten tuollainen on edes mahdollista? Tuotahan on monet ihmetelleet ja syyksi tarjottu sitä, että tuolla alueella on rakennustyömaa, mutta voisi kuvitella, ettei se uhri ja myöskään räkkääjät ihan hiljaa siellä ole olleet riehumassa ja kännäämässä. Ja luulisi, että joku asukaskin olisi ikkunastaan sitä menoa ihmetellyt...
Vierailija kirjoitti:
Omaisten tuska on varmasti valtava.Nuo kolme teon tehnyttä.. heille toivottavasti järjestyy loppuiäksi paikat mielisairaalaan.
Kammottava tapaus. Mielisairaalassa tosin ollaan sairauden vuoksi hoidossa eikä kukaan loppuikäänsä. Jammu tosin oli.
Missään tapuksessahan tällaisista nuorista ei tule yhteiskuntakelpoisia. Minusta olisi tärkeää, että heidän persoonallisuutensa, kuten myös kotiolonsa ja kasvatusmallinsa tutkittaisiin perusteellisesti vastaisuuden varalle; valitettavasti vain oppimalla tiedämme jakossa välttää ajoissa tällaiset ihmismiinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan jokainen normaali ihminen järkyttyy tuollaisesta tapauksesta. Itse ihmettelen edelleen, että MIKSI ihmeessä se poika meni kerta toisensa jälkeen perjantaisin sinne Koskelan sairaala-alueelle niiden sekopäiden rääkättäväksi?? Oliko niin yksinäinen tms, että meinasi, että onpahan edes tuollaisia "kavereita", vai minkä takia? Ja eikö tuon uhrin vanhemmat tosiaan välittäneet lapsensa kärsimyksistä, kun vielä kaveerasivat näiden rääkkääjien vanhempien kanssa (ainakin tässä ketjussa joku kertoi tuollaista) ja antoivat tuon karmeuden jatkua? Varmasti olivat huomanneet lapsessaan niitä rääkkäyksen jälkiä, vaikka luultavasti ihan muuta sepittävät. Ihmetyttää, että millaisia tunteettomia hirviöitä nuo tuon uhrin vanhemmatkin ovat? Eivät voi ihan täysillä käydä. Noiden rääkkääjien vanhemmista ei varmaan tarvi paljon edes miettiä, että millaisia mahtavat olla, kun sehän tuppaa niin menemään, että kiusaajien lapsistakin yleensä tulee kiusaajia. Myös se on tuossa tapauksessa todella outoa, että nuo hirveydet saivat tapahtua niin keskeisellä paikalla Koskelan sairaala-alueella, jossa ympärillä on jopa liuta asuintaloja, jonka asukkaat tuon tapauksen jälkeen ovat kauhistelleet, että "tuommoista tapahtuu minun parvekkeeni alla". Monena perjantaina samaa väkivaltaa harjoitettu alaikäistä lasta kohtaan tuolaisessa paikassa, eikä kukaan alueen asukas/ohikulkija ole kuullut eikä nähnyt yhtään mitään... Miten tuollainen on edes mahdollista? Tuotahan on monet ihmetelleet ja syyksi tarjottu sitä, että tuolla alueella on rakennustyömaa, mutta voisi kuvitella, ettei se uhri ja myöskään räkkääjät ihan hiljaa siellä ole olleet riehumassa ja kännäämässä. Ja luulisi, että joku asukaskin olisi ikkunastaan sitä menoa ihmetellyt...
Ei siinä taida olla asuttuja taloja lähellä, lähitalot ovat rakenteilla olevia, joten mitään ei tapahtunut kenenkään parvekkeen alla. Oli tarkoituksella valittu syrjäinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On voitu kiristää ja uhkailla jos ei saavu paikalle, jopa huijata. Narsistit esim. tekee niin että esittää mukavaa, ja sitten lyö puukkoa selkään. Eli on kieroillen saatu paikalle. Sitten ihan se mitä systemaattinen kiusaaminen tekee uhrin itsetunnolle: ei vaan osaa eikä ymmärrä enää puolustaa itseään, ei tiedä mikä on normaalia. Näihin on vaikka mitä tekniikoita. Yksi on sumuttaminen, eli jos uhrii sanoo että tuo oli epäreilua, nauretaan että oletpa herkkä, vähätellään toisen kokemaa, voidaan jopa sanoa että en minä tehnyt niin.
Eli siis henkistä väkivaltaa. Ihmisiltä jotka esittävät kaveriasi.
Voi myös hyvin olla ettei ole kertonut vanhemmilleen. Vanhemmat ovat voineet myös vähätellä kiusaamista, koska olivat perhetuttuja. Kaikki on mahdollista. Itse koulukiusattuna näen kyllä tosi hyvin nämä kuviot ja ymmärrän mitä tässä on tapahtunut. Ja aivan järkyttäväähän se on että tällaista kiusaamista tapahtuu joka päivä eikä sille tehdä välttämättä mitään. Tälläkin hetkellä joka koulussa on joitain kiusattuja jotka eivät saa mitään apua.
Jotkut kiusaajat on myös niin kieroja, että kun heidän teoista kertoo jollekin, he väittävät pokkana että olivat itse kiusaamisen uhreja. Ja kukaan ei puutu koska kiusaajat ovat saaneet kaikki muutkin ajattelemaan että kiusattu on arvoton, nolo, ällöttävä jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös hyvin olla ettei ole kertonut vanhemmilleen. Vanhemmat ovat voineet myös vähätellä kiusaamista, koska olivat perhetuttuja. Kaikki on mahdollista. Itse koulukiusattuna näen kyllä tosi hyvin nämä kuviot ja ymmärrän mitä tässä on tapahtunut. Ja aivan järkyttäväähän se on että tällaista kiusaamista tapahtuu joka päivä eikä sille tehdä välttämättä mitään. Tälläkin hetkellä joka koulussa on joitain kiusattuja jotka eivät saa mitään apua.
Uhri oli poliisin mukaan sijoitettu kodin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon itseasiassa. Käsitin että lapsella oli paha olla ja koulu on kärsinyt ja vanhemmilla vaikeuksia auttaa. Ei se tarkoita että on kertonut välttämättä että johtuu kiusaamisesta. Koska ei sitä itsekään tajua miksi on paha olo ja että se johtuu tiettyjen ihmisten kanssa hengailusta.
Ja sitten se häpeä minkä kiusatuksi tulemisessa tuntee on niin suuri, että ei sitä aina myönnä edes kun kysytään. Varsinkin jos hakattu ja nöyryytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon itseasiassa. Käsitin että lapsella oli paha olla ja koulu on kärsinyt ja vanhemmilla vaikeuksia auttaa. Ei se tarkoita että on kertonut välttämättä että johtuu kiusaamisesta. Koska ei sitä itsekään tajua miksi on paha olo ja että se johtuu tiettyjen ihmisten kanssa hengailusta.
On ihan turha arvailla ilman mitään tietoja sijoituksen syistä ja kestosta.
Tai siis ainahan kiusaamisessa nöyryyttäminen on ideana, mutta vielä fyysisestikin. Jotenkin huolestuttaa että niin monet ihmettelee vilpittömästi miksi se uhri hengaili niiden kanssa. Voi kun tietäisitte millaista kieroilua ja sadismia on olemassa. Ja kuinka henkinen väkivalta toimii. Toisaalta toki hyvä ettei monella ole hajuakaan mitä henkinen väkivalta on, mutta sen takia ei osata puuttuakaan niihin tilanteisiin
Jos sinulla on mahdollisuus työntää kiusaajasi portaita alas, suosittelen tekemään sen.
” MTV: Koskelan uhria oli pahoinpidelty marraskuussa perjantaisin samalla sairaala-alueella
MTV kertoo, että Koskelan murhasta epäillyt kolme 16-vuotiasta poikaa olivat ennen henkirikosta pahoinpidelleet uhria kolmena eri perjantaina samalla tekopaikalla marraskuussa.”
💔💔💔