Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat

Vierailija
15.01.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html

HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.

He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.

Kommentit (641)

Vierailija
381/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastani kiusattiin silloin tällöin kolmen muun päällepäsmärin toimesta päiväkodissa. Useita kertoja juttelin asiasta kiusaajien vanhempien kanssa, yksi voivotteli että ei voi lapselleen mitään ja toiset evät oikein ottaneet asiaa todesta.

Jostain ihmeellisestä syystä lapseni kuitenkin usein roikkui ko. tyyppien kanssa vaikka oli muitakin kavereita, ilmeisesti osasivat olla välillä kivoja ja sitten välillä tultiin itkien kotiin. Koulussa sitten useiden sattumusten jälkeen otin yhteyttä opettajaan ja taas kerran vanhempiin. Opettajan puuttuminen lopetti kiusaamisen meidän kohdalla niin että lapseni vihdoin oijeasri vaihtoi kaveripiiriä ja etenkin kiusaajat tajusivat ettei häntä kannata pyytää ”kaveriksi” mukaan.

Kyseessä vielä pienet lapset mutta jos tälläinen järjestelmällisesti alisteinen kaverisuhde olisi jatkunut niin yläaste, somekiusaaminen yms. olisivat varmasti olleet jo todella pahoja.

Vierailija
382/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nostetaan esiin se ,että kansanedustajia uhkaillaan ? Sipilää tönäisty suojatiellä.Lasketaan paljon vuoden tai jo kuukauden aikana lapsia kiustaan koulussa ja kodin ulkopuolla.Sekä uhkaillaan lapsia.

Koska hän on rikas ja siksi tärkeämpi ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista tarvitsee tunnistaa paremmin.Kohteeksi joutuvat monesti vähän lapselliset hönöt.Höynäytettävät.Sellaiset,joiden vanhemmat ei tiedä mikä on coolia.Heikkoa lasta pitää auttaa myös kotoa käsin ja avittaa asemaa porukassa - kledjut,harrastukset yms.Niin se menee.

Hönö= ystävällinen, hyväntahtoinenja mukava?

No miten autat jos et tiedä mikä on coolia? Lisäksi kuka haluaa kasvattaa lapsesta materialistisen urpon ja lesoilevan kuspään? Jonkun sadistisen räkänokan ehdoilla? Ihan oikeasti?

Että minua ottaa ihmiset välillä niin aivoon.

Mutta maailma todella toimii niin. Sori siitä.Rakenna vaan suojaava puite ja kasvata lapsesi esim.kirjallisuuden ja kulttuurin sekä kansainvälisyyden avulla sivistineeksi.Nuo hienot puhelimet ja vaatteet on vain pelkkä kuori,ikään kuin kilpi.Pitää tietää mistä narusta vetää.Niin onnistuu.Pitää tähdätä tavoitteeseen eli onnelliseen kasvuun.

No, mulla on monta lasta ja rahat tiukilla. Ei ole lapsilla cooleja kuoria, halpispuhelimet ja tavalliset vaatteet. Ja ovat olleet viimeisiä luokillaan jotka ovat ylipäätään saaneet puhelimet (n 3. lk). Silti ketään ei ole kiusattu eivätkä itsekään ole olleet kiusaajia. Vanhin on jo aikuinen, hyvin pärjää elämässään ja kavereita on aina riittänyt kun on niin sosiaalinen luonteeltaan.

Lähetämmä sinulle täten mitallin. Se tuleepi postissa hetkenä minä hyvänsä.

Vierailija
384/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tätä samaa valitusta ja jeesustelua, että kukaan ei tee kiusaamiselle mitään ja kiusaaminen pitää lopettaa.

Ja koulu ja opettajat ovat vain laiskoja kun eivät lopeta kiusaamista kun se olisi vaan niin helppoa lopettaa kiusaaminen.

Jos kaikille nettikirjoittelujoille on näin selkeästi tiedossa miten kiusaamisen saisi loppumaan, niin miksi he eivät itse ole jo aktiivisesti toimimassa kiusaamista vastaan? Jokaisen nettikirjoitteluun uhratun ajan voisi käyttää aktiivisesti kiusaamisen lopettamiseen. Nettikirjoittelulla kiusaaminen tuskin poistuu, niin paljon siitä on jo kirjoiteltu ja ongelma on edelleen olemassa.

Mistä tiedät mitä kukakin tosielämän puolella tekee? Luettelehan ensialkuun omat ansiosi asian tiimoilta.

Vierailija
385/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista tarvitsee tunnistaa paremmin.Kohteeksi joutuvat monesti vähän lapselliset hönöt.Höynäytettävät.Sellaiset,joiden vanhemmat ei tiedä mikä on coolia.Heikkoa lasta pitää auttaa myös kotoa käsin ja avittaa asemaa porukassa - kledjut,harrastukset yms.Niin se menee.

Hönö= ystävällinen, hyväntahtoinenja mukava?

No miten autat jos et tiedä mikä on coolia? Lisäksi kuka haluaa kasvattaa lapsesta materialistisen urpon ja lesoilevan kuspään? Jonkun sadistisen räkänokan ehdoilla? Ihan oikeasti?

Että minua ottaa ihmiset välillä niin aivoon.

Mutta maailma todella toimii niin. Sori siitä.Rakenna vaan suojaava puite ja kasvata lapsesi esim.kirjallisuuden ja kulttuurin sekä kansainvälisyyden avulla sivistineeksi.Nuo hienot puhelimet ja vaatteet on vain pelkkä kuori,ikään kuin kilpi.Pitää tietää mistä narusta vetää.Niin onnistuu.Pitää tähdätä tavoitteeseen eli onnelliseen kasvuun.

No, mulla on monta lasta ja rahat tiukilla. Ei ole lapsilla cooleja kuoria, halpispuhelimet ja tavalliset vaatteet. Ja ovat olleet viimeisiä luokillaan jotka ovat ylipäätään saaneet puhelimet (n 3. lk). Silti ketään ei ole kiusattu eivätkä itsekään ole olleet kiusaajia. Vanhin on jo aikuinen, hyvin pärjää elämässään ja kavereita on aina riittänyt kun on niin sosiaalinen luonteeltaan.

Lähetämmä sinulle täten mitallin. Se tuleepi postissa hetkenä minä hyvänsä.

Miksi et osaa keskustella asiallisesti?

Vierailija
386/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla murhaajilla ei ollut edes poliisin mukaan motiivia, tai eivät siis itsekään tiedä miksi tekivät tuon. Ilmeisesti se oli niille vain hauskaa ajanviettoa. Olivat tehneet sitä useasti ennenkin.

Kai tuollaiset voisi lukita koko elämäkseen Niuvanniemeen? Tuohan on täysin psykopaattista.

Ei onnistu Suomessa tuollainen, koska se olisi epäinhimillistä. Suomessahan ihmisoikeuksiin kuuluu myös lupa tappaa, mutta siitä ei saa rangaista pitkällä vankeudella, koska se olisi ihmisoikeuksien vastaista. Täällä myös pitää antaa "toinen" mahdollisuus kymmeniä kertoja, ja olet lain silmissä ensikertalainen kun olet kiltisti viisi vuotta vankilareissun jälkeen ja tietysti ensikertalainen selviää noin puolella tuomiolla. Jos sinulla on ns. entisyyttä, istut 2/3 tuomiosta. Myös pelätty "päivästä päivään"- tuomio on sanahelinää, sillä se on 5/6 tuomiosta ja näistähän pitää vähentää puoli vuotta (6 kk), koska ehdonalaiseen pääsee puoli vuotta aiemmin.

Vierailija
387/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tätä samaa valitusta ja jeesustelua, että kukaan ei tee kiusaamiselle mitään ja kiusaaminen pitää lopettaa.

Ja koulu ja opettajat ovat vain laiskoja kun eivät lopeta kiusaamista kun se olisi vaan niin helppoa lopettaa kiusaaminen.

Jos kaikille nettikirjoittelujoille on näin selkeästi tiedossa miten kiusaamisen saisi loppumaan, niin miksi he eivät itse ole jo aktiivisesti toimimassa kiusaamista vastaan? Jokaisen nettikirjoitteluun uhratun ajan voisi käyttää aktiivisesti kiusaamisen lopettamiseen. Nettikirjoittelulla kiusaaminen tuskin poistuu, niin paljon siitä on jo kirjoiteltu ja ongelma on edelleen olemassa.

Mistä tiedät mitä kukakin tosielämän puolella tekee? Luettelehan ensialkuun omat ansiosi asian tiimoilta.

Jos kiusaamisen lopettaminen olisi helppoa niin miksi se ei ole jo loppunut? Kenen tehtävä mielestäsi on lopettaa kiusaaminen?

Vierailija
388/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että kiusaajat vuosista toisiin liittyvät urheiluseuroihin, siis ovat pelaajia. Unohtuiko isillä ja äitillä kasvattaa lasta kun piti ravata harrastuksissa.. Näistä asioista pitäisi puhua ja saada asia muuttumaan!

Muistan yläasteajoilta 90-luvulta, että monet jääkiekkoa harrastavista pojista olivat sellaisia öykkärimäisiä muka kovia jätkiä.

Vierailija
389/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin ihmetellä näitä vanhempia, joiden kertomusten mukaan lasta on kiusattu koulussa jo vuosia ja koulu ei tee mitään. Siis mitä? Miksi vanhempi ei itse ole tehnyt mitään, on vain antanut vuosia asian tapahtua?

Vierailija
390/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisena aina luen näitä. Itse olin muuton jälkeen myös kiusattu yläkoulusta lukioon asti, eikä ikävät puheet ole vieläkään loppuneet. Olen kärsinyt tästä todella paljon. Koko joulun ajan ollut lähes päättämässä elämääni. Tosin tähän vaikuttaa muutkin syyt, kuten se kuinka yksinäinen ja syrjäytynyt tällä hetkellä olen. Nyt yritän viimein opiskella, mutta se on jatkuvaa kamppailua ja jännitän ihmisiä niin paljon. Omat vanhempani eivät oikein osanneet auttaa ja välillä tunnen surua siitäkin, kun jäin silloin yksin ja asiaa väheteltiin. Näillä asioilla on vaan suuri merkitys kiusatun elämään. Sitten jos on kerrankin koulutuksessa missä toiset kohtelevat hyvin niin mietin miten voisin jos olisin saanut elää sellaisessa ilmapiirissä nuoruuteni. Jos on vähän ujompi jo muutenkin niin kiusaaminen saa vielä enemmän sulkeutumaan ja en luota enää ihmisiin.

Oletko miettinyt terapiaan hakeutumista? Mielen ammattilaisilla on keinot auttaa ja he myös ottavat sinut vakavasti.

Vierailija
391/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaan sellainen tunne kaiken lukemani perusteella, että tämä uusin tuttavuus yhdelle riparista ja toiselle amiksesta on niin häiriintynyt, että tällaiseen raakamaisuuteen on päädytty. Miten se kiusaaminen koko kouluiän olisi yks kaks syksyn aikana muuttunut väkivaltaiseksi kiusaamiseksi, jos siihen ei olisi tullut uusi tekijä, joka manipuloi muita.

Siltähän tuo vaikuttaa, selvästi. Lehden eli HS mukaan sama poika, joka käyttäytyi psykopaattisella tavalla (esiintyi toisena henkilönä jne).

Aika rankkaa lapsille, että joutuvat olemaan psykopaattien kanssa samalla luokalla ja henkinen ja ruumiillinen koskemattomuuskin on uhrattu, kiitos tasapäistävän peruskoulun. Itsekin olin kympin tyttönä kiusattu, mutta noihin aikoihin 80-luvulla oli sentään pelastavat tasokurssit. Kiusaajat eivät tietenkään olleet ylimmillä kursseilla, joten siellä olin neandartaaleilta rauhassa. Toisin on nyt.

Vierailija
392/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä näitä vanhempia, joiden kertomusten mukaan lasta on kiusattu koulussa jo vuosia ja koulu ei tee mitään. Siis mitä? Miksi vanhempi ei itse ole tehnyt mitään, on vain antanut vuosia asian tapahtua?

Juurikin näin. Mitä se koulu pystyy tekemään, lapset ovat koulussa vain muutaman tunnin päivässä? Siitä vain tekemään rikosilmoituksia joka väkivaltatapauksessa, niin fyysisessä ja henkisessä. Asiat on helppo ulkoistaa kouluille, sellaisetkin, jotka eivät välttämättä koululle kuulu. Tämä tietenkin tilanteesta riippuen. Uhrin mielestä koulu ei tee mitään, vaikka on käyty monet keskustelut ja jaettu rangaistukset ja tekijöiden mielestä asia ei kuulu koululle.

”Suuren yleisön” mielestä asia kuuluu koululle, ettei itse tarvitse tehdä mitään. Ja jos kiusaaminen ei lopu, on koulu syyllinen.

Vierailija
393/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotain niin hirveää,etten pysty lukemaan enää tästä aiheesta.

Millaista tämän pojan elämä oli ja miten hän kuoli.

Eikö kukaan tiennyt/auttanut?

Mun sydän on särkynyt tuhansiksi pirstaleiksi tämän takia.

Vierailija
394/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että kiusaajat vuosista toisiin liittyvät urheiluseuroihin, siis ovat pelaajia. Unohtuiko isillä ja äitillä kasvattaa lasta kun piti ravata harrastuksissa.. Näistä asioista pitäisi puhua ja saada asia muuttumaan!

Vanhemmille on tärkeämpää kokemus ja ajatus siitä, että oma lapsi on suosittu ja taitava, kuin lapsen näkeminen realistisesti ja epäkohtiin puuttuminen. Jonkin tason narsismiakin on varmasti taustalla.

Minäkin jouduin laittamaan välit jäihin tuttavaperheen kanssa, kun heille niihin lasten ikäviin tekoihin ja sanoihin puuttuminen oli mahdotonta. Jos minä puutuin niin loukkaantuivat. Siis sellaista suhteellisen pientä, että heidän lapsi otti esim. meidän lapsen a leikkiin ja sanoi että jätetään lapsi b pois leikistä. Meillä oli näkemysero siitä puututaanko. Minä tietysti puutuin, heillä oli hirveät selitykset aina lapsensa käytökselle eivätkä ohjanneet, komentaneet ja puuttuneet tarvittaessa. Samaan hengähdykseen selittivät, kuinka on niin ihanaa että heidän kiusaaja-Pirkko on niin sosiaalinen. Ai niin, joskus kun otin isommin puheeksi tämän kiusaamisen, niin äiti sanoi että Pirkolla on vähän vaikeampaa leikkiä niiden kanssa, jotka eivät ole yhtä taitavia sosiaalisesti kuin Pirkko (viitaten lapseen b) :)

Että kyllähän näitä on paljon. Näkee jo hiekkalaatikolla, kenelle on vanhemmuus hanskassa ja kenellä ei.

Vierailija
395/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullisena aina luen näitä. Itse olin muuton jälkeen myös kiusattu yläkoulusta lukioon asti, eikä ikävät puheet ole vieläkään loppuneet. Olen kärsinyt tästä todella paljon. Koko joulun ajan ollut lähes päättämässä elämääni. Tosin tähän vaikuttaa muutkin syyt, kuten se kuinka yksinäinen ja syrjäytynyt tällä hetkellä olen. Nyt yritän viimein opiskella, mutta se on jatkuvaa kamppailua ja jännitän ihmisiä niin paljon. Omat vanhempani eivät oikein osanneet auttaa ja välillä tunnen surua siitäkin, kun jäin silloin yksin ja asiaa väheteltiin. Näillä asioilla on vaan suuri merkitys kiusatun elämään. Sitten jos on kerrankin koulutuksessa missä toiset kohtelevat hyvin niin mietin miten voisin jos olisin saanut elää sellaisessa ilmapiirissä nuoruuteni. Jos on vähän ujompi jo muutenkin niin kiusaaminen saa vielä enemmän sulkeutumaan ja en luota enää ihmisiin.

Oletko miettinyt terapiaan hakeutumista? Mielen ammattilaisilla on keinot auttaa ja he myös ottavat sinut vakavasti.

Sanon siis tämän entisenä koulukiusattuna, joka on nyt terapiassa. On helpotus huomata, että en ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus, vaan ne oireet, jota minulla on, ovat tosi yleisiä koulukiusatuilla, mutta on keinot käsitellä niitä ja löytää ratkaisuja.  Ei tarvitse kärsiä yksin eikä elää seurausten kansssa loppuelämäänsä. Jos suinkaan jaksat, kannustan varaamaan ajan psykiatrille, joka voi arvioida tilanteesi. Tsemppiä, olet yhtä arvokas ihminen kuin muutkin.

Vierailija
396/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina mene noin. Itsellä sos.ahdistusta ja pahat kiusaamistraumat, myös pahimman koulukiusaamisen jälkeen olin kauan halveksitun asemassa esim. ”kaveripiirissä”. Psyk.sh sanoi vain että sinullahan on kaikki hyvin ja että mitä välitän vielä kiusaajien sanoista. Koska olin sinnitellyt yliopiston läpi (kumpa olisin mennyt yths juttelemaan) niin kaikki oli ilmeisesti hyvin. Toista käyntikertaa en tuolle miehelle tehnyt.

Vierailija
397/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun ovat tunteneet päiväkodista lähtien, niin olivatko myös vanhemmat tuttavia? Miksi vanhemmat eivät ole puuttuneet tuohon kiusaamiseen ja väkivaltaan kaikkina noina vuosina?

"Ei meidän Niko-Petteri ketään kiusaa. Ne vaan leikkii ja heittää läppää"

- Murhaajan vanhempi

Jep. Koulussa pitäisi olla nollatoleranssi kaikkeen, joka edes näyttää kiusaamiselta. Näin ei päästäisi sanomaan, että ei pysty päättelemään, onko vaan pikku nahistelu kyseessä. Ja pitäisi tietoisesti ylläpitää ja kehittää ilmapiiriä, joka ei suosi kiusaamista.

Niin pitäisi, mutta osa on niin mu.kkuja, ettei ne välitä ja jos opettaja puuttuu muutenn kuin hyssyttelemällä, ovat huoltajat opettajan kimpussa.

Vierailija
398/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök kirjoitti:

Pitäis hoitaa homma niin että nuo tyypit ei KOSKAAN MISSÄÄN ENÄÄ KIUSAA YHTÄÄN KETÄÄN!!

Niin pitäisi, mutta kerro vielä miten ja mieluummin vielä laillisesti.

Vierailija
399/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina mene noin. Itsellä sos.ahdistusta ja pahat kiusaamistraumat, myös pahimman koulukiusaamisen jälkeen olin kauan halveksitun asemassa esim. ”kaveripiirissä”. Psyk.sh sanoi vain että sinullahan on kaikki hyvin ja että mitä välitän vielä kiusaajien sanoista. Koska olin sinnitellyt yliopiston läpi (kumpa olisin mennyt yths juttelemaan) niin kaikki oli ilmeisesti hyvin. Toista käyntikertaa en tuolle miehelle tehnyt.

Ymmärrän. Minulle kävi samalla lailla ensimmäisellä kerralla, kun työterveyslääkäri vihjasi, että haluan vain saada ilmaista terapiaa. Se tuntui niin ikävältä, että en edes käyttänyt lähetettä psykiatrille silloin. Onneksi toisella kerralla itsetuho-oireiden ja masennuksen tullessa  nyt marraskuussa pääsin paremmalle lääkärille, joka otti asian vakavasti. Siksi toivoisin oman itsesi takia, että jaksaisit yrittää uudelleen, mutta ehdottomasti jonkun muun kautta. Valitettavasti myös terveydenhuollossa voi olla kusipäitä, jopa lääkäreinä, eivät siellä kaikki ole kutsumuksen takia.

Vierailija
400/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa kiusaaminen on iso ilmiö.Siellä puhutaan aina pahaa siitä joka poistuu paikalta.Erona on se ettei siellä ole väkivaltaa kuten täällä.Mutta Ranskassa pikkuinen selän takana vehtailu on edellytys sosiaaliselle elämälle.Täällä koko homma on jotenkin vakavaa ja mustaa.

Onko tämä Ranskan malli sitten mielestäsi jotenkin ihanan chic ja keskieurooppalainen? Suomen kiusaaminen on paskaa, mutta kun se tehdään Ranskassa niin se on ihanan sivistynyttä ja tällaista kivaa kiusaamista lisää Suomeenkin?

Joo, se on samaan tapaan sivistynyttä kuin viinin lipittäminen kunnon oksennuskännin sijaan, ilmeisesti. Samaa kakkaa eri paketissa pohjimmiltaan.

Lapsiakin kuritetaan ihan julkisesti. Ensin niitä valvotetaan myöhään illalla jossain illallisella ja annetaan viiniä ruoan kanssa, kun ne alkaa kitisemään väsyneinä, niin niitä läpsitään olemaan hiljaa.

Höpö höpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi